Peesataseen turbo... Ja yleisiä kysymyksiä.

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sivonen
Viestit: 84
Liittynyt: La Syyskuu 22. 22:47:53 2007
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Peesataseen turbo... Ja yleisiä kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Sivonen » Su Syyskuu 23. 22:28:24 2007

Moro.

Tuli ostettua työmatkakulkineeksi tuommoinen lavataunus:
http://i181.photobucket.com/albums/x244 ... _23941.jpg
http://i181.photobucket.com/albums/x244 ... _23951.jpg
http://i181.photobucket.com/albums/x244 ... _23961.jpg

No eihän tuolla jaksa työmatkaa ajella, on melkein yhtä laiska kuin edellinen liikutin (740 volovo). Eli mitäpä siinä miettimään, juntataan turpo kylykeen ja katellaan joku ruisku sille kaveriksi. Sierran EFI löytyi jo kaverilta. Toiselta kaverilta löytyi sopiva KKK:n turbo (130kW dieselistä). Bensapumppua ja muuta härveliä on myös hommailtu. 2WD cossun coolerikin löytyi minuutti sitten. Enää ei tarvitse siis kuin tehdä pakosarja ja -putki sekä öljyletkut, dumppi ja vähän muuta. Tarkkasilimäinen muuten voi kuvasta huomata että syyläriä on pudotettu edellisen omistajan toimesta sen verran että cooleri mahtuu kotiinsa. Vielä tarkkasilimäisempi saattaa huomata komeasti asennetun Mersun akun. :oops: Joku patteri piti laittaa että pääsee liikkumaan.

Mutta pari kaveria sanoi että EFI ei tule turbon kanssa toimimaan, yksi sanoi että on niitä muutkin tehnyt ja toimii. Ei tästä nyt mitään maalimanlopun vehjettä tarvitse tehdä (eikö se jo ole? toim. huom. :lol: ), eiköhän se perä ulvo ihan riittävästi 150 heposellakin... No parisataakin olisi kiva. :roll: Niin että onko ihan tuhoon tuomittu idea? Olisihan siinä mahdollisuus pistää vaikka pari saapin kaasariakin, mutta kaipa se ruiskulla vie parisataa prosenttia vähemmän ainetta. Työmatkaa tulee kuitenkin 90km päivässä.


No se nyt on meleko simppeli homma tuo turbotus, kunhan vaan tietää ensin millä osilla sitä alkaa kasaamaan. Simppelipä on seuraavakin kysymys, eli mikäs mahtaa olla lavataunuksen pulttijako? 5x5.5" (140mm) arveli joku? No senpä nyt mittaileekin, mutta kirjatieto olisi tässä vaiheessa myös kiva, ettei satu olemaan sama homma kuin Mersun 112mm jako, joka on muutaman millin verran lähintä jenkkijakoa (114.3mm) pienempi.


Entäpä sitten ohjaus? Tuossa kun kääntyy renkaat kokonaista 20 astetta silmällä mitattuna. :shock: Joutuu melekein liikenneympyrässäkin vekslaamaan että taipuu. :lol: Onko ohjausta rajoitettu jotenkin, vai pitäskö asentaa normaali sierran raidetanko (vai scorpion, vai käykö molemmat?) että saa kumit kääntymään?
MB 280E -80 ikuisuusprojekti (myynnissä)
Lavataunus turbo(ikuisuus?)projekti
MB 300TD -79 setämersu

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Syyskuu 23. 22:36:30 2007

Vakioruisku lisäsuuttimilla riittää pidemmälle, kuin vakioveivit kestää taipumatta. Iha ite oon todennu.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Sivonen
Viestit: 84
Liittynyt: La Syyskuu 22. 22:47:53 2007
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen » Su Syyskuu 23. 22:56:45 2007

No sepä mukava kuulla. :D Missäs kohtaa sulla on ilmamäärämittari, ennen turboa vai jälkeen?


Tulipa vielä mieleen, meneehän tuohon sama ratti kuin Sierraankin? Pitäisi jostain keskiö löytää, pikkuratti on jo.
MB 280E -80 ikuisuusprojekti (myynnissä)
Lavataunus turbo(ikuisuus?)projekti
MB 300TD -79 setämersu

Tuppux
Viestit: 265
Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 21:58:11 2003
Paikkakunta: Ei Ilmajoella, ei Kauhajoella, vaan siinä välis..
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuppux » Su Syyskuu 23. 22:58:46 2007

pulttijako 5x160
Ford Puma 1.7i -98
Ford Galaxy 2.3i -97
Ford Taunus 17M 2.0 V6 -71
Ford Mondeo 1.8i aut. -97
Autofiksaus ja huolto T.Säntti
#973

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Syyskuu 23. 23:03:00 2007

leimalle: penkkipaperi 78hp +20% = 93,6hp max.

Sivonen
Viestit: 84
Liittynyt: La Syyskuu 22. 22:47:53 2007
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen » Su Syyskuu 23. 23:04:57 2007

No voe pärkele. Eihän semmosella jaolla olevia leveitä 15" peltivanteita löydä taas mistään. :(
Pitääkö nekin itse tehdä? :shock:
Tai sitten tilaan vanteet ilman pultinreikiä, voihan niihin porailla jaon minkä huvittaa. :roll:

samiharju: Jep, tuo oli tiedossa, mutta kiitos muistutuksesta. :D
MB 280E -80 ikuisuusprojekti (myynnissä)
Lavataunus turbo(ikuisuus?)projekti
MB 300TD -79 setämersu

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » Su Syyskuu 23. 23:19:02 2007

Siirsin tämän vähän sopivampaan paikkaan.
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

BDG
Viestit: 220
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 21:05:44 2003
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja BDG » Su Syyskuu 23. 23:42:31 2007

Hahaa!! "Pentti" is päk :twisted:
RapajuoppoPutkiMies*469*

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ma Syyskuu 24. 13:31:54 2007

antakaahan sit sivoselle siitä sytytyksestäkin vinkkiä jos joku on sen alkup paskan saanut toimimaan. sulla on se megaruutta se kiinni ja sillä sopuli. :icon ilmamäärämittari imupuolelle jos semmoisen sinne väkisin haluat.

Sivonen
Viestit: 84
Liittynyt: La Syyskuu 22. 22:47:53 2007
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen » Ma Syyskuu 24. 15:09:12 2007

No helepoimman kautta tässä ainakin alkuun mennään. Eli EFI kiinni ja mutka putkeen. :idea: Ajan kanssa tietysti alkaa löytymään uusia osia ja parin markan käyttöritsasta rakentuu useamman tonnin viagra-auto, kuten kävi Mersullekin. :oops:

Vannehommakin ratkeaa sillä tavalla, että poraan rumpuihin Mersun jaon ja repäsen Mersusta tohon renkaat ja vanteet. 255/60R15 varmaan riittää EFI:llä irrotettaville tehoille... :roll:

Huomasin muuten tuossa että renkaat kääntyy vain vasemmalle aika perskeleen vähän (kuten edellä valitin), mutta oikealle suunnilleen saman verran kuin Sierrassa. :shock: Vika vai ominaisuus?
MB 280E -80 ikuisuusprojekti (myynnissä)
Lavataunus turbo(ikuisuus?)projekti
MB 300TD -79 setämersu

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Syyskuu 24. 16:55:14 2007

aika iso kääntösäde tuossa tuntuu olevan. en oo tutkinu syytä vielä.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Syyskuu 24. 21:39:31 2007

Ilmamäärämittarin sijoitus on vapaa, täytyy muistaa ettei se hirveitä paineita kestä jos painepuolelle laittaa. Vähän reilulla kilolla sillä vielä uskaltaa ajella. Itse asensin sen evo3 versiossa painepuolelle, persdyno kertoi parannusta tulleen evo1 malliin nähden, jossa 254hv / 406Nm @ 0.95 bar. Evo3 ei ehditty mitata edellämainitusta syystä.

Kaveri penkitti imupuolella olevalla mittarilla 290 hv joten aika moneen tarpeeseen sekin riittää.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Syyskuu 24. 21:41:15 2007

Ohjauksen osista oikeastaan mikään ei ole sama kuin Sierroissa, joka on hyvin mielenkiintoista kun mitat ovat periaatteessa täysin samat, jopa ohjausakseli on erilainen (vähemmän niveliä). Omassa orkkis oli väljä ku venäläisen huoran tussu niin tuli vertailtua, minustakin tuntui että se härveli kääntyi paljon paremmin iS Sierran tangolla, raskaampi siitä ainakin tuli.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Syyskuu 24. 22:12:36 2007

Vähän aiheella ratsastaen... Mutta saiskohan P100:n peräpään pulttijaon jollain simppelillä konstilla muutettua 5x108, eli Scorpparin kanssa samaksi? Ja eikös luulisi olevan laillinenkin...

Mielessä vaan edelleen kummittelee Diesel Scorpparin tekniikan siirtäminen johonkin Sierra johdannaiseen... :twisted:

[EDIT]Niin ja tiedän kyllä että peesatkussa on pikku atlas, eli perää ei voi suoraan vaihtaa. Ajattelin vain että etupään kamat voisi kaikki nyysiä Scorpista jos tälläistä alkaisi joskus tekemään.[/EDIT]
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Syyskuu 24. 22:27:51 2007

Scorpion jako on 5x112 tai 4x108...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Syyskuu 24. 22:33:02 2007

Arska kirjoitti:Scorpion jako on 5x112 tai 4x108...
No hups... Siinäpä se miun Scorppari tietämys sitten hyvällä pohjalla on ollu. :lol:

Mutta onkos pikku-atlakseen mitään mahiksia 5x112 jakoon? Muistan vaan jostain lukeneeni että pulttimäärää ei saisi pienentää...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

BDG
Viestit: 220
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 21:05:44 2003
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja BDG » Ma Syyskuu 24. 23:35:07 2007

RapajuoppoPutkiMies*469*

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Syyskuu 24. 23:52:00 2007

P100 perä on sitäpaitsi iso atlas, mutta miksi sitä pulttijakoa tarvitsisi edes muuttaa...? Ei siitä hienoa saa vaikka laittaisi mitkä kromimankulat alle :lol:

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ti Syyskuu 25. 0:12:03 2007

Tuppux kirjoitti:pulttijako 5x160
löytyyköhän tähän jakoon mistään vanteita?
näyttää tuo takajaon muuttaminen melko töisevältä.
eteen vaihtas vaan scorppion navat..

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ti Syyskuu 25. 9:28:04 2007

Edessä taitaa olla Scorppion navat, siinä on vain kiinni laipalla tuo Transitin jako... Ja kai nyt Transittiin saa jostain aluvanteita.. :wink:

Takana lienee myös tuo vetarien kiinnityspulttien jako 5x112.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ti Syyskuu 25. 10:32:36 2007

Arska kirjoitti:Ilmamäärämittarin sijoitus on vapaa, täytyy muistaa ettei se hirveitä paineita kestä jos painepuolelle laittaa. Vähän reilulla kilolla sillä vielä uskaltaa ajella. Itse asensin sen evo3 versiossa painepuolelle, persdyno kertoi parannusta tulleen evo1 malliin nähden, jossa 254hv / 406Nm @ 0.95 bar. Evo3 ei ehditty mitata edellämainitusta syystä.

Kaveri penkitti imupuolella olevalla mittarilla 290 hv joten aika moneen tarpeeseen sekin riittää.
kenties bemarin ilmamäärämittarilla? eikös tuo ahista jo omallansa alle 200hv ja mites pitkälle on menty ilman lisäsuuttimia ja millä sytyllä? itse näen helpommaksi laittaa ms:n ja melki sama aika siihen uppoaa jos vähänkään järkevästi sen tekee.

Sivonen
Viestit: 84
Liittynyt: La Syyskuu 22. 22:47:53 2007
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen » Ti Syyskuu 25. 14:56:38 2007

Johan on -ttumaisen näkönen rumpu. :x
No onneksi ei tarvi vaihtaa kesärenkaita alle kuin vasta keväällä... Saa siihen asti miettiä mitä tekee, vai mitään. :lol:

Ja sen takia se pulttijako pitää vaihtaa, kun mulla on Mersun vanteet sopivan pulskilla renkailla. Niitä on paha laittaa taunukseen, jos pulttijako heittää 48mm.

Ja hienoahan tuosta ei saa tekemälläkään, se on kyllä totta. :lol:

Megaruuttaa en rupea ihan heti rakentamaan, se on edelleenkin helpompaa laittaa EFI. Onhan niitä toimiviakin MS:iä nähty, mutta kun on yhden auton saanut sen avulla rakennettua pihakoristeeksi, niin eipä tee heti mieli alkaa toista värkkäämään. Loppuu tila pihasta. :lol:
MB 280E -80 ikuisuusprojekti (myynnissä)
Lavataunus turbo(ikuisuus?)projekti
MB 300TD -79 setämersu

BDG
Viestit: 220
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 21:05:44 2003
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja BDG » Ti Syyskuu 25. 16:46:27 2007

jeddah kirjoitti: Ei siitä hienoa saa vaikka laittaisi mitkä kromimankulat alle :lol:
Ja miten niin ei saa :lol:
RapajuoppoPutkiMies*469*

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ti Syyskuu 25. 17:17:51 2007

BDG kirjoitti:
jeddah kirjoitti: Ei siitä hienoa saa vaikka laittaisi mitkä kromimankulat alle :lol:
Ja miten niin ei saa :lol:
No joo no kauneus on katsojan silmässä tietysti :lol:

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Syyskuu 25. 17:30:57 2007

uudemmissakin transhiteissa on sama 5x160 jako, kyllä niihin vanteita löytyy..

http://www.aluvanne.com/site?node_id=2& ... sc&row=121

http://www.aluvanne.com/site?node_id=2& ... sc&row=105

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Syyskuu 25. 17:36:15 2007

ja lisää

http://www.vannetukku.fi/viper-van-pake ... -3398.html

http://www.nettivanne.fi/content.php?pa ... 2193&user=

http://www.rengaskauppa.net/rk/vanteet/ ... EZ_Vantage


tiedän, eihän noista mikään oo kovin blingbling, mutta jotkut jopa miellyttävät silmää peltivanteita enemmän :-) jos tarkoiitus on going for the extreme niin sinnehän saa pultattavalla spacerilla ihan mitä haluaa.

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ke Syyskuu 26. 1:46:15 2007

samiharju kirjoitti:aika iso kääntösäde tuossa tuntuu olevan. en oo tutkinu syytä vielä.
ohjekirjan mukaan kääntösäde 11.6m

Sivonen
Viestit: 84
Liittynyt: La Syyskuu 22. 22:47:53 2007
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen » Ke Syyskuu 26. 14:15:16 2007

Mitähän tuo kääntösäde mahtaa olla lavattomassa Sierrassa?


Niin, ja sitä sytytyspuolta jos joku osaisi valaista... Saako tuossa EFI:n ohjauksessa myöhästettyä sytkää ahtojen noustessa mitenkä helposti/vaikeasti? Kaipa siinä joku "älypoksi" sitä kipinää ohjailee, vai onko ihan mekaaninen kampe?
MB 280E -80 ikuisuusprojekti (myynnissä)
Lavataunus turbo(ikuisuus?)projekti
MB 300TD -79 setämersu

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » La Syyskuu 29. 12:42:49 2007

Arskalla vois olla tarkempaa tietoa, mutta puolan lähellä jotain johtoja maadoittamalla saadaan ennakkoa pykälittäin myöhäiselle.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » La Syyskuu 29. 13:58:16 2007

ytte kirjoitti:Arskalla vois olla tarkempaa tietoa, mutta puolan lähellä jotain johtoja maadoittamalla saadaan ennakkoa pykälittäin myöhäiselle.
ei tarpeeksi muistaakseni.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » La Syyskuu 29. 14:50:00 2007

Maadoittavilla painekytkimillä saa ahtojen mukaan myöhäistettyä sytkää kahdessa vaiheessa yhteensä 6 astetta. Imuilman lämpötila-anturi siirtyy samalla oikeaan paikkaan kun ilmamäärämittarin laittaa painepuolelle.

Ei ole minun vika jos mikitic ei osaa ja sulatti vehkeet turatessaan... :lol:
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Sivonen
Viestit: 84
Liittynyt: La Syyskuu 22. 22:47:53 2007
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen » La Syyskuu 29. 19:05:34 2007

Tuohan kuulostaa hyvältä. Mihinkäs nuita kytkimiä tarkemmin ottaen pittää kytkeä? Mahtaisko olla jottain ohjetta jossain päin tallessa? Kuva olis kiva.


Nyt olis hommattuna jo pensapumppu, cooleri, ahtoletkut, melekeen kaikki öljyletkut, turbo, takaspoileri ( :lol: ), takahelema, ruisku ja ämpärillinen sekalaisia osia. Joskohan sitä pääsis kohtapuoleen asentelemaan jotain, kuhan vaan motonetistä tulee tiivisteet sun muut. Ja sitten vielä inspiraatiota ja aikaa tarvitaan vähäsen. :roll:
MB 280E -80 ikuisuusprojekti (myynnissä)
Lavataunus turbo(ikuisuus?)projekti
MB 300TD -79 setämersu

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » La Syyskuu 29. 20:59:06 2007

Koneen johtosarjassa on 3 napainen liitin, jossa on nuo sytkänmyöhästys piuhat sekä johto jolla saadaan tyhjäkäyntiä nostettua 70 rpm. Nämä johdot löytyy sieltä puolan tienoilta. Puna/ruskea ja sini/ruskea johto on tässä tarvittavat. Kun näitä tökkii maihin, niin päästään haluttuun tulokseen. Parhaiten tökkiminen tapahtuu maadoittavalla öljykellolla, joita löytyy varaosaliikkeistä. Itse tein pienen "painekotelon" johon paine tuli letkulla imusarjasta. Tähän sitten kierteet antureille, maadoitus antureilla tapahtuu rungon kautta, joten kannattaa kiinnittää se palikka galvaanisesti johonkin mistä se saa kunnolla maita.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Su Syyskuu 30. 20:59:01 2007

Arska kirjoitti:Maadoittavilla painekytkimillä saa ahtojen mukaan myöhäistettyä sytkää kahdessa vaiheessa yhteensä 6 astetta. Imuilman lämpötila-anturi siirtyy samalla oikeaan paikkaan kun ilmamäärämittarin laittaa painepuolelle.

Ei ole minun vika jos mikitic ei osaa ja sulatti vehkeet turatessaan... :lol:
:-s hahhahhaa vitun hauskaa, enpä ole vielä sulattanut mitään muuta kuin renkaita ja kytkimiä. hyvää siitä ei saa noilla rojuilla tekemälläkään sen tietää kaikki. over and out!

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Syyskuu 30. 22:26:51 2007

Eipä juuri muita toimivia ratkaisuja ole kuin se EFIn imusarja ja megaruutta roiskimaan bensaa ja kipunaa :shock:

Varsinkin jos sillä meinaa vielä työmatkan tapaista ajella ja jos vielä lisäksi haluaa pienellä bensalla kulkea

Nuo lisäsuutin härpäkkeet ei taida sitä olla :roll:

Sivonen
Viestit: 84
Liittynyt: La Syyskuu 22. 22:47:53 2007
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen » Ma Lokakuu 1. 5:12:15 2007

No jos niitä on toimivia turpovehkeitä tehty koojetillä ja kaasarillakin, niin miksipä ei Fordin ruiskulla? Tuntuu sillä ainakin kitua saavan koneeseen, jos kerta kanget paukkuu... Tässä nyt ei todellakaan olla tekemässä lava-tanelista mitään 900 heppasta kardaaninkatkojaa. :lol: Alipaineen puolellahan tuo matka-ajossa on kuitenkin, eli kait se nätillä ajolla pitäs mennä vähemmällä pensalla kuin juuttuvakurkkusella. Kuka sitten nätisti ajelee, onkin toinen juttu. :roll:

No kahtellaan mitä tästä tulee, keskustelua näköjään ainakin. :shock:

Kiitokset, Arska, neuvoista. :D


Jaa, mitäs sitä onkaan tullu tehtyä... Turpoon tein laipat ja suunnittelin vähän hirvensyöttölaudan jalakoja. Dumppiakin varten olis piirretty kuvatukset valamiiks, ei ole kuin tekeminen jälellä. Kai semmonen 50mm mäntä riittää tämmöseen 90-heppaseen vekottimeen? :lol: Tästähän tulee vielä hieno, sano (jonkun muun kuin) minun sanoneen. :-$
MB 280E -80 ikuisuusprojekti (myynnissä)
Lavataunus turbo(ikuisuus?)projekti
MB 300TD -79 setämersu

BDG
Viestit: 220
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 21:05:44 2003
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja BDG » Ma Lokakuu 1. 11:48:07 2007

Olis ollu valmiit cad kuvat 40 ja 50 mm dumpista :shock:
Pakosarjan ja turbonkin laippoja ylimääräsenä laatikollinen ja 30 käyrää
hiekkapuhallettuna jos tarvetta :roll:
RapajuoppoPutkiMies*469*

Sivonen
Viestit: 84
Liittynyt: La Syyskuu 22. 22:47:53 2007
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen » Ma Lokakuu 1. 15:03:14 2007

En tarvi kädikuvia kun on manuaalisorvi. Pitää tulla jokupäivä kahtelemaan mitä kaikkee sulta löytyy.
MB 280E -80 ikuisuusprojekti (myynnissä)
Lavataunus turbo(ikuisuus?)projekti
MB 300TD -79 setämersu

Sivonen
Viestit: 84
Liittynyt: La Syyskuu 22. 22:47:53 2007
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen » To Lokakuu 4. 7:03:24 2007

Tommonen löyty yhen alumiinitangon sisältä...

KLIK
NAPS
MB 280E -80 ikuisuusprojekti (myynnissä)
Lavataunus turbo(ikuisuus?)projekti
MB 300TD -79 setämersu

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » To Lokakuu 4. 9:19:22 2007

etkai vaan tehnyt mustasta mäntää?

Sivonen
Viestit: 84
Liittynyt: La Syyskuu 22. 22:47:53 2007
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen » To Lokakuu 4. 17:01:45 2007

MOKkia on mäntä... Kovempaa kuin musta. Miten niin, meinaakko että ruostuu kiinni?
MB 280E -80 ikuisuusprojekti (myynnissä)
Lavataunus turbo(ikuisuus?)projekti
MB 300TD -79 setämersu

Sivonen
Viestit: 84
Liittynyt: La Syyskuu 22. 22:47:53 2007
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen » La Lokakuu 6. 18:30:57 2007

Konttorilla tuumasivat että ei muuta tarvi kuin teholapun, jossa ilmenee käytetty turbo, ahtopaine ja ruisku. Sekä toimiva katti pitäs olla... Mahtaako nuo päästöarvot olla turbovehkeelle tiukemmat, vai riittääkö kun on katin näköinen pönttö putkessa? :roll:
MB 280E -80 ikuisuusprojekti (myynnissä)
Lavataunus turbo(ikuisuus?)projekti
MB 300TD -79 setämersu

Mikko R.
CRSC jäsen 2015
Viestit: 160
Liittynyt: La Lokakuu 8. 11:40:51 2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko R. » La Lokakuu 6. 18:53:00 2007

Dumpin männällä olis hyvä olla jonkunnäkösiä liukuominaisuuksia, ettei nappaa kiinni, ei sillä matskulla muuten niin kauheeta väliä ole...
#1193

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » La Lokakuu 6. 19:00:58 2007

VesQ kirjoitti:Eipä juuri muita toimivia ratkaisuja ole kuin se EFIn imusarja ja megaruutta roiskimaan bensaa ja kipunaa :shock:

Varsinkin jos sillä meinaa vielä työmatkan tapaista ajella ja jos vielä lisäksi haluaa pienellä bensalla kulkea

Nuo lisäsuutin härpäkkeet ei taida sitä olla :roll:
On paljon muitakin "toimivia ratkaisuja", mutta niihin ei kuulu efin imusarja jos tässä sitä haetaan. Jos ei haluta sitoa valuuttaa kiinni laitteisiin, niin kerroin vain miten se toteutetaan kaikkein yksinkertaisella tavalla. Laitoin minäkin escortin koneeseen yli 20000 mk ja se ilmeisesti oli sitten se toimiva ratkaisu. Harrastaa voi halvemmallakin ja ajaa normaaleja ajoja luotettavalla ja tehokkaalla kalustolla ilman isoja rahoja. Tarvitaan vain luovuutta ja pitkää pinnaa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Sivonen
Viestit: 84
Liittynyt: La Syyskuu 22. 22:47:53 2007
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen » La Lokakuu 6. 19:11:54 2007

Tosi herkästi se mäntä liikkuu ja siihen tuli pirun hyvä pinta. Sylkkykin on vetästy poran jälkeen kalvaimella ja vielä piruuttaan hoonilla pari satkua. Välystä jäi vähän liikaakin, 0.08mm. Saa nyt nähä miten toimii. :roll:

Kävin tänään merkkihuollossa asennuttamassa alkuperäisen P100-Cosworth kojelaudan:
NAPS
KLIKS
MB 280E -80 ikuisuusprojekti (myynnissä)
Lavataunus turbo(ikuisuus?)projekti
MB 300TD -79 setämersu

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Lokakuu 6. 20:08:36 2007

Sivonen kirjoitti:Konttorilla tuumasivat että ei muuta tarvi kuin teholapun, jossa ilmenee käytetty turbo, ahtopaine ja ruisku. Sekä toimiva katti pitäs olla... Mahtaako nuo päästöarvot olla turbovehkeelle tiukemmat, vai riittääkö kun on katin näköinen pönttö putkessa? :roll:
turbovehkeellä ja vaparilla ihan samat päästöt, tässä tapauksessa co max 3,5 ja hc max 600 sekä O2 max 5.0. se katin jälkeenpäin asennus tuohon kumoaa 15/04 päästömääräyksen joten ei tarvii todistella moottorin päästötasoa... ei se tee autosta vähäpäästöistä :-)

Sivonen
Viestit: 84
Liittynyt: La Syyskuu 22. 22:47:53 2007
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen » Su Lokakuu 7. 22:45:08 2007

Meinasin että revin tuon vaihtovalon helevettiin. Kuten näkyy, niin asennuskin on mallia "kokeillaan piruuttaan". Tuumasin että siitähän saan heleposti kierrostenrajottimen, kun pistän puolan plussajohdon väliin releen, jota vaihtovalon piuhat ohjaa. Vaan mahtaakohan se rätkiä releen kautta kiekkamittarille mahotonta virtapiikkiä aina kun pätkäsee? Kokeilemallahan se tietysti seleviää, mutta eipä kiinnosta heti kärkeen hajottaa tuota mittaria... :roll:
MB 280E -80 ikuisuusprojekti (myynnissä)
Lavataunus turbo(ikuisuus?)projekti
MB 300TD -79 setämersu

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ma Lokakuu 8. 21:24:47 2007

p100 aihetta sivuten, onko kellään kokemuksia peesatkun mittaristosta?
omassa bensamittari paskana ja kokeilin useaa erilaista normaali sierran mittaristoa ja ei toimi mikään oikein. ja siinä p100 alkuperäsessä mittaristossa on joku piirikortti takana siinä alakulmassa, jollasta en ole muitten sierrojen mittaristojen takana nähnyt..siitä kortista menee johtoja lämpö ja bensa mittarille.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Lokakuu 8. 22:05:15 2007

hilteri kirjoitti:p100 aihetta sivuten, onko kellään kokemuksia peesatkun mittaristosta?
omassa bensamittari paskana ja kokeilin useaa erilaista normaali sierran mittaristoa ja ei toimi mikään oikein. ja siinä p100 alkuperäsessä mittaristossa on joku piirikortti takana siinä alakulmassa, jollasta en ole muitten sierrojen mittaristojen takana nähnyt..siitä kortista menee johtoja lämpö ja bensa mittarille.
jos siihen on viritetty pommi?

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ma Lokakuu 8. 22:07:17 2007

samiharju kirjoitti:
hilteri kirjoitti:p100 aihetta sivuten, onko kellään kokemuksia peesatkun mittaristosta?
omassa bensamittari paskana ja kokeilin useaa erilaista normaali sierran mittaristoa ja ei toimi mikään oikein. ja siinä p100 alkuperäsessä mittaristossa on joku piirikortti takana siinä alakulmassa, jollasta en ole muitten sierrojen mittaristojen takana nähnyt..siitä kortista menee johtoja lämpö ja bensa mittarille.
jos siihen on viritetty pommi?
ku oiskin.

Vastaa Viestiin