Virittämistä D-O-H-C

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Ma Elokuu 28. 16:31:48 2006

Jees. Kiitos... Johdot kouraan ja maadoittamaan... :twisted:
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

timo^
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Helmikuu 21. 13:56:17 2003
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja timo^ » Su Tammikuu 14. 14:10:25 2007

Onkos kukaan megasquirttia sovittanu dohciin? :roll:
Tarviiko jotain isompia muutoksia? Jotain tuohon tarvis keksiä :D
Sierroja

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perkele » Su Tammikuu 14. 21:52:40 2007

timo^ kirjoitti:Onkos kukaan megasquirttia sovittanu dohciin? :roll:
Tarviiko jotain isompia muutoksia? Jotain tuohon tarvis keksiä :D
Semmoinen ruksuttanut jotain 1.5vuotta tuossa edellisessä sierrassa ja taitaa vieläkin toimia. Jos ruisku versio niin kaikki tarvittavat johdot löytyvät jo boxilta. Ja ainoa muutos minulla oli sytkäyksikkö, dohcin omaan en saanut pelaamaan megan kanssa.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

T-Fibby
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Marraskuu 29. 21:19:59 2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja T-Fibby » Su Tammikuu 14. 22:47:06 2007

Perkele kirjoitti:
timo^ kirjoitti:Onkos kukaan megasquirttia sovittanu dohciin? :roll:
Tarviiko jotain isompia muutoksia? Jotain tuohon tarvis keksiä :D
Semmoinen ruksuttanut jotain 1.5vuotta tuossa edellisessä sierrassa ja taitaa vieläkin toimia. Jos ruisku versio niin kaikki tarvittavat johdot löytyvät jo boxilta. Ja ainoa muutos minulla oli sytkäyksikkö, dohcin omaan en saanut pelaamaan megan kanssa.
Hyvin pelaa.. Vielä ku pysys tiellä, siellä on takaveto-kelit 8) :lol:

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Tammikuu 15. 5:37:16 2007

Perkele kirjoitti:
timo^ kirjoitti:Onkos kukaan megasquirttia sovittanu dohciin? :roll:
Tarviiko jotain isompia muutoksia? Jotain tuohon tarvis keksiä :D
Semmoinen ruksuttanut jotain 1.5vuotta tuossa edellisessä sierrassa ja taitaa vieläkin toimia. Jos ruisku versio niin kaikki tarvittavat johdot löytyvät jo boxilta. Ja ainoa muutos minulla oli sytkäyksikkö, dohcin omaan en saanut pelaamaan megan kanssa.
Millaiset asteet Megaan tulee kierrosanturin sijoituksesta kampiakselilla DOHC koneessa? Laitoitko EDIS-sytkän ja suorasyttypuolan?
Tuliko mitään teholisää Megalla säädettynä?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

timo^
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Helmikuu 21. 13:56:17 2003
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja timo^ » Ma Tammikuu 15. 10:22:53 2007

Perkele kirjoitti: Semmoinen ruksuttanut jotain 1.5vuotta tuossa edellisessä sierrassa ja taitaa vieläkin toimia. Jos ruisku versio niin kaikki tarvittavat johdot löytyvät jo boxilta. Ja ainoa muutos minulla oli sytkäyksikkö, dohcin omaan en saanut pelaamaan megan kanssa.
Että ei mee liian vaikeeks niin löytyisköhän tohon kytkentäkaaviot vaikka jostain suoraan? :D Äkkiähän ne jostain haynesistakin kattoo mutta on niin mahottoman mukavia selvitellä tuommoset :roll:
Sierroja

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Pe Helmikuu 9. 21:57:29 2007

Mites muuten, onko noissa 16v DOHC moottoreissa kansissa mitenpäin imu/pakopuoli? Meinaan jos heittäs RS2000 tai Skorppi 2.0/2.3 kannen/moottorin niin sopiiko toi Sierra DOHC peltipakosarja?
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

Jari S
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004

Viesti Kirjoittaja Jari S » La Helmikuu 10. 1:33:03 2007

SeppoJJ kirjoitti:Mites muuten, onko noissa 16v DOHC moottoreissa kansissa mitenpäin imu/pakopuoli? Meinaan jos heittäs RS2000 tai Skorppi 2.0/2.3 kannen/moottorin niin sopiiko toi Sierra DOHC peltipakosarja?
Ei sovi.

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » La Toukokuu 19. 10:16:47 2007

Ja vaihteeks ratsastusta... :lol:
Ei tämä välttämättä tänne kuulu, mutta pistän kumminkin... :roll:

Elikkä, olis tarkoitus tuohon puumerkin dokkiin laittaa peltisatsi ja vähän kahen vaiheilla, että väsäänkö ite vai ostanko uuden sellaisen...
Compleetoksesta katoin niin 330€ olis peltisarjan hinta, mutta jos sopii yhtähyvin paikoilleen kun heidän lasikuituosat niin melkeen pääsee helpommalla kun tekee kokonaan ite.Tosin listoilla ainakin lukee et olis marteliuksen osa kyseessä, mutta uskaltaako luottaa?

Onko joku tilannut completoksesta peltisarjoi ja jos on niin miten istunut?

Marteliuksen sivuilla sama putki oli muistaakseni 370€, että tuolta saisi halvemmalla...Ja onnais ite jopa hakee sen raisiosta...
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

MK82
Viestit: 36
Liittynyt: Ma Syyskuu 19. 18:26:30 2005

Viesti Kirjoittaja MK82 » Pe Toukokuu 25. 2:20:39 2007

Mitenkäs tässä kaasaridokissa, voiko siinä kikkailla mitenkään tuota sytytysennakkoa mihinkään suuntaan, vai onko siitä mitään hyötyäkään...
Entäpä tuplakaasarit, minkäkokoiset olis järkevät..
2,5" putkisto on jo tekeillä simonssin pöntöillä
Siipi "cossu" projekti
Sedan 2,0 dohc sierra
Focus 1,8 zetec

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » La Toukokuu 26. 23:24:11 2007

DOHC:ssä on jo boxin ohajaama sytkä. Voit myöhästää mutta ei muuta... -> ei hyötyä...
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Kesäkuu 16. 14:44:49 2007

Tähän kysymykseen ei ole kukaan Megan DOHC:n käyttäjä vastannut:
Millaiset asteet Megaan tulee kierrosanturin sijoituksesta kampiakselilla DOHC koneessa?

Toinen kysymys millaisilla seoksilla DOHC parhaita tehoja antaa?
Vaihdoin pienemmät (220>204) suuttimet ja löin WB:n kiinni, pitäisi bensanpaineet säätää sopivaksi, persdyno on vähän epätarkka.
Kävi vanhoilla vähän yli 10 asti lämä pohjassa, siellä ei ainakaan ollut tehot kohillaan, nyt karvan yli 12 ja WB signaali tulee LC1:stä DOHC ECUun.
Paineet on nyt 3bar letku kiinni mikä saattaa olla liikaa,mutta ECU kyllä säätää hissuttelussa seokset 14,7 korville. Korjauskäsis antoi arvon 2,5, mutta siinä ei kerrottu onko letku kiinni vai irti.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

mjh
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
Paikkakunta: haapavesi/oulu

Viesti Kirjoittaja mjh » La Kesäkuu 16. 17:44:32 2007

Letku kiinni paineet n. 2,5 ja letku irti 3,0 bar.
Ford Sierra 4x4 DOHC -90

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Su Kesäkuu 17. 10:28:36 2007

mjh kirjoitti:Letku kiinni paineet n. 2,5 ja letku irti 3,0 bar.
Letku IRTI 2,5bar ja 2.0 letkukiinni tyhjäkäynnillä.
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Su Kesäkuu 17. 10:40:52 2007

SLEI kirjoitti:Tähän kysymykseen ei ole kukaan Megan DOHC:n käyttäjä vastannut:
Millaiset asteet Megaan tulee kierrosanturin sijoituksesta kampiakselilla DOHC koneessa?

Toinen kysymys millaisilla seoksilla DOHC parhaita tehoja antaa?
Vaihdoin pienemmät (220>204) suuttimet ja löin WB:n kiinni, pitäisi bensanpaineet säätää sopivaksi, persdyno on vähän epätarkka.
Kävi vanhoilla vähän yli 10 asti lämä pohjassa, siellä ei ainakaan ollut tehot kohillaan, nyt karvan yli 12 ja WB signaali tulee LC1:stä DOHC ECUun.
Paineet on nyt 3bar letku kiinni mikä saattaa olla liikaa,mutta ECU kyllä säätää hissuttelussa seokset 14,7 korville. Korjauskäsis antoi arvon 2,5, mutta siinä ei kerrottu onko letku kiinni vai irti.
Katso tuo pdf sieltä selviää jotain aste lukuja 16v vs 8v kampuran asentotunnistimen asteista TDC:hen.
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Kesäkuu 17. 15:47:01 2007

Tossahan on vaan siitä puhetta että se on eri kohdassa koko anturi. Tarvitaan siis lohkon kanssa "parina" oleva hammaslevy.
Jäsen #606

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Su Kesäkuu 17. 18:00:37 2007

Tuossahan se ilmenee. 8v koneessa TDC:n kohdalla anturi on 90asteen kulmassa kampuraan...??? Täh? Joissain noissa ohjekirjasen pätkissä oli tarkempikin kaavio mutta en jaksanut sitä etsiä tai sitten me puhutaan ihan eri asioista... yritin vaan olla jotenkin avuksi lukijan vastuulla on ottaako siitä jotain itselleen.....
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

mjh
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maaliskuu 16. 22:47:21 2004
Paikkakunta: haapavesi/oulu

Viesti Kirjoittaja mjh » Ma Kesäkuu 18. 18:53:56 2007

mvla kirjoitti:
mjh kirjoitti:Letku kiinni paineet n. 2,5 ja letku irti 3,0 bar.
Letku IRTI 2,5bar ja 2.0 letkukiinni tyhjäkäynnillä.
Ohjearvo on ilman alipainetta 3,0 bar ja alipaineen kanssa 2,3-2,7bar.

Laitoin itsekkin n.230cc suuttimet ja paineita joutui hieman pudottamaan, n.2,5barin tienoille ilman alipainetta. Tämä siis tuntumalla säätäessä eli oli hieman liian rikkaalla. Ei kyllä ole tarkasta seoksesta tällähetkellä tietoa..
Ford Sierra 4x4 DOHC -90

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Elokuu 6. 15:08:47 2007

Jatketaas taas tätä topiccia.... Purin nurkassa olevan DOHCilaisen, ja totesin vähemmän yllättävästi, että kakkosen palotilassa on halkeama venttiilien välissä. Tosin sen huomaa vain tarkalla silmällä kun pyyhkii sitä tiettyyn suuntaan, tunkeumanesteellä voisi havaita paremmin, eli siis ei sellainen selkeä lovi kuten olen välillä nähnyt kuvissa.

Mutta, kone ei ollut kuitenkaan oirehtinut mitenkään, ei syönyt nesteitä tai muutakaan outoa käytössä ollessaan, eikä palotila ole mitenkään muista erivärinen, joten läpi asti tuo ei ole. Mitäpä mieltä raati on, kauankohan kestää jos lainaan ooppelista 84 asteista termostaattia, 94-88 flektin anturia ja läjään koneen? Vai pitäisköhän sittenkin koettaa TIGgailla umpeen se halkeama...? :roll:

Luultavasti kokemuksia on turha kysyä... Eikös RS2000 escorttien 16v-kannet ole myös usein halkeilleita, mutta ilman suurempia sivuvaikutuksia?

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Elokuu 6. 15:30:23 2007

itekin purkanu kaks täysin toimivaa dokkilaista joissa molemmissa kansi halki venttiilien välistä, siitä en tiedä kuinka kauan on ollu halki, kun toisella koneella ei ollu ajettu kun 135 000
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Ma Elokuu 6. 15:33:06 2007

jos ei oireile niin tuskin on vaaraksi. Koneistamolla sanovat että esim. ooppelin (hyi) 16v kansi on poikkeuksetta halki seetistä seetiin mutta ei aiheuta toimenpiteitä....
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Elokuu 6. 20:50:09 2007

Vageissakin kansi on hyvin usein halki eikä vuoda, mutta hyvin usein myös vuotaa. Nämä niin viattomat ikiluotettavat ja täydelliset volfenstainpurgin tuotteet.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

hexi
Viestit: 312
Liittynyt: Ma Maaliskuu 7. 14:41:35 2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hexi » Ma Elokuu 6. 21:11:37 2007

Samasta kohtaa on ollu halki, nippuun vaan.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Elokuu 6. 23:03:35 2007

Selevä, tuollaisenaan nippuun sitten siis. Laitan siihen kuitenkin kylmän termarin kun kone tulee saamaan kenkää taatusti tarpeeksi

Aiheen vierestä - olihan se kaverin 16v ooppelin kansikin tosiaan hieman _halki_ :lol:

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Elokuu 26. 17:04:34 2007

DOHC viriä Englannista:

2.3 Scorpio bottom end, balancers removed and sierra sump fitted
8v 2.0 Sierra DOHC head, gasflowed
piper 283-degree cams
powerchip
250cc injectors
K&N
janspeed manifold

168bhp and 231Nm of torque (torque curve is practically flat, so nice and drivable too).
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Jassukka
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jassukka » Ke Elokuu 29. 21:21:00 2007

Sine kirjoitti:Nyt tulee taatusti turpaan kun tällaista kirjoitan, mutta menköön.

<Liekitys päälle>

Koska yleinen totuudeksi muuttunut käsitys on, että DOHC on huono viritysaihio, niin eihän se voi muuksi muuttua. Eihän? :evil:

Itse tosin olen ollut sellaisen DOHC 16V:n kyydissä, että oksat pois. Ei ehkä ole samanlainen budjettiratkaisu kuin OHC:n virittäminen, mutta eipähän tule kymmentä samanlaista vastaan joka kadunkulmassa ja virityspotentiaalia varmasti on vieläkin. Olen jopa kuulut jotain huhuja, että rallikäytössä Escortin DOHC 16V koneesta on otettu yli 200 hp tehoja ulos. Pakko olla essonpaarin juttuja. Eihän siitä niin paljon voi lähteä, koska 30 vuotta vanhasta OHC:sta saa pelkillä venttivarrenkumien ja tötteröilmanputsarin vaihdolla vähintään 150 hp ja se moottori on sentään raudan ääressä tehty :wink:

<Liekitys pois>

Sitten tulee sellainen juttu, että kaikki eivät halua ajaa 20 vuotta vanhalla autolla. Itse pidän jostain syytä hieman vanhemmista autoista, mutta jotkut haluavat ajaa uudemmalla. Elämä kallis, dna halpa vai miten se menikään :lol:

Totta puhuen DOHC:n virittäminen ei ole halpaa ja osien saanti hankalaa/työlästä, mutta mahdotonta se ei ole. Itse kyllä henk.koht. valitsisin virityspohjaksi ruiskulla ilman kattia olevan mallin, jos mahdollista.
Joo mulla sattuu olemaan just toi kyseinen ruisku ilman kattia... olis ihan kiinnostavaa alkaa jotai tekeen sille.. ja ainahan sitä voi ostaa jopa toisenki koneen ja tehä sen valmiiks, sen jälkeen päivän homma ku heittää pannun keulaan ja lähtee ajaan pimppistä.. (hymyillen)

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » La Lokakuu 6. 22:17:56 2007

Jos kenellä on mikrokatti koneella, niin voisikohan hän ystävällisesti katsoa mitä eroa on seuraavilla dohc koneen ECUilla.

88BB-12A650-AB

88GB-12A650-AA
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » La Lokakuu 6. 23:18:46 2007

Arska kirjoitti:Jos kenellä on mikrokatti koneella, niin voisikohan hän ystävällisesti katsoa mitä eroa on seuraavilla dohc koneen ECUilla.

88BB-12A650-AB

88GB-12A650-AA
Minäpä kerron sitten, tuo ensin mainittu on katittoman ja jälkimmäinen sittenkin katillisen boxi. Tällälailla.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Hampe
Viestit: 295
Liittynyt: La Tammikuu 10. 0:05:03 2004
Paikkakunta: Isokyrö

Viesti Kirjoittaja Hampe » La Toukokuu 31. 12:59:59 2008

Mitä eroa on kaasari ja ruisku dohc kansilla? Yritin haulla etsiä, mutta ei ainakaa yhtäkkiä löytyny vastausta.
Sierra xr4i 24v
Sierra Cosworth 4x4

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » La Toukokuu 31. 16:28:52 2008

CossuH kirjoitti:Mitä eroa on kaasari ja ruisku dohc kansilla? Yritin haulla etsiä, mutta ei ainakaa yhtäkkiä löytyny vastausta.
imusarjan kiinnitys täysin erilainen.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Toukokuu 31. 18:04:17 2008

caltsu kirjoitti:
CossuH kirjoitti:Mitä eroa on kaasari ja ruisku dohc kansilla? Yritin haulla etsiä, mutta ei ainakaa yhtäkkiä löytyny vastausta.
imusarjan kiinnitys täysin erilainen.
Ruikun kannessa suuttimille paikat
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

tikkuri
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
Paikkakunta: pieksämäki

Viesti Kirjoittaja tikkuri » Ke Kesäkuu 18. 0:06:39 2008

KtK kirjoitti:Se on vaan sääli ,kun ton mun dohcin edellinen omistaja on nähnyt paljon vaivaa ja polttanut hirveen kasan euroja koneen viritykseen ja tulos on noin laiska.
Kone toimii muuten hienosti ,mutta tehoja ei ole saatu yhtään lisää käyttökelpoisella kierrosalueella. Esim ohc on paljon parempi virityskohde mielestäni. Siihen saa huomattavasti edullisemmin ja helpommin mukavan lisäpotkun kuin dochiin.
mutta dokki on miellyttävä ja fiksu käyttö autona.. ei kuluta ja vääntää.. jos vaan ei kannenkanssa tule ongelmia.. ohc:tä pidän nuhapumppuna (vielä ainakin) itellä on sellaine PELTISARJALLA :twisted: ja kuaasari oikeen 8) kuunvaihteessa laittaa fr32 keppi ja pruiskutin, kansijyrsiä ja tasoitella.. noh pikkusen hipastulla dokilla vie mennen tullen 16tappisen 140heppasen kalipran.. noh opelista puheen ollen opelin männät kävis dokkilaiseen en muista kuustoista tappisen vai 8venasen..

dokin männän laki korkeus (tapista laelle) jtn 22mm ja m-tapin paksuus 21mm aika harvinainen? tarkempiakin mittoja saapi jos joku haluaa.. yv:llä vaan kyseleen
Radalle ja PAM
kaasari ohc
edistyy

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Virittämistä D-O-H-C

Viesti Kirjoittaja escorvet » Ti Joulukuu 16. 20:31:10 2008

Broidin nelikkokin sitten otti ja teki uusia muotoja mäntiin.
Nokkaketju oli jstain kumman syystä päässyt hyppäämään pois paikoiltaan ja jako aivan päin metikköä.
Tulokset: nostettiin kansi pois ja kivasti oli lähtenyt mäntien päältä siivua pois ja parissa oikein lohjennut palat irti.
Kuinka herkästi alakerta ottaa moisesta itseensä?

Sitten itse aiheeseen.
Yritin kovasti lukea rs2000 ja sierran koneesta asiaa mutta en oikein keksinyt vastausta kysymyksilleni.
Onko siis rs2000 ja sierran 8v koneen alakerrat samanlaiset?
Sierrassakin näytti olevan 16:sta tapille tarkoitetut männät.
Jos alkerta on samanlainen niin pelkkä remppa sinne voisi riittää mutta tuota vakio 8v kantta ei tahtoisi takaisin.
Miten tuo rs2000 kansi käy?
Ainakaan imu- ja pakosarjat ei käy. Pako puoli ei ongelma mutta imusarja jo sitten on. Onko siihen mitään "helppoa" ratkaisua?
RS:n kannessa termari kotelo on kokonaan toisessa päädyssä ja sekin on suuri ongelma.

Onko koko RS2000 koneen soveltaminen sierran pellin alle aivan mahdotonta. Tosta 8v koneesta sais noita osia kyllä siihe jos vaan käyvät millään lailla.

Joutuu pikkuvelikin nyt ajelemaan -91 sunnyllä kun sierra teki temput.

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Re: Virittämistä D-O-H-C

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Ti Joulukuu 16. 20:44:59 2008

Mulla imusarja rs2000:een mikä muutettu silleen et käy sierraan...
Itellä oli samallainen projektiajatus mut kariutui lukemaattomista erillisistä syistä...
Olis eku ja piuhatkin...
Paa yv:tä jos kiinnostaa...
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Virittämistä D-O-H-C

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Joulukuu 16. 21:14:08 2008

RS2000 vakioissa männissä ei ole venakoloja, DOHC männissä on 4 koloa koska venat on eri järjestyksessä eri pytyissä.
RS2000 kansi menee kai niukka naukka paikoilleen Sierran konehuoneeseen, kun tulppaa termarikotelosta flektin anturin reiän.
RS2000 lohkossa on hihnapyörät matalammat, lisälaitteet ei sovi niillä paikoilleen ainakaan nelarissa.
RS2000 kampiakseli ja DOHC sama, mutta triggeripyörät eri eli RS pyörää ja DOHC lohkoa ei voi naittaa yhteen.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

MustaRiesa
Viestit: 8544
Liittynyt: Ma Joulukuu 13. 12:13:28 2004
Paikkakunta: Mikkeli/Kokkola

Re: Virittämistä D-O-H-C

Viesti Kirjoittaja MustaRiesa » Pe Joulukuu 26. 21:24:48 2008

Itellä on toi katiton ruisku versio. Toki ois kiva ja erilainen ku sais tosta jotenki kutiteltua mutta taidan tyytyä tohon filtteriin, joka pitää pistää uusiks ja uus putkisto jossain vaiheessa, eli korkeintaan saadaan äänipuolta paremmaks :D mutta sitteku tää dokkeli tulee tiensä päähän niin taidan kyllä ihan suosiolla ottaa ton ohc:een aihioks, ellei sitten oo mahdollisuuksia johonki erikoisempaan tekniikanvaihtoon. Älkää viekö minua saunan taakse mutta kaverin kans mietittiin että jos vaan mittasuhteiltaan onnistuisi niin 328 shalken tekniikka vois olla aika kova, ja ois varmasti erilainen...mutta älkää turhautuko! Tämä oli vain mieteajattelua matikantunnilla :-#
-13 Ford Fiesta ST MP215
-99 Focus, -76 Taunus stw, -90 Sierra 2.0i DOHC, -87 RST/RS2K Esco, -90 Sierra 2.0iDohc, -91 Escort Cossulook, -88 Sierra 2.0, -91 Sierra 2.0i dohc, -89 Sierra 2.0, -83 Sierra 1.3, -85 Sierra 2.0
#1061

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Virittämistä D-O-H-C

Viesti Kirjoittaja olafu » La Joulukuu 27. 15:48:21 2008

MustaRiesa kirjoitti:Itellä on toi katiton ruisku versio. Toki ois kiva ja erilainen ku sais tosta jotenki kutiteltua mutta taidan tyytyä tohon filtteriin, joka pitää pistää uusiks ja uus putkisto jossain vaiheessa, eli korkeintaan saadaan äänipuolta paremmaks :D mutta sitteku tää dokkeli tulee tiensä päähän niin taidan kyllä ihan suosiolla ottaa ton ohc:een aihioks, ellei sitten oo mahdollisuuksia johonki erikoisempaan tekniikanvaihtoon. Älkää viekö minua saunan taakse mutta kaverin kans mietittiin että jos vaan mittasuhteiltaan onnistuisi niin 328 shalken tekniikka vois olla aika kova, ja ois varmasti erilainen...mutta älkää turhautuko! Tämä oli vain mieteajattelua matikantunnilla :-#
Mulla oli kans joskus tollanen ja oli kyllä tehokkain dohc-sierra millä olen koskaan ajanu. Tuntu tulevan mukavasti ruutia lisää, kun kansi plaanattiin. Tuskin yksin sen takia, mutta muistaakseni siitä lähti peräti useempi kymppi. Puristukset siis nousi jo, ajotus meni samalla vähän myöhäsemmälle. Kannattaakin melkein kokeilla auttasko jos vähän viilailis niitä nokkapyörän kiiloja :)
Ei tää siis mikään raketti ollu, mutta selvästi pirteempi mitä ykskän muu dohc millä olen ajanu. Eikä ollu vapaavirtaussuodatinta. Ennen remonttia se hävitti vettä, mutta tuskin sillä mitään vaikutusta kulkuun vielä sillon oli.
Jäsen #606

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re:

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Joulukuu 28. 21:46:13 2008

mjh kirjoitti:Mitäs ootte mieltä tämmösestä jutusta. Kokeilin tuossa ihan muuten vaan yhdistää nuo sytkän myöhäistyspiuhat. Yllätyin melko lailla kun auto alkoki vetämään paljon paremmin. :shock: kierroksilla vetää iloisesti melkeen punarajalle, aikasemmin vetoalue loppunu jo 5000 paikkeilla. Perstuntumalla teholisäys luokkaa 5-10hv. :shock: Alakierroksillaki terävemmän tuntunen ja vääntää paremmin.. pakoäänetki jotenki kireämmän kuuloiset 8)
Ainoa miinuspuoli hommassa on se että kun alakierroksilla alle 3000rpm painaa kaasua reilusti kerralla lisää nii veto katkeaa hetkeksi, ikäänkuin booaa.. Mistä tämäkin vois johtua? aikasemmin ei nykiny ollenkaan. Bensana käytetty 95 välillä tankattu 98kin. Mites muilla vaikuttaa tuo sytkän säätö?
Nii ja tosiaan autossa peltisarjat, putket, ei kattia, vaparisuotimet, bensanpaineet säädetty ja Piperin nokat.
Sinistä johtoa ei saa maadoittaa jos on 88 GB 12A650 AA boxi.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

tikkuri
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
Paikkakunta: pieksämäki

Re: Virittämistä D-O-H-C

Viesti Kirjoittaja tikkuri » Su Joulukuu 28. 23:08:18 2008

olafu kirjoitti:
MustaRiesa kirjoitti:Itellä on toi katiton ruisku versio. Toki ois kiva ja erilainen ku sais tosta jotenki kutiteltua mutta taidan tyytyä tohon filtteriin, joka pitää pistää uusiks ja uus putkisto jossain vaiheessa, eli korkeintaan saadaan äänipuolta paremmaks :D mutta sitteku tää dokkeli tulee tiensä päähän niin taidan kyllä ihan suosiolla ottaa ton ohc:een aihioks, ellei sitten oo mahdollisuuksia johonki erikoisempaan tekniikanvaihtoon. Älkää viekö minua saunan taakse mutta kaverin kans mietittiin että jos vaan mittasuhteiltaan onnistuisi niin 328 shalken tekniikka vois olla aika kova, ja ois varmasti erilainen...mutta älkää turhautuko! Tämä oli vain mieteajattelua matikantunnilla :-#
Mulla oli kans joskus tollanen ja oli kyllä tehokkain dohc-sierra millä olen koskaan ajanu. Tuntu tulevan mukavasti ruutia lisää, kun kansi plaanattiin. Tuskin yksin sen takia, mutta muistaakseni siitä lähti peräti useempi kymppi. Puristukset siis nousi jo, ajotus meni samalla vähän myöhäsemmälle. Kannattaakin melkein kokeilla auttasko jos vähän viilailis niitä nokkapyörän kiiloja :)
Ei tää siis mikään raketti ollu, mutta selvästi pirteempi mitä ykskän muu dohc millä olen ajanu. Eikä ollu vapaavirtaussuodatinta. Ennen remonttia se hävitti vettä, mutta tuskin sillä mitään vaikutusta kulkuun vielä sillon oli.
niin kyllä se dokkilaisen alakerta on ihan pätevä viritys aihio.. vauhtipyöräkin painaa vakiona varmaan 20kg+/- kansi ei oikeen :S mutta itsellä ainakin pientä vaikutusta huomasin vuosi sitten kun imuvenat työstin kanavat vaan silottelin portaista ja purseista ja nostin bensanpainetta..

vakio ruiskulla varmaankaan kannata pahemmin kantta laskee kun siinähän on valmiina 10.2 suhde?
Radalle ja PAM
kaasari ohc
edistyy

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Virittämistä D-O-H-C

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Joulukuu 28. 23:25:55 2008

vauhtipyörä tais painaa 14kg, jos en väärin muista. muutaman kilon sai sorvissa pois helposti..
Pedal tu tö metal!

MustaRiesa
Viestit: 8544
Liittynyt: Ma Joulukuu 13. 12:13:28 2004
Paikkakunta: Mikkeli/Kokkola

Re: Virittämistä D-O-H-C

Viesti Kirjoittaja MustaRiesa » Ma Helmikuu 2. 14:31:51 2009

Laitetaans tänne. Eli alko vituttaan kaikki nettituningkaupat ym. Intake kittiä ym löytyy ja maksaa järjettömiä, joku bilteman alumiiniputkiki 30€ pätkä :evil: hain Lvi putkea 50cm pätkän ja jonku 10 asteen liitoksen nii saa sen putken suoraan ilman taittelua. Tötterön suun pinta-ala kasvaa nyt melkeen maksimaaliseks, toi paikkallaan oleva silikooniputki on jopa 50mm halkasijaltaan :roll: pitäs vaan keksiä jotain lämpöä kestävää tiivistettä putkien väliin, toi on noin 8 milliä isompi sisähalk. ku orkkis ilmaputki ulkohalk. Jesari nyt varmaan toimis ihan hyvin. Ja aion kyllä maalata sen sitte mattamustaks nii sopeutuu ees vähän paremmin konehuoneeseen. Ja huom, nyt leikin vaan tolla tötterön ominaisuuksilla ja teen kokeita, eli näyttelykuntoista konehuonetta en hae :lol:
-13 Ford Fiesta ST MP215
-99 Focus, -76 Taunus stw, -90 Sierra 2.0i DOHC, -87 RST/RS2K Esco, -90 Sierra 2.0iDohc, -91 Escort Cossulook, -88 Sierra 2.0, -91 Sierra 2.0i dohc, -89 Sierra 2.0, -83 Sierra 1.3, -85 Sierra 2.0
#1061

Vastaa Viestiin