automaattilootasta 4 hukassa?

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

automaattilootasta 4 hukassa?

Viesti Kirjoittaja cruiseri » Ma Huhtikuu 30. 22:22:34 2007

Mikä mahtaa riesan lootaa vaivata.

2.0dohci ja automaattiloota perässä, joka pitäisi olla 4 vaihteinen, orkkis.

1-2-3 toimii hyvin ja vaihtaa nätisti, mutta neloselle ei vaihda ollenkaan. Ei sitten millään...

Useempaan kertaan tullu kokeiltua, että lähtee pakko ykkösellä liikkeelle, ja vaihtaa pykälä kerrallaan isompaa, mutta kun vaihtaa 3:lta D:lle, niin mitään ei tapahdu :?

Ei viitti pitkiä matkoja ajella, kun kolmosella 100km/h vauhissa kierrokset on melkeen 3500 :shock:
Viimeksi muokannut cruiseri, Pe Toukokuu 18. 0:50:02 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Toukokuu 1. 0:44:25 2007

Empä osaa sanoa mikä vikana on, mutta noi A4LD:t tuntuu poikkeuksetta joko olevan rikki tai menevän rikki. Jotenkin aivan paska laatikko. mulla oli joskus tommonen, mikä hajosi viikko liikkeestä oston jälkeen, siihen laitettiin kuulemma suurinpiirtein kaikki sisälle uutta, pannat, pakat, laakerit. Ja maksoi 5000 mk, meinaan liikkeelle. Mitähän mahtais maksaa näin euroaikana..
Mutta asiaan, kyllä yksityisetkin myyjät joutuu tänäpäivänä kauppoja purkamaan jos ei ole muistanut sanoa tuollaista "pikkujuttua". Tiedän yhden tapauksen, jossa jannu myi asuntovaunun ja vielä kertoi sen seisseen kauan ja on todennäköisesti homeessa. Ostaja osti sen silti, mutta parin viikon päästä soitti sitten tämän ostajan asianajaja, joka kehoitti purkamaan kaupan tai käräjäreissu uhkaa. Kaveri otti omaan asianajajaansa yhteyttä, joka oli samaa mieltä vastapuolen kanssa, helpompaa purkaa kauppa kuin lähteä taistelemaan oikeuteen, missä hävitessään joutuis maksamaan korvaukset vastapuolelle kuin myös oikeudenkäyntikulutkin.

Eri asia millä todistat sen olleen rikki jo kun sen ostit..
Pedal tu tö metal!

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Toukokuu 1. 1:22:53 2007

Mäki oon kuullu täysin samaa tarinaa ko. laatikosta, eli jos ei oo rikki niin pian menee ja kyse on juurikin 4-vaihteen toiminnassa.
Korjaukseen on 2 vaihtoehtoa -> joku muu automaatti loota tai manuaali tilalle. :?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Ti Toukokuu 1. 10:16:26 2007

4 kytkeytyy sähköllä, luepa eka vikakoodit jos on vaan sähkövika. Nopeustunnistin loodalla vaikuttaa siihen.
Focus ST 2014, Honda Africa Twin DCT 2016 (Fiesta ST 2019)
https://texelectric.webnode.fi/

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja cruiseri » Ti Toukokuu 1. 10:52:16 2007

Tuo auto on kyllä niin priimakunnossa että kauppaa en tuollasen pikkujutun takia pura :P
Manuaalia sitten tilalle jos tuo leviää...

Pitänee lähteä nostamaan auto nosturille, ja kattoa ettei laatikon läheisyydessä roiku ylimääräsiä johtoja. :?

Paljonkohan vauhtivaunulla rokottavat vikakoodien luvusta? :roll:

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Toukokuu 1. 14:55:48 2007

Kun olet tehnyt automaattilaatikon öljyntasontarkistuksen eli veivannut käyttöohjeen mukaan kaavion vaihteet pikku hiljaa läpi pari kertaa, odottanut pari minuuttia sen jälkeen, niin onko öljyn seassa vaahtoa? Entä heti ajon jälkeen tikkua katsottaessa? Minkä väristä laatikon öljy on? Jos se on kirkkaan punaista tai edes punaista, niin öljyn suhteen kaikki ok. Jos öljy on ruskeaa, niin sieltä on todennäköisesti silloin palanut jarrupannat, pakat tms. eli loota on silloin paskana ja silloin auta muu kuin korjaus, jos haluat automaattina pitää. Jos öljy on sellaista marjapuudon väristä valkoisen punertavaa ja vaahtoa on, niin syy voi olla esim. rikki oleva syyläri, josta öljyn sekaan pääsee vettä. Siellä syylärin sisällä kulkee laatikon jäähdytys putket.

Koska öljy on vaihdettu viimeksi? Vaihto pitäisi tehdä n. 30 tkm:n välein, jolloin öljystä vaihtuu noin puolet kerralla (osa jää aina turbiinin sisään, jos ei ole poistoproppua).

Ovatko vaihteen vaihdot napakoita vai onko vaihteiden vaihdon välillä taukoa? Kestääkö vaihteiden päälle meno pitkään vai ei? Kestääkö pakin päälle menossa kauan? Alkaako laatikko luistamaan lämmetessään ja samalla vaihteiden vaihdot pehmentymään?

Laatikon kyljessä on jarrupantojen säätö. Jos laatikko on jo muutenkin rikki, niin niiden säätö ei enää auta.

Nelonen on tosiaan sähköllä. Täältä voi katsella laatikon osia ja arvuutella vikaa.

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja cruiseri » Ti Toukokuu 1. 18:03:36 2007

Öljyt näyttää ihan ok punaiselta, ei vaahtoa, ja ölkkiä näytti olevan sopiva määräkin, karvan verran alle mittatikun maksimimerkin.

Kyllä tuo vaihtaa ihan nätisti, ei nykäse eikä aikaile, pakkikin kytkeytyy ilman odottelua ~sekunnissa.

Eli kaikki tuntuu toimivan, paitsi tuo 4. vaihde.
Prkl....

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja cruiseri » Ti Toukokuu 1. 22:39:51 2007

Onko muuten normaalia, että kun ajossa heittää "moottorijarrutukselle" eli nostaa jalan kaasulta, laatikko päästää vaihteen "vapaalle" ja kierrokset tippuu tyhjäkäynnin tasolle? :?
Jos on normaalia, ni enpä oo tuollaseen ennen törmänny :shock:

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Ti Toukokuu 1. 22:57:01 2007

Ominaisuus jos vaihde on d:llä
Focus ST 2014, Honda Africa Twin DCT 2016 (Fiesta ST 2019)
https://texelectric.webnode.fi/

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Corleone » Ti Toukokuu 1. 23:00:07 2007

cruiseri kirjoitti:Onko muuten normaalia, että kun ajossa heittää "moottorijarrutukselle" eli nostaa jalan kaasulta, laatikko päästää vaihteen "vapaalle" ja kierrokset tippuu tyhjäkäynnin tasolle? :?
Jos on normaalia, ni enpä oo tuollaseen ennen törmänny :shock:
D asennossa tuo on normaalia, laatikko antaa rullata vapaasti. 1, 2 ja 3 asennossa pitäs kyllä miun mielestä jarruttaa.

Tuota 4 vikaa lähtisin etsimään juurikin sieltä nopeusanturilta. Meneekö turbiini 3 vaihteella lukkoon?

Itellä kun oli nopeusanturi paskana, turbiini ei lukkiintunut ollenkaan eikä nelonen mennyt ollenkaan päälle.
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Toukokuu 1. 23:00:29 2007

On normaalia ja noin sen pitää toimiakin, paitsi kun turbiinilukko on noin 70+ km/h nopeuksissa päällä. Silloin kun lukko on päällä, niin moottorijarrutus toimii samalla tavalla kuin pakko-1 ja pakko-2:llakin. Moottorijarrutuksessa ajotietokoneen näytössä hetkellisen kulutuksen näytön lukeman pitäisi selkeästi pienentyä, se näyttää 0-3 väliltä arvoja. Lukko päällä turbiini ei luista yhtään ja menovettä pitäisi mennä vähemmän tämän seurauksena.

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja cruiseri » Ke Toukokuu 2. 11:28:22 2007

Ok, pakkovaihteilla tosiaan kierrokset pysyy ylempänä, mutta D:llä se heittää tyhjäkäynnille...

Lukkoturbiini ei mielestäni mene päälle, aika vouaamista on lähteä esim. ohittamaan 80 vauhista.

Missäspäin laatikkoa tuo nopeusanturi sijaitsee, että pitääkö laatikko tiputtaa irti että siihen pääsee käsiksi? :shock:
Vaivat on juuri samat kun corleone mainitsi, eli hyvällä tuurilla jos se anturi vaikka olis vaan rikki :?

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Corleone » Ke Toukokuu 2. 18:34:53 2007

Anturi on siellä laatikon hännässä kuskin puolella, ei tarvii ottaa laatikkoa alas sen takia. Muistaakseni 10mm lenkillä sen saa irti. Eli jossain takakannakepalkin kohdalla suurinpiirtein.
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja cruiseri » Ke Toukokuu 2. 21:35:11 2007

Ookke, sitä arvelinkin mutta aattelin varmistaa...

Tänään kattelin, että ei ollu johtoja irti, kai sieltä jotai on rikki...

Pitää huomenna kysyä minkä hintanen toi nopeusanturi on, jos tarvikkeena löytyy, sen jos vaihtas. Jos ei sillä selviä, niin pitänee ensimmäistä kertaa elämässäni kääntyä korjaamon puoleen...

Corleone
Viestit: 528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
Paikkakunta: Lpr
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Corleone » Ke Toukokuu 2. 21:53:37 2007

Jotenkin epäilen että tarvikkeena sitä ei saa, mutta varmahan en voi olla.

Jos hinta Ford liikkeessä hirvittää, joku täällä varmaan osaa kertoa miten sen saa mitattua ettei tarvitse turhaan sitä ostaa.

Viimeisenä oljenkortena tietysti on se minulla irtonaisessa laatikossa oleva anturi, jota voisi kokeilla jos ei saa mitattua ja haluaa varmistua asiasta. Laatikko majailee Savitaipaleella, ainut vaan että itse majailen Lappeenrannassa enkä taas tiedä milloin Staipaleelle seuraavan kerran kerkeän.
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ke Toukokuu 2. 21:58:45 2007

Jos et saa toimimaan niin mulla on dohc 4ald ylimääräisenä vielä autossa kiinni :D

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja cruiseri » Ke Toukokuu 2. 22:21:26 2007

Jos ei tuota toimimaan saa, niin voipi olla että heitän manuaalin tilalle...

Kaveri on lappeenrannassa vauhtivaunulla töissä, pitää kysyä siltä jos se sais jotain infoo sieltä...

Jos ei tarvikkeena saa, niin pitänee ottaa corleoneen yhteyttä niin katellaan joskus... Alotan maanantaina työt, ja tuleva työmatka on 10km/sivu, sen nyt ajelee vaikka kolmosella vähän aikaa :lol:

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja cruiseri » To Toukokuu 3. 15:13:55 2007

Njjooo, ei ole tarvikkeena saatavana osia tuohon...

Mutta hämmästys oli suuri, kun kävin Lappeenrannan Vauhtivaunusta kyselemässä... "Ei meillä kukaan noista tiedä mitään, Tikkurilassa on vissiin joku jätkä kuka noista tietää"... :shock:
Ei osia, ei neuvoja, ei edes räjäytyskuvia saatavana :?

Tekisi mieleni kysyä että MITÄ VITTUA!!?? Auto on vuosimallia '92 ja Foordilta ei saa enää muuta kun moottoriöljyä tuohon, ja sekin varmaan tilaustuotteena??
Kyllä köyhää suomalaista kusetetaan taas oikein olan takaa :evil:

Mitähän vittua sitä nyt sitten tekis.... stna että sylettää toi vauhtivaunun toiminta :evil:

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Toukokuu 3. 15:17:27 2007

Kyllä tohon kuvat löytyy Microcatista... Eivät vaan kehdanneet antaa niitä.

[EDIT]tarkastin just ite ja löytyy kymmenkunta kuvaa tosta lodjusta[/EDIT]
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja cruiseri » To Toukokuu 3. 15:20:19 2007

Joo kuvia pystyvät kuulemma ettimään, mutta eivät voi niitä 3. osapuolelle luovuttaa :shock:

Niin joo, unohtu mainita, että kotimatkalla kun nopeus nousi yli sataseen, niin pari kertaa turbiinilukko meni päälle, sehän melkeen "nykäsee" ja vauhti lähtee nousemaan...
Mutta nelosta ei vaihda, ei sitten millään...

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Toukokuu 3. 15:22:21 2007

Suosittelen että "hankit" itsellesi Microcatin, niin saat varaosanumeroita myöten kaikki selville... Sitten on hyvä voortilta kysellä että löytyiskös tälläisellä numerolla mitään. :lol:

Ja aika mielenkiintoista että auton omistaja on "kolmas osapuoli". "Kovat jätkät" on voortti ja myyjä. Mutta toisaalta ymmärtää ohjelmistovalmistajan puolelta ettei voi jaella kuvia muille... :roll:
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja cruiseri » To Toukokuu 3. 16:18:19 2007

Onkos kukaan "hankkinu" tota micracatia?
Jos sen varaosanumeron saisin, ni vois kysellä uuestaan...

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » To Toukokuu 3. 17:05:57 2007

No kyllähän ton microcatin nykysin saa jo ihan ostettuakin vink vink :wink:
Eikä niillä enää fordilla edes taida microcatia olla. On joku vallan uus ohjelmisto.
Ei paikallisella fordilla ainakaan ollenkaan paheksu kun menen aina finis koodilla hakemaan tavaran. Saapahan aina oikeen osan. Tuntuu meinaa lähes mahdottomalta niitten löytää korppariin oikeita osia. Yleensä tulee mondeoon tms. kuuluva osa. :shock:
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

RS200
Viestit: 68
Liittynyt: To Helmikuu 19. 9:06:40 2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja RS200 » To Toukokuu 3. 20:00:47 2007

mulla oli tuo anturi osittain rikki, näytti ajotietokone puolet liian vähän ja tarvitsi paljon kierroksia että 4 meni päälle. pyörittelin rikkinäistä käsin niin siinä tuntui selviä pykäliä, kun uusi tuntui pyörivän aivan tasaisesti (uusi maksoi 95€ fordilta.)

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » To Toukokuu 3. 21:34:13 2007

Räjäytyskuvia olen saanut aina pyydettäessä. Niillä on nykyisin ilmeisesti joku Microcattia uudempi ohjelma siellä ja siitä ne ovat niitä tulostelleet.

A4LD:n osia olen saanut paikalliselta Fordilta tilaamalla _aina_. On jampan laiskuutta tai taitamattomuutta, jos ei osaa alasvetovalikosta valita oikeaa autoa, moottoria ja vaihdelaatikkoa.

Tuo A4LD automaattilaatikko on sen verran harvinainen kapistus Suomessa, että aikoinaan (1984-85?) Fordin toimesta on Suomessa koulutettu Joensuun huoltopuolelta saadun tiedon mukaan kaksi henkilöä. He ovat siis käyneet koulut ja kurssit tuosta laatikosta. Ainakin toinen oli noin puolivuotta sitten entisellä Stockmann autolla töissä ja sain hänelle puhelinnumeron (lappu tosin on jo jonnekin kadonnut). Hänelle ne kuulemma soittavat joka puolelta Suomea muutenkin, jos on jotain asiaa A4LD:sta. Hän on kuulemma nykyisin jo osa-aikaeläkkeellä, joten ei ole joka päivä rivissä.

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja cruiseri » La Toukokuu 5. 12:20:38 2007

Noniin, onpahan PIENI ero Mikkelin ja Lappeenrannan Vauhtivaunujen asiakaspalvelussa.

Kävin eilen Mikkelissä kyselemässä, niin ensimmäisenähän sieltä räjäytyskuvat lyötiin tiskiin, mitä Lappeenrannasta ei saanut :shock:

Siitä sitten kateltiin, että toi häkkyrä se on tuolla perällä, nopeusanturi, ja koneelta katottuna 105e ovh, toimitusaika 1-2vk.


Nyt kun jollain ois nopeusanturi mitä voisin lainata, ni voisi kokeilla että se vika varmasti on siinä... Jos on, niin pitänee tilata se uus anturi.
Corleonelle lähtee yv:tä...

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja cruiseri » La Toukokuu 5. 18:47:23 2007

Purin tänään sen anturin, ja se vajaan 10cm:n pituinen "nopeusmittarin vaijerin pätkä" joka pyörittää sitä kikkaretta siellä magneettien vieressä, niin se vaijeri oli poikki, eli anturi on kokonaan pois pelistä :?

Ja se prkl ei purkadu että sais korjattua...

Kunhan saan corleonelta aikanaan lainaan toisen anturin, niin selvinnee onko vika siinä, vai onko muutakin....

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja cruiseri » Pe Toukokuu 11. 16:12:54 2007

Uusi anturi tuli postissa eilen, ja tänään laitoin sen paikalleen...

Yllätys oli melkoinen, kun 100km/h vauhdissa kierroksia onkin nyt reilu 2500, eli tonni vähemmän kun ennen, helvetin hiljanen tuli tosta sierrasta :shock:

Eli vika oli juurikin tuossa nopeusanturissa, kiitoksia vinkeistä!

Case Closed :lol:

Vastaa Viestiin