Kanavien täyttäminen

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Kanavien täyttäminen

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Elokuu 24. 7:28:03 2007

Millä tahnalla noita on täytetty noiden kansipajojen toimesta, kun rohkeimmat kuulemma pläästii lasikuitukittiä ja kalvaa siitä. Täytyisi noita dieselin kanavia vähän täyttää, on sen verran erikoisen muotoset.

Pyörrekammiokone vielä niin ei tarvita mitään ilman pyörteilyjä sylintereissä, vaan tuutin täydeltä ilmaa. Ei viittis ihan senttiä täyttää hitsaamalla, kun en halua vettä kanaviin vuotavaa kantta.

"Ongelmakohta" näkyy tässä kuvassa kanavan loppupäässä alareunassa. Kanava menee lievästi venttiilin "yli" ja ohi. Mitä tolle kannattas tehdä?
Jäsen #606

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Elokuu 24. 10:26:18 2007

Niin paljon paskaa, että ei imukanavaksi uskoisi. Ja pakokanavaa toivottavasti et ole kitillä täyttämässä :D ?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Elokuu 24. 10:30:27 2007

JesseT kirjoitti:Niin paljon paskaa, että ei imukanavaksi uskoisi. Ja pakokanavaa toivottavasti et ole kitillä täyttämässä :D ?
Joo en ole, sitä pitäs varmana vähäsen isontaakkin. Jos sitä täyttää vähänkään nykyisestä, niin se menee umpeen ja käy niinkuin siinä poliisivitsissä, eli pakoputkesta tuleekin tanko. :lol:

Paskaa on koska koneessa on ollut imupuolen paskantaja, eli EGR. Noita on puhdistettukin. :)
Jäsen #606

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Elokuu 24. 11:13:29 2007

Valurautakansiin ainakin käy tina, mutta en sitten tiedä, miten käyttäytyisi tossa alumiinissa.
Alumiinikansiin pitäisi käydä ihan kemiallinenmetalli. Ainakin yhden tollaisen olen nähnyt ja siinä ei ollut mitään ongelmia (vapari) eli tavara pysyi ihan hyvin paikallaan.

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Pe Elokuu 24. 11:39:33 2007

Ainakin omissa kansissa mitä on värkkäilty(siis OHC patarauta) on imu puolella pysyny ihan hyvin kemiallinen metalli. Pakokanavissa ainoa vaihtoehto joka kestäny on ollu hitsi. Ja tuokin hitsaaminen on vähän ylihankalaksi minusta puhuttu. Pitäis esi lämmittää yms... hyvin näytti onnistuvan kun suoraa vetelin migillä saumaa. Siis korjauksen syynä oli liika porttaus ja pakokanavan puhkeaminen vesitilaan.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Pe Elokuu 24. 11:52:34 2007

"Motoman" on käyttänyt jonkin tyyppistä epoksia kanavien täyttämisessä: -klik-
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Elokuu 24. 11:57:23 2007


Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Pe Elokuu 24. 12:07:13 2007

Aikoinaan vinguttelin innoissani OHC:n kaasarikanteen imukanaviin suuttimille koloja. Vesitilaan astihan se piti tietenkin puhkaista...

Avasin kyseisen reiän kunnolla auki sinne vesitilaan ja sitten täytin reiän POR15 -epoksikitillä.
Koneella ajettu sen jälkeen 4 kesää joista pari viimeistä ahdettuna ja ainakin toistaiseksi on kestänyt....

- Kimmo

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Elokuu 24. 15:07:03 2007

Mitä raati on mieltä, kannattaako noita täytellä vai ei? Omasta mielestäni kyllä..
Jäsen #606

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Elokuu 24. 15:16:17 2007

olafu kirjoitti:Mitä raati on mieltä, kannattaako noita täytellä vai ei? Omasta mielestäni kyllä..
Kyllä kannattaa
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Elokuu 24. 17:09:25 2007

olafu kirjoitti:Mitä raati on mieltä, kannattaako noita täytellä vai ei? Omasta mielestäni kyllä..
Yleensä vastaus on että tutki oikeassa toimivassa virtauspenkissä ja neuvottele samalla luotettavan hattuexpertin kanssa ennenkuin teet mitään. Mutta tuota kanavaa kun katsoo niin.... :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Elokuu 24. 17:26:46 2007

mulla oli muinoin "kemiallista metallia" ohc:n paskan lyhyen imusatsin ja kannen imusatsin pahemmissa kulmissa.

Kivasti ampu pakoputkesta ,kun nelospytyn laastit lähti liikenteeseen. Hiukan yskäsi konekkin reilussa 190KM/h vauhdissa.

Pinta tarvii olla tosi karhea ja koloinen ,jotta noi stuffit pysyy niissä kiin ja silti ei välttämättä pysy.

Mutta onneksi toi ei ole ongelma nykyään ,kun hitsausvehkeet on keksitty ja olen kuullut joidenkin lukiopohjalta peräisin olevien nörttienkin osaavan hitsata :lol:

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Elokuu 24. 18:12:48 2007

kuvasta on huono saada käsitystä kanavasta. mutta kaveri meinas näkemänsä perusteella, että toimii pikkunostoilla alle 8mm. ja pienillä kierroksilla. kierrosalueen yläpäässä alkaa tukkeutumaan.
virtausongelmat tulee suuremmilla nostoilla.
Arvioi, ettei täyttämisestä ole haittaa, jättää noin millin levennykset ton sentin sijasta, niin pitäis toimia kohtuullisesti sekä pienillä ja suurilla nostoilla.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Elokuu 24. 18:51:05 2007

MikkoT kirjoitti:Valurautakansiin ainakin käy tina, mutta en sitten tiedä, miten käyttäytyisi tossa alumiinissa.
Alumiinikansiin pitäisi käydä ihan kemiallinenmetalli. Ainakin yhden tollaisen olen nähnyt ja siinä ei ollut mitään ongelmia (vapari) eli tavara pysyi ihan hyvin paikallaan.
Niin, valurautakansi tuo onkin. Tinaa itsekkin ajattelin. Mutta pitäs kansi vissii laittaa uuniin että pääsee ensin lähelle oikeita lämpötiloja ja sitten vasta tinailee?

Yks vaihtoehto on tietysti että isontaa venttiiliä, niin ei tarvi täyttää niin paljoa :) Sovittelin jo isompia venoja, 40 imu ja 35 pako mahtuu vielä turvallisesti niin ettei ota pyttyyn kiinni :) Ongelma syntyy vaan siitä etten tiedä saako tota pakokanavaa kairattua niin paljon että 35mm venttiilistä saa täyden hyödyn irti.
Jäsen #606

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Elokuu 24. 22:20:19 2007

No sitten, jos kerta on valurautakansi niin mahdollisuudet on monet kuten tässä topickissa on jo mainittu. Jostain vain oli jäänyt itelle sellainen muistikuva, että noi dieselin kannet ois ollut jo alumiinia. Sori väärästä oletuksesta.

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Pe Elokuu 24. 22:53:13 2007

Lasikuitukitti pysyi alumiinilätsän kanavissa aina jonkin aikaa, pari kisaa maks. Tosin kaasarivehkeessä se bensa pehmittää ja irroittaa monet täyteaineet.
Mikkihitsi on pysynyt nätisti ohc:n kanavissa, joten ehkä sellaistakin voisi laittaa.

Mutta ongelman ytimeen, siis Diesel... c'moon, diesel=diesel=köh diesel ja sitä ei saa pensakoneeksi vaikka osaisi taikoa ja kiihtymään sitä ei saa vaikka kuusta pudottaisi.
Virittäisit ennemmin vaikka ruohoreiskan strattonia, siinäkin on enemmän järkeä.

p.

ps. olen portannut meidän leikkurin kanavat kun oli tylsää ;)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Elokuu 24. 23:05:45 2007

pau kirjoitti:Lasikuitukitti pysyi alumiinilätsän kanavissa aina jonkin aikaa, pari kisaa maks. Tosin kaasarivehkeessä se bensa pehmittää ja irroittaa monet täyteaineet.
Mikkihitsi on pysynyt nätisti ohc:n kanavissa, joten ehkä sellaistakin voisi laittaa.

Mutta ongelman ytimeen, siis Diesel... c'moon, diesel=diesel=köh diesel ja sitä ei saa pensakoneeksi vaikka osaisi taikoa ja kiihtymään sitä ei saa vaikka kuusta pudottaisi.
Virittäisit ennemmin vaikka ruohoreiskan strattonia, siinäkin on enemmän järkeä.

p.

ps. olen portannut meidän leikkurin kanavat kun oli tylsää ;)
No mitäs jos osaa oikein rajusti noitua ja ei edes yritä tehdä siitä "bensakonetta" vaan antaa sen olla ihan diesel köh dieselinä, niin josko sen sitten sais kiihtymään :lol:
Jäsen #606

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Ma Elokuu 27. 9:18:20 2007

kannattaa pistää lasten päähän peltorit ennen projektin aloitusta...

Kemiallinen metalli oli noissa amerikkalaisissa kova sana. Monesta paikkaa olen lukenut kun ovat nostaneet sillä kanavanpohjia, tosin mitä - on - se maaginen kemiallinen metalli.

Myös puikolla joskus korjattiin yksi lätsä. Liian ahnas kaivuu kostautui ja kaveri pisti kuumaksi koko kannen ensin ( sähkökiukaan päällä ) ja sitten jollain lisäaineistetulla puikolla täytti. On pysynyt, eikä revennyt irti.

dieselin virittäminen on vähän kuin nollalla jakamista...
( tätä en ole ennen julkisesti myöntänyt, mutta omistan 1,8td mondeon jolla kuljen töihin. En kyllä kehtaa tankata sitä salossa, ainakaan päivänvalossa )

p.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Elokuu 27. 22:59:24 2007

Kemiallinen metalli on super belzonaa. Ja mondeo on kyllä ihan tosipaska vehje, siis oikeesti.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Elokuu 27. 23:45:10 2007

Arska kirjoitti:Ja mondeo on kyllä ihan tosipaska vehje, siis oikeesti.
Puhutko mulle? Escorttiin tulossa tuo moottori :)

Super Belzona. Pistetään korvan taakse.
Nyt on puoli kiloa Locktite 3479A ja B tekstejä kantavat purkit. Alumiinin ja valuraudan korjaukseen tarkoitettu, kestää 190°C, voi hioa, koneistaa ja kierteyttää yms. Täytyy kattoo nyt, hitsaamallakin sitä kohtaa kyllä pystyy täyttämään. Virtauspenkissä kun tutkittiin niin kanava ei virtaa yläreunasta yhtään. Kuitenkin "141hp" 10mm nostolla ilman muutoksia, 37mm venttiili. 10mm jälkeen ei nosto enää paljoakaan lisää virtausta. Millistä kolmeen milliin virtaus on aika huono.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin