Kun olet tehnyt automaattilaatikon öljyntasontarkistuksen eli veivannut käyttöohjeen mukaan kaavion vaihteet pikku hiljaa läpi pari kertaa, odottanut pari minuuttia sen jälkeen, niin onko öljyn seassa vaahtoa? Entä heti ajon jälkeen tikkua katsottaessa? Minkä väristä laatikon öljy on? Jos se on kirkkaan punaista tai edes punaista, niin öljyn suhteen kaikki ok. Jos öljy on ruskeaa, niin sieltä on todennäköisesti silloin palanut jarrupannat, pakat tms. eli loota on silloin paskana ja silloin auta muu kuin korjaus, jos haluat automaattina pitää. Jos öljy on sellaista marjapuudon väristä valkoisen punertavaa ja vaahtoa on, niin syy voi olla esim. rikki oleva syyläri, josta öljyn sekaan pääsee vettä. Siellä syylärin sisällä kulkee laatikon jäähdytys putket.
Koska öljy on vaihdettu viimeksi? Vaihto pitäisi tehdä n. 30 tkm:n välein, jolloin öljystä vaihtuu noin puolet kerralla (osa jää aina turbiinin sisään, jos ei ole poistoproppua).
Ovatko vaihteen vaihdot napakoita vai onko vaihteiden vaihdon välillä taukoa? Kestääkö vaihteiden päälle meno pitkään vai ei? Kestääkö pakin päälle menossa kauan? Alkaako laatikko luistamaan lämmetessään ja samalla vaihteiden vaihdot pehmentymään?
Laatikon kyljessä on jarrupantojen säätö. Jos laatikko on jo muutenkin rikki, niin niiden säätö ei enää auta.
Nelonen on tosiaan sähköllä.
Täältä voi katsella laatikon osia ja arvuutella vikaa.