Focuksen kattoverhoilun irrotus ja äänenvaimennus

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

HP-tuning
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinäkuu 7. 14:05:16 2006
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Focuksen kattoverhoilun irrotus ja äänenvaimennus

Viesti Kirjoittaja HP-tuning » To Lokakuu 4. 17:51:38 2007

Rupesi focuksen sisäkatossa sitten rahisemaan ja ropisemaan oikein urakalla. Tiettävästi katon (ääni?)eristeet ovat irronneet pellistä.

Onkos kellään kokemuksia kyseisen projektin korjaamisesta kotikonstein? Huollossa kuulemma menee pitkään, kun liima kuivuu, eikä varmaan ole halpaakaan. Lähinnä kiinnostaisi tieto siitä, millaiset eristeet ovat kyseessä ja onko ne viisasta vaihtaa esim. tarvikkeena myytäviin vaimennusmattoihin, eikä ruveta liimailemaan millään sikaflexillä vanhoja.

Alfamerin korjausopas löytyy, mutta jos itse verhoilun irrottamisessa on "kikka kakkosia", niistä olisi kiva tietää. Auto on 01-vuosimallin 3-ovinen.

Edit: Siksi kyselen, kun ensi viikonlopuksi on mahdollisuus päästä omaan halliin, niin ehtii hankkia tarvittavat välineet ja mahdolliset eristeet ennen sitä.
Viimeksi muokannut HP-tuning, Ma Lokakuu 15. 15:46:26 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Focus 1.8i Trend -01
http://users.jyu.fi/~hatapalo/

HP-tuning
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinäkuu 7. 14:05:16 2006
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HP-tuning » Ma Lokakuu 8. 22:03:09 2007

Tästäkö ei ole kellään aikaisempaa kokemusta?
Ford Focus 1.8i Trend -01
http://users.jyu.fi/~hatapalo/

jarkkoma
Viestit: 1328
Liittynyt: Su Marraskuu 27. 23:04:53 2005
Paikkakunta: No täällä keskipohojamaalla

Viesti Kirjoittaja jarkkoma » Ma Lokakuu 8. 23:05:03 2007

Focuksesta en ole ottanut koskaan mut ei se varmaan erikoinen tapaus pois ole ottaa.

Ne bitium matot (kalvo pois ja paina) jota saa vara-osa liikkeista ei ainakaan pysy katossa jos niitä aattelit, ku autokin on tumma kesällä viimeistää kolisee taas.


Kori liimalla vaan takas ne vanhat eristeet jos irronneet..
Liimaa, Jesse teippillä yöks hollille, teipi pois ja kasaus..

Tai näin ite tekisin.. :wink:
Jäsen #1303
Jarkkoma@jippii.fi

Vw Kupla -74
Mb 200D -85 sisään ajettu 800tkm =)
Mersedes-Benz C250TDT Sport -97
Honda CBR Superblackbird 1100xx -05

Forditon....

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ti Lokakuu 9. 8:09:52 2007

Luulis esimerkiksi vibroplasin pysyvän katossa. Helppo liimailla kattoon kunhan sen ensin puhdistaa kunnolla.
Siihen en ota kantaa kannattaako koko katto vaimentaa vai laittaa samoihin kohtiin missä alkuperäisetkin palaset :wink:
Vibroplastia löytyy autohifiä myyvistä liikkeistä. Tilaamalla ainakin powersetiltä.

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Ti Lokakuu 9. 9:01:12 2007

Ei oo paha rasti irrottaa. periaatteessa. ne sivuyläpaneelit o hiukka vittumaiset, varsinkin a-pilareissa. Ite korvasin ne alkuperäiset rapisseet kimpaleet aikanaan ihan sellasella pehmeellä eristematolla. Ihan hyvin toimi.
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

HP-tuning
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinäkuu 7. 14:05:16 2006
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HP-tuning » Ti Lokakuu 9. 14:07:52 2007

Kiitos tiedoista :)

Olin nimittäin miettinyt juuri normi-bitumilevyjen liimailemista, joten taidan unohtaa ne suosiolla. Vibroplast voisi olla mahdollista, jos saan/ löydän sitä Jkl:stä riittävän ajoissa.

Tarkoitatko JJR nyt sellaisia kumimaista superlonia olevia vaimennuslevyjä, joissa toisella puolella on liimapinta ja toisella yleensä foliokalvo. Nehän varmaan kestävät bitumia paremmin, kun ovat kevyempiä.

Paljonkohan on sopiva eristeen paksuus? Mietin, mahtaako verhoilun je pellin väliin mennä 30mm tavaraa, vai riittääkö ohuempi, vaikka alkuperäiset eristeet heittäisi menemään.

Auton melutaso tuntuu muuten nousseen kesän aikana, joten toivottavasti katon eristeiden korjaamisella olla siihen jotain vaikutusta.
Ford Focus 1.8i Trend -01
http://users.jyu.fi/~hatapalo/

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ti Lokakuu 9. 15:09:43 2007

Ja kun sulla kerran noita humppakoneita autossa on niin etköhän vaimenna koko katon samalla. Vibroplastia on niin mielettömän helppo asentaa, että se loppuu heti kesken :lol:

Tietenkin voi jotain kevyempääkin mattoa käyttää...

kysy tuolta -> Highway Audio
pitäs löytyä...hintaakin kannattaa vähän kysellä. Ite ostin keväällä 4 pakettia Oulun Kärkkäiseltä hintaan 32€ paketti. Kaveri kävi lauantaina kysymässä 8 paketille tarjousta niin ei alennusta oikeen irronnu...38 tai 37 € paketti :?

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Ti Lokakuu 9. 17:00:11 2007

HP-tuning kirjoitti:Kiitos tiedoista :)

Olin nimittäin miettinyt juuri normi-bitumilevyjen liimailemista, joten taidan unohtaa ne suosiolla. Vibroplast voisi olla mahdollista, jos saan/ löydän sitä Jkl:stä riittävän ajoissa.

Tarkoitatko JJR nyt sellaisia kumimaista superlonia olevia vaimennuslevyjä, joissa toisella puolella on liimapinta ja toisella yleensä foliokalvo. Nehän varmaan kestävät bitumia paremmin, kun ovat kevyempiä.

Paljonkohan on sopiva eristeen paksuus? Mietin, mahtaako verhoilun je pellin väliin mennä 30mm tavaraa, vai riittääkö ohuempi, vaikka alkuperäiset eristeet heittäisi menemään.

Auton melutaso tuntuu muuten nousseen kesän aikana, joten toivottavasti katon eristeiden korjaamisella olla siihen jotain vaikutusta.
Just nimenomaan. ite laitoin koko katon alalle 1cm paksuista. kyl sinne pari senttiäkin saattais mennä. Toimi ainaki itellä ihan jees siellä ja pysyy hyvin.
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

HP-tuning
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinäkuu 7. 14:05:16 2006
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HP-tuning » Ti Lokakuu 9. 18:43:59 2007

Vibroplastit on haettu, osuin muuten ihan oma-aloitteisesti Highway Audioon, ja hinta oli sitä luokkaa mitä hoopee mainitsikin. Nyt sitten hommataan lisäksi about 15mm liimapintaista vaimennuslevyä ja katsotaan ensi viikolla työn lopputulokset....
Ford Focus 1.8i Trend -01
http://users.jyu.fi/~hatapalo/


HP-tuning
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinäkuu 7. 14:05:16 2006
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HP-tuning » To Lokakuu 11. 7:55:12 2007

hoopee kirjoitti:Siis kumpaa hintaluokka?
37€
Ford Focus 1.8i Trend -01
http://users.jyu.fi/~hatapalo/

HP-tuning
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinäkuu 7. 14:05:16 2006
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HP-tuning » Pe Lokakuu 12. 20:09:58 2007

No niin..

Mutta kuinka ihmeessä nuo kattokahvat saa irti? Tuntuvat olevan pirun tiukassa, eikä näytä olevan minkäänlaisia ruuveja.
Ford Focus 1.8i Trend -01
http://users.jyu.fi/~hatapalo/

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » La Lokakuu 13. 0:19:10 2007

on siellä ruuvit. ei nyt ulkoo muista minkä peitelevyn takana mut näin muistelelisin. et kato tarkemmin :wink:
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

HP-tuning
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Heinäkuu 7. 14:05:16 2006
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HP-tuning » Ma Lokakuu 15. 15:44:58 2007

Operaatio onnistui, mutta kattokahvat tuottivat ylivoimaisesti eniten työtä. Peitelevyjen alla oli reiät, joiden kautta talttapäämeisselillä kiertämällä sai levitettyä kahvan kiinnityshakasia auki. Lähes yhtä hankala ne oli laittaa myös takaisin, koska hakaset tuntuivat löystyneen irrotuksen yhteydessä.
Mietin, että vaihtaakohan ne huollossa suosiolla uudet osat irrotettujen tilalle...

Laitoin lähes koko kattoon kerroksen vibroplastia ja sen päälle vielä sentin paksuista itsekiinnittyvää foliopintaista vaimennuslevyä. Samalla sisustan purkamisella tuli täydennettyä jo aikaisemmin vaimennettuja takasivupaneeleita.

Etuovien vaimennusta tuli kanssa kokeiltua, mutta oven styroksimaisen suojamuovin poisottaminen ehjänä tuntui lähes mahdottomalta. Kääntelin sitä sitä syrjään sen minkä uskalsin.

Oven sisäpellin suuria aukkoja ei muutenkaan saanut kokonaan umpeen, koska uretaaninen ovipehmuste vie oman tilansa. Tyydyin laittamaan vibroplastia sisäpeltiin siihen, mihin sitä sai mahtumaan. Ei sinne toisin mennyt kuin reilu puolikas levy per ovi, joten hyöty on aika marginaalinen.

Korvakuulolla ajomeluun ei tullut havaittavaa vaikutusta. Soittovehkeiden bassot tosin kuuluvat ehkä hieman muhkeammin, mutta sitäkin on vaikea sanoa varmasti.

Pitänee laittaa projektisivuille jossain vaiheessa kuvia. :)
Ford Focus 1.8i Trend -01
http://users.jyu.fi/~hatapalo/

Vastaa Viestiin