1.6 cvh efi bensanpaineen säädin

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

hana
Viestit: 241
Liittynyt: Ma Joulukuu 29. 10:20:42 2003
Paikkakunta: Lempäälä

1.6 cvh efi bensanpaineen säädin

Viesti Kirjoittaja hana » Ke Toukokuu 16. 15:39:08 2007

Nyt on niin hidas yhteys käytettävissä, ettei pysty käyttään hakua.
Hankin Keravalta 3-kalvoisen säätimen ja olis tarkoitus asentaa se efiin.
Mutta.. mitä teen sille alipaineletkulle, joka tulee kaasuläpän takaa? Kylmästi vaan tukkoon vai?
Käsittääkseni noissa säädettävissä säätimissä ei oo tarvetta alipaineelle.

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Viesti Kirjoittaja t5 » Ke Toukokuu 16. 21:53:36 2007

Miten luulet saavasi sen toimimaan ilman alipainetta.
Säädöllä haetaan peruspaine ja alipaine säätää moottori kuormituksen mukaan.

hana
Viestit: 241
Liittynyt: Ma Joulukuu 29. 10:20:42 2003
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja hana » To Toukokuu 17. 1:55:26 2007

t5 kirjoitti:Miten luulet saavasi sen toimimaan ilman alipainetta.
Säädöllä haetaan peruspaine ja alipaine säätää moottori kuormituksen mukaan.
Hyvä kysymys, seuraava kysymys... :lol:
Eli ilmeisesti säädettävissäkin on tarve alipaineelle.
Mä kun en vielä oo saanut ko mokkulaa käsiini ja päässyt siihen tutustumaan
Ehkä kaikki selviää aikanaan :oops:

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Viesti Kirjoittaja t5 » To Toukokuu 17. 10:38:02 2007

Eikös vastaus ollu tuossa edellisessä.
Kannattais varmaan tilata joku autotekniikan käsikirja lukea ajatuksella.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Toukokuu 17. 20:17:08 2007

Hyöty tuosta säätimestä on tasan nolla. Bensaa kyllä kuluu ihan eri tahtiin.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

hana
Viestit: 241
Liittynyt: Ma Joulukuu 29. 10:20:42 2003
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja hana » Pe Toukokuu 18. 5:09:21 2007

Juu, ongelma on se että vakiopumppu (tankissa) ei nosta painetta kun 2 bar, ja se ei riitä vaan auto "hyytyy" 3400 rpm jälkeen.
Siksi laitan tehokkaamman pumpun ja säätimen.

Joistakin kysymykseni varmaan kuullosti lähinnä typerältä, mutta kun en hirveesti oo paininut ruisku autojen ongelmien kanssa niin tää on tällästä.
Harrastukseni kun aloitin silloin kun kenttiläinen oli kova juttu ja ruiskuautot oli vielä pirun kalliita.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Toukokuu 18. 7:59:45 2007

hana kirjoitti:Juu, ongelma on se että vakiopumppu (tankissa) ei nosta painetta kun 2 bar, ja se ei riitä vaan auto "hyytyy" 3400 rpm jälkeen.
Siksi laitan tehokkaamman pumpun ja säätimen.

Joistakin kysymykseni varmaan kuullosti lähinnä typerältä, mutta kun en hirveesti oo paininut ruisku autojen ongelmien kanssa niin tää on tällästä.
Harrastukseni kun aloitin silloin kun kenttiläinen oli kova juttu ja ruiskuautot oli vielä pirun kalliita.
Hyvä uudistus sinänsä mutta bensanpaineen säätöähän et tarvitse etenkään jos kone on täysin vakio. Kyllä se originellisäädin säätää painee ohjearvoon uudenkin pumpun antamilla paineilla, jos säädin vain on kunnossa. Tuolla säädettävällä saat toki säädettyä paineen haluamaasi arvoon.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Toukokuu 18. 9:04:52 2007

hana kirjoitti:Juu, ongelma on se että vakiopumppu (tankissa) ei nosta painetta kun 2 bar, ja se ei riitä vaan auto "hyytyy" 3400 rpm jälkeen.
Siksi laitan tehokkaamman pumpun ja säätimen.

Joistakin kysymykseni varmaan kuullosti lähinnä typerältä, mutta kun en hirveesti oo paininut ruisku autojen ongelmien kanssa niin tää on tällästä.
Harrastukseni kun aloitin silloin kun kenttiläinen oli kova juttu ja ruiskuautot oli vielä pirun kalliita.
Tyyppivikana noissa oli pumpun imuputken hajoaminen, vaihtoivat takuuaikana monia. Myös pumppu n.15v autossa saattaa tosiaan jo olla antautunut.
En muista painetta mikä vakiossa on, 2bar kuullostaa äkkisältään vähälle.

Muita vikavaihtoehtoja oireisiin on katalysaattorin hajoaminen/tukkeutuminen. Ota lambda-anturi pois, ja kokeile kierrättää.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

hana
Viestit: 241
Liittynyt: Ma Joulukuu 29. 10:20:42 2003
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja hana » Pe Toukokuu 18. 15:58:02 2007

No voi vehje... en tietenkään tajunnut kokeilla uutta pumppua ja vanhaa säädintä ennen kun tilasin uuden säätimen.
Nooh riittääpähän näpertelyä kun taas ens viikolla ehtii paneutua asiaan.
Uskoisin katin olevan ok koska paikallaan kone kiertää ihan normaalisti, mutta ajossa veto loppuu 3400 rpm jälkeen.
Ei tahdo edes kolmosella riertää 5000rpm.
Siksi epäilen että se ei vaan saa kakkua tarpeeksi.
Bensanpaine (2 bar) mitattu siten että kone ei ollut käynnissä

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Toukokuu 18. 22:53:56 2007

Pistä vaan se uusi pumppu ja kokeile sitten. Orkkisäädin on ihan hyvä ja varmasti se saa vakioasetuksillakin riittävästi bensaa, tehtaan ukot on suunnitellut sen niin ettei laihalle pääse missään vaiheessa. Tuo kertova säädin lutraa tarpeettoman paljon ainetta silloinkin kun sitä ei todellakaan tarvita.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

hana
Viestit: 241
Liittynyt: Ma Joulukuu 29. 10:20:42 2003
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja hana » La Toukokuu 26. 10:12:57 2007

Juu, sain pumpun vaihdettua ja auto alko toimiin.
Eli kyllä se alkup paineensäädin oli kunnossa ja pitää paineen riittävänä.
Oon koko kevään taistellut ton koneen kanssa, mutta nyt pelittää.
Kiitos kaikille keskusteluihin osallistuneille.

Vastaa Viestiin