Saabin veiveistä/moottorista

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Saabin veiveistä/moottorista

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Helmikuu 28. 21:45:00 2007

Juu elikkäs tuossa kaveri puhui että sillä olisi ylimääräisenä 9000 saabin turbokone (tai siis alakerta) ja sanoi että saa hakea pois kun ei sillä ilmeisesti itse mitään tee (sylinteri halki tai jotain vastaavaa)

Löytyykös tuosta alakerrasta mahdollisesti kiertokanget joita monet käyttää ohc virityksissä. Jostain muistelen että pitäisi olla saabin "H-moottorista" mutta onko tuo mahdollisesti sellainen ja mistä tunnistaa
Ja mistä nuo kanget tunnistaa, jotain muotoon liittyviä, joku numero vai

Kiitos 8)

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Maaliskuu 2. 17:25:41 2007

Tietääkös kukaan ??

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Pe Maaliskuu 2. 19:03:18 2007

VesQ kirjoitti:Tietääkös kukaan ??
Jos nyt oikein muistan, niin H-moottorit ovat 8 venttiilisiä alkaen -81. Saabaksista löytyy myös 16V turboa. Eikun vakoilemaan saab-clubin sivuille.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Re: Saabin veiveistä/moottorista

Viesti Kirjoittaja hilteri » Pe Maaliskuu 2. 19:44:04 2007

VesQ kirjoitti:Juu elikkäs tuossa kaveri puhui että sillä olisi ylimääräisenä 9000 saabin turbokone (tai siis alakerta) ja sanoi että saa hakea pois kun ei sillä ilmeisesti itse mitään tee (sylinteri halki tai jotain vastaavaa)

Löytyykös tuosta alakerrasta mahdollisesti kiertokanget joita monet käyttää ohc virityksissä. Jostain muistelen että pitäisi olla saabin "H-moottorista" mutta onko tuo mahdollisesti sellainen ja mistä tunnistaa
Ja mistä nuo kanget tunnistaa, jotain muotoon liittyviä, joku numero vai

Kiitos 8)
on ollu,käy ne.. holkki vaan yläpäähän et vw mäntä käy.(uudemmat h-)ja (vanhemmat b-) moottorissa periaatteessa samat kanget,hoossa vähä järeämmät. ihan sama onko turbosta vai ei samat ovat.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Maaliskuu 2. 20:53:18 2007

Juu

WV mäntiä ei tule mutta meinasin tutkiskella miten osuisi wisecon kanssa
(halk 91,6mm, pk 35,7mm ja tappi 23,2mm)

Tosin jos ei käy niin samapa tuo kun ei mitään maksanut

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Huhtikuu 16. 21:14:46 2008

Mikäs noiden Saabin veivien pituus olikaan?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » To Huhtikuu 17. 10:52:17 2008

tumppe kirjoitti:Mikäs noiden Saabin veivien pituus olikaan?
Siitä on jo aikaa kun mittasin, mutta olikohan 1mm pitempi kuin OHC:n vakio. Eli saban veivi 128,5mm pitkä.
Muisti on hyvä mutta lyhyt, joten kannattaa varmistaa jostakin.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Huhtikuu 17. 12:15:43 2008

Rasmus kirjoitti:
tumppe kirjoitti:Mikäs noiden Saabin veivien pituus olikaan?
Siitä on jo aikaa kun mittasin, mutta olikohan 1mm pitempi kuin OHC:n vakio. Eli saban veivi 128,5mm pitkä.
Muisti on hyvä mutta lyhyt, joten kannattaa varmistaa jostakin.
Noi saabin veivit, joista tässä topickissa puhutaan, ovat 134mm pitkät ja niitä käytetään kuplan 35,5mm korkealla männällä, jolloin mäntä osuu samaan tasoon lohkon kanssa.

PS. OHC:n vakioveivi 127mm ja cossun toi Rasmuksen mainitsema 128,5mm.

Edit. Taitas osua aika helvetin hyvin tähän:
VesQ kirjoitti:WV mäntiä ei tule mutta meinasin tutkiskella miten osuisi wisecon kanssa
(halk 91,6mm, pk 35,7mm ja tappi 23,2mm)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Huhtikuu 17. 19:15:49 2008

Vähän joutuu veiviä kaventamaan ainakin joissain tapauksissa, sitten pitää lohkoonkin vähän kalvaa tilaa.
Jäsen #606

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Huhtikuu 17. 23:25:32 2008

olafu kirjoitti:Vähän joutuu veiviä kaventamaan ainakin joissain tapauksissa, sitten pitää lohkoonkin vähän kalvaa tilaa.
No ainakin noi saabin H-moottorin veivit pitäis kyllä mennä ihan heittämällä niin kampeen kuin lohkoonkin.
Itellä kokemusta parista tollaisesta alakerrasta ja en kyllä muista tässä mainittuja ongelmia kohdanneeni, mutta molemmat taisivat olla ihan 20 taunuslohkoon tehtyjä, joten 205 lohkoon sopivuutta en rupea varmaksi sanomaan.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » To Huhtikuu 17. 23:32:21 2008

me jouduttiin joku ~kymppi ottaan veivien kyljistä pois että sopi pyörimään..
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Huhtikuu 18. 0:32:18 2008

Niitä on varmaan sitten erilaisia. Noi mitkä ei sopinu oli jostain ruisku-vaparikoneesta.
Jäsen #606

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Huhtikuu 18. 15:41:02 2008

No nyt puhutaan kyl ihan eri Saabin veiveistä.
Ite tarkotin/kysyin pituutta näistä ns. "vanhanliiton" Saabin veiveistä, joita käytetty jo 80-luvulla eli ilmeisesti ajalta jolloin Saab vasta uneksi ruiskusta ja tämänkaltaisille veiveille ei kyl tarvi tehä muutaku helat yläsilmukkaan, jotta sopii VW.n Mahle männät, eikä lohkoille tai kampuroillekkaan oo tietääkseni tarvinnu tehä mitään muutoksia.
Oiskohan ollu kyseessä 900 tai 99 Saabin veivit??? :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Huhtikuu 18. 18:43:19 2008

H-kone on se vanha alumiinikoppainen 8v. Ne kanget ainakin sopii ilman suurenpia koneistuksia. Alasilmän sivuttaisvälys tietenkin tarkistettava. Sopii 35mm korkeen männän kanssa. Alasilmä lohkoon aika ahdas,läheltä menee imuputkee ja öljypohja. Riippuu tietenkin miten tehty imuputki ja pohja.
Normi tarkastus eli särötys ja suoruus/pesät ja helat ja pultit uusiin.
Tehty on ja toiminu hyvin. Näitä tehtiin silloin kun muita ei ollu järkevästi.
Tänä päivänä laittasin Crower ja Wiseco kun ovat hinta/laatu/kesto suhteeltaan erimaailmassa kuin paljon ajettu vakiokanki liitettynä kuplan kuramahleihin. Tätä ei kysytty.

JTE
Viestit: 313
Liittynyt: La Joulukuu 3. 20:08:52 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja JTE » Pe Huhtikuu 18. 18:47:05 2008

Niinpä niin, 900 tai 99 sama sen väliä ,molempia löytyy ruiskulla !
VW mahlet, baassin veivit, ohc = jutuista päätellen ihan toimiva yhdistelmä !
Ja yhden 6 mukisen turbo bemarin tiedän käyttävän VW mahleja, vähän tiheämpi on kuulemma huoltoväli kuin Wisecoilla, mutta turvallisuus syistä ei tee pahaa vaikka koneen tarkistelee useammin.

toyota
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Syyskuu 24. 19:49:22 2007

Viesti Kirjoittaja toyota » La Huhtikuu 19. 19:24:33 2008

lohkoissa on eroja ohc koneissa toisiin lohkoihin joutuu tekemään tilaa saabin veiveille.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Huhtikuu 19. 19:31:08 2008

toyota kirjoitti:lohkoissa on eroja ohc koneissa toisiin lohkoihin joutuu tekemään tilaa saabin veiveille.
Riippuu myös ilmeisesti veiveistä...
Ja tohon "ohc lohkoissa on eroja" voisin sanoa: No shit sherlock! :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Huhtikuu 20. 14:00:16 2008

tumppe kirjoitti:
toyota kirjoitti:lohkoissa on eroja ohc koneissa toisiin lohkoihin joutuu tekemään tilaa saabin veiveille.
Riippuu myös ilmeisesti veiveistä...
Ja tohon "ohc lohkoissa on eroja" voisin sanoa: No shit sherlock! :wink:
Tarkotettiin varmaan valueroja. Muotit ollu miten sattuu kun noita paskarautalohkoja on valettu. :lol:
Jäsen #606

Vastaa Viestiin