Vanhakopan korityypeistä (type 49)

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

UU-PEE
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 29. 9:59:14 2002

Vanhakopan korityypeistä (type 49)

Viesti Kirjoittaja UU-PEE » Ti Lokakuu 2. 8:54:04 2007

Tuli jostain kaukaa muistikuva mieleen, et oisin joskus nähny Ford arkistossa vastaavanlaisen lausunnon vanhakopan rakenteellisista eroista, kuin mitä siellä on nyt välikopan kohalla. En ainakaan ihan heti sitä hakemallakaan löytäny ja en tosiaankaan ole varma, et oonko sit oikeesti uneksinu tai jtn.

Mut itse asiaan siinä oli myös (yhtä vahvojen muistikuvien mukaan :? ) maininta siitä, et kaikki suomeen virallisesti maahantuodut vanhakopat ovat tällä type 49 korilla. Muistelisin tosta olevan juttua myös siinä Foyn "laadukkaassa" Escortin viritysoppaassa. Se type 49 lienee siis joku hieman isommilla pyöränkoteloilla oleva kori? Ois kiva nähä jotain kuvia / tarkempaa selvitystä asiaan paremmin perehtyneiltä. Eikä sit mitään näsäviisastelua googlen ihmeellisestä maailmasta :D Vai ovatko kaikki nämä muisteluni pelkkää deliriumia...

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Ti Lokakuu 2. 9:20:02 2007

49 kori on se tuikitavallinen joka meillä kaikilla mk1 omistajilla on. Ei siinä isoja levityksiä ainakaan vakiona. Ei siis mitään eksottista sisällä tuo 49 type.
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Lokakuu 2. 9:32:09 2007

Type 49 (tunnetaan myös nimillä Export ja HD) :

-joustintukien yläpäät tuottu kolmiopaloilla sekä vahvikelevyillä, alapäässä tornin juurissa pienet lätkät.
-takajousien edessä kolmiovahvikkeet
-takaiskareiden kotelo (mk2 -mallinen kiinnitys 8/73->) vahvistettu
-type 49 jos on Sport/RS/Mexico/TC etulokasuojat (13" pyörille)
-Export-HD -kori jos normilokasuojilla
:!: takapyöränholvit samankokoisia kaikissa. Reunoja kantattu sisäänpäin e+t RS -malleissa
-etupalkki vahvistettu myös 0,9-1,3 (-> 1,6 mk2) Export-HD -koreissa, ei kuitenkaan vastaava kuin RS-Mexico
-Suomeen tuodut kaikki Export-HD -koreja paitsi ensimmäiset -68 ei-Genk -valmisteiset (lue britit) etupitkittäistangoilla

Esim. ruotsissa normiescot on vakiokorilla, suomi harvoja maita joissa näitä on.
EDIT: Esko, oppikirjan ääreen takaisin :)

Älä usko sanaakaan Foyn kirjasta. Asioita väärin, ja myös täysin väärinpäin :roll:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Ti Lokakuu 2. 9:52:48 2007

No way jjs, mähän sanoin että type 49 meillä kaikilla on.

Eikä mun tarvii kaikkea tietää kun sinä olet täällä :wink: se riittää ainakin mulle. Jos mä en tiedä jotain niin, vola soitampa jjs:lle :D
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

UU-PEE
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Heinäkuu 29. 9:59:14 2002

Viesti Kirjoittaja UU-PEE » Ti Lokakuu 2. 9:55:03 2007

Kiitokset Eskolle ja varsinkin jjs:lle, asiahan selveni huomattavasti. Toi on ollu semmonen asia mikä on aina välillä tullu mieleen kolmen aikaan aamuyöllä, mut ei ole viittiny lähtee sillon netin ääreen selvittämään.

Foyn kirjan laatu on juu tullu huomattua... Oon tainnu viimeks avasta sen joskus 17-vuotiaana (10 vuotta sitten). No onhan siinä kivoja kuvia.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Lokakuu 2. 11:11:22 2007

esko kirjoitti:No way jjs, mähän sanoin että type 49 meillä kaikilla on.

Eikä mun tarvii kaikkea tietää kun sinä olet täällä :wink: se riittää ainakin mulle. Jos mä en tiedä jotain niin, vola soitampa jjs:lle :D
:) Kunhan härnäsin.
Pientä säätöä ja normaalia kampeamista; tarkoitin että vanhojen Fordin opusten mukaan type 49 on tuo pikkuetulevikkeillä olevan korin tyyppi (Sport/RS jne), mutta HD/Export joka muissa täällä on, ei ole type 49 tarkasti ottaen vaan type 48.
Kuka muuten tietää mistä moiset nrot? Tähän on "ihan selvä logiikka"...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Lokakuu 2. 20:55:39 2007

Aletaans sit halkoon hiuksia;
Allaoleva määritys pätee tietojeni mukaan ennen Elokuuta 1970 tehtyihin koppiin;
40 = std 2D saloon
42 = DeLuxe 2D saloon
44 = Super 2D saloon
48 = GT 2D saloon
49 = TC, RS1600 saloon
5D = Deluxe 4D saloon
5G = GT 4D saloon
5P = Super 4D Saloon
5S = Std 4D saloon
ja tosta siis puuttuu välistä Estatet ja Vanit

HD-koppa on ilmaistuna siinä toisessa lätkässä etupellissä, jos siitä löytyy D-kirjain. ja HD vahvikkeet on ne mitä jjs listasi.
ja avarretut pyöräholvit = ainakin Sportin esitteessä Ford-kieltä etulevikkeille

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Lokakuu 2. 22:08:55 2007

TAp,
tuossa puuttuu erilliset HD/Export-korit? (Jos eivät perustu type 48:iin tai 49:iin).
Omat suomessa v.-69 rek. saku GT:t olivat jo vahvikkeilla. Ne iso-Atlas -mallit.
Mutta tämä vahvistaisi aikoinaan 80 -luvulla "nielemääni" juttua että myös mk1 GT:t olisivat -aina- vahvistettuja, ja suomeen tuodut export korit olisivat tuohon GT:n normaalilokasuojaiseen perustuvia (eli 48:aan) (EDIT: tieto siis Fordin julkaisemasta, ei "kirjoittamasta", historiikista.)
Hmm, ei natsaa täysin tuohon listaan, ja jos jopa DeLuxe on omalla numerollaan...
Mutta Fordilla eivät ole oikein koskaan myöntäneet Suomessa tai Englannissa että nämä suomi-export -korit vastaisivat RS-koreja.

Vastaan tuohon pikku triviaaliini;
vuoden -67 (-68?) voitokkaat lotukset olivat F2 = type 48, F1 = type 49 ja joku inssi olisi niistä saanut kimmokkeen (tosin TAp:n listasta voi päätellä että muutenkin oltiin jo lähellä?)
Viimeksi muokannut jjs, Ti Lokakuu 2. 22:23:12 2007. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Lokakuu 2. 22:13:37 2007

jjs kirjoitti:-Suomeen tuodut kaikki Export-HD -koreja paitsi ensimmäiset -68 ei-Genk -valmisteiset (lue britit) etupitkittäistangoilla
kuinka ensimmäiset ? varmuudella pystyn sanomaan, että kaverin 05/68 Halewood koppa on HD.

olikos type49:ssä takapenkin alla vahvipelti pakoputken kannattimen kohdalla ?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Lokakuu 2. 22:16:04 2007

Brenda kirjoitti:
jjs kirjoitti:-Suomeen tuodut kaikki Export-HD -koreja paitsi ensimmäiset -68 ei-Genk -valmisteiset (lue britit) etupitkittäistangoilla
kuinka ensimmäiset ? varmuudella pystyn sanomaan, että kaverin 05/68 Halewood koppa on HD.

olikos type49:ssä takapenkin alla vahvipelti pakoputken kannattimen kohdalla ?
Tarkkaa pvm:ää tuosta ei ole ainakaan mulla. Harvinaisia ei-HD:t on kyllä :?
Osassa oli myös se stone-deflektor -pelti takahiekkapellin suojana.

:idea: Olisiko ideaa että aivoriihi (brenda, TAp + JA kaikki muutkin) pistäisivät vaikka tähän perään (yksittäisiäkin) tietoja vielä lisää perusteluineen-lainauksineen ko. aiheesta ja lisättynä vielä mk2 -koriset. Sitten FAQ:iin. Olisi näemmä viimeisiä hetkiä saada nuo tallelle, ja hyvää materiaalia sitten tyrmätä britit väittelyissä :wink:
Ja kuvat puhuisivat enemmän kuin tuhat valetta.
Viimeksi muokannut jjs, Ti Lokakuu 2. 22:32:49 2007. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Lokakuu 2. 22:25:57 2007

stone deflektorit ollut mulla muissa paitsi sportissa, jossa kontin alla poikittainen vahvikepelti vararenkaan kiinnitysmutterilla

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Lokakuu 2. 22:46:14 2007

Siis nuo merkinnät on sarjanumerossa, 3&4 merkki,
esim. BB49HB00001 olis eka tammikuun '68 TC, jne.
Jonkun jostain skannattu 1300GT:n luokitustodistus näkyy myönnetyn
BB48GP26929:lle

katselkaahan kaikki, jolla on pre-Aug.70 Escort, miten sarjanumero alkaa,
ja kertoka tänne
samoin, jos lukkopellissä on kuskinpuolella stanssattu alumiinilätkä, onko siinä D

saksalaiset GCxx xx xxxxx oletettavasti on noudattaneet samoja
merkintöjä....

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Lokakuu 2. 23:17:24 2007

taitaa export kopat olla AT,AF,AD,AV body-type merkinnöillä
briteillä sitten 40,41,42,43,44,48,49,50,51,5A,5D,5G,5P,5S merkinnät

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Lokakuu 2. 23:21:16 2007

eikös nuo AT ja AF ole vasta elokuusta 70 alkaen, myös briteissä ?

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Lokakuu 2. 23:28:40 2007

ei.
esim. kaverin -68 valmistettu 1300 Deluxe BBATHC*****.

oma 1100 -69 saku GBATJB*****.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Lokakuu 2. 23:29:37 2007

kaikkiaan, ei tästä ikuna mitään selkoa tule,

mun vanhassa varaosakirjassa (69) on 8 GT:n koria, (LHD/RHD, ovilla ja ilman, ja tavallinen ja HD)
muille malleille on jo 16 versiota, automaatti edellisten optioiden lisäksi.
Paitsi TC:lle on vain kaksi, LHD ovilla ja ilman,

Uudemmassa RS kirjassa on vain kaksi RS koppaa, LHD ja RHD.
niihin ei ole erikseen listattu takajousikorvan tukea, joka taas on tuossa vanhemmassa kirjassa, kun sitä tarvittiin HD-koppiin.

Brendalla vissiin uudempi kiirja, montako GT ja Sport-koppaa ?

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Lokakuu 2. 23:43:35 2007

täytyis syventyä ajatuksen kans...ei kuitenkaan noin paljoa vaihtoehtoja.
tässä kirjassa kori tulee ovien kanssa, ilman verhoiluja. saa pohjamaalissa tai maalattuna.

2 oviset:
TWINCAMille annetaan vain yksi RHD kori.
GT yksi RHD ja kaksi LHD
Sport yksi RHD ja kaksi LHD

sitten on lisä selvityksiä eri vuosimalleihin...vaihda kojelauta yms..

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Lokakuu 3. 9:28:40 2007

Tuo saku GB on aika hauska, ei mun listat tunne moista yhdistelmää,
saksassa, mutta Halewoodin tehtaalla...

korjaus, sehän tarkottaakin Genkin kokoonpanotehdasta :oops:

Tarkemmin katsottuna tuossa November 1969 varaosakirjassakin sanotaan, että nuo aiemmin luettelemani tyypit on Domestic,
ja Export tyyppejä ovat AT, AD, AV.
Viimeksi muokannut TAp, Ke Lokakuu 3. 11:52:28 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Lokakuu 3. 11:17:46 2007

:D kylläpä nää speksi, koodi, lista ja vahvikepelti siellä ja täällä tietäjät menee aivan omilla taajuuksillaan. Kun ei noista mitään tajua niin ainakin hauska lukea :wink:
Itse olen aina LUULLUT että maailmanlaajuisesti Suomeen tulleet autot ovat ns hd korisia (iskarin yläpäät tripla ja jotain muuta).
Mikä muuten on "todellinen" syy tähän iso Atlas kent vanhakoppaan?
Entä nää 711 lohkot, mistä ne on tullu ja miksi 1.6 ja 1.3 milloin missäkin. Miksi lohko pitää olla ns parempi ja isommat seuraajat...

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Lokakuu 3. 12:02:12 2007

711M oli normaalin evoluution tulosta,
tukevampi ja vahvemmat runkopukkien kannet.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Lokakuu 3. 12:05:31 2007

Yhteenvetona,

Type 49 on Escort TwinCamin ('67-'70) tyyppinumero.
Korista puhuttaessa olisi oikein puhua type49:ssä käytetystä korista, eikä
type49 korista (vivahde-ero ?)

Alkujaan ('67) GT( 48 ) ja TC(49) olivat toisiaan lähellä, niissä oli ainoina
(?) 6-mittarinen kojelauta ja nelikulmalamput,
Suurimpina korin eroina luulisin olleen alusta saakka TC:ssä (=49)
kallistuksen vakaajan kiinnitykset, RS-tukivarren korvat ja ainoana versiona leveät TC-etulokarit.
Lisäksi 49:een siis speksattiin myös kaikki ne vahvikepalat joilla HD-korit
tehtiin.

Ilmeisesti englannissa oli joskus omaksuttu käytäntö, jossa sarjanumerosta voi päätellä mallin/tyypin, mutta versioiden määrän kasvaessa ei kaksi siihen varattua merkkiä enää riittänyt, ja siirryttiin yksinkertaisempaan (saksalaiseen ?) käytäntöön.
Esim. Cortina Mk1 tyypit ovat väliltä 71-89
Detaljitietona, jjs:n viittaukseen, Mk1 LotusCortina on Type 28 Lotus

Sivuhuomiona, koriversioita oli paljon, koska kaikki eri lista- ja pakkivalo
yms reijitykset aina vaativat oman versionsa, ja kaikki tuotannon tarvitsemat versiot oli listattu vielä 69 myös varaosakirjassa, vaihtoehtoja oli lähemmäs 100. Isomman korimuutoksen yhteydessä tästä luovuttiin, ja varaosakoreja oli myöhemmin vain päätyypit sekä muutosohjeet tarpeen mukaan.

Tyyppinimestä 49 luovuttiin siis Englannin kotimaan mallien osalta elokuussa '70, mutta asia jäi elämään ja tunnistetta käytettiin jatkossakin enemmän tai vähemmän tarkasti kun haluttiin puhua RS-korista, joka siis englannissa (ja monissa muissakin euroopan maissa) oli se ainoa HD-tyyppi.
Myöhemmin käytetyt korit eivät tarkkaan ottaten olleet enää muutenkaan
samanlaisia, itse asiassa koreihin tuli lähes vuosittain jotain muutoksia,
jotka tehtiin myös RS-koreihin;
- Taka-iskunvaimentimien kiinnitykset, kaksikin muutosta
- ovet ja lukot
- kojelauta; katkaisimeien paikat
- pyöreät etuvalot muihin kuin TC
- pakkivalojen reijät jossain vaiheessa
- konepellin aukipitotuen korvakkeet
- konepellin sisäavauksen aukot
- vaijerikytkimen reikä kun OHC tuli mallistoon
- varapyörän kiinnitys & akun paikka
- istuimien kiinnitykset

Jos type 49 oli vuonna 68 lähinnä GT:tä,
niin RS kori 74 oli ehkä lähinnä HD-Sport koria.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Lokakuu 3. 12:39:39 2007

TAp kirjoitti: Jos type 49 oli vuonna 68 lähinnä GT:tä,
niin RS kori 74 oli ehkä lähinnä HD-Sport koria.
Hallelujaa! Näin minäkin sen asian sisäistin joskus 10-15 vuotta sitten kun aloin escojen kanssa puuhaamaan. Silloin joku vanha patu mulle selitti, että kannattaa etsiä 74 sportti jos haluaa rakentaa isolla tekniikalla escon, pääsee pienimmillä muutoksilla.
Pedal tu tö metal!

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Lokakuu 3. 12:53:23 2007

ensimmäiset ennen AVO-tehdasta Halewoodissa valmistetut TC:t oli myös BB48 merkinnällä....

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Lokakuu 3. 13:36:53 2007

Brenda kirjoitti:ensimmäiset ennen AVO-tehdasta Halewoodissa valmistetut TC:t oli myös BB48 merkinnällä....
Ne tehtiinkin kuulemma GT:stä. Eli Halewoodissa "jossain nurkassa" :) , joten täsmää.



TAp:n listaan huomio; viimeiset TC:tkin olivat pyöreillä umpioilla. Päivämäärärajaa en ole saanut selville. Ja jatkona; muutamasta viimeisestä TC:sta tehtiin RS1600 tehdaskonversiona.

Hauskaa nähdä että selvityshenkeä löytyy, alkaa salat -lopullisesti-(?) selviämään. Lisätieto ei haittaa ketään :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Lokakuu 3. 14:37:51 2007

SHR kirjoitti:Mikä muuten on "todellinen" syy tähän iso Atlas kent vanhakoppaan?
huhu kertoo ettei pikku-sakuperän valmistuslinja ollut jostain syystä valmis, ja väliaikaisratkaisuna sovellettiin metritanarin atlas akseleita. en tiedä oliko valumurikka putkitettu escortin mittaisilla putkilla, vai oliko tanarin akselista muokattu. vetarit lienee vaan koneistettu lyhyemmiksi ja neljälle pyöränpultille. en kyllä tiedä mikä on leveys ero metritanarin ja escon välillä.
Toinen looginen syy olisi atlas ylituotanto, varasto hyllyjä tyhjennettiin escortin alle.

mun varaosakirjoja lueskellessa saa myös sen käsityksen että ihan ekat saksan autot 08/68-> olis olleet enkkuperällä, sitten ATLAS 02/69->08/69, jonka jälkeen pikkusaku.

Miten TAp sun raamatuissa on akselit/akselikuoret eritelty ?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Lokakuu 3. 14:42:45 2007

TAp kirjoitti:711M oli normaalin evoluution tulosta,
tukevampi ja vahvemmat runkopukkien kannet.
Ja vuosien kokemus osoitti 11mm-7/16" nostinten hajoavan ajan myötä. Eli 13mm nostimet tulivat myös.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Lokakuu 3. 14:46:00 2007

Ville K kirjoitti:
TAp kirjoitti: Jos type 49 oli vuonna 68 lähinnä GT:tä,
niin RS kori 74 oli ehkä lähinnä HD-Sport koria.
Hallelujaa! Näin minäkin sen asian sisäistin joskus 10-15 vuotta sitten kun aloin escojen kanssa puuhaamaan. Silloin joku vanha patu mulle selitti, että kannattaa etsiä 74 sportti jos haluaa rakentaa isolla tekniikalla escon, pääsee pienimmillä muutoksilla.
Tarkennuksena:
Suomessa kun kaikki ovat HD-hylsyjä, patu lienee tarkoittanut leveitä etuloksuja ja isoa mittaristoa. Muuta oleellista eroa ei liene.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Lokakuu 3. 15:13:40 2007

jjs kirjoitti:
Ville K kirjoitti:
TAp kirjoitti: Jos type 49 oli vuonna 68 lähinnä GT:tä,
niin RS kori 74 oli ehkä lähinnä HD-Sport koria.
Hallelujaa! Näin minäkin sen asian sisäistin joskus 10-15 vuotta sitten kun aloin escojen kanssa puuhaamaan. Silloin joku vanha patu mulle selitti, että kannattaa etsiä 74 sportti jos haluaa rakentaa isolla tekniikalla escon, pääsee pienimmillä muutoksilla.
Tarkennuksena:
Suomessa kun kaikki ovat HD-hylsyjä, patu lienee tarkoittanut leveitä etuloksuja ja isoa mittaristoa. Muuta oleellista eroa ei liene.
takalattia/iskari kiinnitys muuttui 11/73. RS2000:sta on molemmilla lattioilla (RS2000 valmistus alkoi 03/73), joten eipä sillä nyt oo merkitystä onko sportti 73 vai 74...

monet "vanhat patut" luulee koreissa olevan myös peltivahvuus eroja.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Lokakuu 3. 16:01:56 2007

Miten TAp sun raamatuissa on akselit/akselikuoret eritelty ?
Kumpikaan kirjoista ei tunne kuin enkkuperän.
monet "vanhat patut" luulee koreissa olevan myös peltivahvuus eroja.
uskoisin sakukorien olevan paremmin tehtyjä, hitsausten ja osien sovitusten osalta :twisted:
Viimeksi muokannut TAp, Ke Lokakuu 3. 16:08:50 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Lokakuu 3. 16:08:11 2007

TAp kirjoitti:
Miten TAp sun raamatuissa on akselit/akselikuoret eritelty ?
Kumpikaan kirjoista ei tunne kuin enkkuperän.
ööh? ymmärtääkö siitä siis, että sakuissakin olis enkkuperä ?

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Lokakuu 3. 16:10:49 2007

ei vanhempi kirja tunne saksalais-tuotantoa ollenkaan, esim alussa olevien typpikilpiselitysten mukaan 8)

uudemmassa RS kirjassa taas ei sivuta ennen vuotta 1970 tehtyjä malleja, eikä non-AVO malleja

pertrac36
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 0:20:09 2002

Viesti Kirjoittaja pertrac36 » To Lokakuu 4. 0:26:06 2007

hep,
jjs kirjoitti: TAp:n listaan huomio; viimeiset TC:tkin olivat pyöreillä umpioilla. Päivämäärärajaa en ole saanut selville.
järki sanoo, että meikäläisen olisi parempi pysyä hiljaa, kun todelliset alan miehet keskustelevat...
mutta kun on tuo kuvakin valmiina, niin siihen liittyen semmonen tieto, että suomen 4 ensimmäistä rata TC:tä valmistui kaudelle 1969.
niistä 3 ensimmäistä kauden alkuun ja ovat kulmikkailla lampuilla, ja neljäs elokuun lopun keimolan kisaan ja se olikin sitten jo pyöreillä lampuilla. tosin alkuperäinen valmistusajankohta ei tiedossa. nämä 4 tehtiin siviilivaunuista, myöhemminhän alettiin käyttää aihioina raakakoreja.

melkoisia tietäjiä ootte :)
-timppa
#176

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Lokakuu 4. 9:36:43 2007

Historian kirjat kertovat, että Fordin markkinointiosasto vaati TC:hen nelikulmalamput, koska se oli up-scale- malli GT:n tapaan, eikä siinä voinut käyttää pyöreitä halpiksia. :lol:

Pyöreisiin sai paremmat valot, ja sellaiset on luokiteltu adment 10/10v,
1st Nov. 1968., jonka jälkeen niitä alkoi näkyä ralleissa.

esse
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 15:06:17 2005
Paikkakunta: Hausjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esse » To Lokakuu 4. 10:29:30 2007

Liityn keskusteluunne sitä kinastelua aikani seurattua, mulla 1300 gt rekisteröity 2.2.70 valmistenumero GBATJE XXXXX valmistettu saksassa 10/69, valmistenumero sen kertoo, GB alkunen saksalainen, BB alkunen britti, numero ei kerro mallia eikä korin tietoja, tietääkseni kuten edellä mainittu kaikki suomeen tuodut korit on HD l.export malleja, 49 kori on myös HD mutta oli TC, RS malleissa joitakin lisävahvistuksia, muistini mukaan paksumpi rintapelti. ja jotain muitakin eroja joista konttorilla vouhottivat kun vaihto isompaa konetta. Joskus laitettiin isoja atlaksia myös 1,1 koneelliseen tehtaalla, oisko ollu saatavuus ongekmia lakko t. muiden juttujen takia. Mutta tämä ei ole faktaa.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Lokakuu 4. 11:19:39 2007

kinastelua? Ainahan me...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Lokakuu 4. 13:47:25 2007

Antakaas jjs tap brenda oikeen palaa huolella ilman estoja. Otatte kaapista reilun iltayömyssyn ja tykitätte kaiken mitä tiedätte mk1/2 escortista. Tulee taatusti kiinnostavampi topicci kuin nää joutavat mitä pongasit mistäkin nettiautosta tms johon tää porukka jaksaa postaa 500000 viestiä (hymiö jossa silmät pyörii)
Mä lähen tutkii BDA venan välyksiä.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Lokakuu 4. 20:50:38 2007

Brenda kirjoitti:monet "vanhat patut" luulee koreissa olevan myös peltivahvuus eroja.
esse kirjoitti:muistini mukaan paksumpi rintapelti.
:wink:
ei ole rintapellin paksuuseroa, sama varaosanumero perusmalleissa ja RS-malleissa

esse kirjoitti: Joskus laitettiin isoja atlaksia myös 1,1 koneelliseen tehtaalla.
1100, 1300 ja 1300gt 02/69-08/69

pertrac36
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 0:20:09 2002

Viesti Kirjoittaja pertrac36 » To Lokakuu 4. 20:59:42 2007

hep,
SHR kirjoitti:Antakaas jjs tap brenda oikeen palaa huolella ilman estoja. Otatte kaapista reilun iltayömyssyn ja tykitätte kaiken mitä tiedätte mk1/2 escortista. Tulee taatusti kiinnostavampi topicci kuin nää joutavat mitä pongasit mistäkin nettiautosta tms johon tää porukka jaksaa postaa 500000 viestiä (hymiö jossa silmät pyörii)...
_täysin_ samaa mieltä. mikä olisi se mk1(/2)kysymys, joka saisi nuo ukot täyteen vauhtiin....(?)

-timppa

ps. ja älkää joka kerta turhaan tarkistako kaikkea monesta kirjasta, muistitiedoilla värikkäämpää keskustelua :)
#176

Twin Cam
Viestit: 200
Liittynyt: Ke Syyskuu 22. 14:11:25 2004
Paikkakunta: Tuupovaara

Tässä on hyvää tietoa harrastajille.

Viesti Kirjoittaja Twin Cam » Pe Lokakuu 5. 1:03:21 2007

Nyt on hyvää harrastajatietoa tässä, näin ne asiat selviävät kun vain useampi jäsen tietojaan pistää foorumille. Tämä on jo kullanarvoista tietoa Escort vanhakoristen harrastajille, kiitoksia jjs ja Tap.
Jari Kaukonen

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Lokakuu 5. 13:49:07 2007

mulla 1300 gt rekisteröity 2.2.70 valmistenumero GBATJE XXXXX valmistettu saksassa 10/69, valmistenumero sen kertoo, GB alkunen saksalainen, BB alkunen britti,
Tästähän olis voinu alottaa uuden rajankäyntitopicin;
ei ihan noin kun yllä,

GB = Genk plant, pari lainausta, ja linkki alla

Ford Genk sijaitsee Limburgin provinssissa Belgian Flanderissa,
ja sen omistaa kokonaan Ford Werke AG

Vehicle production in Genk began in 1964. During the last 40 years, the Belgian plant has taken responsibility for assembly of the Ford Taunus 12M and the Ford Sierra and, since 1993,Mondeo, Europe’s Car of the Year in 1994. From 1965 until February 2004 the plant has also produced Europe's segment-leading medium commercial vehicle, the Ford Transit.

http://media.ford.com/facilities/plant_ ... lant_id=48

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Pe Lokakuu 5. 14:16:08 2007

Se lukkopellissä oleva läpyskä on pikkusen harhaanjohtava. Siinä kun lukee Ford Motor werke Köln Germany, vaikka onkin Belgian puolella väsätty
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Lokakuu 5. 17:05:54 2007

Riippuu minkä maan Fordin alaisuudessa tehdas on, genk on ford germanyn.

Esim. siipicossu on belgialais-englantilainen. -> "fordit tulevat saksasta" :?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Lokakuu 5. 18:28:39 2007

Genk tehtaalta valmistui erään tiedon mukaan 258205 kpl Mk1 Escortteja

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja shr1 » Pe Lokakuu 5. 21:31:54 2007

Pikkasen ohi aiheen, mutta sattuipa hauska muisto mieleen noihin mallikilpiin liittyen. Joskus vuosia sitten porukalla könyttiin kaikenmaailman metsälöytöjä ja yhtenä viikonloppuna lähdettiin tarkistamaan "kuumaa vinkkiä" jostain iäkkäästä Fordista. Mukana oli vannoutuneita merkkifanaatikkoja, eikä kaikki ihan poikasiakaan, osa aika tanakassa pullon punoituksessa. Raato löytyi ja oudolta näytti, Foordi kumminkin, mut huutoäänestys tuli mallista. Ehdoteltiin Prefectiä, Angliaa ja varmaan jotain muutakin, kunnes porukan vanhin ja eniten päissään ollut huudahti konehuoneen tienoilta voitonvarmalla äänellä: Ei pojat ei, tää on kuulkaa Ford Product!! Oli kiihkopäissään tavaillu jotain valmistajan lätkää... Muutaman kerran saanu kuulla tuosta. :) Kyseinen romu osoittautui myöhemmin Thames Vaniksi. Matkaan tarttui takapäästä palapuskurit, jotka erehdyttävästi muistuttaa vanhakoppa-Escortin pätkäpuskureita. En väitä, että ovat samat, mutta hyvin lähellä ainakin. Taitavat olla vieläkin jossain tallella, pitää ottaa vaikka kuvat, niin joku saa vertailla.

esko
Viestit: 4653
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 10:11:10 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja esko » Pe Lokakuu 5. 21:44:02 2007

Myös pikkusen ohi aiheen jos sallitte.

Mä oon etsiny pätkäpuskureita. Jos noi thamesin puskurit on kaupan ja elvyytettävissä niin paljonko pyynti ?

t,esko :D
#5
Transit 280 ajoautona
Cortina 1500 -65
Yamaha 1200 FJ -94

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Lokakuu 5. 22:34:21 2007

esko kirjoitti:Myös pikkusen ohi aiheen jos sallitte.

Mä oon etsiny pätkäpuskureita.

t,esko :D
annetan mennä ohi.
onko kenelläkään kokemusta näistä rosteri puskureista, ei ainakaan oo pahan hintaisia
http://www.groupharrington.com/shine/escort.htm

Mex
CRSC jäsen 2015
Viestit: 64
Liittynyt: Ke Helmikuu 4. 18:59:47 2004
Paikkakunta: Laitila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mex » Pe Lokakuu 5. 23:15:33 2007

Ihan kelvollista kamaa ovat, ei tosin aivan priimaa.
Escort Mexico 1600 GT -74
Escort RS 2000 X-Pack -77 museoprojekti
Kadett B Coupe Rallye 1900 -71

Rompetori

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Pe Lokakuu 5. 23:42:02 2007

Brenda kirjoitti:
esko kirjoitti:Myös pikkusen ohi aiheen jos sallitte.

Mä oon etsiny pätkäpuskureita.

t,esko :D
annetan mennä ohi.
onko kenelläkään kokemusta näistä rosteri puskureista, ei ainakaan oo pahan hintaisia
http://www.groupharrington.com/shine/escort.htm
mulla on tollaiset pätkät+takapuskuri, niissä ei ole ainakaan mitään valittamista. lupasit alennusta ostajalle,kun mainitsee mun nimen tilauksen yhteydessä. tuskin muistavat mitä ovat luvanneet.
ford escort´79 tic

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Marraskuu 9. 17:10:20 2007

Aattelimpa lisätä omasta mk1.tä tietoa, eli siis kyseessä on alkuperäiseltä malliltaan 2d Escort 1300 Deluxe vm.69 (nyk. 2.0) ja valmistenumero on: GBATJB xxxxx

Tulipa mullekkin uutena tietona, että tuo ois Saku valmisteinen, ku oon luullu et Deluxe mallit ois Enkkulaisia, eli voisko joku laittaa listaa noista että mikä malli on Enkuissa tehty ja mikä Saksassa.
Eikös RS2000.t mk1 ja mahdollisesti mk2 ainakin oo kaikki Enkku valmisteisia, vai kuinka? :shock:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

overboost
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Heinäkuu 2. 21:46:53 2004
Paikkakunta: E-Suomi

Viesti Kirjoittaja overboost » Pe Marraskuu 9. 17:53:01 2007

tumppe kirjoitti:Eikös RS2000.t mk1 ja mahdollisesti mk2 ainakin oo kaikki Enkku valmisteisia, vai kuinka? :shock:
Mk1 tehty sekä että. Mk2 kaikki Saksassa. Tyrmätkää, jos olen väärässä :wink:

Vastaa Viestiin