Levyjarrut rumpujen tilalle sierraan

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Levyjarrut rumpujen tilalle sierraan

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Elokuu 3. 22:32:03 2007

Siis tosta sigun pelistä kyse.
Mitä tarvii ottaa huomioon moiseen projektiin ryhdyttäessä?
Käsijarruvaijerit täytyy vissiin vaihtaa, mutta onko muuten ihan bolt on homma kun vaihtoon menee koko taka-akselisto?
Ja toinen kysymys heti perään, eteen tulee samalla 260mm levyt ja satulat, nämäkin vissiin menee ihan heittämällä?
Ja 2litrasen omat tehostin ja pääsylinteri riittävät? Jossain vaiheessa vaihtuu kyllä abs-mallin sähköiseen.
Pedal tu tö metal!

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Elokuu 3. 22:36:28 2007

Hiukan tuota riittävyyttä soppii eppäillä, tilavuus kasvaa sen verran joka pyörässä, että samanlaista poljintuntumaa on ihan turha haaveilla. Saattaa toimia, mutta tulee lisää liikerataa polkimeen jonkin verran.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Elokuu 3. 22:45:18 2007

Jep jep, eli täytyy alkaa haaveilemaan oitis siitä abs-jarrulisen sähköisestä tehostimesta. :cry:
Pedal tu tö metal!

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Elokuu 3. 22:48:39 2007

Pääseehän tuollakin nyt alkuun.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Elokuu 3. 22:50:09 2007

Juu, tottakai mä ensin koitan miltä se tuntuu, voihan olla että se on ihan ok, tai siihen tottuu nopeasti. Mut leimamiehelle ei vissiin riitä?
Pedal tu tö metal!

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Elokuu 3. 23:00:09 2007

Leimamiehelle riittää kun jarrut pitää riittävästi ja tasaisesti. Mm. joissain matstassa, hondassa, mitsussa on vakionakin niin villin tuntuiset hillitsimet, että sen saa menemään lähes lattiaan. Samoin ransportterit ja vitot ja onhan noita. Silti ne pitää hyvin.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Jari S
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004

Viesti Kirjoittaja Jari S » Pe Elokuu 3. 23:00:35 2007

Kyllä se toimii 2.0:n pääsylinterillä ja tehostimella. Jopa silloinkin kun laittaa 2wd cossun nelimäntäiset eteen. Itse laitoin edelliseen 2wd cossun etujarrut ja taakse normaali abs mallin levyt, katsatuksessakin kehuivat jarruja hyviksi. Tietysti abs pumpulla saa parhaimman lopputuloksen.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » La Elokuu 4. 10:13:52 2007

Rumpujarrullisessahan tulee jarruputki rummun sylinterille. Millä olette laittanu sen jarrusatulaan kiinni? Sopiiko se putki suoraan levyjarrullisen satulaan tai jotain muuta? Täällä olisi tarkoitus laitella toinen perä ja jarrut niin olisi kiva tietää sopivuus etukäteen..

-Jukka-
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Levyjarrut rumpujen tilalle sierraan

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » La Elokuu 4. 14:25:41 2007

Ville K kirjoitti:Ja toinen kysymys heti perään, eteen tulee samalla 260mm levyt ja satulat, nämäkin vissiin menee ihan heittämällä?
Ja 2litrasen omat tehostin ja pääsylinteri riittävät?
menevät heittämällä paikalleen joo ja 2litrasen tehostin ja pääsylinteri riittävät,ei juurikaan eroa käytössä.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Elokuu 4. 14:55:50 2007

Itsellä on 1.6l tehostin ja sylinteri 260mm etulevyjen ja takalevyjen kanssa. Ei juurikaan kasvanut poljinliike vanhoihin verrattuna. Taakse ostin normi takalevyjarru sierran letkut ja tein pikkupätkän putkea uudestaan siitä tukivarteen tulevasta letkusta satulalle päin.

PS. Ville K. jos abs tehostin kiinnostaa, löytyis yks.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » La Elokuu 4. 15:51:17 2007

Saattaspa kiinnostaakin. Onko johtosarjaakin mukana? Toi ratkaisuhan ei ymmärtääkseni tarvi sitä boksia, pelkän pumpun, liittimen ja pätkän johtosarjaa, että voi tehdä omat liitokset virralle ja maalle?
Kiinostaisko mikään mitä mulla on myytävänä vaihdossa...?
Pedal tu tö metal!

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Su Lokakuu 14. 8:28:27 2007

käykö normaalin IS sierran levyjarruperän pyöränlaakeripesän kiinnike korviin cossun satula?

eli onko levyjarrullisten pyöränlaakeripesät kaikki samoja?
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Lokakuu 14. 12:56:52 2007

Käsittääkseni ainoa ero on cossun laakeripesässä hiukan pidemmät ne satulan kiinnityskorvat, isomman levyn takia. Satulat kyllä pitäis mennä kiinni mihin vaan levyjarrylliseen laakeripesään.

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Su Lokakuu 21. 21:43:37 2007

Mites tuommoiseen vanhempaan -86vm sierraan menee levyjarrut? Tukivarret vaihtoon ja bolt on? Ku ei tota perämurikkaa haluis vaihtaa, vaikka koko kelkan vaihto varmaan ois helpointa.
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Lokakuu 21. 21:48:32 2007

akselit on samanlaisia uudemmassa ja vanhemmassa.

itse meinaan laittaa 8mm levystä satulalle kannattimen, ja laakeripesän pulttien alle se kiinni. en siis vaihda akselia vaan laitan rumpujen tilalle.

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » La Lokakuu 27. 0:05:20 2007

Mites muuten, ku ei oo nää etujarrujen eroavaisuudet hallussa. Vaihoin omaan is:ssääni (-86) cossun etukelkan kaikkine hilppeineen, jarrut vain puuttuu. Minkä mallien satulat ja levyt menee tohon napaan kiinni? Mun 2.0l satulat ei ainakaan näyttäny passaavan paikoilleen. Saa tarjota privalla! (ot. Taakse levyjarruja kanssa...) :wink:
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » La Lokakuu 27. 20:36:51 2007

Siis meneekö vain cosan jarrut tohon? Ei mitkään xr4i:n tai vast.?
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Marraskuu 2. 20:45:43 2007

Juippa kirjoitti:Siis meneekö vain cosan jarrut tohon? Ei mitkään xr4i:n tai vast.?
Jos on 2wd Cossun etunavat, niin niihin ei taida löytyä "budjetti" jarruja vaan taitaa ainoat sopivat olla 2wd Cossun omat hilut...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Marraskuu 11. 22:08:41 2007

mittailin, tutkailin ja ennenkaikkea otin kuvia -> http://www.netikka.net/samih/isproj2.html

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Su Marraskuu 11. 22:56:38 2007

samiharju kirjoitti:mittailin, tutkailin ja ennenkaikkea otin kuvia -> http://www.netikka.net/samih/isproj2.html
Tuon Sierran laakeripukin pulttijako on sellainen että se sopii paikalleen vain yhdessä asennossa, ja nyt en sit muista onko pulttien etäisyys isompi ylhäällä vai alhaalla; saa antaa pikaisesti vinkkiä joka muistaa ettei tarvii vielä jarruja purkaa autosta tuon takia..
Siinä laakeripukissa alalaita ei ole niin pyöreä kuin ylälaita... Ylälaita siis nätti kaari (siis se osa joka tulee jarrukilpeä vasten) ja alalaitaa on suoristettu vähäsen. Näin ainakin minun muistini mukaan.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Su Marraskuu 11. 23:33:38 2007

samiharju kirjoitti:mittailin, tutkailin ja ennenkaikkea otin kuvia -> http://www.netikka.net/samih/isproj2.html
Löytyskö sulla valmista kuvaa tosta takajarrujen laipasta? Tekis mieli tehä sama conversio. Varsinki ny ku on cosan reijitetyt levyt eessä niin noi 9" rummut takana on vähä pienet... :roll:
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Marraskuu 12. 9:26:13 2007

löytyy heti kun saan värkkiä ja laipan tehdyksi :-)

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Ma Marraskuu 12. 22:56:38 2007

Jos viitit sitte ifoo nii oisin kiitollinen! :D
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Ma Marraskuu 12. 23:08:32 2007

Nonnii, sain jarrut kasaan ja alko armoton ilmausrumba ku kaikki putket ollu tyhjänä nii tuli huomattua että pääsylkky paskana ja ku otin irti niin huomasin että oli ed. omistaja sitte tiivistäny sen jokkistahnalla ja tuulilasi mössöllä... :evil: jarrunesteet pässy tehostimeen... Nyt kun oon vaihtanu eteen cossun jarrut, mietin että oisko samalla kannattanu vaihtaa isompaan pääsylkkyyn ku uuden sylkyn ajattelin kuiteski investoida tohon "budjetti" iS:ssään... Vai saako tommosen cossun sähkösen toimimaan tossa kuin helpolla? Ku sattuis oleen semmonen hyllyssä...
Ville K kirjoitti:Saattaspa kiinnostaakin. Onko johtosarjaakin mukana? Toi ratkaisuhan ei ymmärtääkseni tarvi sitä boksia, pelkän pumpun, liittimen ja pätkän johtosarjaa, että voi tehdä omat liitokset virralle ja maalle?
Kiinostaisko mikään mitä mulla on myytävänä vaihdossa...?
Eli tarviiko toi hökötys vaan virran pumpulle ja maan. Virrat virtalukon takaa... Ku ei oo Abseja ja levytki ajattelin kumminkin laitta taakse jossain vaihessa..

On budjetti ylitetty jo moneen kertaan, puuttuu vaan tehokas kone :twisted: ... Nyt ois vaan kiire liukkaille, leiman kautta. :roll:
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Marraskuu 25. 21:20:37 2007

Nyt aloin sitten vihdosta viimein itse tähän hommaan, eli laittamaan taaksekin levyjä. Näppärästi näytti sopivan levyjarrullisen napa rumpujarrullisen tukivarteen, kun ei kiinnostanut alkaa tukivartta vaihtamaan. Joutui vaan putsailemaan sen reiän mistä tumppi tulee läpi, kun rumpujarrullisen tumppi on siitä kohtaa halkaisijaltaan pienempi. Oli hyvin kertynyt paskaa ja reiän halkaisija pienentynyt.
Pedal tu tö metal!

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Joulukuu 4. 12:06:44 2007

Arska kirjoitti:Hiukan tuota riittävyyttä soppii eppäillä, tilavuus kasvaa sen verran joka pyörässä, että samanlaista poljintuntumaa on ihan turha haaveilla. Saattaa toimia, mutta tulee lisää liikerataa polkimeen jonkin verran.
Täysin nappiin. Aika syvälle menee, mutta jarruissa on tehoa kuitenkin. Kysymys, sopiiko V6-mallin pääsylinteri dokkilaisen tehostimeen, vaiko koko paketti vaihtoon? Vai kuinkas helppoa olikaan loppupeleissä laittaa se abs-mallin sähköinen, eli jos sellaisen ostaa, niin mitä tarvis olla mukana?
Pedal tu tö metal!

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Joulukuu 4. 17:04:56 2007

Jos et aio käyttää abs toimintoa, silloin riittää muutama piuha ja rele ohjaamaan pumppua. Releen maata ohjaa painekello joka on tehostimessa.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Ti Joulukuu 4. 21:40:20 2007

Ville K kirjoitti:
Arska kirjoitti:Hiukan tuota riittävyyttä soppii eppäillä, tilavuus kasvaa sen verran joka pyörässä, että samanlaista poljintuntumaa on ihan turha haaveilla. Saattaa toimia, mutta tulee lisää liikerataa polkimeen jonkin verran.
Täysin nappiin. Aika syvälle menee, mutta jarruissa on tehoa kuitenkin. Kysymys, sopiiko V6-mallin pääsylinteri dokkilaisen tehostimeen, vaiko koko paketti vaihtoon? Vai kuinkas helppoa olikaan loppupeleissä laittaa se abs-mallin sähköinen, eli jos sellaisen ostaa, niin mitä tarvis olla mukana?
Täällä ainakin toimii 2wd levyt, 4wd satulat edessä ja jäähdyttämättömät levyt takana. Tuntuma polkimessa on mielestäni aika herkkä ja poljin ei kovassakaan jarrutuksessa painu syvälle.
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Vastaa Viestiin