Turbo ohc is.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Turbo ohc is.

Viesti Kirjoittaja Juippa » To Huhtikuu 24. 23:54:42 2008

Olen ensi viikola menossa katsomaan tuommoista vekotinta. Eli koneesta on joskus penkitetty katsastuslappu 170hp:lle 0.4bar ahdoilla. Turbona oli joku pieni garretti. Ahdot on edellisen omistajan (vissiin rakentajan) nostettu siitä 0.6:teen baariin. Nyk omistaja ei teidä auton tekniikasta mitään muuta kun että kellari on vakio männillä. En itsekkään ole turboautoa omistanut joten aiheesta vähän tiedän. Mitä tuommoisessa koneessa kanatta katsoa ennenkuin auton ostaa pois? Ajatuksena olisi vaihtaa se oman koneen tilalle ja samalla ehkä männät varmuuden vuoksi samalla? Onko kuplan takomahlet ne oikeat "budjetti" männät tähän tarkoitukseen? Homma meinaa meni vaikeeks kun tajusin ettei auton omistaja tiedä sierroista saatikaan tuosta koneesta mitään muuta kun että kulkee ja hyvin on toiminut sen vähän mitä hän on ajanut.

Yritin lueskellä noita turbo projekteja. Mielenkiintosia juttuja mutta ei oikeen löytynyt suoraan mitään fiksua, jos joku turbo oharin tekijä osaa sanoa jotain mikä usein menee helposti väärin/vikaan noissa jos ei tee kunnolla olisin erittäin kiitollinen. Sen ymmärrän ettei noista kummiskaan ikinä tiedä ennenkuin itse avaa koneen. Eikä kaikki välttämättä silloinkaan... :oops:
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

turbo is

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Pe Huhtikuu 25. 12:16:14 2008

Mullekkin hieman uutta toi turbotus mut.

kone ilmeisesti ihka vakio

jos hyvä tuuri siellä on muut kuin ohc perus veivit
-laita ainaski ne F veivit jos ei ole jo

OHC kampura on ihan hyvä

IS kansi plussaa sitäkään ei erota jos imusarja paikoillaan.

turbo pakosarja plussaa

mut jos käy ja kukkuu eikä pöläyttele sinistä putkesta kaasuttelun aikana

öljynkierto varmaan oikein öljynpaineanturin juuresta ja paluu 16 mm ö-pohjaan pinnan alalpuolelle

kun koneen käytät auki laita suosilla cossun veivit about 200-250 ekua menee ilman kikkailuja

ja tietysti arp pultit alakertaan

loiskelevy ö-pohjaan auttaa kummasti laita vaik 2wd kossun ö-pohja luulis että siinä on moinen valmiina

uus vakio ö-pumppu halpa varmistus
noilla eväillä paljon turvallisia ajoja edessä

jos pahoja mokia niin moittia saa :shock:
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Re: turbo is

Viesti Kirjoittaja nprteam » Pe Huhtikuu 25. 13:12:10 2008

Fomococars kirjoitti: öljynkierto varmaan oikein öljynpaineanturin juuresta ja paluu 16 mm ö-pohjaan pinnan alalpuolelle
Laitettaisiko öljyn paluu kuitenkin ö-pinnan yläpuolelle.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Re: turbo is

Viesti Kirjoittaja Hartza » Pe Huhtikuu 25. 15:47:21 2008

nprteam kirjoitti:
Fomococars kirjoitti: öljynkierto varmaan oikein öljynpaineanturin juuresta ja paluu 16 mm ö-pohjaan pinnan alalpuolelle
Laitettaisiko öljyn paluu kuitenkin ö-pinnan yläpuolelle.
Tästä nyt on muutamaa koulukuntaa, yläpuolelle tulevan öljyn eduksi voisi laskea se että ö-pumpulle ei mene välttämättä vaahtoavaa tulikuumaa öljyä pohjan sihdin kautta.
Toisaalta pinnan yläpuolelle tulevaan letkuun vaikuttaa kampikammion paine. Täytyy vaan tehdä riittävän iso reikä lohkon kylkeen. Omassa virityksessä öljy tulee pinnan yläpuolelle.

mites noissa tehtaan turboissa, eikös niissä mene putki öljypohjaan asti?
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

janne_n
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja janne_n » Pe Huhtikuu 25. 15:47:56 2008

älä vaan mene laittamaan kuplan mahleja sinne! ei tee mitään. vesilintua saa heittää jos osuu. :lol:

virheen teet jos meet noita hitlerin koston hilppeitä käyttään.
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV

Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Huhtikuu 25. 16:55:39 2008

Enpä vieläkään ole keksinyt, että miksi noi kuplan"kura"männät olisi niin huonoja? hyvin ne ainakin 300hp rankasua kesti, kuhan ei kierrätä. (7000rpm ihan maksimi)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Pe Huhtikuu 25. 17:34:23 2008

VooDoo kirjoitti:Enpä vieläkään ole keksinyt, että miksi noi kuplan"kura"männät olisi niin huonoja? hyvin ne ainakin 300hp rankasua kesti, kuhan ei kierrätä. (7000rpm ihan maksimi)
Valettu rantahiekkaan, laatu vaihtelee kuunkierron mukaan. Vakio 205 lohkon mahlen männät kestää yhtä pitkälle ellei jopa pitemmälle.

Mulla oli kuplan männät sellaisessa koneessa joka kiersi 8500rpm eikä ne siitä hajonneet eikä kuluneet 2vuodessakaan.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Huhtikuu 25. 17:38:34 2008

äffäläisissähän ne ei ton kierroskestävyyden takia niitä käytä, putoilee helmat irti. Mutta eipä oikeen ole vastinettakaan tossa hintaluokassa, että pitäs _uudet_ männät saada.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Pe Huhtikuu 25. 18:09:54 2008

Joo kone vissiin ihan vakio. Mulla pitäs varmaan tomoset f-veivit löytyykki tallista. En mä uusia mäntiä välttämättä tarvii. Ja jos noi "orkkis" männät kestää ton 170-200hp niin en varmaan vielä vaihda... Onks oissa tota ruiskua modattu kuinka? megaa siinä ei ole ja vissiin is sierran vakio ruisku paikallaan. Tarviiko noi jotai modauksia et toimii n.0.6 ahdoilla? Meinaan tehä kokonaan toisen koneen sitten talven yli jos ton saan ja luvat omaan autoon katsurilta, (-86 is sierra jossa kossun jarrut jo otteessa). Oikeestaan riittäs jos toi kone vie mut töihin ja kotiin talveen saakka.. :D Kiitos vastauksista kaikille tullut hyvää faktaa!
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

janne_n
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja janne_n » Pe Huhtikuu 25. 22:45:39 2008

sehän on tietysti oman maun mukaan noitten kuplan mahlejen kanssa. kilpa-ajajilta oon kauhujuttuja kuullu ja säikähtäny vähän itte. :)

mulla olis jouten F:n veivit vakio männillä joista on sorvattu 1.5mm päästä pois ja aivan uusilla männänrenkailla jos tarvetta löytyy..

pitäis kestää vielä noita ahtoja.
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV

Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Pe Huhtikuu 25. 23:09:15 2008

Katotaan ny jos saan sen vehkeen nyt hommattua. on mullakin pari hyväkuntoista ylimääräste 205: kellaria sisuksineen.
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Ti Huhtikuu 29. 16:53:46 2008

Ihmettellään ja kysellään taas. Oletetaan että mulla olisi ahdettu is:ssän kone tuplilla ja haluisin vaihtaa tuplat is:ssän omaan ruiskuun. Kummoinen projekti tuo olisi? Bensapumppu vissiin vaihtoon ja bensapaineensäädin kanssa vaihtoon semmoseen joka säätyy ahtopaineen mukaan? Ja pysytään nyt vielä pienissä n.180-220hp tehoissa. Suuttimet tietenkin vaihtoon myös. Kysyn koska kaveri tarjosi halvalla tommosta konetta, ei itse enää jaksa puljata aiheen kanssa. Ei ollut ikinä saanut tuplia säädettyä kunnolla ja itse en tuplia omaan autoon haluaisi. Olivat sitten kuinka hyvin vain säädetty.... Ruiskulla mennään, vaikka sitten ilman ahdinta jos ei muuten. :roll:
Edit:
Eli mosa on vakipalikoilla paitsi kuplan "kura"mahleilla. Rakentajan mukaan pitäs kestää 1.5bar? On säädettävä nokkapyörä ja joku "virinokka". Kokoonpanolla ja männillä on ajettu n.5000km. On kossun ahtimella ja pro turbon tekemällä pakosarjalla. AM Worksin dumppi ja cossun välijäähy löytyy. Cosan bensapumppu+tankki ja ahtopaineen mukaan säätyvä bensapaineensäädin. Lambda ja FMi Seosmittarikin on paikoillaan. Kanattaako tuommoisesta kasasta vaihtaa paineisetut lortot pois (Ps. jos joku tarvii nii tarjousta kehiin!) ja pamauttaa is:ssän ruissku tilalle johon voi sitten myöhemmin ajan ja rahatilanteen salliessa väkertää megan tilalle?
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » To Toukokuu 1. 21:00:17 2008

Tän vois joku ystävällisesti melkeen siirtää projekti osastolle. Tuli ny toi katiska ostettua. Yhden yön tutkimisen jälkeen ymmärtääkseni en tarvitse kuin dokki sierran suuttimet. Mitä noita vanhoja topicceja nyt luin. Aika hajanaisesti tietoa mutta auttoi kyllä paljon. Projekti pärähtää käyntiin parin viikon päästä. Sitten tulee kuvia...
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

is tulpotusta ?

Viesti Kirjoittaja Fomococars » To Toukokuu 1. 21:31:35 2008

Onnea projektiin

kerrotaan mitä tiedetään mut aina kannattaa varmistaa useammalta taholta.

Hakua käyttämällä löydät hahmoja jotka moisia touhuaa allekirjoittamut yks niistä.

projekti moottori vaihtunut piirrustuspöydällä tiuhaan tahtiin pinto, zetec, ym uudemmat alukoneet 2,3.

no asiaan.

Ensinnäkin pelkästään muutos kaasareista suihkutusjärjestelmään vaatii nykyisen tulo lisäksi myös paluun bensapuolelle.

unohda lemmari bensaletkut mallia huoltoasema/tarvikel.

laita kerralla kunnon linjat sillä jos turbottaa joskus ei tartte vaihtaa TAAS ja polttaa rahaa. hydrauli puotista teräspunos letkua puolta halvemmalla kuin viripuotista. mielellään metri enemmäm kuin menee jos pitää muuttaa tai vuotaa helmiliitännästä on varaa sit.

joo sattuu maksaa *itusti mut maksaa itsensä takaisin vuosien saatossa.

ruiskulle passeli bensafiltteri

IS bensapumppu tai vastaava konetehoinen V6 vaik biltemasta
Turbolle cossun pumppu vakio riittää varmaan tuonne 350 mukavasti

IS siinä valmiina bensapaineen säädin

jos autossa on ruiskukäyttöön tankki/saatava hyvä homma mut jos on niin
kuin mulla maliia -69 niin erillinen keräyssäiliö josta menee paluu orkkis tankkiin.
kaasarivehkeen kisa pumppu pukkaa vakio tankista bensaa keräyssäiliöön (vajaa litra rosteria TIG pumppu ei ime ilmaa) josta esim cossun pumppu pumppu imee ja johon myös paluu linja imusarjasta tulee.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Pe Toukokuu 2. 1:13:44 2008

Jep vm.86 Is sierra on kohteena tuolle koneelle. Eli ruisku on jo paikoillaan, suuttimet vissiin nyt vaihtuu dokkilaisen suuttimiin. Eikös tuo bensapaineensäädin pidä vaihtaa semmoseen joka nostaa paineita ahtojen noustessa? Ei kai is sierrassa vakiona tuommoista ole? Mulla tuli tossa tuommoinen "malpassi" mukana jota meinasin käyttää? Kai toimii ruiskussa ihan ok? Bensapumppu vaihtuu cossun pumppuun, kerta semmoinenkin tuli mukana tankin kera. Onko tankissa eroa is sierran tankkin? Ja paluulinjathan tuossa on jo valmiina.

Ahtimen(cossun vakio) öljynkierrosta kysymys:
Tossa on omasta mielestä ihmeellinen tuon ahtimen voitelun toteutus. Eli öljysutarin ja lohkon välissä on semmoinen ryöstölaippa josta lähtee letku öljylauhduttimelle keulassa. Lauhduttimen lähhtevällä puolella on t-haara josta lähtee letku takaisin ryöstölaippaan ja toinen letku ahtimelle mistä lähtee letku öljypohjaan. Miten porukka on noita toteuttanut? Veikkan että tossa omassa ei tule tarpeeksi kovalla paineella öljyä ahtimelle... :roll:

Edit: joo ei vissin ppitäis näin väsyneenä näitä miettiä. Öljynpaineanturin eteen haara josta öljyletku turbolle?! Noin se vissiin on paras..?
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

ö-adapteri

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Pe Toukokuu 2. 13:49:34 2008

Jep ö-paineanturin juurest turbolle suoraan

ota selvää vaatiiko kuristimen ennen turboa

paluu about 16mm sis.reikä

teräspunosletkulla

prosreet tai jokin lähin turbopaja antaa ohjeen ja voi tehdä letkun valmiiksi

turbottu vaati erilaisen bensasäätimen

pääset helpommalla kun sierrasta teet tankki jutskan saa valmiina
:lol:

tosta ö-lauhditin sydeemistä pitäisi ö-filtterin ja lohkon väliin tulla adapteri josta haaroitus ö-kennolle letkuilla. käytät tietysti laadukasta öljyä.

jos ei moista ole pura koko viritelmä pois ja hommaa oikea adapteri

katuautossa ei ehkä ole tarpeellinen jos epäilee niin öljynlämpömittari kertoo tarviiko vai ei

jos wanha tukkiutunut kenno yms paska kunttaa saattaa olla jopa haitaksi
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Pe Toukokuu 2. 15:56:54 2008

Juu löytyy nuita ylimääräisiä kennojakin tuolta. Ja on siinä se ryöstölaippa sutarin ja lohkon välissä... oli vaan siitä ryöstetty tulo vielä turbolle. Eli ei ollut otettu oikesata paikasta. Pitää muttaa tuo. Tuota miks tarvitsee kuristimen ennen ahdinta? Siinä cossun ahtimessa on laippa jossa kierteet isolle hydrauli letkulle. Voiko muuten hydraali letkuja käyttää öljyletkuina? Kaveri saa duunissaa tehtyä mulle semmoisia joten pääsis helpommalla/halvemmalla... :roll:
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

ö-letku

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Su Toukokuu 4. 20:42:14 2008

Varmaan siel duunissa tietää letkuja voi olla eri standardeja

bensaletkut mielellään 5mm isommat kuin tarttee esim.

muista että jos paluu ahdas vaik vakio menosyöttö voi ahistaa kummasti sydeemejä.

varmista turbo malli ja kysy vaik tunnetusta turbopajasta tekee tarvittaessa letkun jos oikeet päät yms. aika tärkee kapistus

turbo maksaa vaik 1000 ja letku satasen jos letkussa säästää tai jotenkin epäyhteensopiva niin ............ :(
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » To Kesäkuu 12. 23:22:36 2008

Ruiskun ja kaasarioharin kannethan eivät ole imukanavista samanlaiset... Onko haittaa jos turbokoneessa käyttää kaasarikantta ruiskun kanssa? Imukanavia on vähän suurennettu mutta pykälää jää kyllä vähän, eikös nuo ole suutimia varten ne lovet siinä ruiskun kannessa?
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Kesäkuu 13. 17:53:32 2008

Juippa kirjoitti:Ruiskun ja kaasarioharin kannethan eivät ole imukanavista samanlaiset... Onko haittaa jos turbokoneessa käyttää kaasarikantta ruiskun kanssa? Imukanavia on vähän suurennettu mutta pykälää jää kyllä vähän, eikös nuo ole suutimia varten ne lovet siinä ruiskun kannessa?
No jos siis kanava on pienempi kuin imusarjan tulo niin kyllä se vähän virtauksia haittaa. Pykälästä toisinpäin voi olla jopa hyötyäkin, mutta tässä tapauksessa kanava on varmaan juuri toi pienempi osapuoli.
Ja noi kolot suuttimille kannattaa myös pörrätä siihen kaasarin kanteen esim. tiivistettä mallina käyttäen.

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Su Kesäkuu 15. 22:33:01 2008

Pääsin vertailemaan viikonloppuna noita kanavia ja oli kaasarikannessa pörrätty imukanavat sen verran isoiksi että ei tarvinnut itse mennä sörkkimään. Tiivisteessä ne "lovet" vaan ovat isommat kun is kannessa. Nyt on kone kiini ja ahtoputkia ja oljyletkuja vailla. Varmaan jussina saa savut. 8) Vähän kestäny ku ei oo päässyt tekeen...
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ma Kesäkuu 16. 8:59:42 2008

mulla ollut käytössä kaasarikansi ilman mitään lovia. ei ollut hi tech kone kyseessä.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Kesäkuu 16. 22:38:56 2008

Miksi ihmeessä siihen pitää laittaa ruisku, jos siinä on kerran jo ahtokäyttöön soveltuvat kaasuttimet, joilla moottorin saa vähintään yhtä hyvin säädettyä, kuin fordin omalla vapaastihengittävän vakiomoottorin vakioruiskulla, joka ei tajua ahtopaineesta tuon taivaallista... :roll:

Tässäkin klubissa on lukematon määrä hienosti toimivia tuplakaasariturbokoneita, niin miksei tätäkin saisi toimimaan?

Jos se ruisku on ihan pakko saada, niin järkevin ratkaisu hintalaatusuhteeltaan olisi laittaa sen EEC 4:n tilalle vaikka megasquirt tai ihan mikä tahansa säädettävä ruiskun ohjain, että pystyy vaikuttamaan seokseen muullakin tavalla kuin pelkästään ilmamäärämittarin läppää ja bensanpainetta muuttamalla.

Itsellä on tosin ollut kutakuinkin "kohtuullisesti toimiva" lisäsuutinjärjestelmä IS:ssä turbon kaverina, kojelaudassa oli johdonpäät, mitkä kun kiersi yhteen niin kone sai 400ml minuutissa ylimäärästä soppaa suoraan imuputkeen. "Toimi", kun piti kaasun pohjassa koko ajan. Releillä ja paineantureilla olis varmaan saanu "paremman", mutta laitoin siihen sitten lisäsuuttimen ohjaimen. Ajelin sillä jonkun aikaa, kunnes ahdin meni hajalle ja autosta tuli taas vaparimopo. Ei sulanut mäntiä eikä hajonnut mitään muuta kuin se ahdin.

Lisäsuutinohjaimen hinnalla saa jo megasquirtin.
Jäsen #606

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ma Kesäkuu 16. 23:05:17 2008

olafu kirjoitti:Miksi ihmeessä siihen pitää laittaa ruisku, jos siinä on kerran jo ahtokäyttöön soveltuvat kaasuttimet, joilla moottorin saa vähintään yhtä hyvin säädettyä, kuin fordin omalla vapaastihengittävän vakiomoottorin vakioruiskulla, joka ei tajua ahtopaineesta tuon taivaallista... :roll:
Voisin vaikka sanoa olevani ihan samaa mieltä. Toi Fordin oma ruisku on ihan onneton lelu, virityskäyttöö ajatellen. Mulla se on kyllä vaparikäytössä, mutta siinäkin jo aika karmeen huono. Oon jopa harkinnu siirtymistä kaasareihin...

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Ma Kesäkuu 16. 23:10:35 2008

No tässä ny yritetään muutenkin oppia sähläämään ruiskujen kanssa. Voihan tuohonkin vaihtaa megan ja sytkän myöhemmin, vaikka hestecin jos lotossa voittaa. Homman nimi oli nyt eka saada kone toimimaan pienillä tehoilla 150-170hp ja leima konttorilta. Jos kaikki tämä menee hyvin niin tehdään sitten joskus tilalle kunnon kone kunnon bensanruokintalaitteilla.

Ja onhan kaasarit old scool :roll:
Crossiin en ruiskua ottaisi, muihin laitteisiin kyllä...
Sori jos jollain ny menee murot ja aamupuuro sekasin.

E:eikö tuossa saa vaihdettua bensapaineensäätimen semmoseen joka säätää painetta ahtojen mukaan? Vai toimiiko nuo muka vain kaasareissa?
Tästä ekasta versiosta kun ei nyt oikeesti ole tulossa mitään tehohirvötä, tai hi tech konetta.
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Kesäkuu 17. 1:53:31 2008

Juippa kirjoitti:No tässä ny yritetään muutenkin oppia sähläämään ruiskujen kanssa. Voihan tuohonkin vaihtaa megan ja sytkän myöhemmin, vaikka hestecin jos lotossa voittaa. Homman nimi oli nyt eka saada kone toimimaan pienillä tehoilla 150-170hp ja leima konttorilta. Jos kaikki tämä menee hyvin niin tehdään sitten joskus tilalle kunnon kone kunnon bensanruokintalaitteilla.

Ja onhan kaasarit old scool :roll:
Crossiin en ruiskua ottaisi, muihin laitteisiin kyllä...
Sori jos jollain ny menee murot ja aamupuuro sekasin.

E:eikö tuossa saa vaihdettua bensapaineensäätimen semmoseen joka säätää painetta ahtojen mukaan? Vai toimiiko nuo muka vain kaasareissa?
Tästä ekasta versiosta kun ei nyt oikeesti ole tulossa mitään tehohirvötä, tai hi tech konetta.
Kaasarikäyttöön tarkotettu paineensäädin on sen verran matalille bensanpaineille ettei sitä voi sen takia käyttää ruiskun kanssa. Kaasareissa n. 0.4-0.5bar+ahtopaine, ruiskussa yleensä noin 2.5bar. Jos sulla on IS:n ruiskupelut, niin se niiden mukana oleva vakio paineensäädin käy kyllä ahtokäyttöön, eli kyllä se bensanpaine nousee ahtojen mukana silläkin. Progressiivinen säädin sitten nostaa tietyllä kertoimella (esim. niin että 1 bar ahtoa lisää 1.5bar bensanpainetta) imusarjan paineeseen nähden sitä polttoaineen painetta, mutta siitäkään ei tässä hommassa ole kovin paljoa apua.

Yritä, on se mahdollista. Ilman lisäsuuttimia lähes mahdotonta, menee laihalle käytännössä heti kun ahdin lähtee mukaan, eikä ilmamäärämittarin säätäminen auta siihen vaivaan mitenkään. Bensanpaineen nostostakaan ei ole niin paljoa apua, että kannattaisi alkaa säädintä vaihtamaan säädettävään.

IS:n vakio paineensäätimestäkin saa painetta nostettua vähäsen, kun sitä puristaa varovasti ruuvipenkissä kasaan sopivien hylsyjen välissä. Tällä konstilla säätimen saa myös helposti vuotamaan tai muuten vaan rikki.
Jäsen #606

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Ti Kesäkuu 17. 22:00:31 2008

Kiitos tiedoista, pitänee laitta tuo nippuun jotenkin. Katsoa mitä se sanoo ja varmaankin alkaa miettimään sitten megan hankintaa siihen kun se ei sysää kunnolla...
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

Vastaa Viestiin