Dokkisierran moottorin kannen kestävyys

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Mankka
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002

Dokkisierran moottorin kannen kestävyys

Viesti Kirjoittaja Mankka » Ke Lokakuu 24. 18:10:11 2007

Millä kilometreillä dokkisierran moottori vaatii viimeistään kansiremontin?

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Lokakuu 24. 19:01:05 2007

Tuota... Miten ajetaan huonolla ja hyvällä kannella? Mitä eroa ajossa on?

Mun DOHC Sierraan tehtiin kansiremontti siinä 175tkm kohdilla ihan vain sen takia että vuosi venttiilikumeistaan. Kuulemma siinä 200tkm kohdilla noissa on vikaa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Lokakuu 24. 19:10:36 2007

MouTine kirjoitti:Tuota... Miten ajetaan huonolla ja hyvällä kannella? Mitä eroa ajossa on?
Muistelen kun joku selitti että tuo dokin alumiinikansi kestää huomattavasti pisempään jos sitä aina ajon jälkeen käyttää paikallaan minuutin pari ennen kuin sammuttaa tms.

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Ke Lokakuu 24. 22:04:45 2007

Itellä ei ongelmia ollut vaiks mittaris oli n.230tkm...Kohta onkin tod.näköseen se kansi myynis... :lol:
Vaihtuu meinaan vähän autossa osat... :? :lol:
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Lokakuu 24. 22:34:47 2007

Ford is God kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Tuota... Miten ajetaan huonolla ja hyvällä kannella? Mitä eroa ajossa on?
Muistelen kun joku selitti että tuo dokin alumiinikansi kestää huomattavasti pisempään jos sitä aina ajon jälkeen käyttää paikallaan minuutin pari ennen kuin sammuttaa tms.
Tämä "joku" on varmaan tehnyt aiheesta isommankin tutkimuksen, 10 autoa ilman jälkikäyttöä ja 10 jälkikäytöllä? Miten lie hajontaa tuloksissa? Onko jälkikäyttämättömyydellä ja kansien halkeilulla selkeä yhteys?

Ja asiaan, halkeaa jos on haljetakseen, hiukan jopa tuurista kiinni. Voi mennä parikin pahvia eíkä kannessa vikaa, joskus kertalaakista kansi vainaa.

Yleensä vaatii vähän typeryyttäkin tuo halkeaminen, kyseinen kone on vähän hankalampi ilmautumaan kuin muut Fordin koneet. Ilmahan tunnetusti ei oikein hyvin lämpöä johda, joten ilmakupla sopivassa paikassa voi aiheuttaa paikallista lämpenemistä johonkin herkkään kohtaan ja siitä lähtee. Lorina lämppärin kennossa ei ole normaalia ja vaikka se ei olisikaan merkki viasta, on se merkki siitä, että vikaa kohta tulee jos ei ilmaa saa pois. Pienikin vuoto tämän vehkeen jäähdytysjärjestelmässä voi aiheuttaa ilmavaivoja ja pitkässä juoksussa kalliin remontin.
Jos nestettä katoaa järjestelmästä, on heti tutkittava onko vuotoja, jos ei, niin kansi ylös. Vielä on toivoa selvitä uudella tiivisteellä. Avattava se on kuitenkin jossain vaiheessa tai tuhottava koko paska, niin on aika sama jos sen levittää saman tien.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » To Lokakuu 25. 7:49:37 2007

Mun Sierrasta kansi halkes n.325tkm ja olin kuullu että 300 olis se kipuraja. Mutta tuokin halkes kaiketi siksi kun noin parivuotta ja 50tkm aiemmin kiehahti, josta ei silloin mitään näkyviä vaurioita tullu. Flektin anturit ei toiminu ja kävi paikallaan puol tuntia ja sit höyryt ulos.
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » To Lokakuu 25. 10:29:23 2007

taitaa useimmiten noiden kansienhalkeamiseen löytyä syy jumittuneesta flektistä. pyörii se toinen flekti niin harvoin et hapettuu jumeksiin.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Lokakuu 25. 11:14:33 2007

Vinkkejä miten tuon dokin saa parhaiten ilmattua? Keula vaan tarpeeks ylös jyrkästi vai?

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » To Lokakuu 25. 13:05:01 2007

Minustakin nuo kannen halkeamiset näyttää ihan lämpöongelmilta. Flektien ja ilmaamisen lisäksi siihen vaikuttanee jos järjestelmässä on joskus ollut pelkkää vettä, joka paikka on silloin paksun ruostemönjän peitossa.
Tuo mulla oleva kansi on taatusti saanut sikaa tarpeeksi eikä flektien liittimistä ollut mitään jäljellä, mutta muuten kone on ollut kunnossa ja syylärineste hyvälaatuista.

Patonkimaan moottorit ovat myös aika ahterista ilmata, olemme itse saaneet sen onnistumaan yleensä pitämällä konetta käynnissä lämpimäksi asti, paisarin korkki auki ja kaatamalla lisää nestettä aina kun pumppu alkaa imemään ja puristelemalla ylä- ja alavesiletkuja samaan aikaan. Sitten kun ei enää paisarissa kupli ja nesteenpinta tasaantuu, se saattaisi toimia...

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Lokakuu 27. 17:00:48 2007

Kyllä sanoisin että itsellä on kyllä melko finaalissa joko kannentiiviste tai kansi. alle 1000km aikana vie paisarin max merkistä melkein tyhjäksi. Vuotoja ei ENÄÄN mielestäni näy. Painettakin paisarissa on pitkään sammuttamisen jälkeen sekä lorisee mukavasti kennossa.

Kuinka nopeasti saa tiivisteen vaihdettua (tai kansi menee tietysti samalla jos vikaa siinäkin)? Kilsojen puolesta kyllä ihan odotettava vika, 250tkm.

tikkuri
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
Paikkakunta: pieksämäki

Viesti Kirjoittaja tikkuri » To Tammikuu 17. 0:21:45 2008

itsellä oli abaut 230tkm kun aukasin kannen ohjureiden takia (tipahtaneet alespäin ja kumit poissa paikaltaan) savuttiko?
noh koneistamolla sanoivat että seitsemään vuoteen ei ole tälläistä (dokin) kantta nähny tarkoitti kannen hyvävaluisuutta imukanavasta näkee millainen on valun sauma. itselläni on lähes saumaton. eli nuo kannen halkeemiset on yksilöitä ja se koneistamon mies sanoi että tuo ei halkee kerta ei ole vieläkään halennu.. noh ohjuri ongelman ratkaisin lukkorenkailla (en ollu varmasti ensinmäinen enkä viimeinen onkelman ratkoja) ja nythän tuon dokin tekniikka on myytänä reilu 230 ajettu paritonttua sitten tehty toi kansiremppa jne..
Radalle ja PAM
kaasari ohc
edistyy

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Helmikuu 3. 14:51:46 2008

Itte kattelin tossa työmaalla kun tuli huoltoon ja jakotketjun ja kannentiivisteen vaihtoon 400 tuhatta ajettu kaasari dohc sierra, siinä oli niillä kilometreillä aivan virheetön kansi, ketjunohjurit oli ehjät eikä niitä ollu koskaan vaihdettu. Kansipahvi vaihdettiin koska se vuoti vettä ulos.
Jäsen #606

viheltää
Viestit: 255
Liittynyt: Pe Tammikuu 19. 23:36:54 2007
Paikkakunta: URJALA

Viesti Kirjoittaja viheltää » To Helmikuu 7. 11:36:11 2008

olafu kirjoitti:Itte kattelin tossa työmaalla kun tuli huoltoon ja jakotketjun ja kannentiivisteen vaihtoon 400 tuhatta ajettu kaasari dohc sierra, siinä oli niillä kilometreillä aivan virheetön kansi, ketjunohjurit oli ehjät eikä niitä ollu koskaan vaihdettu. Kansipahvi vaihdettiin koska se vuoti vettä ulos.
Onhan munkin siekkisellä ajettu yli 400 eikä oo kansiremonttia tehty. Tosin pölläyttelee välillä aika mukavasti :lol: :lol: jaa niin eikä siinä oo ees flektit paikallaan ja silti ei oo ikinä keittäny. :twisted:

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » To Helmikuu 7. 14:04:13 2008

Mullakaan tuossa Taunuksessa ei ole koskaan lähtenyt edes flekti päälle, vaikka sen pitäis käynnistyä 90 asteessa ja syyläri on pienenpieni V6 Taunuksen malli.

Ei tainnut olla laatuvaatimukset tuohon aikaan tehtaalla kovin suuret, kun jyystin sen kantta dremelillä, niin joka puolelta tuli esille aikamoisia valuhuokosia ja ihan silminnähtäviä kuplia...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Helmikuu 8. 1:57:57 2008

Hyvähän se vaan on kun ei o niin tiivistä metallia. Paska ja ruoste tukkii pienimmät vuotokohdat. :lol:
Jäsen #606

Vastaa Viestiin