Kossun hammastanko
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
"Hampaat lähempää" kuvassa on keskimmäisissä hampaissa tasaiset pohjat ja reunoilla terävät eli ei ne kaikki hampaat samanlaisia ole.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Jotta asiaan saataisiin lisää valoa, voisitteko kirjata myös ohjausvaihteen valmistajan ja tod.näk. auton josta on alunperin kotoisin; esim. CamGears / cossu -88. Voisi sitten lopuksi vetää yhteenvedon FAQ:iin?
Kuinkakohan monessa on oikeasti enää jäljellä "omansa" tai Fordilta ostettu alkuperäinen varaosayksikkö?
ff, KtK: hienoa että olette räjäytelleet noita kappaleiksi, kuvien kera. Muistikuvat kun tuppaavat haalistumaan tai värjäytymään
Kuinkakohan monessa on oikeasti enää jäljellä "omansa" tai Fordilta ostettu alkuperäinen varaosayksikkö?
ff, KtK: hienoa että olette räjäytelleet noita kappaleiksi, kuvien kera. Muistikuvat kun tuppaavat haalistumaan tai värjäytymään

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Katton koodit ohjausvaihteesta ,kun seuraavan kerran menen tallille. Toi on kumminkin 1988 2wd cossun orkkis.
Vielä kun joku ottais puretusta vakiomallin hammastangosta kuvia.
edit: tässä paremmin zoomautuva kuva hampaista: http://s75.photobucket.com/albums/i293/ ... omattu.jpg
Vielä kun joku ottais puretusta vakiomallin hammastangosta kuvia.
edit: tässä paremmin zoomautuva kuva hampaista: http://s75.photobucket.com/albums/i293/ ... omattu.jpg
Viimeksi muokannut KtK, Ma Maaliskuu 24. 16:43:37 2008. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Kävin vilkuilemassa nopeesti tuota dohcin hammastusta, samanlainen on kuin tuossa cossussakin. En purkamaan ruennut nyt tähän hätään että olis saanu kokonaan esille ja mittoja otettua.
Edit: Tuo oma tanko valmistettu saksassa.
Edit: Tuo oma tanko valmistettu saksassa.
Viimeksi muokannut Sultzi, Ma Maaliskuu 24. 16:53:22 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
2WD ja 4WD ohjausvaihteet tulee eri puolelle palkkia kiinni. Muistaakseni niin päin että 4WD palkin etupuolelle ja 2WD palkin takapuolelle. Eli ei ne oikein voi samat olla. Ainakin kaveri osti omaan takavetoonsa ohjausvaihteen ja sovitteli sitä kiinni, mutta kun tuo kiinnitys oli eri, niin ei se sinne sopinut. Ostin sen sitten omaan nelikkoon ja siihen sopi.tony the tiger kirjoitti:Microcat ei tarjoa sierroihin kuin yhtä ainoaa ohjausvaihdetta, riippumatta onko cossu vai "karva". Nelari cossu mukaan luettuna.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
-
- Viestit: 4915
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
- Paikkakunta: Suomussalmi
-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
Karvalakkimallissakin? Kaverin auto on OHC, palkki saattoi olla peltinen en enää muista. Eli sitten ainakaan karvalakkimallin ohjausvaihde ei voi olla samalla numerolla kuin Cossun vaihde.timoheikkinen792 kirjoitti:Molenmat tulevat etupuolelle
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
-
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
- Paikkakunta: #803
Se siitä mielikuvituksen puutteestani, näköjään tuolla hammasprofiilin muutoksella mahdollistuu muuttuva välityssuhde. No opinpahan taas jotain uuttaSLEI kirjoitti:"Hampaat lähempää" kuvassa on keskimmäisissä hampaissa tasaiset pohjat ja reunoilla terävät eli ei ne kaikki hampaat samanlaisia ole.

jjs: kannatetaan, selvää FAQ-ainesta.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii

-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
-
- Viestit: 565
- Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
- Paikkakunta: Valkeala
En löytänyt valmistajan nimeä tosta tangosta,ainoastaan numerosarjan 34005201LHD.Suurella todennäköisyydellä alkuperäinen osa,koska kuittiläjästä ei löytynyt mainintaa,että olisi vaihdettu.
Pystyakselin laakerissa on pikkusen väljää,haen huomenna uuden laakerin ja stefan,jos edes vähän paranis,eipä tolle muuta voi....
Pystyakselin laakerissa on pikkusen väljää,haen huomenna uuden laakerin ja stefan,jos edes vähän paranis,eipä tolle muuta voi....
Focus ST -06
#289
#289
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Tarkista myös rattiakselin tila ainakin säädettävässä kulkee kolmikulmaiset putket sisäkkäin ja siinä on yksi paikka jossa syntyy väljyyttä ohjaukseen.ff kirjoitti:En löytänyt valmistajan nimeä tosta tangosta,ainoastaan numerosarjan 34005201LHD.Suurella todennäköisyydellä alkuperäinen osa,koska kuittiläjästä ei löytynyt mainintaa,että olisi vaihdettu.
Pystyakselin laakerissa on pikkusen väljää,haen huomenna uuden laakerin ja stefan,jos edes vähän paranis,eipä tolle muuta voi....
Jos "hammaspeikko" -kuvan tangosta olisi lähtenyt noin paljon tavaraa pois, niin tehostimen pumppu olisi kulunut aivan soseeksi eikä se paljon enää painetta tuottaisi. Sierran tehostinpiirissä ei taida olla mitään suodatinta, ei ainakaan sellaista mokkulaa ole tullut vastaan?
Tönärillä voisi mitata paljonko niissä hampaissa on eroa keskellä ja reunoissa, ottaa mitan vaikka hampaan kyljen keskikohdasta seuraavaa hampaaseen.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 565
- Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
- Paikkakunta: Valkeala
Noniin,sen verran jäi asia vaivaamaan,että piti käydä ostamassa dokki sierran hammastanko valmistaja zf.Äkkiseltään tangot on samanlaiset,hammastus näyttää samanlaiselta ja tanko on yhtäpitkä.
Vertaili mitalla "iskua" ja eroahan niissä oli
Mitta käteen ja eroa oli itse tangon kotelossa dokki tankon kotelo n.58cm vs kossu tankon kotelo 60cm,dokki tangolla siis pyörät kääntyy enemmän.
Meinasin vaihtaa noi dokkitangon hilut kossu tangon koteloon eiköhän se noin pelaa.
Jatketaan taas tutkiskelua.....
Vertaili mitalla "iskua" ja eroahan niissä oli

Meinasin vaihtaa noi dokkitangon hilut kossu tangon koteloon eiköhän se noin pelaa.
Jatketaan taas tutkiskelua.....
Viimeksi muokannut ff, Ma Maaliskuu 24. 21:37:41 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus ST -06
#289
#289
-
- Viestit: 565
- Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
- Paikkakunta: Valkeala
Tarkemmin kun tutkaili,niin onhan siinä hammastuksessakin eroa,hammaskulma ei ole sama parivertailu,kossun tanko on oikeanpuoleinen.
Focus ST -06
#289
#289
-
- Viestit: 565
- Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
- Paikkakunta: Valkeala
2mm on eroa leveydessä,eli eipä onnistukkaan sisuskalujen vaihto toiseen koteloon.Kyllä se kossun tanko on vaan omanlaisensa,mitoissa on eroja.KtK kirjoitti:Cossun tanko näyttää leveämmältäkin kuvassa.
Laidasta laitaan käännettynä toi dokin tanko ei paljoa ole hitaampi,kierroksia ehkä 2,7.
Jokuhan voi vielä tarkistaa jonkun muun normisierran tangosta,täsmääkö ne mitat tohon dokin tankoon.
Focus ST -06
#289
#289
-
- Viestit: 565
- Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
- Paikkakunta: Valkeala
Heikkoa on sen pystyakselin laakerien kanssa,alapuolen normilaakerin sentään sai,yläpuolella olevaa inan erikoisempaa laakeria ei kuulemma saa edes tilaamalla.Stefan sai "vastaavan",mutta ei oikein istu,lukkorengas ei mahdu paikalleen.Dokkitangossa yläpuolen hilut on erilaiset,eikäy.
Kasasin kossuntangon,ainakin jotain vaikutusta tolla laakerin ja öljyjen vaihdolla oli,ei lonksua läheskään samalla tavalla.
Autoon on vaihdettu motonetistä ostettu ohjauspylvään helasarja,mutta se kumi on halkaisialtaan pienenpi,kuin pellissä oleva reikä,onko toikin osa muka erilainen?
Kasasin kossuntangon,ainakin jotain vaikutusta tolla laakerin ja öljyjen vaihdolla oli,ei lonksua läheskään samalla tavalla.
Autoon on vaihdettu motonetistä ostettu ohjauspylvään helasarja,mutta se kumi on halkaisialtaan pienenpi,kuin pellissä oleva reikä,onko toikin osa muka erilainen?
Focus ST -06
#289
#289
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
ff kirjoitti:2mm on eroa leveydessä,eli eipä onnistukkaan sisuskalujen vaihto toiseen koteloon.Kyllä se kossun tanko on vaan omanlaisensa,mitoissa on eroja.KtK kirjoitti:Cossun tanko näyttää leveämmältäkin kuvassa.
Laidasta laitaan käännettynä toi dokin tanko ei paljoa ole hitaampi,kierroksia ehkä 2,7.
Jokuhan voi vielä tarkistaa jonkun muun normisierran tangosta,täsmääkö ne mitat tohon dokin tankoon.


Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 565
- Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
- Paikkakunta: Valkeala
Onhan se tietysti mahdollista,että tangon leveydessä on valmistajien kesken heittoja.Kotelon pituus kuitenkin selittää sen,miksi kossut kääntyy huonommin.jjs kirjoitti:ff kirjoitti:2mm on eroa leveydessä,eli eipä onnistukkaan sisuskalujen vaihto toiseen koteloon.Kyllä se kossun tanko on vaan omanlaisensa,mitoissa on eroja.KtK kirjoitti:Cossun tanko näyttää leveämmältäkin kuvassa.
Laidasta laitaan käännettynä toi dokin tanko ei paljoa ole hitaampi,kierroksia ehkä 2,7.
Jokuhan voi vielä tarkistaa jonkun muun normisierran tangosta,täsmääkö ne mitat tohon dokin tankoon.Kannattanee myös vielä poissulkea eri valmistajista riippuvat erot. Tuollainen leveysero voi olla siitä kiinni. Lisää tankoja säleiksi!
Focus ST -06
#289
#289
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
joopajoo,tarkastellaan livenä ens kesänä myöskin V6sen 3.5kierroksen hammastankoa vaikka se ei liitykkään cossun hammastankoon mutta meneehän se tohon paljon puhuttuun karvasierra-osastoonylimark kirjoitti:Haynesin mukaan V6 riesoissa kierroksia laidasta laitaan seuraavasti:
2wd: 2.71 TAI 2.56
4wd: 2.84
-
- Viestit: 195
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
- Paikkakunta: Espoo
En tiedä uttaako mutta vaihdoin omaan ohc Is:ssääni (-86), 2wd cossusta kaikki paitsi palkin eteen. Ennen oli karvan päältä 3.5 kirerrosta ralila tapista tappiin ja nyt on tasan se 2.5. Ja renkaat todellakin käätyy vähemmän kuin ennen. Jotenkin tou swappi kuiteskin vaikuttanut ohjausgeometriaan..
Ratsastetaan...
Jotenkin semmonen fiilis että eturenkaat oilisi edempänä kuin ennen.
Ku ottaa sisälokareihin normi cosan vanteillakin kiinni kun kääntää renkaita 205/55/15, ihan siihen ulkolaitaan ei sisälle minnekkään. On alla uudet weitecin -35mm jouset ja cossun bilsteinit. Ja kun katsoo missä rengas on lokariin verrattuna niin näyttää siltä kun se olisi edempänä kuin mitä tarkoitus. Ennen etupään osien vaihtoa ei ottanut kiinni.
Mikäs tämän voisi aiheuttaa, eli osat vaihdettiin kaikki iskareista vakaajaan etupalkkia lukuunottamatta. Tukivarren reijät porattiin vain isommiksi palkissa. Tukivarret on jollain keltaisila uretaanipuslilla varustetut, onko mahdollista että ne on jotkut paskat halpis puslat ja on väärän mittaset jonka takia ne työntäisi tukivartta eteenpäin ja rengasta samalla? Vai onko tässä osienvaihdossa joku juju jota en huomannut? Ajettu on näillä osilla jo koko talven ja mitään ongelmia ei ole ollut, kesän "joskus" tullessa vaan tahtoisi saada isommat vanteet alle ilman että ottaisi kiinni etupuskuriin/sisäloksuun. Kaareen kun ei ota nytkään.
Sori että poikkesin aiheesta...
Ratsastetaan...
Jotenkin semmonen fiilis että eturenkaat oilisi edempänä kuin ennen.

Mikäs tämän voisi aiheuttaa, eli osat vaihdettiin kaikki iskareista vakaajaan etupalkkia lukuunottamatta. Tukivarren reijät porattiin vain isommiksi palkissa. Tukivarret on jollain keltaisila uretaanipuslilla varustetut, onko mahdollista että ne on jotkut paskat halpis puslat ja on väärän mittaset jonka takia ne työntäisi tukivartta eteenpäin ja rengasta samalla? Vai onko tässä osienvaihdossa joku juju jota en huomannut? Ajettu on näillä osilla jo koko talven ja mitään ongelmia ei ole ollut, kesän "joskus" tullessa vaan tahtoisi saada isommat vanteet alle ilman että ottaisi kiinni etupuskuriin/sisäloksuun. Kaareen kun ei ota nytkään.
Sori että poikkesin aiheesta...
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Tosta topickista löytyy vastaus Juipan kysymykseen eli http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... a&start=25
Ja sitten itse asiaan eli onko toi cossun 2,5 kierrosta, mikä täällä on mainittu niin ihan faktaa vai suunnilleen, kun jossain teknisissä tiedoissa toi ilmoitetaan 2,4 kierrosta ja itsekkin olen omastani mitannut olevinaan ainakin tuon vähän alle 2,5 kier. (eli siis 2,4kier.). Tällä hain ihan sitä, että voiko noissa hammastangoissa olla myös eroja keskenään eri cossumallien/vuosimallien kesken?
Ja sitten itse asiaan eli onko toi cossun 2,5 kierrosta, mikä täällä on mainittu niin ihan faktaa vai suunnilleen, kun jossain teknisissä tiedoissa toi ilmoitetaan 2,4 kierrosta ja itsekkin olen omastani mitannut olevinaan ainakin tuon vähän alle 2,5 kier. (eli siis 2,4kier.). Tällä hain ihan sitä, että voiko noissa hammastangoissa olla myös eroja keskenään eri cossumallien/vuosimallien kesken?
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Juippa:
Cossussa on etupyörät hieman edempänä. Vakaaja on vähän pidempi jos se on sedancossusta. Siivessä on lyhyempi.
Etuna kasvaneesta casterista on parempi suuntavakavuus, siipi on hermostuneempi. Jopa niin paljon että mm. saksalaisille siipicossuihin vaihdettiin Fordilla takuuna tuo "pidempi" sedan -tyyppinen vakaaja jos valittivat tarpeeksi. Tietolähde: Jeremy Walton. Kertoi viimeksi kun käytiin kahvilla
Cossussa on etupyörät hieman edempänä. Vakaaja on vähän pidempi jos se on sedancossusta. Siivessä on lyhyempi.
Etuna kasvaneesta casterista on parempi suuntavakavuus, siipi on hermostuneempi. Jopa niin paljon että mm. saksalaisille siipicossuihin vaihdettiin Fordilla takuuna tuo "pidempi" sedan -tyyppinen vakaaja jos valittivat tarpeeksi. Tietolähde: Jeremy Walton. Kertoi viimeksi kun käytiin kahvilla

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 580
- Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
- Paikkakunta: Tampere & Virrat
Mun 2wd '89 tanko kääntyy tosiaan karvan yli 2,5 kierrosta, eli olisikohan niissäkin sitten vuosimallikohtaisia eroja...ff kirjoitti:Alle 2,5 kierrosta kääntyy tolla mun tangolla,kyllä se taitaa olla ton 2,4.

Täytyykin ens viikonloppuna kömytä auton alla sen verran että nään sen tangon numeron tai mitä tunnistetietoja siinä nyt onkaan.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89
-
- Viestit: 565
- Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
- Paikkakunta: Valkeala
Mittaappa kotelon pituus ja pystyakselista tämä mitta,kossutanko on useamman millin ohuempi.SeppoJJ kirjoitti:Mun 2wd '89 tanko kääntyy tosiaan karvan yli 2,5 kierrosta, eli olisikohan niissäkin sitten vuosimallikohtaisia eroja...ff kirjoitti:Alle 2,5 kierrosta kääntyy tolla mun tangolla,kyllä se taitaa olla ton 2,4.![]()
Täytyykin ens viikonloppuna kömytä auton alla sen verran että nään sen tangon numeron tai mitä tunnistetietoja siinä nyt onkaan.
Focus ST -06
#289
#289
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Noh, selviiks tää vai ei?
Kävikö nyt kumminkin niin että käy joo mut ei teknisesti sama?
Mä ainakin pitäydyn vieläkin alkuperäisessä kannassani että älkää sekoittako niitä karva-osia aitoihin kossuihin.
Itse en laittas saman verran ajettua paskaa cl osaa korvaamaan vaan preppais alkuperäisen. Ei sieltä mikään välitys kulu vaan pumppu, helat, puslat, tivarit osastoo.
Joku vois selvittää mistä kunnolliset preppaussetit kun nää alkaa kulahtaa väkisinkin.
Maku vaan häipyy jos aletaan sotkee aitoihin jotain korvaavaa. Aitoihin aidot tai identtinen korvaava.
Kävikö nyt kumminkin niin että käy joo mut ei teknisesti sama?
Mä ainakin pitäydyn vieläkin alkuperäisessä kannassani että älkää sekoittako niitä karva-osia aitoihin kossuihin.
Itse en laittas saman verran ajettua paskaa cl osaa korvaamaan vaan preppais alkuperäisen. Ei sieltä mikään välitys kulu vaan pumppu, helat, puslat, tivarit osastoo.
Joku vois selvittää mistä kunnolliset preppaussetit kun nää alkaa kulahtaa väkisinkin.
Maku vaan häipyy jos aletaan sotkee aitoihin jotain korvaavaa. Aitoihin aidot tai identtinen korvaava.
-
- Viestit: 565
- Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
- Paikkakunta: Valkeala
Kyllä mä ainakin uskallan jo väittää,että kyllä kossussa on ihan omanlaisensa hammastanko,on niissä senverran eroa.Varaosien saanti hammastankoon on vaan melko vaikeaa.Näköjään hammastankopeikko leviää helposti,fokuksessa rupesi ohjaus koluamaan,hammastankohan sieltä on rikkiSHR kirjoitti:Noh, selviiks tää vai ei?
Kävikö nyt kumminkin niin että käy joo mut ei teknisesti sama?
Mä ainakin pitäydyn vieläkin alkuperäisessä kannassani että älkää sekoittako niitä karva-osia aitoihin kossuihin.
Itse en laittas saman verran ajettua paskaa cl osaa korvaamaan vaan preppais alkuperäisen. Ei sieltä mikään välitys kulu vaan pumppu, helat, puslat, tivarit osastoo.
Joku vois selvittää mistä kunnolliset preppaussetit kun nää alkaa kulahtaa väkisinkin.
Maku vaan häipyy jos aletaan sotkee aitoihin jotain korvaavaa. Aitoihin aidot tai identtinen korvaava.

Focus ST -06
#289
#289
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
Vanhaa aihetta jatkaen. Onko kukaan kokeillut tehdä muutoksia cossun etupäähän, hammastankoon, kääntövarsiin ym, että saisi lisää kääntyvyyttä pyörille. Välillä cossua luisussa viedessä tuntuu että sais noi pyörät käänytä reippaasti enemmän kun meinaa väkisinkin kolahtaa tappiin. Ite mietin pientä holkkia hammastangon ja raidetangon pään väliin, sekä spaserit vanteille niin ei heti ottais vakaajaan.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
Onko kukaan tutkinut miten nuo holkit on kiinnitetty, vänkärin puolella kokeilin pyöräyttää kääntyi noin 1/8 kierrosta. ja ei ainakaan pienellä vedolla tullut ulos.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: La Elokuu 2. 17:17:41 2008
Re: Kossun hammastanko
Tere,
Mielenkiintoinen hammastanko keskustelu. Muutama kommentti Cossuista löytyneisiin hammastankoihin.
RScossussa oli alunperin hammastanko, jonka väitettiin olevan muuttuvasuhteinen (2.4 kierrosta).
Epäuskoisena en tietenkään siihen uskonut. Tiedon haluisena insinööron alkuna pistin tangon osiksi (1989) ja tottahan se oli.
Sedan 2wd Cossussa on uudempi ja luotettavampi hammastanko, mutta siinä ei ole muuttuvasuhteista välitystä.
Vuosien varrella harraste Cossuni hammastanko kokoelmaan on kertynyt RScossun muuttuvasuhteinen, Sedanin vakio, A-ryhmän RS cossun (1.8kierrosta) ja tehostamaton RS500:ssa radalla käytetty (2.8 kierrosta).
Normiajossa tykkään RScossun muuttuva suhteisesta. Kun mennään "isoa lujaa" radalla tms., tehostamaton on paras.
Vakio Sierrojen hammastangoista ei ole kokemusta. Paitsi tietty siitä 4.2 kerrosta laidasta laitaan trukkiohjauksesta.
Mielenkiintoinen hammastanko keskustelu. Muutama kommentti Cossuista löytyneisiin hammastankoihin.
RScossussa oli alunperin hammastanko, jonka väitettiin olevan muuttuvasuhteinen (2.4 kierrosta).
Epäuskoisena en tietenkään siihen uskonut. Tiedon haluisena insinööron alkuna pistin tangon osiksi (1989) ja tottahan se oli.
Sedan 2wd Cossussa on uudempi ja luotettavampi hammastanko, mutta siinä ei ole muuttuvasuhteista välitystä.
Vuosien varrella harraste Cossuni hammastanko kokoelmaan on kertynyt RScossun muuttuvasuhteinen, Sedanin vakio, A-ryhmän RS cossun (1.8kierrosta) ja tehostamaton RS500:ssa radalla käytetty (2.8 kierrosta).
Normiajossa tykkään RScossun muuttuva suhteisesta. Kun mennään "isoa lujaa" radalla tms., tehostamaton on paras.
Vakio Sierrojen hammastangoista ei ole kokemusta. Paitsi tietty siitä 4.2 kerrosta laidasta laitaan trukkiohjauksesta.

-
- Viestit: 3557
- Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
- Paikkakunta: orimattila
- Viesti:
Re: Kossun hammastanko
Hyvää tutkittua tietoa, ja vieläpä ekalla postauksellaeggenberger kirjoitti:Tere,
Mielenkiintoinen hammastanko keskustelu. Muutama kommentti Cossuista löytyneisiin hammastankoihin.
RScossussa oli alunperin hammastanko, jonka väitettiin olevan muuttuvasuhteinen (2.4 kierrosta).
Epäuskoisena en tietenkään siihen uskonut. Tiedon haluisena insinööron alkuna pistin tangon osiksi (1989) ja tottahan se oli.
Sedan 2wd Cossussa on uudempi ja luotettavampi hammastanko, mutta siinä ei ole muuttuvasuhteista välitystä.
Vuosien varrella harraste Cossuni hammastanko kokoelmaan on kertynyt RScossun muuttuvasuhteinen, Sedanin vakio, A-ryhmän RS cossun (1.8kierrosta) ja tehostamaton RS500:ssa radalla käytetty (2.8 kierrosta).
Normiajossa tykkään RScossun muuttuva suhteisesta. Kun mennään "isoa lujaa" radalla tms., tehostamaton on paras.
Vakio Sierrojen hammastangoista ei ole kokemusta. Paitsi tietty siitä 4.2 kerrosta laidasta laitaan trukkiohjauksesta.

Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa
Pari muutakin autoa
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Kossun hammastanko
Lainataa topicia, hieman ohi aiheen, mutta täällä kun on juteltu paljon näistä scorpion ja dohc riesan tangoista, niin ovatko perus scorpion ja dohc sierran tehostettu hammastanko TÄYSIN sama lukuunottamatta raidetankoja? Eli onko fyysisiltä mitoiltaan eroa itse hammastangossa?
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Kossun hammastanko
Hmmm...caltsu kirjoitti:Hyvää tutkittua tietoa, ja vieläpä ekalla postauksellaeggenberger kirjoitti:tehostamaton RS500:ssa radalla käytetty (2.8 kierrosta)


2,4-2,8 haarukkaan osuvia aftermarket -tankoja Bullworker -ohjaukseen on saanut jo pitkään. Ford itse ei moisia tiettävästi tehnyt, ainakaan osaluettelot eivät tunne.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: La Elokuu 2. 17:17:41 2008
Re: Kossun hammastanko
Jep,
Kävin tsekkaamassa ko. tangon. Olet oikeassa se on 1.6 kierrosta laidasta laitaan ja pumppu on ZF:n tekele.
Omassa autossani olen saanut sitä käyttää. Se on kyllä siviilikäytössä liian nopea, mutta sillä oli aikanaan (15 vuotta sitten) kiva
tehdä "formulaohituksia".
2.8 tanko on Ringshausenin RS500 cossusta. Siinä EI ole tehostinta. Sen pystyy rajoittamaan lisäholkeilla 2.4 kierrokseen.
Quaife tekee myös tuollaista sarjaa, mutta se on erinäköinen. Sitä onko tuo tanko fordin valmiste, en tiedä.
Kävin tsekkaamassa ko. tangon. Olet oikeassa se on 1.6 kierrosta laidasta laitaan ja pumppu on ZF:n tekele.
Omassa autossani olen saanut sitä käyttää. Se on kyllä siviilikäytössä liian nopea, mutta sillä oli aikanaan (15 vuotta sitten) kiva
tehdä "formulaohituksia".
2.8 tanko on Ringshausenin RS500 cossusta. Siinä EI ole tehostinta. Sen pystyy rajoittamaan lisäholkeilla 2.4 kierrokseen.
Quaife tekee myös tuollaista sarjaa, mutta se on erinäköinen. Sitä onko tuo tanko fordin valmiste, en tiedä.