Pari scorpion vikaa

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Pari scorpion vikaa

Viesti Kirjoittaja JJR » La Joulukuu 8. 18:31:50 2007

Jeps näitähän on mut niputan tähän nyt parit mitkä omaa vaivaa. Eli tuli hankittua tommonen -86 4x4 scorppi. toimii kyl jeesisti sinänsä mut pari juttua siin on (ylläri..)

Alotetaan abseista. ei tunnu oikeen skulaavan ja jos ajaa satasta tai yli niin syttyy absivalo. ilmeisesti joku anturi sökkää mut mitä sieltä pitäs mitata? sen tiedän et JOTAIN yleismittarilla mut mitä?

Sitten kone käy ja kuikkii muuten nätisti mut tyhjäkäynti ei laske alle 1100 kierroksen muutakuin joskus todella harvoin kylmänä. tyhjäkäyntisoldenoidia koitin runkkia ja voidella mut mitäs seuraavaks?

Ja sitte vielä notta perä inisee 80-100 nopeuksien välissä. muuten ei oireile. onk tämä ominaisuus vai mitähän siellä tapahtuu? ja tossahan on siis lukkopeppu.

Noi ku sais kuntoon niin olis kiva et kiitos avusta kun sitä saa :D
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » La Joulukuu 8. 19:15:25 2007

1
tuntuu siltä että boksi saa vika tietoa kun vauhti kasvaa.
paarhaan tiedon saat kun vertaat kaikkien neljän anturin tietoa ja se joss atieto ei ole sama kun muilla niin sen signaali on väärä.

2.
jos on efi niin joku on säätänyt sytkää tietämättä miten se säädetään.
niin ja tyhjäkäyntiä kanssa

3.
aika tekee äänet.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » La Joulukuu 8. 21:15:26 2007

Perän huutaminen on ominaisuus alkupään Scorpioissa. Tuossa minulla olevassa 2WD 2.8i -86:ssa se naukuu juurikin tuossa 80-100 km/h välillä. Vm. -91 24v:ssä taas en ole pannut merkille, että kuuluisi mitään. Tarina kertoo, että niihin joihinkin olisi uutena vaihdettu takuuseen "laatikollinen" rattaita perään, joilla asia olisi hoitunut kuntoon. Tarina kuultu luotettavalta taholta, mutta on vaatinut ilmeisesti asiasta huomauttamisen auton ollessa uusi.

PS. Mistä päin auton ostit?

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » La Joulukuu 8. 22:40:22 2007

Sine kirjoitti:Perän huutaminen on ominaisuus alkupään Scorpioissa. Tuossa minulla olevassa 2WD 2.8i -86:ssa se naukuu juurikin tuossa 80-100 km/h välillä. Vm. -91 24v:ssä taas en ole pannut merkille, että kuuluisi mitään. Tarina kertoo, että niihin joihinkin olisi uutena vaihdettu takuuseen "laatikollinen" rattaita perään, joilla asia olisi hoitunut kuntoon. Tarina kuultu luotettavalta taholta, mutta on vaatinut ilmeisesti asiasta huomauttamisen auton ollessa uusi.

PS. Mistä päin auton ostit?
Okkei. tällaista hiukan kanssa kuulin että vois olla ns. tyyppivika. Auton ostin joensuusta.

Kaunis yksilö. kaikki penkit ryhdissä. pellit lähes priimaa. Helmoissa ainoastaan pari pientä paikkaa kun joku kivi on lytännyt vedenpoistumisaukon. ajettu 250tkm ja pelittää hienosti. :D
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » La Joulukuu 8. 22:41:50 2007

sierra friikki kirjoitti:1
tuntuu siltä että boksi saa vika tietoa kun vauhti kasvaa.
paarhaan tiedon saat kun vertaat kaikkien neljän anturin tietoa ja se joss atieto ei ole sama kun muilla niin sen signaali on väärä.

2.
jos on efi niin joku on säätänyt sytkää tietämättä miten se säädetään.
niin ja tyhjäkäyntiä kanssa

3.
aika tekee äänet.
1. on hiukka hankalaa. tarvinnee melkeen kössiä scooppi jostain ja katella.

2. tää vois olla selkee. mistä kaivan tiedon miten säädän ja mitä? :roll:

3. tähän saikin jo tiedon. 8)
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Joulukuu 9. 15:47:07 2007

ABS vikaan vielä: kannattaa ottaa anturit irti ja puhdistaa. Saattaa korjaantua ihan sillä.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Joulukuu 9. 17:05:56 2007

Onhan kaikki renkaat saman kokoiset? Saattaa tulkita viaksi jos joku pyörä pyörii eri nopeudella. Nelivedossa muutenkin tärkeä juttu.
Anturien putsaamisella alottaisin itse. Jos on metallipölyä anturin ja hammaspyörän välissä, niin aiheuttaa ongelmia.
Jäsen #606

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Su Joulukuu 9. 23:10:05 2007

Kaikki pyörät on samankokoisia. Samaa merkkiä ja kaikki.

En vaan meinannut heti lähtee irrotteleen kun projektista kun irrottelin anturit niin jokasesta katkes kiinnityspultti ja pari anturiakin hajos käteen ku otti irti. Et jotenki ei nappais ihan vaan varmuudeks kaikkia irrottaa.
Täytyy katella.

Lisäksi muistin vasta nyt kokeilla. Tyhjäkäynti laskee normaalille tienoilla kun nyppäsee tyhjäkäyntivenasta piuhan irti. Mitäs tää tarkottikaan?

Ja jos jossain on ohjetta miten efi koneen sytkä ja tyhjäkäynti kuuluis säätää niin olis kiva.
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ma Joulukuu 10. 8:44:20 2007

Tosiaan ne abs anturit irti ja putsaa ne, sekä rihlat akselista. Mulla on ollu monta korppiota ja missään oo viel koskaan ollut muuta vikaa kun rasvaa abs anturin rihlat täynnä. Ne kun putsaa, niin alkanut toimimaan kaikissa, joissa ollut jotain vikaa.

Joskus kyllä halkeavat ne abs anturin kuoretkin ja menee vettä sisään, jolloin alkavat toimimaan huonosti / ei ollenkaan.

Nuo anturit ovat ihan perus induktiiviantureita. eli kela vaan sisällä, resistanssi pitäs olla ulkomuistista heitettynä 1k ohm pintaan, eli sen voi mitata ihan abs boksin päästä. Liitin irti ja mittaat, että jokainen näyttää sen 1k ohm nurkilla.

Perän ulina on ominaisuus, ei vika. Ihan samaa ominaisuutta vielä mulkosilmissäkin.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Ke Joulukuu 26. 16:44:16 2007

Abseja ei vielä tutkittu mutta taidan suosiolla putsata anturit kun kerkeen.

Mutta toi tyhjäkäynti rassaa. Menin ja ostin haynesin oppaan niin sytkä on nyt tehdasasetuksissa. Oli joku perkale sen säätäny myöhäselle, nyt kulkee reippaammin. :D

Mutta. vieläkin tykkää et tyhjäkäynti on 1100k/min. se tyhjäkäyntivena toimii jees mut jostain syystä sinne tulee aina vaan jännite ni kaippa se käynti o korkeella. Voisha sen piuhan jättää irti niin putoais se mut ei tykkää kun sit kylmänä käynti on sitä sun tätä.

Onko joku joskus saanut tämmösen vian korjattua kun noit tyhjäkäyntivikoja tuntuu olleen aikasemminkin?
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Joulukuu 26. 18:49:53 2007

Kerroppas mullekkin miten se sytkä oikeaoppisesti pitäis säätää? ei muista enään.. Ja sitten, valehteleeko mun jenkakello vai onko scorpiossa rajotin aikasemmin kun sierrassa, ei meinaan kierrä kun mittarin mukaan apaut 5000rpm ja lyö rajottimeen.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Joulukuu 26. 18:52:19 2007

Mittarit näyttää mitä sattuu.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Joulukuu 26. 23:34:46 2007

aika jännä sekin, kun nousee tasasesti koko alueen eikä mitään viitteitä siitä että mittari sekoilisi
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Joulukuu 26. 23:41:33 2007

Kyllä, ihan normaali ilmiö. Viimeiset lukemat harvoin enää paikkaansa pitää.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Ke Joulukuu 26. 23:47:47 2007

VooDoo kirjoitti:Kerroppas mullekkin miten se sytkä oikeaoppisesti pitäis säätää? ei muista enään.. Ja sitten, valehteleeko mun jenkakello vai onko scorpiossa rajotin aikasemmin kun sierrassa, ei meinaan kierrä kun mittarin mukaan apaut 5000rpm ja lyö rajottimeen.
Itellä oli sama vika kun sytkä oli pielessä. Eli 5000rpm kohassa rötäs niinku rajottimeen iskis. Tosin ku paino silti hetken kaasua ni nous 6000 asti. Mut ihan ku olis joku välirajotin siin 5k kohassa. :shock:

Ja kattoo nyt miten sanallisesti sen sytkän säädön osaa selittää.
Mutta. Tää on siis ainaki kutoskoneiseen. 4 koneissa eri asteet ainaki.
Eli homma tehään kone seis. Virranjakajasta kansi pois. Sitten pyörität konetta niin että se hihnapyörän ajotusmerkki on 12 asteen kohalla siinä ajotuslaatassa JA että virranjakajassa pyörijä osoittaa about ykköstulpanjohdon paikkaa.
Sitten näkemistä auttaa kun nappaa sen pyörijän muovisen osan pois. Nyt näkyy ne ajotusmitkälie "hampaat". yhden hampaan pitäis olla juuri menossa sisään mustaan "porttiin". kun hihnapyörä on 12ast kohalla niin hampaan etureunan pitäisi olla tasan portin keskikohdan kanssa (siin on sellanen korkee "jyvä"). Jollei ole niin sitten pyörität jakajaa niin että on.

Ton toimenpiteen jälkeen sytkä on tehdasasetuksessa 12ast perusennakkoa.

Nii ja toki kannattaa pistää osat paikalleen ja kiristellä pultit. :wink:

edit: Nii ja mainitaan vielä että säädön jälkeen kiertää aivan puhtaasti punaselle asti ilman mitää rötäämistä. Ainakin itellä siis näin teki.
Et suosittelen säätöä / tarkistusta.

edit2: Näemmä ohjeissa on myös että iha lampulla kattois säädön. Ite tosin tein kuten mainitsin ja lampulla kattoen säätö osui juur siihen.
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » To Joulukuu 27. 14:06:36 2007

täytyy kattoa joskus kun kerkiää :)

Muistaako kukaan tarkkaa ohjetta is ohc koneen säätöön?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » To Joulukuu 27. 17:05:13 2007

Kait sen ohc koneen muuten säätää samoin mutta ennakko ei ole 12ast vaan ohjeen mukaan 8ast ruiskulle 95oct bensalla.
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Joulukuu 27. 19:01:44 2007

Minä en huomannut mitään rötäilemisiä, vaikka kokeilin erilaisia ennakoita tuommoiseen kutoseen. Eikä sen puoleen siinä yksilössä ollut säätämisen kanssa mitään ongelmia, ihan perinteiseen tyyliin se meni.

Ainut kunnollinen mittaristo sen sijaan on ollut rst escortissa, siinä pysyi kierroslukumittari mukana ihan loppuun asti. 3 erilaista scorpion mittaria ja pari sierran vastaavaa olen todennut ettei ne viitsi näyttää ihan niitä viimeisiä lukemia. Yleensä toppaa siinä 5500 kohdalle, jossa ihan oikea rajoitin katkoo, ei siis rötää.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Vastaa Viestiin