ruisku ohc lt-tieto / kylmäkäynnistyksessä kastuu tulpat
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
ruisku ohc lt-tieto / kylmäkäynnistyksessä kastuu tulpat
kai tuo kaaviostakin löytyis mut kysynpä jos joku muistais.
-86 scorpio 2.0i ohc luovutti tekniikkansa ja kone käy toisen auton nokalla jo mutta lämpimänä ei lähtenyt käyntiin vaan sai liikaa bensaa. nyt on moottorin jäähtymistä edesauttava tuumaustauko joka saatta avenähtää huomiseen asti. asiaan.
liitin mittaristolle yleismittarilla tutkimisen jälkeen lämpötila-anturilta tulevan johdon (ruskea-vihreä tai ruskea-valkoinen, en muista kumpi) ja lämpömittari tuntuis pelaavan tai ainakin se alkoi nousta kun autoa käytti hetken. joka tapauksessa moottorin johtosarjassa tuli mittariston suuntaan 2kpl saman värisiä johtoja joista liitin mittarinsoon vain toisen jättäen toisen tyhjäksi. onko tuo moottorinohjaimen tarvitsema lämpötilatieto nyt siis kierrätetty lähes mittariston kautta alunperin siten, että mun pitää nyt kytkeä myös tuo toinen johto saman liittimen alle että toimii?
-86 scorpio 2.0i ohc luovutti tekniikkansa ja kone käy toisen auton nokalla jo mutta lämpimänä ei lähtenyt käyntiin vaan sai liikaa bensaa. nyt on moottorin jäähtymistä edesauttava tuumaustauko joka saatta avenähtää huomiseen asti. asiaan.
liitin mittaristolle yleismittarilla tutkimisen jälkeen lämpötila-anturilta tulevan johdon (ruskea-vihreä tai ruskea-valkoinen, en muista kumpi) ja lämpömittari tuntuis pelaavan tai ainakin se alkoi nousta kun autoa käytti hetken. joka tapauksessa moottorin johtosarjassa tuli mittariston suuntaan 2kpl saman värisiä johtoja joista liitin mittarinsoon vain toisen jättäen toisen tyhjäksi. onko tuo moottorinohjaimen tarvitsema lämpötilatieto nyt siis kierrätetty lähes mittariston kautta alunperin siten, että mun pitää nyt kytkeä myös tuo toinen johto saman liittimen alle että toimii?
Viimeksi muokannut samiharju, Su Huhtikuu 6. 10:35:37 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Joo ECU:n lämpötila-anturi on siinä imusarjassa kakkos ja kolmos-imukanavan välissä kaksnapainen anturi, taisi olla mittarin anturi virranjakajan yläpuolella yksinastainen tökkeli. Just tuli sattuneesta syystä muisteltua tota kytkentää...
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Mullahan tuli vähän samankaltaisia oireita Taunukseenkin kun ekaa kertaa starttailtiin, ei lähteny sahaamalla, mut pilotilla kun sai pari kertaa sytyttämään, sen jälkeen pysyi kaasua pumppaamalla käynnissä. Oli just tollasella rosvoliitinvirityksellä haaroitettu se ECU:n lämpötila-anturi mittarille... Eli aika radikaalisti se anturi vaikuttaa.
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
eipä oo ikinä riiselillekkään (EHJÄLLE) ollu tarvetta pilottia antaa.. Mielummin lorautan vaikka tipan bensaa sinne, lähtee kyllä, eikä oo läheskä silti niin ärtsyä tappaan mäntiä kun pilotti, tai sitten paperinpala imusarjaan palamaan ja starttia niin että imasee palavan paperin koneeseen, kyllä hörähtää
eikä taatusti riko mitään.

Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Jos ei bensaauto lähe ilman pilottia käyntiin niin....VooDoo kirjoitti:eipä oo ikinä riiselillekkään (EHJÄLLE) ollu tarvetta pilottia antaa.. Mielummin lorautan vaikka tipan bensaa sinne, lähtee kyllä, eikä oo läheskä silti niin ärtsyä tappaan mäntiä kun pilotti, tai sitten paperinpala imusarjaan palamaan ja starttia niin että imasee palavan paperin koneeseen, kyllä hörähtääeikä taatusti riko mitään.
Joissakin mersun kuorma-autoissa ei ollu hehkuja ollenkaan vaan purkki mihi tungettiin starttipilottia säiliöön ja sillä käyntiin..
Liebherrin puskutraktoreissa oli sama järjestelmä.
Toi palava paperi on sama kun vanhoissa Valmetin ja jopa Fordin koneissa käytetty liekkihehkutulppa..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
löytyyhän tuo pilottijärjestelmä 180 SK sisustakin, ja "masista" as in intin maastosisusta ja valmetin myllyt molemmissa, ja juurikin pilotin takia kaikissa noissa on moottorit aivan paskana. Ihan tappoaine koneelle, varsinkin jos sitä käytetään väärin.. Eli ensin pumpataan mylly täyteen ja sitten aletaan pyrittään startilla. Ku pitäs koneen pyöriä kokoajan kun sitä alkaa tarjoomaan.
Jos joku nähny männät mitkä saanu useasti pilottia niin tietää mistä puhun
(transiititkin on kivoja, ne addiktoituu ihan täysin siihen aineeseen, pari kertaa tarjoot pilottia ni hetken päästä et saa käymään ilman vaikka olis +20c lämpöä)
Jos joku nähny männät mitkä saanu useasti pilottia niin tietää mistä puhun

(transiititkin on kivoja, ne addiktoituu ihan täysin siihen aineeseen, pari kertaa tarjoot pilottia ni hetken päästä et saa käymään ilman vaikka olis +20c lämpöä)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
No toi vanha 2.4 transitin dieselkone on lekendaarinen, jos sen jättää juhannuskoivun varjoon niin ei lähde käyntiin ilman lämmitystä..VooDoo kirjoitti:löytyyhän tuo pilottijärjestelmä 180 SK sisustakin, ja "masista" as in intin maastosisusta ja valmetin myllyt molemmissa, ja juurikin pilotin takia kaikissa noissa on moottorit aivan paskana. Ihan tappoaine koneelle, varsinkin jos sitä käytetään väärin.. Eli ensin pumpataan mylly täyteen ja sitten aletaan pyrittään startilla. Ku pitäs koneen pyöriä kokoajan kun sitä alkaa tarjoomaan.
Jos joku nähny männät mitkä saanu useasti pilottia niin tietää mistä puhun
(transiititkin on kivoja, ne addiktoituu ihan täysin siihen aineeseen, pari kertaa tarjoot pilottia ni hetken päästä et saa käymään ilman vaikka olis +20c lämpöä)

Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Pilotti aka. Aasinpotku aka. Enkelinhenki on joskus välttämätön pahe vanhojen koneiden kanssa touhutessa, vaikka väärin ja liian usein käytettynä sillä on tuhoisia seurauksia. Joskus jotain vanaa metsäkonetta starttaillessa oon saanu komeen liekityksen kys. aineen takia; työkaveri starttaili konetta ja mä suihkin aasinpotkua putsariin, otti jonku backfiren kaiketi hehkun takia ja mosahti aika lujaa..
sähkähdyksellä selvittiin.

-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Siitäs saitte.samiharju kirjoitti:Pilotti aka. Aasinpotku aka. Enkelinhenki on joskus välttämätön pahe vanhojen koneiden kanssa touhutessa, vaikka väärin ja liian usein käytettynä sillä on tuhoisia seurauksia. Joskus jotain vanaa metsäkonetta starttaillessa oon saanu komeen liekityksen kys. aineen takia; työkaveri starttaili konetta ja mä suihkin aasinpotkua putsariin, otti jonku backfiren kaiketi hehkun takia ja mosahti aika lujaa..sähkähdyksellä selvittiin.
Tuo tais tapahtua vuonna miekka ja kilpi

Juurikin tuon leimahdus efektin takia pilottia ei pidä mennä tunkemaan mihinkään kipinä sytytteiseen koneeseen.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Joo ei sitä pilottia tietty kannata kokeilla jossei tiedä mitä on tekemässä... Kieltämättä bensakone pitää aika ikävän räsäyksen liikaa hölvättynä ja tiedänpä yhden tapauksen, joka on ampunut tulpat kannesta maata kiertävälle radalle pilotilla
Me nyt muutaman kerran startattiin pilotilla toi auto, kun sen piti saada se pari sytytystä, jotta jäi edes jotenkin käyntiin kun noi sähköt ei vielä oikein toiminu...

Me nyt muutaman kerran startattiin pilotilla toi auto, kun sen piti saada se pari sytytystä, jotta jäi edes jotenkin käyntiin kun noi sähköt ei vielä oikein toiminu...
Mertie pub & 3D
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Aivan, mikään ei voita pikku pensatilkkaa imusajassa..VooDoo kirjoitti:itellä ainaki periaatteena että ropataan sitte vaikka niin kauan sähköä etc, että se lähtee ihan omillaan käymään ilman mitää pilotteja. Tai ihan bensahuikan kanssa (hulauttaa pipetillä tipat mäntien päälle tai imusarjaan lorauttaa pikkasen)
Lähtee tai palaa

Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Muitten opeista en tiedä mutta pilottia EI SAA IKINÄ suiskuttaa kuin PYÖRIVÄÄN KONEESEEN! Ja vain yksi nopea painallus kerrallaan 20sekunnin välein joita voi lisätä aina yhden kerrallaan 3painallukseen asti.
Näin mulle on opetettu ja siksi esim SM 420 Sisussa on kapiinissa tämä käyttä pumppu! Ja jos et ole ikinä ajanut sisulla elä rupee ihmettelemään sanaa kapiini(ohjaamo)
Näin mulle on opetettu ja siksi esim SM 420 Sisussa on kapiinissa tämä käyttä pumppu! Ja jos et ole ikinä ajanut sisulla elä rupee ihmettelemään sanaa kapiini(ohjaamo)

-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Joo kyllähän se aika riemukkaasti syttyy tuo pilotti. Kyllä tossa muutama vuosi sitten yhtä diisseliescorttiani pilotilla vallan starttailin kun pensakoneen startti ei jaksanu sitä pyörittää riittävän kovaa. Ei se siittä rikki menny. Pilottipurkki oli loppuvaiheessa kojelaudalla ja siitä meni letku imusarjaan. Kone levis sen takia että syyläri jääty pakkasella, kun oli turhan ohkaset nesteet. Itseasiassa koneesta ei ollu varsinaisesti mitään "hajonnut" kun sen purin, männänrenkaat varmaan vaan pehmis sen verran, että ei oikein rokannu enää.
Jäsen #606
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
- Viesti:
Täällä miettinyt tuota että onko tolla mittariston anturilla jotain vaikutusta käymiseen kun vanha, ilmeisesti risa anturi näytti että lämmöt nousis melkein tappiin ja tuolloin kone kävi normaalihkoa tyhjä-käyntiä.jeddah kirjoitti:Joo ECU:n lämpötila-anturi on siinä imusarjassa kakkos ja kolmos-imukanavan välissä kaksnapainen anturi, taisi olla mittarin anturi virranjakajan yläpuolella yksinastainen tökkeli. Just tuli sattuneesta syystä muisteltua tota kytkentää...
Kun vaihtu uuteen anturi, ei meinaa oikein lämmöt nousta puoleen väliin ja vaikka nousis, ei "ryyppy" lähde pois päältä.

Hmm, ei kun tutkimaan lisee.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *
* Driving Gentoo Linux *
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
lisää ongelmia. pakkassäässä auto ei käynnisty kylmästä vaan saa liikaa bensaa. leudolla ilmalla ja tallista käynnistyy moitteetta. lueskelin jostain että efi ohc:ssa on ollut sellaista vikaa jo uutena ja korjauksena on kytkeä vastus lämpötila-anturin johdon väliin.
kuinkahan iso vastus tuon pitäisi olla?
kuinkahan iso vastus tuon pitäisi olla?
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Lämpöanturinhan voi mitata jotta näkee mitä se antaa, autodatasta löytyy arvot. Isännän sierrassa samoja ongelmia ollu jo pitkän aikaa ja ei siinä muuta vikaa enää voi olla kun lämpöanturin ja boksin välillä. Käy tosi paksulla vaikka anturi antaa oikeat arvot.samiharju kirjoitti:lisää ongelmia. pakkassäässä auto ei käynnisty kylmästä vaan saa liikaa bensaa. leudolla ilmalla ja tallista käynnistyy moitteetta. lueskelin jostain että efi ohc:ssa on ollut sellaista vikaa jo uutena ja korjauksena on kytkeä vastus lämpötila-anturin johdon väliin.
kuinkahan iso vastus tuon pitäisi olla?
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
470kilo-ohmia löysin mapistani kun selasin. mietin vaan että mahtaako tuokaan auttaa.. samassa kansiossa oli vinkki miten ruiskutusta saa starttaushetkellä viivästettyä sekunnin, jos suuttimet vuotaa sammuksissa ollessa bensaa sylintereihin niin tällä saadaan liian saanti kompensoitua.. mut tää mun ongelma on sellainen että vaik auto käy muutaman minuutin niin saa silti liikaa. siks tuota vastusta mietin.. onko ytte saanut vaivaa kuntoon vai pistänkö skannaten tuon ohjeen?
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
En ole vielä rumpannu, joten skannaa vaan jos kehtaat.samiharju kirjoitti:470kilo-ohmia löysin mapistani kun selasin. mietin vaan että mahtaako tuokaan auttaa.. samassa kansiossa oli vinkki miten ruiskutusta saa starttaushetkellä viivästettyä sekunnin, jos suuttimet vuotaa sammuksissa ollessa bensaa sylintereihin niin tällä saadaan liian saanti kompensoitua.. mut tää mun ongelma on sellainen että vaik auto käy muutaman minuutin niin saa silti liikaa. siks tuota vastusta mietin.. onko ytte saanut vaivaa kuntoon vai pistänkö skannaten tuon ohjeen?
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
http://www.netikka.net/samih/is_ohc_vastus1.jpg
http://www.netikka.net/samih/is_ohc_vastus2.jpg
vastuksen hain sähköalan liikkeestä hintaan 20cent. En ole vielä asentanut paikalleen.
http://www.netikka.net/samih/is_ohc_vastus2.jpg
vastuksen hain sähköalan liikkeestä hintaan 20cent. En ole vielä asentanut paikalleen.
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
pika-asensin vastuksen ilman tuota relehässäkkää eikä se siltikään lähtenyt kun lämmintä oli vain muutama aste. nyt tuo aurinko näkyy paistavan joten se varmaan taas lähtee käyntiin kun hetken lämpenee 
onko hyviä ideoita millä tuon vaivan sais kuntoon? bensanpaineet kohdallaan, ennakko kohdallaan, kipinä vahva, lämpötila-anturi mittausten perusteella kunnossa, tuon ohjeen mukainen vastuskytkentä tehtynä.. silti kun on lämpötila ~5....-5 astetta niin saa kylmästartista liikaa bensaa eikä syty. jos pakkasta väh. -10 tai plussaa saman verran niin jo toimii. seos laajakaistalambdan kans mitattuna hyvät. vaikuttaakos tuon ilmamäärämittarin ruuvailu käynnistyshetken polttoainemäärään millään tavalla?
mielessä on että jos suuttimet vuotavat ja siksi kastelee tulpat; ruiskun viivästys käynnistyshetkellä, miten se tehdään helposti? huoltotiedotteissa lukee "kytke keltainen säätöjohdin myöhästääksesi polttoaineen ruiskutuksen aloitusta sekunnilla"; mikä on tuo keltainen säätöjohdin?

onko hyviä ideoita millä tuon vaivan sais kuntoon? bensanpaineet kohdallaan, ennakko kohdallaan, kipinä vahva, lämpötila-anturi mittausten perusteella kunnossa, tuon ohjeen mukainen vastuskytkentä tehtynä.. silti kun on lämpötila ~5....-5 astetta niin saa kylmästartista liikaa bensaa eikä syty. jos pakkasta väh. -10 tai plussaa saman verran niin jo toimii. seos laajakaistalambdan kans mitattuna hyvät. vaikuttaakos tuon ilmamäärämittarin ruuvailu käynnistyshetken polttoainemäärään millään tavalla?
mielessä on että jos suuttimet vuotavat ja siksi kastelee tulpat; ruiskun viivästys käynnistyshetkellä, miten se tehdään helposti? huoltotiedotteissa lukee "kytke keltainen säätöjohdin myöhästääksesi polttoaineen ruiskutuksen aloitusta sekunnilla"; mikä on tuo keltainen säätöjohdin?
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
aloin tutkimaan vikaa kipinän puolelta. jakajan kansi oli aika karmeessa kunnossa eikä uutta ollut tähän hätään. keksin kokeilla iiässästä kantta mut ei kummentunut vaihdolla vaan jostain syystä alkoi käydä nyt kolmella! katkes toinen kannen ruuveistakin reikään :-/ tulpanjohdot oli aivan karseet, iiässästä niitäkin aattelin koittaa mut yks hajos irrottaessa; nyt on molemmat ilman kunnollisia johtimia. No sain mittaamalla ehjän johtosarjan kasattua ja ruuvasin uudet tulpat paikalleen; aina vain käy kolmella. Alkaa syyttävä sormi osoittaa tuon virranjakajan suunnalle seuraavaks... Tai sit tässä korissa on kirous jonka takia yksiköön moottori ei toimi. Eka 1.8TD kone on paukahtanu rikki -98 jolloin tilalle pistetty takuumoottori, seuraava konerikko v. 2003 jolloin vaihdettu kaasari-ohc joka oli nyt ihan loppu, siksi tämä ruiskumoottori tänne tuli aherrettua.
-
- Viestit: 2149
- Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
- Viesti:
Sen ruuvin pyörittely ei muistaakseni aivan kauheasti ainakaan.samiharju kirjoitti:vaikuttaakos tuon ilmamäärämittarin ruuvailu käynnistyshetken polttoainemäärään millään tavalla?
Itse juuri säätelin iS Sierran seoksia kohdilleen niin kyllä käynnistyvyyteen vaikutti aika paljonkin sen ilmamäärämittarin sisällä olevan rattaan pyörittely.
Aika tarkka oli myös rikkaalle päin säädöstä, melkeinpä yhden hampaan verran kun meni tietystä kohdasta niin auto sammui heti.
Löyty aika hyvä kohta niin että ei tarvi kun avainta kääntää, (vaikka sytkäkin on aika varmasti pielessä kun uutta stroboa ei oo vielä tullut, vanha eQuusi kun kärähti).
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *
* Driving Gentoo Linux *