wasted spark system ???
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
wasted spark system ???
Selittäkääpäs joku mahdollisimman selvästi wasted spark ignition
toiminta. Ilmeisesti joku suorasytkään liittyvä systeemi.
toiminta. Ilmeisesti joku suorasytkään liittyvä systeemi.
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
se on tämä normi virranjakajaton systeem.
eli nnimi tulee siitä kun siinä järjestelmässä on kaks kolme tai 4 puolaa (4cyl,6 syl ;8syl) ja kun kipinä tulee yhteen tulppaan niin samalla tulee toiseen tulppaan kanssa kipinä mutta se toinen cylinteri on sellaisessa tilassa että kipinä tulpassa ei tee mitään haittaa. (esim pakotahti)
eli nnimi tulee siitä kun siinä järjestelmässä on kaks kolme tai 4 puolaa (4cyl,6 syl ;8syl) ja kun kipinä tulee yhteen tulppaan niin samalla tulee toiseen tulppaan kanssa kipinä mutta se toinen cylinteri on sellaisessa tilassa että kipinä tulpassa ei tee mitään haittaa. (esim pakotahti)
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
-
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
En tiedä mutta COP (coil on plug) hyöty sytytystehossa on kai luokkaa +10% verrattuna WS (perus osilla esim. ford EDIS puola ja volkkarin COP), että hukkakipinällä pärjää aika pitkälle. Tuo on vaan jotain mutua (lähde taitaa olla vems wiki), tarkempaa faktaa voi jakaa jos tietää?henu kirjoitti:Ja eikös se sillon "puhista" sitä tulppaasierra friikki kirjoitti:mutta se toinen cylinteri on sellaisessa tilassa että kipinä tulpassa ei tee mitään haittaa. (esim pakotahti)
Nii ja tämä systeemihän löytyy esim 2.3 16v dohc myllystä.
Escort Mk4 "RS2300i"
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Eikös tuossa COPin paremmuudessa ole se että tulpajohdon mitta on lyhyempi (puola suoraan tulpassa) ja latausaika
Eli tavallinen jakajamallinen puola joutuu antamaan kipinän joka kerta kun kampiakseli pyörähtää 180ast, hukka/kaksoispuola sytytys taas antaa samalta puolalta kipinän 360ast välein koska siinä on 2 erillistä puolaa jotka lyövät vuorotellen aina kahteen johtoon kerrallaan ja COP systeemi antaa samalta puolalta (tulpalta) kipinän vasta 720ast välein
Eli siis jos tavallinen puola lyö kipinän 4 kertaa "täystahdissa" niin hukkakipinäpuola 2 kertaa ja COP 1 kerran
Eli puolalle jää enemmän aikaa lataantua ja jäähtyä
Kaippa siitä joku ymmärtää
Eli tavallinen jakajamallinen puola joutuu antamaan kipinän joka kerta kun kampiakseli pyörähtää 180ast, hukka/kaksoispuola sytytys taas antaa samalta puolalta kipinän 360ast välein koska siinä on 2 erillistä puolaa jotka lyövät vuorotellen aina kahteen johtoon kerrallaan ja COP systeemi antaa samalta puolalta (tulpalta) kipinän vasta 720ast välein
Eli siis jos tavallinen puola lyö kipinän 4 kertaa "täystahdissa" niin hukkakipinäpuola 2 kertaa ja COP 1 kerran
Eli puolalle jää enemmän aikaa lataantua ja jäähtyä
Kaippa siitä joku ymmärtää
-
- Viestit: 825
- Liittynyt: Ke Helmikuu 26. 17:08:41 2003
-
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Jotain 37,70€ taitaa VEMS shopissa olla volkkarin puolat. Olympiavolkkaris voi jotain quatrrolisää toki ollaeskort kirjoitti:Mun audis taitaa siis olla toi cop sydeemi, tulppien päällä on "kansi" josta tulee suoraan tulpan johdot puolalta tulppaan. Oli muistaakseni helvetin kalliit noi puolat, 150-200€/kpl... Toivottavasti pysyis ehjänä.

Escort Mk4 "RS2300i"
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Jos ajoiksi saa, niin tuollaine COP-paketti olis jo hankittu cossuun megan kaveriksi ja ensi talvena pitäisi laittaa paikoilleen, jos kaikelta muulta asentamiselta ehtii...koskar kirjoitti:Jotain 37,70€ taitaa VEMS shopissa olla volkkarin puolat. Olympiavolkkaris voi jotain quatrrolisää toki ollaeskort kirjoitti:Mun audis taitaa siis olla toi cop sydeemi, tulppien päällä on "kansi" josta tulee suoraan tulpan johdot puolalta tulppaan. Oli muistaakseni helvetin kalliit noi puolat, 150-200€/kpl... Toivottavasti pysyis ehjänä..

Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Ei se minusta kirkossa ole kuulutettu, että puola suoraan joka tulpassa olisi tehokkaampi kuin muut systeemit. Puolat voi olla myös joka tulpassa siksi, että päästä säätelemään ennakoita pyttykohtaisesti ei siinä puolassa silti välttämättä potku riitä piiskatussa turbo-koneessa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 825
- Liittynyt: Ke Helmikuu 26. 17:08:41 2003
Joo muute hyvä mut mulla on 5-pyttynen audi... Ja saa laittaa quattrolisään vielä RS-lisän.. huh. Tosta audiclubilta tarkistelin, niin saksasta Boshcin puola n. 170€/kpl.koskar kirjoitti:Jotain 37,70€ taitaa VEMS shopissa olla volkkarin puolat. Olympiavolkkaris voi jotain quatrrolisää toki ollaeskort kirjoitti:Mun audis taitaa siis olla toi cop sydeemi, tulppien päällä on "kansi" josta tulee suoraan tulpan johdot puolalta tulppaan. Oli muistaakseni helvetin kalliit noi puolat, 150-200€/kpl... Toivottavasti pysyis ehjänä..

-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
- Paikkakunta: Loimaa
On kyllä tajuttomia hintoja noissa audeissa.
Kaverilla n nyt vähän aikaa ollu -00 rs4 ja öljynvaihto maksoi kuulema päälle 500e. Eikä edes vaihtaneet perän öljyjä.
Nyt oli alkanu nakuttaa kone ja vian selvitys oli 560e eikä edes selvinnyt vaan ehdotettiin, että arpomalla vaihdetaan nostajat, jakopään osat, ja nokkien ennakonsäätö boksit. Arvio 3200e
Vaikka ääni kuullostaa siltä, että on vaan 1 nostaja jumissa. (tai painajahan se kai nimeltään on ,mutta kansankielellä aina nostaja
)
Kaverilla n nyt vähän aikaa ollu -00 rs4 ja öljynvaihto maksoi kuulema päälle 500e. Eikä edes vaihtaneet perän öljyjä.
Nyt oli alkanu nakuttaa kone ja vian selvitys oli 560e eikä edes selvinnyt vaan ehdotettiin, että arpomalla vaihdetaan nostajat, jakopään osat, ja nokkien ennakonsäätö boksit. Arvio 3200e

Vaikka ääni kuullostaa siltä, että on vaan 1 nostaja jumissa. (tai painajahan se kai nimeltään on ,mutta kansankielellä aina nostaja

Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
Taitaa se lämpö pahin vihollinen olla. Noihin 5-sylintereisiin audin motteihin on vaihdettu noita halvempia 1.8T koneissa olevia cop-puolia kun vanhat ovat hajonneet.eskort kirjoitti:kuinkas paljon lämpö pienentää noiden käyttöikää??
Ja joillain on ollu sitten ongelmia kun nuo 1.8T puolat ovat lämmenneet liikaa sen kannen alla ja hajonneet myös.
Suuremmalla määrää puolia saadaan enemmän latausaikaa/puola. Jos kipinä kierroksilla ei riitä sen takia että että puolaa ei ehditä varaamaan tarpeeksi niin sitten puolien määrän kasvattaminen auttaa. Jos taas "täys puolallinen" kipinääkään ei riitä täytynee vaihtaa puolia ja niiden ohjausta vaikkapa CDI niin ei tarvi puolia ladata, konkkia kylläkin mutta se onkin melko joutuista hommaa.
-
- Viestit: 825
- Liittynyt: Ke Helmikuu 26. 17:08:41 2003
Ennen ku ton risan hommasin, ni kattelin S4:sta mut tulin järkiini ja jätin sen 2.7 biturbon rauhaan. Just ton hintapolitiikan takia. Tosin omaani maksoi zimmermanin rei'itetty jarrulevy eteen 150€, siinäki oli alea melkei 45% muistaakseni... Pitää ny toivoa ettei noi puolat sulais tonne, eikä mitää muutakaan tapahtuis, onhan toi 2 kuukautta ollukki ilman mitää vikaa.TeRoK kirjoitti:On kyllä tajuttomia hintoja noissa audeissa.
Kaverilla n nyt vähän aikaa ollu -00 rs4 ja öljynvaihto maksoi kuulema päälle 500e. Eikä edes vaihtaneet perän öljyjä.
Nyt oli alkanu nakuttaa kone ja vian selvitys oli 560e eikä edes selvinnyt vaan ehdotettiin, että arpomalla vaihdetaan nostajat, jakopään osat, ja nokkien ennakonsäätö boksit. Arvio 3200e![]()
Vaikka ääni kuullostaa siltä, että on vaan 1 nostaja jumissa. (tai painajahan se kai nimeltään on ,mutta kansankielellä aina nostaja)
Ja onhan se kiva päästellä farmari porssella tuuning kippojen ohi.

-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
- Paikkakunta: Loimaa
Oho. kirjotus vihree. S4 siis on myös kaverilla. Onhan tommonen pirteä farkku juu varmasti toisaalta kivakin. Kaverikin kävi airistecillä ohjelmoimassa ecun uusiksi niin nyt on yli 300 hevosta pellin alla.
Kuulema jollain 1000-2000e sais rs4:n turbot ja cuulerin ja siihen vielä ohjelmointi uusiksi niin 1.7 ahdoilla kuulema aika likellä 500hv ja vääntö varmasti kuitenkin tommosessa isossa koneessa ihan kiva. nytkin on jo yli 500nm.
Ei muuten mitään ot:tä ole
Kuulema jollain 1000-2000e sais rs4:n turbot ja cuulerin ja siihen vielä ohjelmointi uusiksi niin 1.7 ahdoilla kuulema aika likellä 500hv ja vääntö varmasti kuitenkin tommosessa isossa koneessa ihan kiva. nytkin on jo yli 500nm.
Ei muuten mitään ot:tä ole

Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Tulpan puhdistumisesta en ole kuullut, mutta itse luin että suurin hyöty tulisi pienemmistä päästöistä pienillä kierroksilla jos palaminen ei ole täydellistä. "Ylimääräinen" hyöty yksinkertaisemmasta ohjauspiiristä vrt. jokaiselle tulpalle yksittäinen kipinä, eli ei tarvitse asentotunnistinta kanteen.henu kirjoitti:Ja eikös se sillon "puhista" sitä tulppaasierra friikki kirjoitti:mutta se toinen cylinteri on sellaisessa tilassa että kipinä tulpassa ei tee mitään haittaa. (esim pakotahti)
Nii ja tämä systeemihän löytyy esim 2.3 16v dohc myllystä.
Jos englanti taipuu
"The operation the EDIS system is very simple. The crankshaft is fitted with a 36-tooth wheel, with one tooth missing. The missing tooth indicates the exact position of the crankshaft to the EDIS. The EDIS system is a wasted-spark setup (i.e. two spark plugs fire which are separated by 360 "cycle-degrees" of a 4-cycle engine), so there is no synchronization with the camshaft. This means that one cylinder has its spark plug firing during the valve overlap period near top dead center, but because the pressures are so low and the charge is diluted by the exhaust gases, no ignition occurs. This spark is 'wasted' on a cylinder that isn't firing, and EDIS is referred to as a 'wasted spark' ignition system." - http://www.megamanual.com/ms2/EDIS.htm
Linkki COP (Coil On Plug) hyödyistä/haitoista
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73