Viritetty vapari ohc ja sytkäennakko

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viritetty vapari ohc ja sytkäennakko

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ti Huhtikuu 8. 21:29:30 2008

Elikkä kyseessä 2l sierran ohc, moottorille tehty seuraavaa:
porattu millin ylikokoon
lohkosta silpastu 2,5mm lastu pois ja männistä 2,5mm niin että keskelle jää 2,5mm korkea ja 45mm halkasialtaan patti
kaasarin kansi portattuna, 35/44 venttiilit, palotiloja muotoiltu, kent camsin fr30 vääntävä ruiskunokka, säädettävä nokkapyörä, vertasin toiseen kanteen josta ei tietoa onko orkkis mitoissa mutta luultavasti on niin tuo mikä autossa kiinni oli 1mm matalampi eli sen verta siitäkin silpastu, imukanaviin ronkittu ruiskusuuttimien kolot.
ohc sierran oma efi ruisku
säädettävä bensapaineensäädin
peltisarja
2,5" putkisto

siinä tais olla kaikki...

tuommoiseen koneeseen siis maximi ennakko, paljonko sen pitäisi olla?
puristuksia siis on aika paljon, en ole laskenut paljonko.
Nissan Cedric -86 2,8l TD

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Huhtikuu 8. 21:51:40 2008

Jos on IS.n vakio ruisku ja sytkä, niin ei taida onnistua ennakon säätö, koska ohjainyksikkö säätää ennakon takas vakioks, näin oon kuullu pariltakin IS.n virittäneeltä, jotka ovat asiaa harmitelleet... :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Huhtikuu 9. 8:52:02 2008

ehdotus:

laita mega scruit ruisku suorasytkällä

sit pelittää
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Viritetty vapari ohc ja sytkäennakko

Viesti Kirjoittaja TVR » Ke Huhtikuu 9. 11:12:43 2008

Suh0 kirjoitti:Elikkä kyseessä 2l sierran ohc, moottorille tehty seuraavaa:
porattu millin ylikokoon
lohkosta silpastu 2,5mm lastu pois ja männistä 2,5mm niin että keskelle jää 2,5mm korkea ja 45mm halkasialtaan patti
kaasarin kansi portattuna, 35/44 venttiilit, palotiloja muotoiltu, kent camsin fr30 vääntävä ruiskunokka, säädettävä nokkapyörä, vertasin toiseen kanteen josta ei tietoa onko orkkis mitoissa mutta luultavasti on niin tuo mikä autossa kiinni oli 1mm matalampi eli sen verta siitäkin silpastu, imukanaviin ronkittu ruiskusuuttimien kolot.
ohc sierran oma efi ruisku
säädettävä bensapaineensäädin
peltisarja
2,5" putkisto

siinä tais olla kaikki...

tuommoiseen koneeseen siis maximi ennakko, paljonko sen pitäisi olla?
puristuksia siis on aika paljon, en ole laskenut paljonko.
Ite oon ohareissa pitäny max ennakon 34 asteessa.
Jos keskipako ennakonsäätö, toinen jousista vex että max ennakot on 2500-3000 nurkilla jo kaikki pelissä.

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Ke Huhtikuu 9. 17:01:08 2008

Is oman sytkän kanssa ennakko muuttuu jakajaa kääntämällä. Ruisku ei osaa korjata ennakkoa takaisin koska koneessa ei ole muuta asentotunnistinta jakajan lisäksi.
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ke Huhtikuu 9. 18:43:58 2008

mä säädin sen eilen n.34-36 paikkeille
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » Ke Huhtikuu 9. 22:43:19 2008

tumi kirjoitti:Is oman sytkän kanssa ennakko muuttuu jakajaa kääntämällä. Ruisku ei osaa korjata ennakkoa takaisin koska koneessa ei ole muuta asentotunnistinta jakajan lisäksi.
Ja ton takia menee sitten muukin ohjaus (ruiskutus) vähän toisiin säätöihin. Mutta eipä niillä niin suuri negatiivinen vaikutus etteikö kokonaisuus jäis plussan puolelle... ainakin turbovehkeissä.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Huhtikuu 13. 0:49:51 2008

Kyllä ne suuttimet sinne kuseksii miten sattuu oli se jakaja missä asennossa tahansa. Muutaman asteen muutos ei muuta asiaa suuntaan eikä toiseen.
Jäsen #606

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Su Huhtikuu 13. 18:57:51 2008

Ainakin mitä ite olen noitten kas värkänny niin se IS sytkä on kannattanu säätää aina kierroksilla ja maksimi ennakolla kohallee. Nakkoo tuota enakkoa tyhjäkäynnillä vähän miten sattuu ja mihin sattuu.

Tais muuten olla et kaverin auto pelas parhaiten 42asteen konais ennakolla. Kone oli noin 11.5:1 puristuksilla ja 300asteisella nokalla.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Su Huhtikuu 13. 19:39:46 2008

juu kierroksilla säädin kun ei siitä ota selkoo missä se merkki on tyhjäkäynnillä kun kierrokset pomppii miten sattuu :D , tosiaan kesällä tulee vielä kevyempi vauhtipyörä ja vielä rankempi nokka.
Nissan Cedric -86 2,8l TD

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Huhtikuu 13. 19:47:51 2008

milläs helvetillä saatte päästöistä läpi viellä noilla nokilla ? :) ko ei varmasti käy tyhjiäkään oikeen alta tuhannen.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Su Huhtikuu 13. 22:19:38 2008

VooDoo kirjoitti:milläs helvetillä saatte päästöistä läpi viellä noilla nokilla ? :) ko ei varmasti käy tyhjiäkään oikeen alta tuhannen.
Ei kyl tuo kaverin sierra mennykkää läpi päästöistä tuol nokalla. Mut tais olla vika säätäjässä ja keinoissa. :D
Jokainen tekee tuon päästörajan alituksen tyylillään ja niitä tyylejä on monta. :D

Kyl mulla ainaki esco kävi BF63 nokalla tyhjää noin 800rpm. Puolisen tuntia kun ruuvattiin seoksia niin päästötki saatin rajoihin eikä tarvinnu etes tankkii kaajella mitää ylimäärästä. :wink:
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Huhtikuu 14. 0:20:27 2008

no milläpä IS ruiskustakaan paljon tyhjäkäynnin seoksia ruuvailet.. Itelläkin tahtoo olla paksulla kun b-paineita pikkasen nostettu. Jos joku tietää konstin niin kertoo ihmeessä.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Ma Huhtikuu 14. 2:30:10 2008

VooDoo kirjoitti:no milläpä IS ruiskustakaan paljon tyhjäkäynnin seoksia ruuvailet.. Itelläkin tahtoo olla paksulla kun b-paineita pikkasen nostettu. Jos joku tietää konstin niin kertoo ihmeessä.
Itellä oli Is kohallaan kun nyppäs katastuksen ajaksi aina sen seos ruuvin kokonaa pois. :D Sitten jos se ei riitä niin sitten läpästä jousta kireemmälle, sytkää säätöön tai tenua tankkii. :wink:

Mulla oli se lisäilma luisti hässäkkä nakattu kokonaa veks ja lätkä laitettu tilalle. Sillä saa tuon tyhjäkäynnin asettuu ettei humpaa tms.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Huhtikuu 14. 16:36:29 2008

Eikös tuo seosruuvi ole ilmamäärämittarin pohjassa oleva kuusiokoloruuvi?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Ma Huhtikuu 14. 17:40:27 2008

VooDoo kirjoitti:Eikös tuo seosruuvi ole ilmamäärämittarin pohjassa oleva kuusiokoloruuvi?
Jep juurikin se.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Huhtikuu 14. 19:54:24 2008

kumpaan suuntaan menee laihemmalle.. auki, vai kiinnippäin?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Huhtikuu 14. 20:25:07 2008

Auki menee laihemmalle. Ei se ruuvi tee muutakun päästää ilmaa läpän ohi, joten ei vaikuta juuri muuhun kuin tyhjäkäyntiin.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Huhtikuu 14. 20:48:08 2008

Hyvähyvä, ei pitäskään vaikuttaa. Nimeomaan tyhjäkäynnin seos on itellä REILUSTI paksulla :)

Kuis herkkä tuo ruuvi on? Eli puhutaanko tyyliin kierroksesta, vai saako ruuvata paljon?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ma Huhtikuu 14. 22:02:01 2008

tolla sytkäennakolla ja bensanpaineilla käy tyhjäkäyntiä jotain tuhatta, milläs sitä alemmas saa ? pitää vielä co mittarissa kun katsastusarvoja ottaa niin sitä ilmamäärämittarin ruuvia ruuvailla varmaan, sitte auton oman seosmittarin mukaan kattoo seoksia ja kattoo tarviiko sitä mittarin jousta kiristää
Nissan Cedric -86 2,8l TD

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » To Huhtikuu 17. 20:58:57 2008

koita ihan vähän sitä kaasuläpän ruuvia avata.. Ei ole ihan virallinen tapa, mutta eipä toi sun moottorikaan ole enään ihan orkkis :)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Huhtikuu 18. 16:37:33 2008

millähän tohon 2l is scorpioon sais vähän lisää jerkkua.. Eli alakerta on vakio, rengastin ja hoonasin, ei vie enään yhtään rasvaa. Kannelle tein kevyen porttauksen (lähinnä ohjurien muotoilua) ja venttiileitä ajoin vähän uuteen muotoon. Seeti ja venttiilikulmat hiottiin, kannesta laskettiin 1.5mm lastu pois. nokka on vakio ja muut rojut vakiota, paitti säädettävä bensanpaineensäädin. Onkos mitään millä sais vielä lisää jerkkua "helposti" Nokan vaihtohan olis yks, mutta eipä sinne kovin kummosta nokkaa saa ton vakio ruiskun kanssa, kun alkaa tyhjäkäynnillä kaasuläppä vipattaan kun hullun mulkku mielettömän liiterissä.. 8)

Vaikuttaakos peltisatsit noissa ohc koneissa paljoakaan?

Suh0, paljos tyhjäkäynnin ennakot suunnilleen on nyt, että joutuiko jakajaa kääntään paljonkin vakiosta 12asteesta.. ? Eli suomeks, kuinka paljon mahtaa vakio IS ruiskun max-ennakot olla jos ajotettu 12 asteelle tyhjillä. tietäs vähän, että onko loppujenlopuks hyötyä kääntää lisää ennakoita vakiosta, vai ei.

Kävin vähän mittailemassa.. Tyhjäkäynnillä 12 astetta ennakko, vedin merkin 32 asteeseen ja 36 asteeseen (sikälimikäli tulkitsin orkkis merkkejä oikein, eli viimenen viiva olis 16 astetta) eli mittarin 0-16 välin tönärillä, siitä sitten viiva 32 asteeseen. ja siihen 4 astetta (yks merkinväli) lisää. Mutta mitäs helvettiä tuohan heittää tolla 12 asteen perusennakolla kierroksilla ennakot 40++ astetta jo. :o :o

normaalia, vai tulkitsenko noita merkkejä väärin (eli onko ne merkattu korjausoppaassa päin helvettiä) Eli onko viimenen syvä viiva 16 astetta?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Pe Huhtikuu 18. 18:40:09 2008

en muista enää paljon se oli enkä sitä paljon viittiny edes katsella kun pomppi miten sattuu kun ei käy ihan kuin vakio :D , mä säädän tuon ennakon vielä uudestaan jossain vaiheessa kun saan hommattua säädettävän lampun.
Nissan Cedric -86 2,8l TD

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Huhtikuu 23. 21:35:42 2008

Hmmhmm, ilmankos tuntu olevan melko paksulla.. Katoin kirjasta että vakio bensanpaine on 3bar, no laitoin 3,3-3.4 kun tuntu vakiosäätimellä olevan laihalla, noh.. nyt tuntu että on taas paksulla.. Noh, nyt sit selvis että oikeasti vakiopaine on 2.5bar :) pudotin paineet tonne 2.7-2.8 tuntumaan niin alko pelittään ihan ok, tyhjäkäynti ei vaan halua nyt pudota alle 1000rpm kirveelläkään, täytyy tutkia.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Huhtikuu 25. 11:43:31 2008

VooDoo kirjoitti:Vaikuttaakos peltisatsit noissa ohc koneissa paljoakaan?

Kävin vähän mittailemassa.. Tyhjäkäynnillä 12 astetta ennakko, vedin merkin 32 asteeseen ja 36 asteeseen (sikälimikäli tulkitsin orkkis merkkejä oikein, eli viimenen viiva olis 16 astetta) eli mittarin 0-16 välin tönärillä, siitä sitten viiva 32 asteeseen. ja siihen 4 astetta (yks merkinväli) lisää. Mutta mitäs helvettiä tuohan heittää tolla 12 asteen perusennakolla kierroksilla ennakot 40++ astetta jo. :o :o

normaalia, vai tulkitsenko noita merkkejä väärin (eli onko ne merkattu korjausoppaassa päin helvettiä) Eli onko viimenen syvä viiva 16 astetta?
Peltisatsista sen verran, että ainakin IS sierrassa 4-2-1 sarja ja 2,5":n martelius rööri auttoivat keskikierrosalueella selvästi. Oli paljon herkempi kiertämään ja ehkä vähän parempi vääntämäänkin. Kone oli 0,75mm ylikoko alakertaa lukuunottamatta muuten täysin vakio.

Muistelen jostain lukeneeni IS:n maksimiennakoksi 42 astetta. Ihan varmaksi en mene sanomaan, mutta yli 40 astetta se niitä nostaa kuten jo mainitsit, joten tollaisessa korkeapuristeisessa koneessa ei niitä kannata nostaa vaan ennemmin koittaa vaikka muutama aste myöhästää, jolloin koneen pitäisi jaksaa vetää ylhäällä paremmin.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Huhtikuu 25. 17:40:06 2008

pudotin perusennakon 8 asteeseen, eikä kai tuosta enään hirveästi kehtaa myöhästää..? Eipä ainakaan perstuntumalla tullut mitään eroa kun ennen oli perusennakko 12 astetta :)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Vastaa Viestiin