Tietoja ahtimista ja niiden toimivuudesta Cosworth 16v

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Tietoja ahtimista ja niiden toimivuudesta Cosworth 16v

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Heinäkuu 19. 12:14:52 2008

No niin, aattelin laittaa tämmösen topikin mihin porukka voi halutessaan kertoa faktaa erilaisten ahtimien toimivuudesta Cosworth 16v moottorissa ja halutessaan voi myös kertoa muusta kokoonpanosta.

Ite oon penkittäny Cossun 402hv, 470nm @1.5bar, Holset H1E 60/65 siivillä 18 pakopesä, rajotin oli jotain +8000rpm (stage 4 lastu, nokkia ajotettu, portattu kansi, ym. pientä) ja ahdin ei hyytyny, mutta vakio bensapumppu hyytyi jo n.7000rpm paikkeilla, ahdot lähtee 0bar.sta n.3800rpm...
Samanlisella ahtimella on penkitetty myös +500hv todistetusti, tästä voi kyseinen henkilö tai henkilöt kertoa lisää, jos tahtovat.
Viimeksi muokannut tumppe, Su Heinäkuu 20. 23:31:10 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » La Heinäkuu 19. 13:49:52 2008

cossu 2wd:

ahdin on tämä.
eli garrett GT2876R.

lähtee alhaalta, 3000rpm mennään jo kovaa. riittää ~400hv. omasta ilman kannen kairaamista 398hp @ 1,5bar.

suositeltava ahdin katuautoon ja mutkapätkälle. ahdot nousee juoheasti eikä muulinpotku tyyliin.

lappu

ahtimen ostopaikka professional motor, hinta oli pari vuotta sitten yli 1300e. sitten tarttee uuden välipalan pakosarjaan(n.100e rosterista itse tehtynä), pakoputken lähdön(80e), ja kuristinnipan öljyntuloputkeen. myös ilmanpuhdistin(n.90e) menee uusiksi.
hukkiksen kello pitää ostaa erikseen (50e->) ja teline tuolle tehtävä itse.
Viimeksi muokannut caltsu, Su Heinäkuu 20. 14:10:24 2008. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Heinäkuu 19. 14:52:53 2008

No onko nyt parempi, nyt se ei kerro vaan mitään, tuo allekirjotus?
Niin ja tohon sun kokoonpanoon voisit vähä kertoo jotain lisää, ettei joku pahvi luule että vakio koneesta lähtee tollaset tehot ahdinta vaihtamalla... :?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Viesti Kirjoittaja wex4 » La Heinäkuu 19. 15:02:38 2008

Itseäni kiinostaisi myös hinta,osto paikka...(GT2876R),erojahan on liikkeitten välillä ja kuka hakee :lol:

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Heinäkuu 19. 17:40:59 2008

Holset HX40 nro:14 pakopesällä.
-403hp/460Nm @1.3bar, tehoa olisi tullut lisää kun vaan olisi kipinä riittänyt eikä alkanut pätkimään. Hieman ylävireinen on tuolla ahtimella.

Lappu

Joskus vielä pitää käydä uudestaan kokeilemassa hieman päivitetyllä kokoonpanolla.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Mankka
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 21:24:11 2002

Viesti Kirjoittaja Mankka » La Heinäkuu 19. 18:21:05 2008

Holset HX40 nro. 12 pakopesällä. Ylävireinen ahdin, herää vasta 4000 rpm. Tehoa 1,25 barilla 400 hp ja vääntöä 500 nm

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Su Heinäkuu 20. 8:30:31 2008

Holset HX35 nro12 pesällä 54(83?) / 60siivillä. 450hv/540Nm 1.5kilolla.. Kyseinen veto oli keraamisella 3"kisakatilla, joka ahdistaa jonkun verran putkessa (0,2-0,3kiloa tippu pakopaine ilman kattia). Vakionokat, imu 0,9mm auki ykk, pako 0,8mm. Mieto porttaus kannessa. Esim 4 vaihteella täydet ahdot 3,5-3,8krpm.

Ilman kattia:
1.6kiloa painetta - pakopaine 1.8kiloa
1.7kiloa painetta - pakopaine 2.0kiloa
1.9kiloa painetta - pakopaine 2.2kiloa

Seos vähän paksulla AFR11.2 ja pakolömmöt pysyy 820asteessa pakokanavan suulta mitattuna.
Viimeksi muokannut Yrkesman, Ma Heinäkuu 21. 9:03:59 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Su Heinäkuu 20. 22:59:33 2008

Garrett t3/4
Imu a/r .50, siipi 51,5
Pako a/r .63 ("viilattu"), siipi 56
Käytetty ahtopaine 1,6bar, joka saavutetaan ajossa n.3600rpm.
Kansi portattu, vakiokepeillä, jotka vakio ajoituksissa.
Ruisku päivitetty ohjelmoitavaan.

Edit:
Teho 378hv / 6689rpm 1,5bar
Vääntö 416nm / 4989 rpm 1,55bar
Pakopaine max 2,03bar
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Ke Heinäkuu 30. 10:59:09 2008

siirsin 2 kommenttia "cossu escoon ahdinta" topicciin.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Su Elokuu 10. 10:25:43 2008

Magelius vois kertoa 40 superista tänne kun oot saanu kunnolla testattua....

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Viesti Kirjoittaja magelius » Su Elokuu 10. 22:26:12 2008

Onnistuu!

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Elokuu 21. 22:38:02 2008

Onkos kellään lähempää tuttavuutta tai tietoja Comp Turbon ahtimista, googlettamalla ei löytäny suomeks mitään, mutta Tuning.fi lehdessä ku oli artikkeli ahtimista, niin kovasti tuntui olevan kilpailukykynen hinta/laatusuhteeltaan ja maahantuoja on Pro-Mo Racing Service. puh. 044-7419552

Lähinnä tämä kiinnostais (lainattu Tuning.fi lehdestä):
Comp Turbon GT sarjan CT367gts.
Saavutetaan pumppubensiinillä noin 800hv maksimitehot.
Sietää hyvin korkeita painesuhteita tuottamatta kohtuuttomasti lämpöä.
Sakkausraja on korkealla, joten sopii myös pienille iskutilavuuksille.
Pakopesiä ja turbiinivaihtoehtoja on saatavilla 0,48:sta ja 64mm alkaen aina 1,44 ja 80mm asti, 67mm kompura siipi.
Sopivuus monenlaiseen pakettiin on siis taattu.
Hinta alkaen 995€.

Kaikissa noissa Comp Turbon ahtimissa oli ainakin kuvissa kiillotetut täysyn sileän näköset kompurakotelot... 8)
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Re:

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ma Lokakuu 27. 0:16:47 2008

THR kirjoitti:Magelius vois kertoa 40 superista tänne kun oot saanu kunnolla testattua....
magelius kirjoitti:Onnistuu!
Jokos tää on saatu koeponnistettua?
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja magelius » Ma Lokakuu 27. 17:19:50 2008

tony the tiger kirjoitti:
THR kirjoitti:Magelius vois kertoa 40 superista tänne kun oot saanu kunnolla testattua....
magelius kirjoitti:Onnistuu!
Jokos tää on saatu koeponnistettua?
On koeponnistettu! Perä antautu kolme kertaa ja sit loppu motivaatio/kesäajot.. Penkkiin asti en kerinnyt, mutta kyllä se tuntu paremmin vetävän kun vanhalla Holset HX52 65/70 siivillä.. tossa vaisu veto 1-3 vaihteet n.kilon paineilla viteo. Toivottavasti ens kesänä ois jo parempi perä kiinni ja pääsis kunnolla testaamaan, sitten pistän kyllä lisää infoa!

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Re:

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Su Elokuu 23. 20:56:39 2009

tony the tiger kirjoitti:Garrett t3/4
Imu a/r .50, siipi 51,5
Pako a/r .63 ("viilattu"), siipi 56
Käytetty ahtopaine 1,6bar, joka saavutetaan ajossa n.3600rpm.
Kansi portattu, vakiokepeillä, jotka vakio ajoituksissa.
Ruisku päivitetty ohjelmoitavaan.

Edit:
Teho 378hv / 6689rpm 1,5bar
Vääntö 416nm / 4989 rpm 1,55bar
Pakopaine max 2,03bar
Pävitystä tähänkin...
Garrett
Imu a/r .70 siipi 59mm
Pako a/r 1.00 siipi 65mm
Nokat:
imu Cat cams 267 astetta 10,45mm
pako Newman cams BD14 261 astetta 8,91mm
ajoitettu yläkuoloon, imu 1,1mm pako 1,0mm
VAKIO COOLERI
ahdin heräilee
nelosella: 0,5bar @ 3500rpm, 1,0bar @ 4000rpm, 1,69bar @ 4500rpm
vitosella: 0,5bar @ 3450rpm, 1,0bar @ 3950rpm, 1,65bar @ 4300rpm
Testi tuli ajettua paskalla amalilla (toinen räjähtänyt tänä kesänä :roll: ) ja seos käy 3800-4200 välillä AFR 10,5. Noita hieromalla sais varmaan heräilemään vielä vähän paremmin.
Ja auto on edelleen käyttö kelpoinen vaikka päivittäiseen ajoon.

Rullille yritän ehtiä vielä syksyn aikana, haetaan vertailu pohjaa ens talven päivityksille :wink:

Edit:

446hv / 6637rpm @ 1,65bar ja 527nm / 5036rpm @ 1,84bar.
Viimeksi muokannut tony the tiger, Ti Lokakuu 13. 21:29:45 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Tietoja ahtimista ja niiden toimivuudesta Cosworth 16v

Viesti Kirjoittaja THR » Ma Elokuu 31. 10:30:43 2009

Kaverin(Huttunen) cossusta vähän ahdin tietoa ...

Kone wisecoilla jossa rallyracen tekemäkansi,bd10 nokat, isopainekotelo 70mm po-läppä,suuttimet 788,2x 044 pumput ja haltech ruisku hukkakipinällä

tuupipakosarja jonka jatkeena Schwitzer s200 turbo holsetin 8 pakopesällä siivet 56/59

penkitys tulos tatech jarrussa 512hv / 630nm 1,9(pakopaine max tuossa,en tiedä sitä mikä oli ollut)

Max teho 512hv 6350rpm
Vääntö 630nm 5300rpm

Huttusen mielestä paketti toimii erittäin hienosti :burn :burn

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tietoja ahtimista ja niiden toimivuudesta Cosworth 16v

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ti Syyskuu 1. 21:20:37 2009

Kiinnostaisi kovasti vertaus garrett GT2876R. ja Masterpowerin välillä.

Mikä vaihtoehto sieltä olisi lähinnä tuota garrettia.

http://www.pepantuonti.fi/index.php?cPath=22_50

Tuo garrett malli kuulostaa olevan ihanteellinen katugruisailuun.

onkos kellään kaasupoljintuntemuksia.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Tietoja ahtimista ja niiden toimivuudesta Cosworth 16v

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Syyskuu 1. 23:05:57 2009

Fomococars kirjoitti:Kiinnostaisi kovasti vertaus garrett GT2876R. ja Masterpowerin välillä.

Mikä vaihtoehto sieltä olisi lähinnä tuota garrettia.

http://www.pepantuonti.fi/index.php?cPath=22_50

Tuo garrett malli kuulostaa olevan ihanteellinen katugruisailuun.

onkos kellään kaasupoljintuntemuksia.
Caltsullahan tuo oli kiinni omassaan 2876:nennen myyntiä.
Itse hieman tuon ahtimen suhteen odottelen et seuraava omistaja saa penkitettyä omansa niin saadaan vertailua toiminnasta. Tuo caltsun kokonaisuun on ollut jotenkin outo aina käyrien suhteen(nousee nopeasti mut kuolee saman tien)
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Re: Tietoja ahtimista ja niiden toimivuudesta Cosworth 16v

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Ke Syyskuu 2. 17:34:33 2009

Laitetaas nyt sitten omankin kokoonpanon tiedot tänne:

Garrett t3/4
Imu a/r ?, siipi ? *
Pako a/r .63, siipi ? *
Käytetty ahtopaine 1,3bar.
Kansi portattu, vakiokepeillä, jotka vakio ajoituksissa.
Ruisku vakio L8 greentop GGR lastulla 3bar mapille ja vihreille 803.

Teho 308 Hv / 5350 rpm
Vääntö 534 Nm / 3100 rpm

Nelosella 1800 rpm alkaen ylämäkeen:
Ahdot 0,5 bar 2500 rpm / 1,3 bar 2900 rpm noin

*) nyt ei muista noita siipiä ja imu a/r, mutta päivittelen jossain välissä ne tänne.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Tietoja ahtimista ja niiden toimivuudesta Cosworth 16v

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Syyskuu 6. 14:52:27 2009

Onko muilla noista masterpowereista samanlaisia kokemuksia, että moottori on aivan hengetön ennen ahtimen heräämistä, ei edes pienintä myötätuulta, mutta sitten tehot ja paineet ikäänkuin napsahtaa päälle?
Jäsen #606

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tietoja ahtimista ja niiden toimivuudesta Cosworth 16v

Viesti Kirjoittaja AkiS » Su Syyskuu 6. 15:49:25 2009

olafu kirjoitti:Onko muilla noista masterpowereista samanlaisia kokemuksia, että moottori on aivan hengetön ennen ahtimen heräämistä, ei edes pienintä myötätuulta, mutta sitten tehot ja paineet ikäänkuin napsahtaa päälle?
On :lol:
Mutta mulla on vakio kone niin hiukan syytän sitä.
Mulla on toi MP 802316R
Nelosella ylämäkeen on noin 1,6bar/4500rpm Ja sen jälkeen alkaa vasta vetää. Tuntuu tosi hengettömältä alhaalla.
Tietysti kun oli tottunu nelikon vakio ahtimeen että on täys rahinä päällä melkeen heti niin tuntuuhan se nuhaselta.
Mutta nyt on vetoja ihan rajottajalle asti...
Niin ja lastukin on tarkotettu puolet pienemmille suuttimille niin kai sekin jotain vaikuttaa.

Tohon masteriin saa myös ar .50 pakopesää mutta en ole kysynyt vielä et saisko sitä tolla v-band liitännällä, tilaan ton pikkupesän jos sitä saa.
edit: Pikkupesä tilattu, 1kk pitäs olla täällä.
edit2: Pikkupesää ei ikinä tullut kyselyistä huolimatta...
Viimeksi muokannut AkiS, Ma Kesäkuu 14. 9:29:28 2010. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Tietoja ahtimista ja niiden toimivuudesta Cosworth 16v

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Su Syyskuu 6. 21:38:33 2009

SeppoJJ kirjoitti:Laitetaas nyt sitten omankin kokoonpanon tiedot tänne:

Garrett t3/4


Teho 308 Hv / 5350 rpm
Vääntö 534 Nm / 3100 rpm
Kuulostaa aika alhaiselta tuo 3100rpm kohdalla oleva 534Nm 2,0l turbokoneesta. :D Alkaa olemaan väännöt kohdillaan sun kokoonpanossa. Täytyykin tuollaista ruveta suunnittelemaan meidän Escoon.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Tietoja ahtimista ja niiden toimivuudesta Cosworth 16v

Viesti Kirjoittaja Timo » Su Syyskuu 6. 21:46:26 2009

puuhapete kirjoitti:
SeppoJJ kirjoitti:Laitetaas nyt sitten omankin kokoonpanon tiedot tänne:

Garrett t3/4


Teho 308 Hv / 5350 rpm
Vääntö 534 Nm / 3100 rpm
Kuulostaa aika alhaiselta tuo 3100rpm kohdalla oleva 534Nm 2,0l turbokoneesta. :D Alkaa olemaan väännöt kohdillaan sun kokoonpanossa. Täytyykin tuollaista ruveta suunnittelemaan meidän Escoon.
tää on kyllä huippu tulos! ja vielä nokkia säätämättä? varmistappa nyt vielä ettei ole jäänyt tonni pois vääntö kierroksista? vakio cosa nääs vääntää 4500rpm paikkeilla.. ei sillä etteikö olisi mahdollista, mutta hurjalta kuulostaa, ei ole moista vastaan tullut, tosin sekään ei todista mitään.. ;)
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

gjonne
Viestit: 641
Liittynyt: Ma Lokakuu 6. 20:02:34 2003
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tietoja ahtimista ja niiden toimivuudesta Cosworth 16v

Viesti Kirjoittaja gjonne » Su Syyskuu 6. 23:48:43 2009

RS500 kompura ja pakopuoli Holsetin 8 pesässä.
Pyöräteho 1.3bar paineilla 377hp / 402 nM @ 6600rpm.
Heräilee "suht" ajoissa, 3500rpm niin on semmonen 0.5bar ja mennään jo ihan mukavasti.
2wd cosworth -89

Jäsen nro #648

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Tietoja ahtimista ja niiden toimivuudesta Cosworth 16v

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Syyskuu 7. 0:03:44 2009

puuhapete kirjoitti:
SeppoJJ kirjoitti:Laitetaas nyt sitten omankin kokoonpanon tiedot tänne:

Garrett t3/4


Teho 308 Hv / 5350 rpm
Vääntö 534 Nm / 3100 rpm
Kuulostaa aika alhaiselta tuo 3100rpm kohdalla oleva 534Nm 2,0l turbokoneesta. :D Alkaa olemaan väännöt kohdillaan sun kokoonpanossa. Täytyykin tuollaista ruveta suunnittelemaan meidän Escoon.
Kysäseppäs Taipaleelta tai Solakselta oliskos niillä muistikuvaa yhdestä 2wd cossusta jossa oli Kallosen tekemä 3/4:n.
Antoi silloin melkein vakio koneesta +270hv 0,3 ahdoilla. Solaskaan ei silloin uskonut vaan ottivat uuden vedon penkin omalla paine mittarilla. Vääntöä ei muista mut toi teho jäi hyvin muistiin pienillä ahdoilla.
Taipale laittoi siihen sen jälkeen KMS:n ja siitä ei ole muistikuvaa mitä antoi sen jälkeen.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Re: Tietoja ahtimista ja niiden toimivuudesta Cosworth 16v

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Ke Syyskuu 9. 16:27:42 2009

Timo kirjoitti:tää on kyllä huippu tulos! ja vielä nokkia säätämättä? varmistappa nyt vielä ettei ole jäänyt tonni pois vääntö kierroksista? vakio cosa nääs vääntää 4500rpm paikkeilla.. ei sillä etteikö olisi mahdollista, mutta hurjalta kuulostaa, ei ole moista vastaan tullut, tosin sekään ei todista mitään.. ;)
Pikainen vilkaisu penkityspaperiin ja vääntökäppyrä osoittaa samaa kuin lapun yläosassa ilmoitettu max torque 534 Nm @ 3100 rpm. Ja siis Harisella penkitetty. Sen verran muisti pätki että tuossa on 1.5 ahdoilla nuo ilmoitetut lukemat. 1.3 ahdoilla tehot putos 2 kW ja vääntö 10 Nm. Täytyy skannata sähköiseen muotoon tuo lappu vielä. :green:
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

Ants1
Viestit: 875
Liittynyt: Ti Heinäkuu 21. 16:53:23 2009

Re: Tietoja ahtimista ja niiden toimivuudesta Cosworth 16v

Viesti Kirjoittaja Ants1 » Ke Syyskuu 9. 17:19:28 2009

hyvät on lukemat! 8)

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Tietoja ahtimista ja niiden toimivuudesta Cosworth 16v

Viesti Kirjoittaja Timo » To Syyskuu 10. 8:24:05 2009

no niin, testejä ajeltu ja hieman faktaa (tiedonkeruulta, ei MUTUa)

kone: cosworth 2.0 stage 8,6 (jjs; :wink: )
ahdin: Schwitzer SX700 modified, siivet 65/73? O:)

nelonen, 3000rpm ja kaasu 100%

3880rpm 1.0bar
4050rpm 1.2bar
4280rpm 1.5bar
4490rpm 2.0bar
7700rpm 2.0bar (max.teho ~630hv)
8500rpm 2.0bar (rajoitin, yhä ~600hv)

hox! 1.2bar mitattiin +500hv
nyt on vetoalue riittävän laaja.. :burn
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

polognese
Viestit: 86
Liittynyt: La Heinäkuu 11. 12:37:16 2009

Re: Tietoja ahtimista ja niiden toimivuudesta Cosworth 16v

Viesti Kirjoittaja polognese » Su Syyskuu 13. 22:15:30 2009

kunnon turboo katteltaessa kannattaa ostaa:
http://www.pure-pf.com/webshop/ppf_webs ... cts_id=766

pieni kokonen,herää aikasin ja tuollakin turbolla otettu yli 700 hp.oli vertailus jonku vastaavan garretin turbon kanssa mutta tämä tuotti yli 100hp enemmän samaan autoon....ja ei oo edes kovin kallis...
sierra 91 doch 4door
escort stw 97 gt

ja hakuses 98-02 ford ka

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tietoja ahtimista ja niiden toimivuudesta Cosworth 16v

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Su Syyskuu 13. 22:17:41 2009

Sori ehkä vähän offtopic, mutta mites Turbonetics turbot? Ainaki enkuissa tuntuu käyttävän paljon..?
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Tietoja ahtimista ja niiden toimivuudesta Cosworth 16v

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ma Syyskuu 14. 10:47:39 2009

Mun mielestä kannattais tänne laittaa lähinnä vaan noi omat kokemukset miten toimii Cossussa joku tietyn tyyppinen ahdin? Kaikki osaa varmaan lukea/etsiä netistä erinlaisia toinen toistaan parempia ahtimia?
Sorry ihan OT.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Tietoja ahtimista ja niiden toimivuudesta Cosworth 16v

Viesti Kirjoittaja Jake » Ma Syyskuu 14. 11:13:29 2009

Juurikin niin , tässä haetaan kokemuksia .

Vois vaikka poistaa nuo turhat viestit
ex Jäsen #10

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tietoja ahtimista ja niiden toimivuudesta Cosworth 16v

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Syyskuu 14. 12:11:24 2009

Joo, alotinkin tän topikin siksi että tänne kirjoteltas lähinnä -> minkä ahtimen hankit, miksi ja kuinka toimii, en sen takia että tänne laitetaan kaikenlaisia linkkejä kaikenolaisista ahtimista.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Tietoja ahtimista ja niiden toimivuudesta Cosworth 16v

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Marraskuu 30. 11:26:11 2009

Ei kukaan oo vissiin saanu lähiaikoina mitään uusia kokemuksia tällä saralla?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Vastaa Viestiin