Focuksen kattoverhoilun irrotus ja äänenvaimennus
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 7. 14:05:16 2006
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Focuksen kattoverhoilun irrotus ja äänenvaimennus
Rupesi focuksen sisäkatossa sitten rahisemaan ja ropisemaan oikein urakalla. Tiettävästi katon (ääni?)eristeet ovat irronneet pellistä.
Onkos kellään kokemuksia kyseisen projektin korjaamisesta kotikonstein? Huollossa kuulemma menee pitkään, kun liima kuivuu, eikä varmaan ole halpaakaan. Lähinnä kiinnostaisi tieto siitä, millaiset eristeet ovat kyseessä ja onko ne viisasta vaihtaa esim. tarvikkeena myytäviin vaimennusmattoihin, eikä ruveta liimailemaan millään sikaflexillä vanhoja.
Alfamerin korjausopas löytyy, mutta jos itse verhoilun irrottamisessa on "kikka kakkosia", niistä olisi kiva tietää. Auto on 01-vuosimallin 3-ovinen.
Edit: Siksi kyselen, kun ensi viikonlopuksi on mahdollisuus päästä omaan halliin, niin ehtii hankkia tarvittavat välineet ja mahdolliset eristeet ennen sitä.
Onkos kellään kokemuksia kyseisen projektin korjaamisesta kotikonstein? Huollossa kuulemma menee pitkään, kun liima kuivuu, eikä varmaan ole halpaakaan. Lähinnä kiinnostaisi tieto siitä, millaiset eristeet ovat kyseessä ja onko ne viisasta vaihtaa esim. tarvikkeena myytäviin vaimennusmattoihin, eikä ruveta liimailemaan millään sikaflexillä vanhoja.
Alfamerin korjausopas löytyy, mutta jos itse verhoilun irrottamisessa on "kikka kakkosia", niistä olisi kiva tietää. Auto on 01-vuosimallin 3-ovinen.
Edit: Siksi kyselen, kun ensi viikonlopuksi on mahdollisuus päästä omaan halliin, niin ehtii hankkia tarvittavat välineet ja mahdolliset eristeet ennen sitä.
Viimeksi muokannut HP-tuning, Ma Lokakuu 15. 15:46:26 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus 1.8i Trend -01
http://users.jyu.fi/~hatapalo/
http://users.jyu.fi/~hatapalo/
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 7. 14:05:16 2006
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Tästäkö ei ole kellään aikaisempaa kokemusta?
Ford Focus 1.8i Trend -01
http://users.jyu.fi/~hatapalo/
http://users.jyu.fi/~hatapalo/
-
- Viestit: 1328
- Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
- Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla
Focuksesta en ole ottanut koskaan mut ei se varmaan erikoinen tapaus pois ole ottaa.
Ne bitium matot (kalvo pois ja paina) jota saa vara-osa liikkeista ei ainakaan pysy katossa jos niitä aattelit, ku autokin on tumma kesällä viimeistää kolisee taas.
Kori liimalla vaan takas ne vanhat eristeet jos irronneet..
Liimaa, Jesse teippillä yöks hollille, teipi pois ja kasaus..
Tai näin ite tekisin..
Ne bitium matot (kalvo pois ja paina) jota saa vara-osa liikkeista ei ainakaan pysy katossa jos niitä aattelit, ku autokin on tumma kesällä viimeistää kolisee taas.
Kori liimalla vaan takas ne vanhat eristeet jos irronneet..
Liimaa, Jesse teippillä yöks hollille, teipi pois ja kasaus..
Tai näin ite tekisin..

Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi
Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05
Forditon....
Jarkkoma@jippii.fi
Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05
Forditon....
-
- Viestit: 4928
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
- Paikkakunta: K-maa
Luulis esimerkiksi vibroplasin pysyvän katossa. Helppo liimailla kattoon kunhan sen ensin puhdistaa kunnolla.
Siihen en ota kantaa kannattaako koko katto vaimentaa vai laittaa samoihin kohtiin missä alkuperäisetkin palaset
Vibroplastia löytyy autohifiä myyvistä liikkeistä. Tilaamalla ainakin powersetiltä.
Siihen en ota kantaa kannattaako koko katto vaimentaa vai laittaa samoihin kohtiin missä alkuperäisetkin palaset

Vibroplastia löytyy autohifiä myyvistä liikkeistä. Tilaamalla ainakin powersetiltä.
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
- Viesti:
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 7. 14:05:16 2006
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Kiitos tiedoista 
Olin nimittäin miettinyt juuri normi-bitumilevyjen liimailemista, joten taidan unohtaa ne suosiolla. Vibroplast voisi olla mahdollista, jos saan/ löydän sitä Jkl:stä riittävän ajoissa.
Tarkoitatko JJR nyt sellaisia kumimaista superlonia olevia vaimennuslevyjä, joissa toisella puolella on liimapinta ja toisella yleensä foliokalvo. Nehän varmaan kestävät bitumia paremmin, kun ovat kevyempiä.
Paljonkohan on sopiva eristeen paksuus? Mietin, mahtaako verhoilun je pellin väliin mennä 30mm tavaraa, vai riittääkö ohuempi, vaikka alkuperäiset eristeet heittäisi menemään.
Auton melutaso tuntuu muuten nousseen kesän aikana, joten toivottavasti katon eristeiden korjaamisella olla siihen jotain vaikutusta.

Olin nimittäin miettinyt juuri normi-bitumilevyjen liimailemista, joten taidan unohtaa ne suosiolla. Vibroplast voisi olla mahdollista, jos saan/ löydän sitä Jkl:stä riittävän ajoissa.
Tarkoitatko JJR nyt sellaisia kumimaista superlonia olevia vaimennuslevyjä, joissa toisella puolella on liimapinta ja toisella yleensä foliokalvo. Nehän varmaan kestävät bitumia paremmin, kun ovat kevyempiä.
Paljonkohan on sopiva eristeen paksuus? Mietin, mahtaako verhoilun je pellin väliin mennä 30mm tavaraa, vai riittääkö ohuempi, vaikka alkuperäiset eristeet heittäisi menemään.
Auton melutaso tuntuu muuten nousseen kesän aikana, joten toivottavasti katon eristeiden korjaamisella olla siihen jotain vaikutusta.
Ford Focus 1.8i Trend -01
http://users.jyu.fi/~hatapalo/
http://users.jyu.fi/~hatapalo/
-
- Viestit: 4928
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
- Paikkakunta: K-maa
Ja kun sulla kerran noita humppakoneita autossa on niin etköhän vaimenna koko katon samalla. Vibroplastia on niin mielettömän helppo asentaa, että se loppuu heti kesken
Tietenkin voi jotain kevyempääkin mattoa käyttää...
kysy tuolta -> Highway Audio
pitäs löytyä...hintaakin kannattaa vähän kysellä. Ite ostin keväällä 4 pakettia Oulun Kärkkäiseltä hintaan 32€ paketti. Kaveri kävi lauantaina kysymässä 8 paketille tarjousta niin ei alennusta oikeen irronnu...38 tai 37 € paketti

Tietenkin voi jotain kevyempääkin mattoa käyttää...
kysy tuolta -> Highway Audio
pitäs löytyä...hintaakin kannattaa vähän kysellä. Ite ostin keväällä 4 pakettia Oulun Kärkkäiseltä hintaan 32€ paketti. Kaveri kävi lauantaina kysymässä 8 paketille tarjousta niin ei alennusta oikeen irronnu...38 tai 37 € paketti

-
- Viestit: 183
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
- Viesti:
Just nimenomaan. ite laitoin koko katon alalle 1cm paksuista. kyl sinne pari senttiäkin saattais mennä. Toimi ainaki itellä ihan jees siellä ja pysyy hyvin.HP-tuning kirjoitti:Kiitos tiedoista
Olin nimittäin miettinyt juuri normi-bitumilevyjen liimailemista, joten taidan unohtaa ne suosiolla. Vibroplast voisi olla mahdollista, jos saan/ löydän sitä Jkl:stä riittävän ajoissa.
Tarkoitatko JJR nyt sellaisia kumimaista superlonia olevia vaimennuslevyjä, joissa toisella puolella on liimapinta ja toisella yleensä foliokalvo. Nehän varmaan kestävät bitumia paremmin, kun ovat kevyempiä.
Paljonkohan on sopiva eristeen paksuus? Mietin, mahtaako verhoilun je pellin väliin mennä 30mm tavaraa, vai riittääkö ohuempi, vaikka alkuperäiset eristeet heittäisi menemään.
Auton melutaso tuntuu muuten nousseen kesän aikana, joten toivottavasti katon eristeiden korjaamisella olla siihen jotain vaikutusta.
Fordissa kaikki osat on kuluvia. 

-
- Viestit: 36
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 7. 14:05:16 2006
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Vibroplastit on haettu, osuin muuten ihan oma-aloitteisesti Highway Audioon, ja hinta oli sitä luokkaa mitä hoopee mainitsikin. Nyt sitten hommataan lisäksi about 15mm liimapintaista vaimennuslevyä ja katsotaan ensi viikolla työn lopputulokset....
Ford Focus 1.8i Trend -01
http://users.jyu.fi/~hatapalo/
http://users.jyu.fi/~hatapalo/
-
- Viestit: 4928
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
- Paikkakunta: K-maa
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 7. 14:05:16 2006
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
37€hoopee kirjoitti:Siis kumpaa hintaluokka?
Ford Focus 1.8i Trend -01
http://users.jyu.fi/~hatapalo/
http://users.jyu.fi/~hatapalo/
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 7. 14:05:16 2006
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
No niin..
Mutta kuinka ihmeessä nuo kattokahvat saa irti? Tuntuvat olevan pirun tiukassa, eikä näytä olevan minkäänlaisia ruuveja.
Mutta kuinka ihmeessä nuo kattokahvat saa irti? Tuntuvat olevan pirun tiukassa, eikä näytä olevan minkäänlaisia ruuveja.
Ford Focus 1.8i Trend -01
http://users.jyu.fi/~hatapalo/
http://users.jyu.fi/~hatapalo/
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
- Viesti:
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 7. 14:05:16 2006
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Operaatio onnistui, mutta kattokahvat tuottivat ylivoimaisesti eniten työtä. Peitelevyjen alla oli reiät, joiden kautta talttapäämeisselillä kiertämällä sai levitettyä kahvan kiinnityshakasia auki. Lähes yhtä hankala ne oli laittaa myös takaisin, koska hakaset tuntuivat löystyneen irrotuksen yhteydessä.
Mietin, että vaihtaakohan ne huollossa suosiolla uudet osat irrotettujen tilalle...
Laitoin lähes koko kattoon kerroksen vibroplastia ja sen päälle vielä sentin paksuista itsekiinnittyvää foliopintaista vaimennuslevyä. Samalla sisustan purkamisella tuli täydennettyä jo aikaisemmin vaimennettuja takasivupaneeleita.
Etuovien vaimennusta tuli kanssa kokeiltua, mutta oven styroksimaisen suojamuovin poisottaminen ehjänä tuntui lähes mahdottomalta. Kääntelin sitä sitä syrjään sen minkä uskalsin.
Oven sisäpellin suuria aukkoja ei muutenkaan saanut kokonaan umpeen, koska uretaaninen ovipehmuste vie oman tilansa. Tyydyin laittamaan vibroplastia sisäpeltiin siihen, mihin sitä sai mahtumaan. Ei sinne toisin mennyt kuin reilu puolikas levy per ovi, joten hyöty on aika marginaalinen.
Korvakuulolla ajomeluun ei tullut havaittavaa vaikutusta. Soittovehkeiden bassot tosin kuuluvat ehkä hieman muhkeammin, mutta sitäkin on vaikea sanoa varmasti.
Pitänee laittaa projektisivuille jossain vaiheessa kuvia.
Mietin, että vaihtaakohan ne huollossa suosiolla uudet osat irrotettujen tilalle...
Laitoin lähes koko kattoon kerroksen vibroplastia ja sen päälle vielä sentin paksuista itsekiinnittyvää foliopintaista vaimennuslevyä. Samalla sisustan purkamisella tuli täydennettyä jo aikaisemmin vaimennettuja takasivupaneeleita.
Etuovien vaimennusta tuli kanssa kokeiltua, mutta oven styroksimaisen suojamuovin poisottaminen ehjänä tuntui lähes mahdottomalta. Kääntelin sitä sitä syrjään sen minkä uskalsin.
Oven sisäpellin suuria aukkoja ei muutenkaan saanut kokonaan umpeen, koska uretaaninen ovipehmuste vie oman tilansa. Tyydyin laittamaan vibroplastia sisäpeltiin siihen, mihin sitä sai mahtumaan. Ei sinne toisin mennyt kuin reilu puolikas levy per ovi, joten hyöty on aika marginaalinen.
Korvakuulolla ajomeluun ei tullut havaittavaa vaikutusta. Soittovehkeiden bassot tosin kuuluvat ehkä hieman muhkeammin, mutta sitäkin on vaikea sanoa varmasti.
Pitänee laittaa projektisivuille jossain vaiheessa kuvia.

Ford Focus 1.8i Trend -01
http://users.jyu.fi/~hatapalo/
http://users.jyu.fi/~hatapalo/