Flektit nelikkodokkiin
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Flektit nelikkodokkiin
Mistä ootte Flektejä hommailleet dokki Sierroihin? Kattelin tuolta Motonetistä ja hiukkasen sekavaa päätellä mikä olisi oikea... Motonetin listan mukaan dokkiin kuuluisi 7 lapaiset pöhöttimet, mutta alkuperäiset on aina olleet miun dokeissa 5 lapaisia. Eihän noilla lapojen määrillä tietysti mitään merkitystä ole, kunhan vaan koko täsmäisi että saisi helposti vaihtaneeksi...
Myöskin paikalliset varaosaliikkeet on ihan pihalla siitä mikä flekti sinne kuuluisi... Ehdottavat vain cossuun tarkoitettuja. En ole vielä kysynyt alkuperäisen hintaa Fordilta, mutta tarttee sekin tässä tänään vielä selvittää.
Myöskin paikalliset varaosaliikkeet on ihan pihalla siitä mikä flekti sinne kuuluisi... Ehdottavat vain cossuun tarkoitettuja. En ole vielä kysynyt alkuperäisen hintaa Fordilta, mutta tarttee sekin tässä tänään vielä selvittää.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 1043
- Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
- Paikkakunta: pohjois-suomi
Re: Flektit nelikkodokkiin
mikset laita ihan vaan alkuperäisiä, löytyy purkusierroista helposti.selviät helpoimmalla ja halvemmalla.ps. mullakin yks dokin flektipaketti joutilaana..Zipi kirjoitti:Mistä ootte Flektejä hommailleet dokki Sierroihin? Kattelin tuolta Motonetistä ja hiukkasen sekavaa päätellä mikä olisi oikea... Motonetin listan mukaan dokkiin kuuluisi 7 lapaiset pöhöttimet, mutta alkuperäiset on aina olleet miun dokeissa 5 lapaisia. Eihän noilla lapojen määrillä tietysti mitään merkitystä ole, kunhan vaan koko täsmäisi että saisi helposti vaihtaneeksi...
Myöskin paikalliset varaosaliikkeet on ihan pihalla siitä mikä flekti sinne kuuluisi... Ehdottavat vain cossuun tarkoitettuja. En ole vielä kysynyt alkuperäisen hintaa Fordilta, mutta tarttee sekin tässä tänään vielä selvittää.
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Minun mielestä alkuperäisiä ei kannata laittaa, minulla ne on ainakin ollut enemmän tai vähemmän jumissa kaikki. MUTUna heittäisin että DOHC kansiongelmat johtuu juuri siitä ettei alkuperäiset flektit täällä pohjolassa juuri koskaan pyöri ja sitten kun niitä tarvittaisiin ne on jumissa.
Pistä yksi yleismalli ja sen kokoinen, että ylettyy sopivasti reunoihin ja saa näppärästi kiinni. Kytket siihen kontaktiin, joka kytkeytyy aiemmin tai vaihdat uuden vain yhdellä kontaktilla varustettuun. Mikäli sulla on ilmastointi tai muuten runsaasti lämpökuormaa niin ehkä sitten tarvitaan kaksi, mutta en ihan heti usko, että alkuperäiset pärjäisi uusille matalille monilapaisille.
Pistä yksi yleismalli ja sen kokoinen, että ylettyy sopivasti reunoihin ja saa näppärästi kiinni. Kytket siihen kontaktiin, joka kytkeytyy aiemmin tai vaihdat uuden vain yhdellä kontaktilla varustettuun. Mikäli sulla on ilmastointi tai muuten runsaasti lämpökuormaa niin ehkä sitten tarvitaan kaksi, mutta en ihan heti usko, että alkuperäiset pärjäisi uusille matalille monilapaisille.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 580
- Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
- Paikkakunta: Tampere & Virrat
Oma kokemus vahvistaa flektien vaikutusta dohcin kansivikoihin. Nimittäin silloin aikanaan kun ostin tuon dohcin, testasin samantien flektien kunnon ja olivat molemmat jumiutuneet ilmeisesti autoliikkeessä seisoessaan. Tilalle vaihdettiin yksi monilapainen flekti ja ilman pienintäkään kansivikaa on menty nyt jo pitkälle yli 300tkm.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Joo käytiin tässä Imatran seudulla isän kanssa kattomassa viisi nelikkodokkia ja kahdesta oli toinen flekti kantturassa lopuissa molemmat... Ja kahdessa oli kansiremppa edessä kun tiiviste oli jo korkannut.
Voishan tuota tietysti yhden isommankin sinne ihan hyvin laitella... Tarttee nyt suunnitella, on meinaan nuo normi flektit sen hintaisia että saattaisi päästä huokeammallakin kun laittaisi yhden ison.
ps. Nyt kaikki dokin omistajat tarkastamaan pyöriikö flektit... Kun pyöräytätte propellia, niin sen kuuluisi jäädä hetkeksi pyörimään eikä kanittaa samantien. Toiset on niin jumissa että saa käsineenkin ihan tosissaan vääntää ennen kuin pyörii... Kesä tulloo...
Voishan tuota tietysti yhden isommankin sinne ihan hyvin laitella... Tarttee nyt suunnitella, on meinaan nuo normi flektit sen hintaisia että saattaisi päästä huokeammallakin kun laittaisi yhden ison.
ps. Nyt kaikki dokin omistajat tarkastamaan pyöriikö flektit... Kun pyöräytätte propellia, niin sen kuuluisi jäädä hetkeksi pyörimään eikä kanittaa samantien. Toiset on niin jumissa että saa käsineenkin ihan tosissaan vääntää ennen kuin pyörii... Kesä tulloo...

Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Aiemmin omistamassani nelokkodokkilaisessa oli myös toinen flekti täysin jumissa. En silloin tutkinut rakennetta mutta ainakin cossusta nuo flektien moottorit saa kokonaan purettua. Saako dokkilaisen flektit samalla tavalla palasiksi? Ei olisi kovin suuri homma putsata moottoreiden sisustat ja laakerit niin että flektit taas olisivat toimintakunnossa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Mun DOHCilaisen flektit itsessään toimivat, tosin toinen ainakin oli vaihdettu joskus, mutta kummankin liittimet olivat hapettuneet pilalle ja toisen johdot olivat poikki. Väittäisinpä, että ne kannattaa myös tarkistaa....
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
- Paikkakunta: haapavesi/oulu
-
- Viestit: 1492
- Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
- Paikkakunta: Lohja
Itse vaihdoin aikoinaan dokkilaiseen sen kakkos (vähemmän pyörivän) flektin romikselta ostettuun, tais olla alunperin fiestasta.
En enää muista minkä vuosimallin pelistä oli. Ainoastaan liitin oli erilainen. Varmaan saattais escorteistakin löytyä sopivia.
En enää muista minkä vuosimallin pelistä oli. Ainoastaan liitin oli erilainen. Varmaan saattais escorteistakin löytyä sopivia.
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Tuli tänään rassattua kolmet dokin flektipaketit kuntoon... Joskaan yksikään moottori ei ollut ihan totaalijumissa, mutta aika tahmeita kuiteskin.
Alkuperäisissä moottoreissa on kahdet reijät josta pystyy suihkuttelemaan rasvaa moottorin sisälle. Aikansa vaan pyörittelee ja rasvaa, niin kummasti notkistuu. Sitä en sitten tiedä kestääkö tälläisen herkistysoperaation vaikutus pidempäänkin, mutta tuleepahan nyt testattua.
Se peltikehikko tuntuu olevan helposti rustuvaa sorttia ja samalla tämän operaation tiimellyksessä tuli käytyä kehikotkin läpi ja maalattua uudestaan.
Ja tuntuisi siltä että melkoisen monesta Fordista käy flektien moottorit dokkiin... Ainakin vuosimalli seitkyt jotain 1.1 Fiestan flektin moottori istahtaisi ihan nätisti ja jos ei jaksa, niin ei välttämättä tarvinne edes ropelia vaihtaa vaikka onkin vähän pienempi. Jos joku tietää muitakin varmoja tärppejä niin kertoilkaa ihmeessä, sillä romiksilta ja purkuautoista noita saa edullisesti. Uudet Flektit on sikahintaisia varsinkin kun niitä pitäisi laittaa kaksi kappaletta jos suunnilleen orkkismallisena haluaa pöhöttimet pitää.
Yhden flektipaketin yksi moottori näkyi olevan peräisin jostain muusta kulkineesta kun moottorin ympärille oli tehtaan jäljiltä hitsattuna peltilevy... Joku oli sitten leikkaillut peltilevyn pyöreäksi ja porannut siihen kolme reikää joista läpipulteilla normaaleihin kiinnityksiin. Eli joistain muistakin vehkeistä saanee flektin moottorin pienellä askartelulla.
Lopputuloksena sanoisin että pienellä huoltamisella nuo flektin moottorit voinee kestää kunnossa pitkään... Kannattaa välillä purkaa flektipaketti pois ja rasvata, niin voisin veikata ettei tarttee uusista moottoreista parin kolmen vuoden välein maksaa itseään kipeäksi. Orkkismoottoreista lähtee muuten se takalaakerin pölysuojamuovi irti josta voi sitten yrittää saada rasvaa menemään laakerille asti. Sen enempää itse moottori ei sitten purkaudukaan ilman väkivaltaa.
Ja jos laiskottaa, niin ilman flektipaketin purkamistakin voinee onnistua alhaalta päin öljyä moottorin sisälle ruiskimaan, sillä ne holot moottorin rungossa on luonnollisesti alaspäin. Tämä siis jos flektit eivät vielä ole jumissa, vaan kysymys "normaalista" huoltotoimenpiteestä... Jumit on varmastikin miellyttävämpi notkistaa moottorit irrallaan.
Alkuperäisissä moottoreissa on kahdet reijät josta pystyy suihkuttelemaan rasvaa moottorin sisälle. Aikansa vaan pyörittelee ja rasvaa, niin kummasti notkistuu. Sitä en sitten tiedä kestääkö tälläisen herkistysoperaation vaikutus pidempäänkin, mutta tuleepahan nyt testattua.
Se peltikehikko tuntuu olevan helposti rustuvaa sorttia ja samalla tämän operaation tiimellyksessä tuli käytyä kehikotkin läpi ja maalattua uudestaan.
Ja tuntuisi siltä että melkoisen monesta Fordista käy flektien moottorit dokkiin... Ainakin vuosimalli seitkyt jotain 1.1 Fiestan flektin moottori istahtaisi ihan nätisti ja jos ei jaksa, niin ei välttämättä tarvinne edes ropelia vaihtaa vaikka onkin vähän pienempi. Jos joku tietää muitakin varmoja tärppejä niin kertoilkaa ihmeessä, sillä romiksilta ja purkuautoista noita saa edullisesti. Uudet Flektit on sikahintaisia varsinkin kun niitä pitäisi laittaa kaksi kappaletta jos suunnilleen orkkismallisena haluaa pöhöttimet pitää.
Yhden flektipaketin yksi moottori näkyi olevan peräisin jostain muusta kulkineesta kun moottorin ympärille oli tehtaan jäljiltä hitsattuna peltilevy... Joku oli sitten leikkaillut peltilevyn pyöreäksi ja porannut siihen kolme reikää joista läpipulteilla normaaleihin kiinnityksiin. Eli joistain muistakin vehkeistä saanee flektin moottorin pienellä askartelulla.
Lopputuloksena sanoisin että pienellä huoltamisella nuo flektin moottorit voinee kestää kunnossa pitkään... Kannattaa välillä purkaa flektipaketti pois ja rasvata, niin voisin veikata ettei tarttee uusista moottoreista parin kolmen vuoden välein maksaa itseään kipeäksi. Orkkismoottoreista lähtee muuten se takalaakerin pölysuojamuovi irti josta voi sitten yrittää saada rasvaa menemään laakerille asti. Sen enempää itse moottori ei sitten purkaudukaan ilman väkivaltaa.
Ja jos laiskottaa, niin ilman flektipaketin purkamistakin voinee onnistua alhaalta päin öljyä moottorin sisälle ruiskimaan, sillä ne holot moottorin rungossa on luonnollisesti alaspäin. Tämä siis jos flektit eivät vielä ole jumissa, vaan kysymys "normaalista" huoltotoimenpiteestä... Jumit on varmastikin miellyttävämpi notkistaa moottorit irrallaan.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Riippuu toki flektin / flektien käyttöasteesta miten paljon pyörii ja kuinka tarvitaan. Itse en hakisi enää käytettyä romikselta kuin kokeilu mielellä. Eihän kukaan laita käytettyä vesipumppuakaan?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 1938
- Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
- Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
- Viesti:
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Jokainen toki tyylillään ja lompakon mukaan (sekä tietysti sen kulkineen mukaan millaista on pimppaamassa), mutta mielestäni toimiviakin flektin moottoreita kannattaa silloin tällöin huoltaa ettei tule jumeja. Silloin ei tarttee romikseltakaan flektejä etsiskellä. Näin ainakin dokin kanssa koska kysymyksessä on tyyppivika.MouTine kirjoitti:Riippuu toki flektin / flektien käyttöasteesta miten paljon pyörii ja kuinka tarvitaan. Itse en hakisi enää käytettyä romikselta kuin kokeilu mielellä. Eihän kukaan laita käytettyä vesipumppuakaan?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja