männänrenkaista

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

cologne
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

männänrenkaista

Viesti Kirjoittaja cologne » Ke Maaliskuu 14. 21:18:31 2007

Muutama kyssäri männänrenkaista vastukset perusteluineen...
löysin nipun uusia männänrenkaita (2.0 diesel tojo crown) joiden mitat olisi samat kuin 2.3 Fordin V6. Koneesta ei tule virikonetta.

-Käykö dieselin männänrenkaat bensa koneeseen? Mun mielestä ei pitäs olla ongelmaa.
-Mitä eroa on 1. puristusrenkaalla ja 2. puristusrenkaalla.. lähinnä materiaali ja kestävyys yms. eli voiko vaihtaa keskenään.
-Jos alkuperäinen männänrengas on tasakulmainen joka reunalta ja uusi rengas viisto toiselta puolelta niin onko väliä vai pitääkö männästäkin löytyä viiste samalla kulmalla.
Fix Or Repair Daily
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Maaliskuu 15. 9:25:20 2007

lueskeles tuolta,
http://www.hastingsmfg.com/techtips.htm

ei renkaissa sinänsä ole eroa, toiset voi olla paremmin diesel-käyttöön soveltuvia kuin toiset
etenkin topikki
http://www.hastingsmfg.com/ServiceTips/ ... mendat.htm

miksi pitäis vaihtaa ?

toi viistejuttu ei selvinny, tarkotatko, ettö renkaan ulkopinta on vino ?
tossa kuva ku vähän kelaat
http://www.hastingsmfg.com/ServiceTips/ ... ontrol.htm

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Maaliskuu 15. 11:54:43 2007

Renkaan toinen sivu on siis viistetty, ei se osa joka hankaa sylinteriin. Männässä täytyy olla samanlainen viiste urassa. Näin aika usein on, ja siksi renkaissa on merkinnät miten päin se mäntään asennetaan.

Joissain renkaissa on ylimmän renkaan yläkulma viistetty, ilmeisesti siitä syystä että kun se kuluneeseen sylinteriin asennetaan, se ei pääse tapaamaan mahdolliseen olakkeeseen joka sylinteriin on kulunut. Jos kulunut pytty taas hoonataan niin paljon, että olakekin lähtee kokonaan, niin välys on jo aika iso.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

cologne
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne » To Maaliskuu 15. 18:07:53 2007

http://www.hastingsmfg.com/ServiceTips/ring_types.htm

alkuperäiset renkaat on 'Plain rectangular compression ring' tyyppiset

uudet hastingsit on 'Keystone compression ring' tyyppiset
joissa on yläkulma viistetty aivan kuten yritin selittää

ja siksi vaihdan kun entiset ovat kuluneet.. loogista eikö.. ja nämä sain rompetorilta 20 eurolla koko setin.
Fix Or Repair Daily
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Maaliskuu 16. 8:57:24 2007

Aivan sama mitkä siinä alle 6000rpm alle 100hv kutosessa hölpöttää kunhan renkaat heleesti pyörii eikä päät törmää :wink:

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Maaliskuu 16. 9:15:32 2007

Aha

äkkiä tuntuis, että männässä pitää olla vastaava viiste, muutenhan rengas alkaa kuluttaa männän uran reunaa, ja ura on kohta väljä.....

tosta asiasta varmaan löytyy teoriaa jos googlailee

cologne
Viestit: 174
Liittynyt: Ke Tammikuu 8. 14:44:30 2003
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cologne » Su Maaliskuu 18. 9:54:33 2007

Näyttäs siltä, että yläpuolelta viistottua rengasta ei saisi pistää uraan jossa ei ole vastaavaa viistettä männässä, siinä tulee tosiaan ongelmaksi, että männänrengas rupeaa liikkumaan urassaan ja syö uraa..

Mitä eroa on 1. ja 2. puristusrenkaan materiaaleissa pinnoitetta huomiomatta, voiko niitä vaihtaa keskenään jos ovat mitoiltaan vastaavat ?
Fix Or Repair Daily
------------------------------------------------------------
Ford Taunus 17m -66 2.3 V6 automatic
Ford Mondeo -97 1.8 Turnier

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Ma Elokuu 4. 14:58:58 2008

Nostetaampas tästä aiheesta kysymys, että:

Onko cossun männänrenkaiden öljyrengas sama kuin OHC:n? Onko tietoa?

Mahdollisesti Wisecon 91.8:iin pitäisi nyt saada uudet männänrenkaat koska 30tkm aikana mennyt tod näk nimenomaan öljyrengas/renkaat (Puristukset ok). Niin olisiko ns. cossu/ohc:sta parempi vaihtoehto tähän öljyrenkaan puolelta..

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ma Elokuu 4. 21:37:34 2008

Listan mukaan jokaisessa Ford Cosworth moottorissa on 3millinen rinkula ja muissa pääsääntöisesti 4millinen

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Elokuu 4. 21:44:26 2008

BlackEscort kirjoitti:Listan mukaan jokaisessa Ford Cosworth moottorissa on 3millinen rinkula ja muissa pääsääntöisesti 4millinen
Koskeeko varmasti kaikkia Ford Cosworth moottoreita..?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ma Elokuu 4. 22:04:13 2008

Sori, kaikki 2.0 16v. Siin listassa ei ollu korpin rinkuloita ollenkaan...ja kyse olikin mielestäni tuosta puolimoottorista? :roll:

Eikä myöskään listalla ollut mitään kilpa-ajoneuvoja tms...kyse siis sierran ja escon cossu moteista...

Edit: kylläpä meni nyt hankalaksi, ainakin ohc:n rengas 4mm ja sierra/esco cossun 3mm paksu...eli ainakaan toinen ei käy...
Viimeksi muokannut Pykälä, Ma Elokuu 4. 22:20:37 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Ma Elokuu 4. 22:16:40 2008

Newis kirjoitti:Nostetaampas tästä aiheesta kysymys, että:

Onko cossun männänrenkaiden öljyrengas sama kuin OHC:n? Onko tietoa?

Mahdollisesti Wisecon 91.8:iin pitäisi nyt saada uudet männänrenkaat koska 30tkm aikana mennyt tod näk nimenomaan öljyrengas/renkaat (Puristukset ok). Niin olisiko ns. cossu/ohc:sta parempi vaihtoehto tähän
öljyrenkaan puolelta..
ei taida olla wisecoissa saman kokoiset renkaat kuin cossussa...
ford escort´79 tic

Vastaa Viestiin