'89 OHC Sierran ABS pumppuyksikkö

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

'89 OHC Sierran ABS pumppuyksikkö

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Helmikuu 27. 20:07:37 2008

Millainen tuo on? Mihin se riittää? Minkä kanssa se on samanlainen? Eli onko noihin Sierroihin ja Scorppeihin olemassa montaakin erimoista ABS pumppuyksikköä? Riittääkö se ajamaan esim. Cossu Sierran tai Scorpin jarruja?

Olis tuommonen täydellinen paketti kaikkine boxeineen ja johtosarjoineen meillä tuolla suulilla. Lähinnä herkuttelen edelleen ajatuksella tuon STW Sierran kanssa...
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Helmikuu 27. 21:26:38 2008

Vähän tein riisörtsiä Mikrokissan kanssa. Näyttäisi siltä että tuo Ghia OHC automatic Sierrasta peräisin oleva vekotin on sama mitä on V6:ssä ja Cossu Scorpissa. Voisko joku varmistaa tämän? Sitten kiinnostaa että mitä eroa sillä on Cossu Sierran vastaavaan?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Helmikuu 27. 23:08:23 2008

Cossuscorpissa on ihan omanlaisensa järjestely, missään muussa mallissa tätä ei käytetä. Tämä siitä syystä, ettei se iso romukasa leveine sylinterikansineen mahdu konehuoneeseen, ellei asenneta absin venttiiliyksikköä erikseen konehuoneen toiselle puolelle.

Normiabsien boxin/johtosarjan ja tuon cossun absien venttiilikoneiston sovittaminen yhteen on ihan läpihuutojuttu ei siinä mitään
:roll:
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » To Helmikuu 28. 12:15:28 2008

Onkos suomaisissa sierra coswortheissa samanlainen abs-pumppu/jarrutehostinpääsylinterihässäkkä, kuin enkkupoikien RHD vehkeissä (kts. alla olevat kuvat)?

http://img.photobucket.com/albums/v510/ ... _cosw1.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v510/ ... _cosw2.jpg
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Helmikuu 28. 12:39:07 2008

Eli toi on peilikuva vasemmalta ohjattavan pumpusta, mikä on jounin kuvissa. Ja jarruputkien lähdötkin on olleet alaspäin kaikissa Sierran pumpuissa mitä oon nähnyt
Pedal tu tö metal!

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Helmikuu 28. 15:33:13 2008

Pelikuvamaisuutta lukuunottamatta näyttäisi täysin samanmoiselt nuo mitä Jounin kuvissa on ja se mitä eilen suulilla hypistelin. Liekö samoja?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Helmikuu 28. 16:05:15 2008

Juu siis ainakin Cossun ja cvh/ohc/dohc -ABS-mallien pumput on ihan samanlaisia päällepäin, jos jotain eroja on, niin ne on sitten sisällä.
Pedal tu tö metal!

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Helmikuu 28. 21:26:23 2008

Ville K kirjoitti:Juu siis ainakin Cossun ja cvh/ohc/dohc -ABS-mallien pumput on ihan samanlaisia päällepäin, jos jotain eroja on, niin ne on sitten sisällä.
Mikrokissalla kaikki ABS yksikön korjaus-sarjat on samoja, ainoastaan pumpun ja moottorin korjaus-sarja eritellään erikseen Cossu versus muut.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Seppo
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulukuu 24. 14:11:31 2001

Re: '89 OHC Sierran ABS pumppuyksikkö

Viesti Kirjoittaja Seppo » To Helmikuu 28. 22:57:44 2008

MouTine kirjoitti:Millainen tuo on? Mihin se riittää? Minkä kanssa se on samanlainen? Eli onko noihin Sierroihin ja Scorppeihin olemassa montaakin erimoista ABS pumppuyksikköä? Riittääkö se ajamaan esim. Cossu Sierran tai Scorpin jarruja?

Olis tuommonen täydellinen paketti kaikkine boxeineen ja johtosarjoineen meillä tuolla suulilla. Lähinnä herkuttelen edelleen ajatuksella tuon STW Sierran kanssa...
Hyvin toimii Sierran/Scorpion pumppuyksikkö sekoitetuillakin osilla. Mulla on Caprissa edessä 2wd Cossun levyt BMW 535:n satuloilla, takana 2WD Cossun satulat ja levyt ja jarrut ei oo ikinä ollu näin hyvät. Poljintuntuma sopivan kova, mutta ottaa todella tehokkaasti (suhteellisen kevyt auto).

Jouni: Mulla on muuten samanlainen yksikkö kuin sulla, mutta putkien lähdöt on alaspäin.
Tässä yksi versio asennuksesta sulle tutussa konehuoneessa :wink: .
Jäsen #72
Keep the Legend Alive

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Re: '89 OHC Sierran ABS pumppuyksikkö

Viesti Kirjoittaja jouni » Pe Helmikuu 29. 7:55:11 2008

Seppo kirjoitti:Jouni: Mulla on muuten samanlainen yksikkö kuin sulla, mutta putkien lähdöt on alaspäin.
Tässä yksi versio asennuksesta sulle tutussa konehuoneessa :wink: .
No on noita Sepon kuvia jo aika monta kertaa aiemmin tullut katseltua :D

Juu, minulla ei vielä ole tuollaista yksikköä, vaan LHD sierran malli. Nuo minun laittamat kuvat on poimittu netistä ja jostain pitäisi saada tuollainen hankittua. Katotaan, jos löytyisi ebaysta. LHD mallista joutuisin tekemään kyljessä olevan ABS-mokkulan tilalle adapterin jarruputkien lähdöille, koska tuo mokkula ottaa kiinni imusarjaan kuten myös jarrunestesäiliö. Lisäksi ABS-mokkula vie ikävästi tilaa kuskin puoleiselta downpipelta. Pumppuyksikön joutuu myös laittamaan minulla hieman pystyyn (alkuperäiseen tehostimen jalkaan), jotta downpipelle saa edes vähän tilaa.

Mutta periaatteessa siis samanlainen ratkaisu olisi kiikarissa, kuin Sepolla.

Mites noissa ne kytkennät nyt menikään, kun kyse on "ei-alunperin-ABSiä eikä ole Sierra" -malliin?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Su Maaliskuu 2. 12:20:02 2008

Arska kirjoitti:Cossuscorpissa on ihan omanlaisensa järjestely, missään muussa mallissa tätä ei käytetä. Tämä siitä syystä, ettei se iso romukasa leveine sylinterikansineen mahdu konehuoneeseen, ellei asenneta absin venttiiliyksikköä erikseen konehuoneen toiselle puolelle.
Sierran pellin alle se iso romukasa leveine kansineen vieläpä turbon kanssa mahtui ihan kivasti ilman että ABS pumpun kanssa oli mitään taistelua :)
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Maaliskuu 2. 16:20:16 2008

Jari H kirjoitti:
Arska kirjoitti:Cossuscorpissa on ihan omanlaisensa järjestely, missään muussa mallissa tätä ei käytetä. Tämä siitä syystä, ettei se iso romukasa leveine sylinterikansineen mahdu konehuoneeseen, ellei asenneta absin venttiiliyksikköä erikseen konehuoneen toiselle puolelle.
Sierran pellin alle se iso romukasa leveine kansineen vieläpä turbon kanssa mahtui ihan kivasti ilman että ABS pumpun kanssa oli mitään taistelua :)
Ok, se iso romukasa leveine kansineen mahtuu siis olemaan tuon perinteisen systeeminkin kanssa. Mistäköhän syystä tuo venttiilikoneisto on sitten siirretty erilleen. Mahdollisesti otettu varman päälle ettei lämpene liikaa? Noissa perinteisissä olen tavannut kahta mallia, vanhemmassa se 7 napainen liitin on mokkulan kyljessä ja uudemmissa (esim -92 Sierra) sitten siirretty siihen hässäkän etupuolelle. Liittyyköhän tämäkin jotenkin siihen, että kun dohc moottorissa pakosarja tuli toiselle puolelle, on lämmön pelossa tuo liitinkin siirretty vähän kauemmas.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Maaliskuu 2. 20:03:55 2008

Jos ihan puhtaalta pöydältä lähtisin ABS-romuja asentelemaan niin käyttäisin mulkkari Scorpin palikoita ja vieläpä Cossu koneisen sellaisen.
Perusteena tuoreemmat osat ja se, että antureilla on harvempi hammastus eikä ne ruostu ja möhnästy niin helposti toimimattomaksi.
Cossun osista rakentaessa on mahdollisuus saada vetoluisto ja varmaan myös ESP jos vaikka BOB koneen pläjäyttää paikoilleen myöhemmin.
Mulkkarissahan on alipainetehostin ja ihan normaali pääsylinteri, pumppu ja venat on erillisenä möykkynä. Yksikköön tulee kaksi putkea eli pedaalipoksikin onnistuisi varmaan. Luistonesto-mallisessa toosassa on 4 lähtevää putkea, jokaiselle pyörälle omansa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Re: '89 OHC Sierran ABS pumppuyksikkö

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Maaliskuu 26. 18:59:30 2008

jouni kirjoitti:
Seppo kirjoitti:Jouni: Mulla on muuten samanlainen yksikkö kuin sulla, mutta putkien lähdöt on alaspäin.
Tässä yksi versio asennuksesta sulle tutussa konehuoneessa :wink: .
No on noita Sepon kuvia jo aika monta kertaa aiemmin tullut katseltua :D

Juu, minulla ei vielä ole tuollaista yksikköä, vaan LHD sierran malli. Nuo minun laittamat kuvat on poimittu netistä ja jostain pitäisi saada tuollainen hankittua. Katotaan, jos löytyisi ebaysta.

Mites noissa ne kytkennät nyt menikään, kun kyse on "ei-alunperin-ABSiä eikä ole Sierra" -malliin?
No niin, nyt tuo kuvien pääsylkky-tehostin-söteemi matkasi tänään Kuopioon. Niin, olisikos Sepolla tai jollain muulla antaa vinkit noiden piuhojen suhteen...?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Maaliskuu 26. 22:21:45 2008

Helpointa on tehdä johtosarja siitä pumpun omasta johtosarjasta, jos et abseja meinaa laittaa, eli käytät sitä vain tehostimena. Siitä johtosarjasta voi karsia kaikki absin boksille menevät johdot pois, itsellä on sierrassa tällähetkellä tollanen "kustomoitu" johtosarja paikallaan ja toimii täydellisesti. Jäljelle jää virta- ja maapiuhojen lisäksi kolme johtoa jotka sitten ohjaavat toimintaa, niistäkin ne kaksi samanväristä voi kytkeä yhteen, eli periaatteessa kaksi johtoa tarvii kytkeä autoon muuten kuin virtalähteeseen tai maihin. Mutta mihin ne kaksi johtoa tarvii kytkeä sellaisessa autossa missä ei Absien johtosarjan liitintä ole, siitä mulla ei valitettavasti ole tietoa... Täytys löytää ne jostain kytkentäkaaviosta ja katsoa mihin ne menee siitä liittimeltä, sitten osais kytkeä tollasen johtosarjan mihin tahansa autoon.
Pedal tu tö metal!

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Ke Maaliskuu 26. 23:29:19 2008

Luulisin, että toinen kytketään sytytysvirtaan ja toinen jarrun varoitusvalolle.

Lopullinen totuus pitäisi selvitä tästä jos jaksaa tutkia.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

mikatoivo
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Helmikuu 25. 18:15:18 2008

Viesti Kirjoittaja mikatoivo » La Maaliskuu 29. 21:08:59 2008

Kysynpä täs kun absista juttua,omaan köyhän miehen cossun joka ei ole absilla varustettu ni on vähän ongelmia kun siirtyy ylipaineen puolelle,tehostin kun on alipaineellinen"ei auta takaiskun vaihto"eli toimisko abs yksikkö paremmin tehostuksen kannalta,kannattaako kokeilla??
vituttaa kun joutuu survoo jarrua et pysähtyy..
tietysti on noita sähkösiä tehostimiakin...

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » La Maaliskuu 29. 21:24:14 2008

mikatoivo kirjoitti:Kysynpä täs kun absista juttua,omaan köyhän miehen cossun joka ei ole absilla varustettu ni on vähän ongelmia kun siirtyy ylipaineen puolelle,tehostin kun on alipaineellinen"ei auta takaiskun vaihto"eli toimisko abs yksikkö paremmin tehostuksen kannalta,kannattaako kokeilla??
vituttaa kun joutuu survoo jarrua et pysähtyy..
tietysti on noita sähkösiä tehostimiakin...
Eihän sillä ABS:llä jarruvoiman tai -tehostuksen kanssa ole tekemistä. Siinä vaan sattuu olemaan mukana sähköhydraulinen tehostin joka on siis täysin riippumaton imusarjassa vallitsevasta ilmavyöhykkeestä. Eli apu sun ongelmaasi olisi juuri tuossa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

mikatoivo
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Helmikuu 25. 18:15:18 2008

Viesti Kirjoittaja mikatoivo » La Maaliskuu 29. 22:46:51 2008

No niin eli ratkaisu löytyis sieltä.en ole tutustunu sen tarkemmin tämän yksikön sielun elämään mut onko mahdollista saada se hydrauli järjestelmä yksistään pelittää ilman abs ominaisuuksia kun paperit kyseisessä autossa ei niitä vaadi kuiteskaan??eli järkeillen ei ole mahoton homma jos se on ns.itsenäinen yksikkö siinä kokonaisuudessa..?

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Maaliskuu 29. 23:05:36 2008

Saa toimiin ilman abs yksikköä. Pumpulle vain virta releen kautta jota ohjaa se painekello joka on samassa paketissa myös. Johtoja en nyt muista siitä painekellosta, kaveri sen juuri itse oli johdottanut ja kertoikin ne pinnit siitä painekellon liittimestä, mutten muista enään :?

mikatoivo
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Helmikuu 25. 18:15:18 2008

Viesti Kirjoittaja mikatoivo » La Maaliskuu 29. 23:45:54 2008

ok.kyselenpä lisää jahka olen saanu hommattua ko.yksikön..jospa jollai olis aseveli hintaan tarjolla.. :wink:

mikatoivo
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Helmikuu 25. 18:15:18 2008

Viesti Kirjoittaja mikatoivo » La Maaliskuu 29. 23:49:03 2008

niin ja kiitos tiedoista.. :D

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Ma Maaliskuu 31. 23:17:02 2008

Toi johtojen kytkentä / piirustuksen, pitäis oikeesti jonkun tehdä vastaamalla tähän ja Admin voisi tehdä tästä FAQ niinku aikaisemmin olen aiemmissa tapauksissa jo pyytänyt tätä sähköistä tehostinta tehdessä.

Kukaan tehnyt ei vaan halua tätä tehdä vaikka kysellaan todella usein.

ElI johtokytkentä väreineen ilman ABS:ää ja ABS:n kanssa.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Huhtikuu 1. 20:31:00 2008

mikatoivo kirjoitti:ok.kyselenpä lisää jahka olen saanu hommattua ko.yksikön..jospa jollai olis aseveli hintaan tarjolla.. :wink:
mulla olis parikin kpl, tuolla myyntiosiolla niit on.

Vastaa Viestiin