wasted spark system ???

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

wasted spark system ???

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Pe Lokakuu 5. 15:36:46 2007

Selittäkääpäs joku mahdollisimman selvästi wasted spark ignition
toiminta. Ilmeisesti joku suorasytkään liittyvä systeemi.
#6
Escort -75

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Lokakuu 5. 15:47:56 2007

Onko nyt ihan hakoteillä vai haetaanko tässä tätä hukkakipinä systeemii ?

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Lokakuu 5. 16:04:41 2007

Sitäpä sitä. Kaks sylkkyä antaa kipinän samaan aikaan.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Lokakuu 5. 16:05:15 2007

se on tämä normi virranjakajaton systeem.
eli nnimi tulee siitä kun siinä järjestelmässä on kaks kolme tai 4 puolaa (4cyl,6 syl ;8syl) ja kun kipinä tulee yhteen tulppaan niin samalla tulee toiseen tulppaan kanssa kipinä mutta se toinen cylinteri on sellaisessa tilassa että kipinä tulpassa ei tee mitään haittaa. (esim pakotahti)
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Lokakuu 5. 16:19:59 2007

sierra friikki kirjoitti:mutta se toinen cylinteri on sellaisessa tilassa että kipinä tulpassa ei tee mitään haittaa. (esim pakotahti)
Ja eikös se sillon "puhista" sitä tulppaa
Nii ja tämä systeemihän löytyy esim 2.3 16v dohc myllystä.

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Pe Lokakuu 5. 16:46:58 2007

henu kirjoitti:
sierra friikki kirjoitti:mutta se toinen cylinteri on sellaisessa tilassa että kipinä tulpassa ei tee mitään haittaa. (esim pakotahti)
Ja eikös se sillon "puhista" sitä tulppaa
Nii ja tämä systeemihän löytyy esim 2.3 16v dohc myllystä.
En tiedä mutta COP (coil on plug) hyöty sytytystehossa on kai luokkaa +10% verrattuna WS (perus osilla esim. ford EDIS puola ja volkkarin COP), että hukkakipinällä pärjää aika pitkälle. Tuo on vaan jotain mutua (lähde taitaa olla vems wiki), tarkempaa faktaa voi jakaa jos tietää?
Escort Mk4 "RS2300i"

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Lokakuu 5. 17:29:26 2007

Eikös tuossa COPin paremmuudessa ole se että tulpajohdon mitta on lyhyempi (puola suoraan tulpassa) ja latausaika

Eli tavallinen jakajamallinen puola joutuu antamaan kipinän joka kerta kun kampiakseli pyörähtää 180ast, hukka/kaksoispuola sytytys taas antaa samalta puolalta kipinän 360ast välein koska siinä on 2 erillistä puolaa jotka lyövät vuorotellen aina kahteen johtoon kerrallaan ja COP systeemi antaa samalta puolalta (tulpalta) kipinän vasta 720ast välein

Eli siis jos tavallinen puola lyö kipinän 4 kertaa "täystahdissa" niin hukkakipinäpuola 2 kertaa ja COP 1 kerran

Eli puolalle jää enemmän aikaa lataantua ja jäähtyä

Kaippa siitä joku ymmärtää

eskort
Viestit: 825
Liittynyt: Ke Helmikuu 26. 17:08:41 2003

Viesti Kirjoittaja eskort » Pe Lokakuu 5. 21:04:07 2007

Mun audis taitaa siis olla toi cop sydeemi, tulppien päällä on "kansi" josta tulee suoraan tulpan johdot puolalta tulppaan. Oli muistaakseni helvetin kalliit noi puolat, 150-200€/kpl... Toivottavasti pysyis ehjänä.

kuinkas paljon lämpö pienentää noiden käyttöikää??

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Pe Lokakuu 5. 22:39:47 2007

eskort kirjoitti:Mun audis taitaa siis olla toi cop sydeemi, tulppien päällä on "kansi" josta tulee suoraan tulpan johdot puolalta tulppaan. Oli muistaakseni helvetin kalliit noi puolat, 150-200€/kpl... Toivottavasti pysyis ehjänä.
Jotain 37,70€ taitaa VEMS shopissa olla volkkarin puolat. Olympiavolkkaris voi jotain quatrrolisää toki olla :D.
Escort Mk4 "RS2300i"

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Pe Lokakuu 5. 23:00:30 2007

koskar kirjoitti:
eskort kirjoitti:Mun audis taitaa siis olla toi cop sydeemi, tulppien päällä on "kansi" josta tulee suoraan tulpan johdot puolalta tulppaan. Oli muistaakseni helvetin kalliit noi puolat, 150-200€/kpl... Toivottavasti pysyis ehjänä.
Jotain 37,70€ taitaa VEMS shopissa olla volkkarin puolat. Olympiavolkkaris voi jotain quatrrolisää toki olla :D.
Jos ajoiksi saa, niin tuollaine COP-paketti olis jo hankittu cossuun megan kaveriksi ja ensi talvena pitäisi laittaa paikoilleen, jos kaikelta muulta asentamiselta ehtii... :roll:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Lokakuu 6. 1:28:55 2007

Ei se minusta kirkossa ole kuulutettu, että puola suoraan joka tulpassa olisi tehokkaampi kuin muut systeemit. Puolat voi olla myös joka tulpassa siksi, että päästä säätelemään ennakoita pyttykohtaisesti ei siinä puolassa silti välttämättä potku riitä piiskatussa turbo-koneessa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

eskort
Viestit: 825
Liittynyt: Ke Helmikuu 26. 17:08:41 2003

Viesti Kirjoittaja eskort » La Lokakuu 6. 9:15:47 2007

koskar kirjoitti:
eskort kirjoitti:Mun audis taitaa siis olla toi cop sydeemi, tulppien päällä on "kansi" josta tulee suoraan tulpan johdot puolalta tulppaan. Oli muistaakseni helvetin kalliit noi puolat, 150-200€/kpl... Toivottavasti pysyis ehjänä.
Jotain 37,70€ taitaa VEMS shopissa olla volkkarin puolat. Olympiavolkkaris voi jotain quatrrolisää toki olla :D.
Joo muute hyvä mut mulla on 5-pyttynen audi... Ja saa laittaa quattrolisään vielä RS-lisän.. huh. Tosta audiclubilta tarkistelin, niin saksasta Boshcin puola n. 170€/kpl. :?

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » La Lokakuu 6. 11:44:11 2007

On kyllä tajuttomia hintoja noissa audeissa.
Kaverilla n nyt vähän aikaa ollu -00 rs4 ja öljynvaihto maksoi kuulema päälle 500e. Eikä edes vaihtaneet perän öljyjä.
Nyt oli alkanu nakuttaa kone ja vian selvitys oli 560e eikä edes selvinnyt vaan ehdotettiin, että arpomalla vaihdetaan nostajat, jakopään osat, ja nokkien ennakonsäätö boksit. Arvio 3200e :shock:
Vaikka ääni kuullostaa siltä, että on vaan 1 nostaja jumissa. (tai painajahan se kai nimeltään on ,mutta kansankielellä aina nostaja :D )
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » La Lokakuu 6. 11:53:17 2007

eskort kirjoitti:kuinkas paljon lämpö pienentää noiden käyttöikää??
Taitaa se lämpö pahin vihollinen olla. Noihin 5-sylintereisiin audin motteihin on vaihdettu noita halvempia 1.8T koneissa olevia cop-puolia kun vanhat ovat hajonneet.
Ja joillain on ollu sitten ongelmia kun nuo 1.8T puolat ovat lämmenneet liikaa sen kannen alla ja hajonneet myös.

Suuremmalla määrää puolia saadaan enemmän latausaikaa/puola. Jos kipinä kierroksilla ei riitä sen takia että että puolaa ei ehditä varaamaan tarpeeksi niin sitten puolien määrän kasvattaminen auttaa. Jos taas "täys puolallinen" kipinääkään ei riitä täytynee vaihtaa puolia ja niiden ohjausta vaikkapa CDI niin ei tarvi puolia ladata, konkkia kylläkin mutta se onkin melko joutuista hommaa.

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » La Lokakuu 6. 12:40:39 2007

Nuo audin puolatkaan ei muistaakseni yli 3ms latausaikaa tarvitse. Taitavat vaan lämmetä sen jälkeen turhaan.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

eskort
Viestit: 825
Liittynyt: Ke Helmikuu 26. 17:08:41 2003

Viesti Kirjoittaja eskort » La Lokakuu 6. 16:09:22 2007

TeRoK kirjoitti:On kyllä tajuttomia hintoja noissa audeissa.
Kaverilla n nyt vähän aikaa ollu -00 rs4 ja öljynvaihto maksoi kuulema päälle 500e. Eikä edes vaihtaneet perän öljyjä.
Nyt oli alkanu nakuttaa kone ja vian selvitys oli 560e eikä edes selvinnyt vaan ehdotettiin, että arpomalla vaihdetaan nostajat, jakopään osat, ja nokkien ennakonsäätö boksit. Arvio 3200e :shock:
Vaikka ääni kuullostaa siltä, että on vaan 1 nostaja jumissa. (tai painajahan se kai nimeltään on ,mutta kansankielellä aina nostaja :D )
Ennen ku ton risan hommasin, ni kattelin S4:sta mut tulin järkiini ja jätin sen 2.7 biturbon rauhaan. Just ton hintapolitiikan takia. Tosin omaani maksoi zimmermanin rei'itetty jarrulevy eteen 150€, siinäki oli alea melkei 45% muistaakseni... Pitää ny toivoa ettei noi puolat sulais tonne, eikä mitää muutakaan tapahtuis, onhan toi 2 kuukautta ollukki ilman mitää vikaa.

Ja onhan se kiva päästellä farmari porssella tuuning kippojen ohi. :lol:

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » La Lokakuu 6. 17:37:47 2007

Oho. kirjotus vihree. S4 siis on myös kaverilla. Onhan tommonen pirteä farkku juu varmasti toisaalta kivakin. Kaverikin kävi airistecillä ohjelmoimassa ecun uusiksi niin nyt on yli 300 hevosta pellin alla.
Kuulema jollain 1000-2000e sais rs4:n turbot ja cuulerin ja siihen vielä ohjelmointi uusiksi niin 1.7 ahdoilla kuulema aika likellä 500hv ja vääntö varmasti kuitenkin tommosessa isossa koneessa ihan kiva. nytkin on jo yli 500nm.

Ei muuten mitään ot:tä ole :lol:
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » La Lokakuu 6. 23:43:51 2007

henu kirjoitti:
sierra friikki kirjoitti:mutta se toinen cylinteri on sellaisessa tilassa että kipinä tulpassa ei tee mitään haittaa. (esim pakotahti)
Ja eikös se sillon "puhista" sitä tulppaa
Nii ja tämä systeemihän löytyy esim 2.3 16v dohc myllystä.
Tulpan puhdistumisesta en ole kuullut, mutta itse luin että suurin hyöty tulisi pienemmistä päästöistä pienillä kierroksilla jos palaminen ei ole täydellistä. "Ylimääräinen" hyöty yksinkertaisemmasta ohjauspiiristä vrt. jokaiselle tulpalle yksittäinen kipinä, eli ei tarvitse asentotunnistinta kanteen.

Jos englanti taipuu
"The operation the EDIS system is very simple. The crankshaft is fitted with a 36-tooth wheel, with one tooth missing. The missing tooth indicates the exact position of the crankshaft to the EDIS. The EDIS system is a wasted-spark setup (i.e. two spark plugs fire which are separated by 360 "cycle-degrees" of a 4-cycle engine), so there is no synchronization with the camshaft. This means that one cylinder has its spark plug firing during the valve overlap period near top dead center, but because the pressures are so low and the charge is diluted by the exhaust gases, no ignition occurs. This spark is 'wasted' on a cylinder that isn't firing, and EDIS is referred to as a 'wasted spark' ignition system." - http://www.megamanual.com/ms2/EDIS.htm

Linkki COP (Coil On Plug) hyödyistä/haitoista
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Vastaa Viestiin