Kässärivaijerin vaihto 91 Orioniin

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Kässärivaijerin vaihto 91 Orioniin

Viesti Kirjoittaja esko » Ma Syyskuu 24. 12:27:38 2007

Ensikatsomalla näyttää isolta hommalta. Vaijeri tuskin näkyy muualla kun takapyörien luona.

Mitä kaikkee pitää purkaa ?

Ei ole tullut roplattua näitä edestäraapivia :wink:
t,esko
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Re: Kässärivaijerin vaihto 91 Orioniin

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ma Syyskuu 24. 22:53:00 2007

esko kirjoitti:Ensikatsomalla näyttää isolta hommalta. Vaijeri tuskin näkyy muualla kun takapyörien luona.

Mitä kaikkee pitää purkaa ?

Ei ole tullut roplattua näitä edestäraapivia :wink:
t,esko
Hyvin pitkälti samanlainen systeemi kuin Fiestassa oletan, vaijeri on etuosassaan kiinni kahvan lähettyvillä tappi-sokka-liitoksella ja säätöruuvissa on muovitappi lukituksena. Itse vaijeri on korissa kiinni taka-akselin etupuolella ruuveilla ja luonnollisesti silmukat jarrukengissä, joten rummut pois. Samalla putsaa automaagisen säädön hammastuksen ja vaihtaa kuluneet kengät :)

Sitten kun kasaa niin säädöt pienelle ja käyttöjarrulla sotkee niin kauan että kummaltakin puolelta säätö menee kohdilleen, sitten vasta säätää vaijerin tiukkuuden muovirullasta.

Tossa muutama juttu joka tulee mieleen omasta projektista.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Syyskuu 24. 23:32:30 2007

Käsijarrun vaijeri on tosiaan jarrukengissä kiinni ja jarrurummut pitää ottaa irti. Rummun takaa neljä pulttia irti ja rumpu napoineen päivineen lähtee irti. Toista päätä ei ole ollut tarvetta tutkia.

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Ti Syyskuu 25. 14:10:23 2007

Löytyhän se sieltä.

- Putken keskimmäinen ja takimmainen kannake irti.
- Takimmainen pakoputkensuojapelti pois niin saa vaijerin etummaisen kiinnikkeen näkyviin.
- Rummut pois ja vaijerin päät irti kengistä

Vaijeri kaksiosainen tässä mun alkuvuoden 91 vehkeessä.
Voi siis vain vaihtaa sen joka jumittaa. No turha kait säästellä, vaihtaa molemmat samalla kertaa.

Ei sittenkään niin paha miltä alkuun näytti.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ti Syyskuu 25. 16:28:30 2007

Sine kirjoitti:Käsijarrun vaijeri on tosiaan jarrukengissä kiinni ja jarrurummut pitää ottaa irti. Rummun takaa neljä pulttia irti ja rumpu napoineen päivineen lähtee irti. Toista päätä ei ole ollut tarvetta tutkia.
Ei kannata ottaa pultteja irti, pelkkä navan mutterin irroitus riittää, että saa rummun irti.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Syyskuu 26. 0:04:04 2007

Noin ne käskee korjausoppaassa tekemään... Kumpi onkaan sitten helpompi tapa? Sen voi jokainen pähkäillä itse. Kai siinä on helppoa huollettavuutta ja korjaamoita ajateltu, että saa jarrut huollettua vaikka lukkomutterilla varustettua vannetta ei saisi irti rummusta.

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Ke Syyskuu 26. 16:13:06 2007

Keskimutterin irrotus riittää. Rummutkin tuli aika kivuttomasti pois.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Vastaa Viestiin