Pulttijaon muuttaminen

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Pulttijaon muuttaminen

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Heinäkuu 29. 12:25:32 2007

Jeps, eli pitäisi tuollainen 240 sarjan volvon akseli työntää mk2 Escortin alle. Akselista raavittu turhat kiinnikkeet pois ja uudet odottelee.

Hommassahan on sellainen pieni mutta, eli pitäisi saada muutettua joko niihin volvon vetareihin 4x108 jako (volvossa 5x108) tai sitten noihin caprin tolppien etunapoihin 5x108 mikä ei ole kovin hyvä vaihtoehto

Eli kaikkia mahdollisia vinkkejä kaivataan toteutuksen kannalta

Sen verran tuossa kerkesin tutkimaan että yksi pultti osuu jo valmiiksi kohdalleen ja vastakkainen pultti siitä osuu juuri vanhojen reikien väliin mutta kaksi muuta reikää osuukin sitten aivan vanhojen reikien reunalle :evil:

Kannattaako käyttää niitä booritettuja pultteja vai tehdä kierteet vetarin laippaan, katselin että on vähän ohut jos kierteitä tekisi

Yksi vaihtoehto olisi tehdä sellainen "spaceri" joka pultattaisiin 5x108 jaolla kiinni ja siinä olisi sitten 4x108 mutta sen täytyisi olla ainakin about 3cm paksu jotta onnistuu ja tuo akseli on jo 4cm yhteensä liian leveä, tulisi jo 10cm liikaa leveyttä

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Su Heinäkuu 29. 12:37:40 2007

Jätät sen yhden reiän vapaaksi ja hitsaat kaikki muut 4 umpeen. Sorvaat tason suoraksi. Sitten poraat uuden pultinreiät niille kolmelle pinnapultille. Valmista tuli ja on todettu toimivaksi ratkaisuksi monessa F- ryhmän escortissa.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Heinäkuu 29. 12:48:16 2007

No perskeles

Kävi pikaisesti mielessä mutta rupesi pelottamaan laipan vetely lämmöstä ja hylkäsin samointein

Mutta totta, sorvihan on keksitty :idea: :D

Mitäs muuta huomioitavaa tuossa on. Täytyy ilmeisesti tehdä sellainen laippa joka on tiukka tuohon keskiöön ja siihen ensin se jako jonka läpi porata reijät tai puristaa vanhan vanteen kiinni laippaan ja sen läpi

Minkäs kokoiset reijät vaatii nuo foortin pultit. Meinaten vaan jos tekisi vielä noilla foortin M12x1.5 pulteilla. Pikaisesti silmällä katsoen volvossa oli joku tiheämpi kierre ja taisi isompikin olla. Tosin jos ei mene samaan reikään niin joutuu sitten kaikki 4 täyttämään ja poraamaan siihen

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Heinäkuu 29. 12:49:12 2007

Tuo on ihan hyvä keino, eli reiät hitsillä umpeen ja sorvissa tasaseks. Ja niillä boori pultit reikiin kiinni :)

Paksusta levystä tekee tosiaan sen reikä adapterin, tai voihan sillä sorvilla pyyhkästä siihen vetarin pintaan uran jonka halkasija on 108mm? Sitten vain kehälle tasasin välein neljä reikää.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Heinäkuu 29. 13:54:32 2007

jos käytät volvon jarrulevyjä niin muista sitten kun pienennät sen vetarin keskiön sorvissa foortin vanteelle sopivaksi ettet poista jarrulevylle keskitystä.
ja jossain 800 sarjan volvossahan on 4x108 jarrulevy

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Heinäkuu 29. 14:28:10 2007

Juu tuo jarrulevyn keskitys tulikin jo mietittyä. Jarrulevyn reijät olisi ollut se seuraava juttu mutta jos niitä löytyy 4x108 jaolla jo valmiiksi niin hyvähyvä, mahtaakohan olla sama halkaisia yms

Guuggelilla etsiskelin niin sama 5x108 pulttijako olisi ainakin 100/200/700 sarjalaisissa mutta 100 sarjassa olisi keskireikä 66m kun 200--> 65.1mm

Ja museovehkeissä (PV, pyhimys yms vanhukset) niin on 4x4.5"

S/V40 4x114.3

Edit:
Jeps eli vm 91-93 850 volvossa 4x108 kun vm94-01 850 onkin taas 5 pulttinen

Pikkaisen sekavaa tai jotain. Täytynee käydä hakemassa yksi tuollainen levy ja katsella saako siitä mitään soviteltua

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Heinäkuu 29. 16:58:46 2007

tarviitko siis isolla et:llä olevan jarrulevyn 4x108 jaolla vai miks voottien jarrulevyt ei kelpaa??
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Heinäkuu 29. 17:57:46 2007

Meinasin vaan että olisi saannut tehtyä noilla volvon osilla ihan bolt-on ja niiden edukkaan hinnan takia. Siinä volvon levyssä on vaan käsijarruvimpaimet sisällä, kun taas satuloissa ei ole kässäriä

Saa myös ehdottaa muitakin kombinaatioita ja aina plussaa jos viritelmä mahtuu myös 13" vanteen sisään. Jos tekee jollain muulla levyllä niin täytyy sitten olla satulassa käsijarrutoiminto. Tietysti helpottaa satulan kiinnikkeiden tekoa jos levy isolla et:llä kun vetarin laippa on kuitenkin melko kaukana akselin päästä niin ei tarvitse tuoda metritolkulla satulaa ulommas

Mukavaa olisi myös että kulutus osat sopisi mahdollisimman pienellä koneistuksella lähinnä huollon kannalta

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Heinäkuu 29. 18:33:23 2007

mk6 rs200 takalevyt ainakin isolla et:llä, kokoa en muista.
satulat saa vaikka 2.0 focuksesta, on melkein identtiset sierran satuloiden kanssa, luulis löytyvän romikselta suht edullisesti ja saa ainakin korjaussarjoja sun muuta helposti.

ja sit se mk3?? escort etulevy missä et on 60mm. jos jäähdyttämätön riittää.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Viesti Kirjoittaja hoopee » Su Heinäkuu 29. 20:28:19 2007

Rahtinalle kirjoitti:mk6 rs200 takalevyt ainakin isolla et:llä, kokoa en muista.
satulat saa vaikka 2.0 focuksesta, on melkein identtiset sierran satuloiden kanssa, luulis löytyvän romikselta suht edullisesti ja saa ainakin korjaussarjoja sun muuta helposti.

ja sit se mk3?? escort etulevy missä et on 60mm. jos jäähdyttämätön riittää.
mk6 rs2000 etuvetosessa on takana rummut! Nelikossa levyt...mk5:ssa on levyt takana myös etuvetosessa. Ja juurikin käsijarruvimpstaakelit sisällä.

Brembon nettikataloogista löytyy haku myös mittojen perusteella. Siltä valkkaamaan sopivia

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Heinäkuu 29. 22:31:43 2007

Jups eli vielä pieni tarkennus, ei tarvitse olla kässärihiluja sisällä, eli toisinsanoen jos ei ole mallia volvo-bolt-on kässärihilut niin on aika mahdoton rakennella vimstaakit sinne sisään. Eli pitäisi olla kässärisysteemi suoraan satulassa jos ei tosiaan ole ihan pulttaa kiinni versio

Ja tosiaan riittäisi taakse vaikka rummut mutta taitanee olla helpompi soveltaa levyt eli tavalliset levyt kelpaa kyllä

Mitenkäs passaisi vaikka jonkun sierran takalevyt ja satulat, eikös noissa ole ollut aika pitkälti kässäri satulassa ja menee vielä 13" kanssa, saatavuus taitaa olla enempi murhe :roll:

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ma Heinäkuu 30. 16:23:14 2007

VesQ kirjoitti:
Mitenkäs passaisi vaikka jonkun sierran takalevyt ja satulat, eikös noissa ole ollut aika pitkälti kässäri satulassa ja menee vielä 13" kanssa, saatavuus taitaa olla enempi murhe :roll:
Varmasti yks helpoimmista ja halvimmista paketeista.
Ja saatavuus ei ole murhe. :wink:

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Heinäkuu 30. 18:57:18 2007

Ainakaan itsellä ei mennyt 13" peltivanne taakse, noilla perus riesan levyjarruilla.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Heinäkuu 30. 21:04:07 2007

No perskeles, täytynee laittaa pienempi levy sinne sitten :D mistäs ottaa kiinni, vaikuttaako vanteen muoto/et vai onko vaan halkaisijaltaan liian iso

Onkos noi mk3 ekkerin etulevyt kuinka paksut, eli tavalliset vai jäähdytetyt eli mahtaneeko mahtua sierran satulaan

Entäs vaikka noiden sierran ja eskon levyjen halkaisija

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Heinäkuu 30. 21:13:20 2007

En muista mikä kohta otti kiinni, olin töihin menossa ja piti nopeasti saada vannetta kiinni, 13" ei mennyt. En sen tarkemmin tutkinut. Takana siis sierran perus 253mm levyt.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Ma Heinäkuu 30. 23:01:32 2007

Sultzi kirjoitti:En muista mikä kohta otti kiinni, olin töihin menossa ja piti nopeasti saada vannetta kiinni, 13" ei mennyt. En sen tarkemmin tutkinut. Takana siis sierran perus 253mm levyt.
Sopiko se jarruputki joka menee jarrusylinterille (rummullisessa) suoraan levyjarrullisen satulaan vai pitääkö keksiä jotain muuta? Mulla on scorpion navat sorvarilla nyt ja saan ne tällä viikolla niin pitäisi etukäteen tietää..

-Jukka-
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Elokuu 1. 22:41:18 2007

Tjoo, nyt olisi tallissa yksi 1.3 mk3 escortin etulevy, jäähdyttämätön

Joutunee vetarin laipan halkaisijaa about 6mm pienentämään jotta mahtuu levyn sisälle ja sorvaamaan keskireiän kohdalta about millin pari

Mitenkäs paksu levy mahtuu sinne sierran satuloiden väliin, tuo näytti olevan about 9mm paksu, tai minkä paksuinen on sierran takalevy alkujaan

Paljonkos on noiden vanhempien foorttien keskireijän halkaisija, vanteen siis (escort mk1/2, capri, , sierra) ei ole taas yhtään sopivaa palikkaa irrallaan josta mitata

Ja mistäs kannattaa käydä hakemassa noita sierran pultteja jotka vetarissa boorilla, Fordilta ??

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Elokuu 1. 23:17:56 2007

Eikös voortissa ole iänkaiken ollu sama keskireikä 63,2mm tai jotain sinnepäin. Ainakin viime viikolla tein ulosvetjän focuksen jarrurumpua varten mkI escortin 12" peltivanteesta ja oli sama keskireikä.
Pedal tu tö metal!

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Elokuu 2. 22:13:58 2007

Hmm, mikäs se mk2 escortin keskireikä nyt sitten on, tuossa alustavien mittauksien perusteella mk1 takavetareissa sekä mk2 rumputolpissa olisi ollut 63.3mm kun taas sierran ja mk3 escortin jarrulevyssä on 63.5mm

Kokeilin sovittaa mk2 escortin vannetta tuohon rumpujarrutolppaan jossa 63.3mm reikä niin ei ainakaan silmin havaittavaa välystä näkynyt eli voisi olla sen 63.3mm

On se helppoa kun irto osia ei ole tarpeeksi tai sitten ne on syöpynyt vuosien varrella niin että niistä ei mittaa taas saa :D

Kumpikin (63.3mm ja 63.5mm) on esiintynyt eri jutuissa ja nyt pitäisi saada varmaa tietoa ennenkuin vien vetarit sorvattavaksi niin ei tarvi moneen kertaan tehdä :roll:

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Pe Elokuu 3. 11:07:14 2007

VesQ kirjoitti:Hmm, mikäs se mk2 escortin keskireikä nyt sitten on, tuossa alustavien mittauksien perusteella mk1 takavetareissa sekä mk2 rumputolpissa olisi ollut 63.3mm kun taas sierran ja mk3 escortin jarrulevyssä on 63.5mm

Kokeilin sovittaa mk2 escortin vannetta tuohon rumpujarrutolppaan jossa 63.3mm reikä niin ei ainakaan silmin havaittavaa välystä näkynyt eli voisi olla sen 63.3mm

On se helppoa kun irto osia ei ole tarpeeksi tai sitten ne on syöpynyt vuosien varrella niin että niistä ei mittaa taas saa :D

Kumpikin (63.3mm ja 63.5mm) on esiintynyt eri jutuissa ja nyt pitäisi saada varmaa tietoa ennenkuin vien vetarit sorvattavaksi niin ei tarvi moneen kertaan tehdä :roll:
Ihan tiedoksi et tuos kaverin vanteessa näytti olevan keskitys renkaat ja oli kokoa 63.4mm :lol:

Mutta luulenpa että se oikea mitta siinäkin taitaa olla tuo 63.5mm. koska fordihan on amerikkalainen ja 63.5=2.5"
kuin myös jako on oikeasti 4X4 1/2" Käännetty vain tänne sopiviksi yksiköiksi jälkeenpäin.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Elokuu 3. 11:25:54 2007

Kävin useammasta voortin vanteesta mittaamassa tönärillä ja sain jokakerta 63,3 mm, eli joko mun tönärin asteikko on päin persettä tai sitten jonkun muun mittaukset heittää. Eli, sierran vanteessa reikä 63,3 mm, escort mkI 12" vanteessa 63,3, tarvikevanteen alumiinisessä keskitysrenkaassa 63,3mm ja nämä kaikki sopivat focuksen pyörännapaan normaalivälyksellä, eli ei joutunut hakkaamaan paikalleen millään, muttei myöskään ollut väljä.
Pedal tu tö metal!

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Elokuu 3. 17:12:43 2007

Juu saman sain kun sovitin mk2 escon vannetta rumputolppaan jossa 63.3mm, helposti meni eikä havaittavaa väljää mitä nyt irtotolpalla ja renkaalla pystyy kokeilemaan, eli luotetaan siihen että on 63.3mm

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » La Elokuu 4. 18:53:05 2007

Virallinen mitta on ymmärtääkseni 63,3 mm. Monesti näkee kuitenkin tarvikevanteiden yhteydessä lukeman 63,4 mm.

Puhutaan kuitenkin millin osista, joten käytännön kannalta se häviää välissä olevan lian toleransseihin.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Elokuu 4. 23:27:49 2007

Sine kirjoitti: joten käytännön kannalta se häviää välissä olevan lian toleransseihin.
Juu eipä se niin tarkkaa ole mutta tekee nyt kerralla kunnolla 8)

Tosin niitä vanhakopan vetareita kun mittari niin ensin oli 63.6mm ja kun näytti teräsharjaa niin 63.1mm :D

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Elokuu 7. 22:28:14 2007

Jeps

Pitäisi tässä jokupäivä ruveta katselemaan noita sierran satuloita kiinni kunhan saan vetarit takaisin tallille

Mitenkäs porukka tehnyt noita kiinnityksiä tuollaisiin, alkuperäiset korvat ei ainakaan kovin lähelle osu joten jotain täytyy kikkailla

Oletteko tehneet sopivan raudan akseliputken ympärille joka hitsillä kiinni vai niihin "jarrukilven" pultteihin ja siihen sitten tuo sierran länkirauta kiinni. Tuntuu vaan että tulee aika pultti/kiinnikehässäkkä joten voisi olla näppärämpi/tukevampi kun hitsaisi akseliin kiinni mutta jotenkin arveluttaa tuo hitsaus tuohon varsinkin laakeripesän kohdalle että kuinka vetelee

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Elokuu 7. 22:32:41 2007

KIP kirjoitti:Sopiko se jarruputki joka menee jarrusylinterille (rummullisessa) suoraan levyjarrullisen satulaan vai pitääkö keksiä jotain muuta? Mulla on scorpion navat sorvarilla nyt ja saan ne tällä viikolla niin pitäisi etukäteen tietää..

-Jukka-
Vähän myöhään mutta tuossa kun niitä satuloita pyörittelin niin jarruletkullahan se tulee siihen satulaan koska ns uiva satula eli liikkuu se jarruletku

Vastaa Viestiin