-99 stw escortin takajarrut
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 5. 10:00:15 2002
- Paikkakunta: Kotka
-99 stw escortin takajarrut
Osaako kukaan kertoa rumpujarrun huollosta että saako tuota laakerin rasvakuppia ehjänä pois vai onko se kertakäyttötavaraa?
Käsittääkseni pitää purkaa laakerista auki jotta saa rummun irti?
Pikaisia vastauksia toivoen...eihän kukaan tosin näillä keleillä koneella ole päiväsaikaan...eihän
Käsittääkseni pitää purkaa laakerista auki jotta saa rummun irti?
Pikaisia vastauksia toivoen...eihän kukaan tosin näillä keleillä koneella ole päiväsaikaan...eihän
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 246
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 19. 21:53:52 2006
- Paikkakunta: jkl
99 rumpujarrut
kyll sen ehjänäkin saa irti kun talttapää mesellä vähän vääntää ja sit naputtelee rypyt suoriks ja eiku kiinni.mut mun muistin mukaan uus kuppi ei hirveitä maksa.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Rumpu ja napa ovat tosiaan samaa palaa.
Sen kupin saa pois lyömällä kapeahkon ruuvarin kohtisuoraan navan ja rasvakupin rakoon. Lyö sen "pohjaan" saakka, vetää vähän ulospäin ja kääntää; kuppi irti. Vääntyy reunasta, mutta saa naputeltua vielä suht`koht suoraksi. Tipalla silikonia saa vielä tiiviiksi jos ei ole uutta kuppia.
Napamutteri on vanhemmissa perinteistä mallia, toinen normikierteellä ja toinen vääräkätisellä. Mitään erillistä lukitusta ei ole. Kantakoko 30mm
Uudemmissa on pakettimutteri joka koostuu monesta ohuesta päällekkäisestä mutterista, ja ympärillä on "peltikuoret". Otetaan pois kuten tavallinen mutsku; sopiva hylsy päälle jne. Koko 30 tai 32mm, en muista varmasti kumpi. Taitavat olla normaalijengoilla molemmat; varmista kuitenkin.
Sen kupin saa pois lyömällä kapeahkon ruuvarin kohtisuoraan navan ja rasvakupin rakoon. Lyö sen "pohjaan" saakka, vetää vähän ulospäin ja kääntää; kuppi irti. Vääntyy reunasta, mutta saa naputeltua vielä suht`koht suoraksi. Tipalla silikonia saa vielä tiiviiksi jos ei ole uutta kuppia.
Napamutteri on vanhemmissa perinteistä mallia, toinen normikierteellä ja toinen vääräkätisellä. Mitään erillistä lukitusta ei ole. Kantakoko 30mm
Uudemmissa on pakettimutteri joka koostuu monesta ohuesta päällekkäisestä mutterista, ja ympärillä on "peltikuoret". Otetaan pois kuten tavallinen mutsku; sopiva hylsy päälle jne. Koko 30 tai 32mm, en muista varmasti kumpi. Taitavat olla normaalijengoilla molemmat; varmista kuitenkin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 5. 10:00:15 2002
- Paikkakunta: Kotka
Kiitokset nopeista vastauksista. Varaosafirmoja soittelin läpi ja ovat ilmeisesti vapaalla kesälauantait kun eivät vastaa puhelimiinsa.
Pitää kokeilla josko taidot riittää ehjänä irrottamiseen. lähin napakuppi löytyy kuusankoskelta jonne matkaa joku 40-50km.
pari asennusolutta alle ni ei tarvi ite lähteä ainakaan hakemaan
Pitää kokeilla josko taidot riittää ehjänä irrottamiseen. lähin napakuppi löytyy kuusankoskelta jonne matkaa joku 40-50km.
pari asennusolutta alle ni ei tarvi ite lähteä ainakaan hakemaan

-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
-
- Viestit: 20
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 5. 10:00:15 2002
- Paikkakunta: Kotka
Noniin jarrut purettu, putsattu ja kasattu uudelleen. kiitokset nopeimmille, eli rs2000 ja jjs. Ohjeitten lukemisen jälkeen riitti jo uskallus tuon kupin irrottamiseen, näytti päällepäin niin heikolta tavaralta että olin varma ettei ehjänä irtoa, onneksi olin väärässä.
Molemmin puolin kupin alla oli normaalikätisellä kierteellä oleva "peltikuorinen" mutteri, jonka koko 30mm.
Vikana käsijarrun toiminnassa, jonka takia alunperin aloin avaamaan jarruja, oli jumiin ruostunut säätö. Herkistelyn jälkeen lähti pelaamaan moitteetta.
Klubin jäsenmaksu lunasti jo näillä neuvoilla itsensä takaisin, saan vietyä tänään escortin leimalle.
Molemmin puolin kupin alla oli normaalikätisellä kierteellä oleva "peltikuorinen" mutteri, jonka koko 30mm.
Vikana käsijarrun toiminnassa, jonka takia alunperin aloin avaamaan jarruja, oli jumiin ruostunut säätö. Herkistelyn jälkeen lähti pelaamaan moitteetta.
Klubin jäsenmaksu lunasti jo näillä neuvoilla itsensä takaisin, saan vietyä tänään escortin leimalle.
-
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
- Paikkakunta: Espoo/Nummela
??? Miksi noin??? Jarruputki irroitettava, mutta kuinkas irroitat käsijarruvaijerin? Ja paketti on edelleen kasassa ja juuttunut säätö siellä sisäpuolella. Avataan vaan se keskimutteri, ainakin aluksi.Sierra XR kirjoitti:myöhäinen kommentti tähän asiaan mutta rummun saa toki irti niinkin kun avaa jarrukilven takaa ne 4pulttia millä napa on pultattu taka-akseliin kiinni,silloin lähtee rumpu napoineen ja laakereineen irti yhtenä pakettina.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Hyvä!Martti kirjoitti:Noniin jarrut purettu, putsattu ja kasattu uudelleen. kiitokset nopeimmille, eli rs2000 ja jjs. Ohjeitten lukemisen jälkeen riitti jo uskallus tuon kupin irrottamiseen, näytti päällepäin niin heikolta tavaralta että olin varma ettei ehjänä irtoa, onneksi olin väärässä.
Molemmin puolin kupin alla oli normaalikätisellä kierteellä oleva "peltikuorinen" mutteri, jonka koko 30mm.
Vikana käsijarrun toiminnassa, jonka takia alunperin aloin avaamaan jarruja, oli jumiin ruostunut säätö. Herkistelyn jälkeen lähti pelaamaan moitteetta.
Klubin jäsenmaksu lunasti jo näillä neuvoilla itsensä takaisin, saan vietyä tänään escortin leimalle.

Oli tuo vanhemman version vasen- ja oikeakätisyys hyvässä muistissa edeltäneeltä illalta.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
ei jarruputkea tarvii irrottaa,jarrukilpihän jää sylintereineen kenkineen käsijarruvaijereineen päivineen akselin päähän paikalleen.cossu44 kirjoitti:??? Miksi noin??? Jarruputki irroitettava, mutta kuinkas irroitat käsijarruvaijerin? Ja paketti on edelleen kasassa ja juuttunut säätö siellä sisäpuolella. Avataan vaan se keskimutteri, ainakin aluksi.Sierra XR kirjoitti:myöhäinen kommentti tähän asiaan mutta rummun saa toki irti niinkin kun avaa jarrukilven takaa ne 4pulttia millä napa on pultattu taka-akseliin kiinni,silloin lähtee rumpu napoineen ja laakereineen irti yhtenä pakettina.
koko paketti lähtee ihan nöyrästi lapaseen näinkin jos ei halua temuta keskimutterin kanssa,joskus purin sen näinkin mutta yleensä olen purkanut keskimutterin avaamalla.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Totta. Akselin kanta on niin pieni että mahtuu tulemaan jarruromujen ohi. Eli rumpu tulee akselin kanssa pois, ja koska kilpi on kiinni akselipalkin ja akselin välissä, jää se kiinni kahden pop-niittinsä (!) varaan akselipalkin nokkaan. Mutta jos hommia haluaa tehdä, täytyy kilpi pistää pultilla kiinni palkkiin. Ei kestä popparit rytkettä...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti: