-99 stw escortin takajarrut

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Martti
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Kesäkuu 5. 10:00:15 2002
Paikkakunta: Kotka

-99 stw escortin takajarrut

Viesti Kirjoittaja Martti » La Kesäkuu 7. 11:15:49 2008

Osaako kukaan kertoa rumpujarrun huollosta että saako tuota laakerin rasvakuppia ehjänä pois vai onko se kertakäyttötavaraa?
Käsittääkseni pitää purkaa laakerista auki jotta saa rummun irti?

Pikaisia vastauksia toivoen...eihän kukaan tosin näillä keleillä koneella ole päiväsaikaan...eihän

rs 2000
CRSC jäsen 2016
Viestit: 246
Liittynyt: Ke Huhtikuu 19. 21:53:52 2006
Paikkakunta: jkl

99 rumpujarrut

Viesti Kirjoittaja rs 2000 » La Kesäkuu 7. 12:16:17 2008

kyll sen ehjänäkin saa irti kun talttapää mesellä vähän vääntää ja sit naputtelee rypyt suoriks ja eiku kiinni.mut mun muistin mukaan uus kuppi ei hirveitä maksa.
Escort Rs 2300

Projekti:rs2300

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Kesäkuu 7. 12:17:29 2008

Rumpu ja napa ovat tosiaan samaa palaa.

Sen kupin saa pois lyömällä kapeahkon ruuvarin kohtisuoraan navan ja rasvakupin rakoon. Lyö sen "pohjaan" saakka, vetää vähän ulospäin ja kääntää; kuppi irti. Vääntyy reunasta, mutta saa naputeltua vielä suht`koht suoraksi. Tipalla silikonia saa vielä tiiviiksi jos ei ole uutta kuppia.

Napamutteri on vanhemmissa perinteistä mallia, toinen normikierteellä ja toinen vääräkätisellä. Mitään erillistä lukitusta ei ole. Kantakoko 30mm
Uudemmissa on pakettimutteri joka koostuu monesta ohuesta päällekkäisestä mutterista, ja ympärillä on "peltikuoret". Otetaan pois kuten tavallinen mutsku; sopiva hylsy päälle jne. Koko 30 tai 32mm, en muista varmasti kumpi. Taitavat olla normaalijengoilla molemmat; varmista kuitenkin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Martti
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Kesäkuu 5. 10:00:15 2002
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Martti » La Kesäkuu 7. 12:25:10 2008

Kiitokset nopeista vastauksista. Varaosafirmoja soittelin läpi ja ovat ilmeisesti vapaalla kesälauantait kun eivät vastaa puhelimiinsa.

Pitää kokeilla josko taidot riittää ehjänä irrottamiseen. lähin napakuppi löytyy kuusankoskelta jonne matkaa joku 40-50km.

pari asennusolutta alle ni ei tarvi ite lähteä ainakaan hakemaan :D

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » La Kesäkuu 7. 17:44:06 2008

myöhäinen kommentti tähän asiaan mutta rummun saa toki irti niinkin kun avaa jarrukilven takaa ne 4pulttia millä napa on pultattu taka-akseliin kiinni,silloin lähtee rumpu napoineen ja laakereineen irti yhtenä pakettina.

Martti
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Kesäkuu 5. 10:00:15 2002
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Martti » Ma Kesäkuu 9. 7:33:10 2008

Noniin jarrut purettu, putsattu ja kasattu uudelleen. kiitokset nopeimmille, eli rs2000 ja jjs. Ohjeitten lukemisen jälkeen riitti jo uskallus tuon kupin irrottamiseen, näytti päällepäin niin heikolta tavaralta että olin varma ettei ehjänä irtoa, onneksi olin väärässä.
Molemmin puolin kupin alla oli normaalikätisellä kierteellä oleva "peltikuorinen" mutteri, jonka koko 30mm.
Vikana käsijarrun toiminnassa, jonka takia alunperin aloin avaamaan jarruja, oli jumiin ruostunut säätö. Herkistelyn jälkeen lähti pelaamaan moitteetta.

Klubin jäsenmaksu lunasti jo näillä neuvoilla itsensä takaisin, saan vietyä tänään escortin leimalle.

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ma Kesäkuu 9. 9:20:50 2008

Sierra XR kirjoitti:myöhäinen kommentti tähän asiaan mutta rummun saa toki irti niinkin kun avaa jarrukilven takaa ne 4pulttia millä napa on pultattu taka-akseliin kiinni,silloin lähtee rumpu napoineen ja laakereineen irti yhtenä pakettina.
??? Miksi noin??? Jarruputki irroitettava, mutta kuinkas irroitat käsijarruvaijerin? Ja paketti on edelleen kasassa ja juuttunut säätö siellä sisäpuolella. Avataan vaan se keskimutteri, ainakin aluksi.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Kesäkuu 9. 9:43:42 2008

Martti kirjoitti:Noniin jarrut purettu, putsattu ja kasattu uudelleen. kiitokset nopeimmille, eli rs2000 ja jjs. Ohjeitten lukemisen jälkeen riitti jo uskallus tuon kupin irrottamiseen, näytti päällepäin niin heikolta tavaralta että olin varma ettei ehjänä irtoa, onneksi olin väärässä.
Molemmin puolin kupin alla oli normaalikätisellä kierteellä oleva "peltikuorinen" mutteri, jonka koko 30mm.
Vikana käsijarrun toiminnassa, jonka takia alunperin aloin avaamaan jarruja, oli jumiin ruostunut säätö. Herkistelyn jälkeen lähti pelaamaan moitteetta.

Klubin jäsenmaksu lunasti jo näillä neuvoilla itsensä takaisin, saan vietyä tänään escortin leimalle.
Hyvä! :)
Oli tuo vanhemman version vasen- ja oikeakätisyys hyvässä muistissa edeltäneeltä illalta.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ma Kesäkuu 9. 15:41:28 2008

cossu44 kirjoitti:
Sierra XR kirjoitti:myöhäinen kommentti tähän asiaan mutta rummun saa toki irti niinkin kun avaa jarrukilven takaa ne 4pulttia millä napa on pultattu taka-akseliin kiinni,silloin lähtee rumpu napoineen ja laakereineen irti yhtenä pakettina.
??? Miksi noin??? Jarruputki irroitettava, mutta kuinkas irroitat käsijarruvaijerin? Ja paketti on edelleen kasassa ja juuttunut säätö siellä sisäpuolella. Avataan vaan se keskimutteri, ainakin aluksi.
ei jarruputkea tarvii irrottaa,jarrukilpihän jää sylintereineen kenkineen käsijarruvaijereineen päivineen akselin päähän paikalleen.

koko paketti lähtee ihan nöyrästi lapaseen näinkin jos ei halua temuta keskimutterin kanssa,joskus purin sen näinkin mutta yleensä olen purkanut keskimutterin avaamalla.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Kesäkuu 9. 18:04:26 2008

Totta. Akselin kanta on niin pieni että mahtuu tulemaan jarruromujen ohi. Eli rumpu tulee akselin kanssa pois, ja koska kilpi on kiinni akselipalkin ja akselin välissä, jää se kiinni kahden pop-niittinsä (!) varaan akselipalkin nokkaan. Mutta jos hommia haluaa tehdä, täytyy kilpi pistää pultilla kiinni palkkiin. Ei kestä popparit rytkettä...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Kesäkuu 9. 21:38:43 2008

Noin ne käskee korjausoppaassaa avaamaan takajarrut irrottamalla neljä pulttia sieltä takaa ja oli kyllä ainakin minusta hemmetin yksinkertainen toimenpide. Vaihdoin samalla myös jarrusylinterit ja koko paketti pysyi vieläkin kiinni.

Vastaa Viestiin