Kossun hammastanko

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Maaliskuu 24. 15:54:11 2008

"Hampaat lähempää" kuvassa on keskimmäisissä hampaissa tasaiset pohjat ja reunoilla terävät eli ei ne kaikki hampaat samanlaisia ole.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Maaliskuu 24. 16:21:11 2008

Jotta asiaan saataisiin lisää valoa, voisitteko kirjata myös ohjausvaihteen valmistajan ja tod.näk. auton josta on alunperin kotoisin; esim. CamGears / cossu -88. Voisi sitten lopuksi vetää yhteenvedon FAQ:iin?

Kuinkakohan monessa on oikeasti enää jäljellä "omansa" tai Fordilta ostettu alkuperäinen varaosayksikkö?

ff, KtK: hienoa että olette räjäytelleet noita kappaleiksi, kuvien kera. Muistikuvat kun tuppaavat haalistumaan tai värjäytymään :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Maaliskuu 24. 16:25:47 2008

Katton koodit ohjausvaihteesta ,kun seuraavan kerran menen tallille. Toi on kumminkin 1988 2wd cossun orkkis.

Vielä kun joku ottais puretusta vakiomallin hammastangosta kuvia.


edit: tässä paremmin zoomautuva kuva hampaista: http://s75.photobucket.com/albums/i293/ ... omattu.jpg
Viimeksi muokannut KtK, Ma Maaliskuu 24. 16:43:37 2008. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Maaliskuu 24. 16:31:21 2008

Kävin vilkuilemassa nopeesti tuota dohcin hammastusta, samanlainen on kuin tuossa cossussakin. En purkamaan ruennut nyt tähän hätään että olis saanu kokonaan esille ja mittoja otettua.

Edit: Tuo oma tanko valmistettu saksassa.
Viimeksi muokannut Sultzi, Ma Maaliskuu 24. 16:53:22 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ma Maaliskuu 24. 16:34:13 2008

tony the tiger kirjoitti:Microcat ei tarjoa sierroihin kuin yhtä ainoaa ohjausvaihdetta, riippumatta onko cossu vai "karva". Nelari cossu mukaan luettuna.
2WD ja 4WD ohjausvaihteet tulee eri puolelle palkkia kiinni. Muistaakseni niin päin että 4WD palkin etupuolelle ja 2WD palkin takapuolelle. Eli ei ne oikein voi samat olla. Ainakin kaveri osti omaan takavetoonsa ohjausvaihteen ja sovitteli sitä kiinni, mutta kun tuo kiinnitys oli eri, niin ei se sinne sopinut. Ostin sen sitten omaan nelikkoon ja siihen sopi.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Ma Maaliskuu 24. 16:39:43 2008

Molenmat tulevat etupuolelle

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ma Maaliskuu 24. 16:42:44 2008

timoheikkinen792 kirjoitti:Molenmat tulevat etupuolelle
Karvalakkimallissakin? Kaverin auto on OHC, palkki saattoi olla peltinen en enää muista. Eli sitten ainakaan karvalakkimallin ohjausvaihde ei voi olla samalla numerolla kuin Cossun vaihde.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Ma Maaliskuu 24. 16:43:35 2008

SLEI kirjoitti:"Hampaat lähempää" kuvassa on keskimmäisissä hampaissa tasaiset pohjat ja reunoilla terävät eli ei ne kaikki hampaat samanlaisia ole.
Se siitä mielikuvituksen puutteestani, näköjään tuolla hammasprofiilin muutoksella mahdollistuu muuttuva välityssuhde. No opinpahan taas jotain uutta :wink:

jjs: kannatetaan, selvää FAQ-ainesta.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Ma Maaliskuu 24. 17:00:40 2008

En löytänyt valmistajan nimeä tosta tangosta,ainoastaan numerosarjan 34005201LHD.Suurella todennäköisyydellä alkuperäinen osa,koska kuittiläjästä ei löytynyt mainintaa,että olisi vaihdettu.
Pystyakselin laakerissa on pikkusen väljää,haen huomenna uuden laakerin ja stefan,jos edes vähän paranis,eipä tolle muuta voi....
Focus ST -06
#289

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Maaliskuu 24. 19:37:08 2008

ff kirjoitti:En löytänyt valmistajan nimeä tosta tangosta,ainoastaan numerosarjan 34005201LHD.Suurella todennäköisyydellä alkuperäinen osa,koska kuittiläjästä ei löytynyt mainintaa,että olisi vaihdettu.
Pystyakselin laakerissa on pikkusen väljää,haen huomenna uuden laakerin ja stefan,jos edes vähän paranis,eipä tolle muuta voi....
Tarkista myös rattiakselin tila ainakin säädettävässä kulkee kolmikulmaiset putket sisäkkäin ja siinä on yksi paikka jossa syntyy väljyyttä ohjaukseen.
Jos "hammaspeikko" -kuvan tangosta olisi lähtenyt noin paljon tavaraa pois, niin tehostimen pumppu olisi kulunut aivan soseeksi eikä se paljon enää painetta tuottaisi. Sierran tehostinpiirissä ei taida olla mitään suodatinta, ei ainakaan sellaista mokkulaa ole tullut vastaan?

Tönärillä voisi mitata paljonko niissä hampaissa on eroa keskellä ja reunoissa, ottaa mitan vaikka hampaan kyljen keskikohdasta seuraavaa hampaaseen.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Maaliskuu 24. 19:39:21 2008

No arvoisa raati, mikä on tulos/väliaikatulos?
Onko tangot identtiset, entä ohjausgeometria?

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ma Maaliskuu 24. 19:42:46 2008

Haynesin mukaan V6 riesoissa kierroksia laidasta laitaan seuraavasti:

2wd: 2.71 TAI 2.56
4wd: 2.84
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Ma Maaliskuu 24. 19:51:53 2008

Noniin,sen verran jäi asia vaivaamaan,että piti käydä ostamassa dokki sierran hammastanko valmistaja zf.Äkkiseltään tangot on samanlaiset,hammastus näyttää samanlaiselta ja tanko on yhtäpitkä.
Vertaili mitalla "iskua" ja eroahan niissä oli :shock: Mitta käteen ja eroa oli itse tangon kotelossa dokki tankon kotelo n.58cm vs kossu tankon kotelo 60cm,dokki tangolla siis pyörät kääntyy enemmän.

Meinasin vaihtaa noi dokkitangon hilut kossu tangon koteloon eiköhän se noin pelaa.
Jatketaan taas tutkiskelua.....
Viimeksi muokannut ff, Ma Maaliskuu 24. 21:37:41 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Focus ST -06
#289

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Ma Maaliskuu 24. 20:39:49 2008

Tarkemmin kun tutkaili,niin onhan siinä hammastuksessakin eroa,hammaskulma ei ole sama parivertailu,kossun tanko on oikeanpuoleinen.
Focus ST -06
#289

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Maaliskuu 24. 23:06:28 2008

Cossun tanko näyttää leveämmältäkin kuvassa.

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Ti Maaliskuu 25. 8:43:42 2008

KtK kirjoitti:Cossun tanko näyttää leveämmältäkin kuvassa.
2mm on eroa leveydessä,eli eipä onnistukkaan sisuskalujen vaihto toiseen koteloon.Kyllä se kossun tanko on vaan omanlaisensa,mitoissa on eroja.
Laidasta laitaan käännettynä toi dokin tanko ei paljoa ole hitaampi,kierroksia ehkä 2,7.
Jokuhan voi vielä tarkistaa jonkun muun normisierran tangosta,täsmääkö ne mitat tohon dokin tankoon.
Focus ST -06
#289

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Ti Maaliskuu 25. 13:10:20 2008

Heikkoa on sen pystyakselin laakerien kanssa,alapuolen normilaakerin sentään sai,yläpuolella olevaa inan erikoisempaa laakeria ei kuulemma saa edes tilaamalla.Stefan sai "vastaavan",mutta ei oikein istu,lukkorengas ei mahdu paikalleen.Dokkitangossa yläpuolen hilut on erilaiset,eikäy.

Kasasin kossuntangon,ainakin jotain vaikutusta tolla laakerin ja öljyjen vaihdolla oli,ei lonksua läheskään samalla tavalla.

Autoon on vaihdettu motonetistä ostettu ohjauspylvään helasarja,mutta se kumi on halkaisialtaan pienenpi,kuin pellissä oleva reikä,onko toikin osa muka erilainen?
Focus ST -06
#289

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Maaliskuu 25. 15:48:03 2008

ff kirjoitti:
KtK kirjoitti:Cossun tanko näyttää leveämmältäkin kuvassa.
2mm on eroa leveydessä,eli eipä onnistukkaan sisuskalujen vaihto toiseen koteloon.Kyllä se kossun tanko on vaan omanlaisensa,mitoissa on eroja.
Laidasta laitaan käännettynä toi dokin tanko ei paljoa ole hitaampi,kierroksia ehkä 2,7.
Jokuhan voi vielä tarkistaa jonkun muun normisierran tangosta,täsmääkö ne mitat tohon dokin tankoon.
:idea: Kannattanee myös vielä poissulkea eri valmistajista riippuvat erot. Tuollainen leveysero voi olla siitä kiinni. Lisää tankoja säleiksi! :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Ti Maaliskuu 25. 17:48:55 2008

jjs kirjoitti:
ff kirjoitti:
KtK kirjoitti:Cossun tanko näyttää leveämmältäkin kuvassa.
2mm on eroa leveydessä,eli eipä onnistukkaan sisuskalujen vaihto toiseen koteloon.Kyllä se kossun tanko on vaan omanlaisensa,mitoissa on eroja.
Laidasta laitaan käännettynä toi dokin tanko ei paljoa ole hitaampi,kierroksia ehkä 2,7.
Jokuhan voi vielä tarkistaa jonkun muun normisierran tangosta,täsmääkö ne mitat tohon dokin tankoon.
:idea: Kannattanee myös vielä poissulkea eri valmistajista riippuvat erot. Tuollainen leveysero voi olla siitä kiinni. Lisää tankoja säleiksi! :)
Onhan se tietysti mahdollista,että tangon leveydessä on valmistajien kesken heittoja.Kotelon pituus kuitenkin selittää sen,miksi kossut kääntyy huonommin.
Focus ST -06
#289

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ti Maaliskuu 25. 20:14:42 2008

ylimark kirjoitti:Haynesin mukaan V6 riesoissa kierroksia laidasta laitaan seuraavasti:

2wd: 2.71 TAI 2.56
4wd: 2.84
joopajoo,tarkastellaan livenä ens kesänä myöskin V6sen 3.5kierroksen hammastankoa vaikka se ei liitykkään cossun hammastankoon mutta meneehän se tohon paljon puhuttuun karvasierra-osastoon

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Ke Maaliskuu 26. 16:59:15 2008

En tiedä uttaako mutta vaihdoin omaan ohc Is:ssääni (-86), 2wd cossusta kaikki paitsi palkin eteen. Ennen oli karvan päältä 3.5 kirerrosta ralila tapista tappiin ja nyt on tasan se 2.5. Ja renkaat todellakin käätyy vähemmän kuin ennen. Jotenkin tou swappi kuiteskin vaikuttanut ohjausgeometriaan..

Ratsastetaan...
Jotenkin semmonen fiilis että eturenkaat oilisi edempänä kuin ennen. :roll: Ku ottaa sisälokareihin normi cosan vanteillakin kiinni kun kääntää renkaita 205/55/15, ihan siihen ulkolaitaan ei sisälle minnekkään. On alla uudet weitecin -35mm jouset ja cossun bilsteinit. Ja kun katsoo missä rengas on lokariin verrattuna niin näyttää siltä kun se olisi edempänä kuin mitä tarkoitus. Ennen etupään osien vaihtoa ei ottanut kiinni.

Mikäs tämän voisi aiheuttaa, eli osat vaihdettiin kaikki iskareista vakaajaan etupalkkia lukuunottamatta. Tukivarren reijät porattiin vain isommiksi palkissa. Tukivarret on jollain keltaisila uretaanipuslilla varustetut, onko mahdollista että ne on jotkut paskat halpis puslat ja on väärän mittaset jonka takia ne työntäisi tukivartta eteenpäin ja rengasta samalla? Vai onko tässä osienvaihdossa joku juju jota en huomannut? Ajettu on näillä osilla jo koko talven ja mitään ongelmia ei ole ollut, kesän "joskus" tullessa vaan tahtoisi saada isommat vanteet alle ilman että ottaisi kiinni etupuskuriin/sisäloksuun. Kaareen kun ei ota nytkään.

Sori että poikkesin aiheesta...
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Maaliskuu 26. 18:13:10 2008

Tosta topickista löytyy vastaus Juipan kysymykseen eli http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... a&start=25

Ja sitten itse asiaan eli onko toi cossun 2,5 kierrosta, mikä täällä on mainittu niin ihan faktaa vai suunnilleen, kun jossain teknisissä tiedoissa toi ilmoitetaan 2,4 kierrosta ja itsekkin olen omastani mitannut olevinaan ainakin tuon vähän alle 2,5 kier. (eli siis 2,4kier.). Tällä hain ihan sitä, että voiko noissa hammastangoissa olla myös eroja keskenään eri cossumallien/vuosimallien kesken?

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Ke Maaliskuu 26. 18:43:17 2008

Alle 2,5 kierrosta kääntyy tolla mun tangolla,kyllä se taitaa olla ton 2,4.
Focus ST -06
#289

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Maaliskuu 26. 20:39:06 2008

Juippa:
Cossussa on etupyörät hieman edempänä. Vakaaja on vähän pidempi jos se on sedancossusta. Siivessä on lyhyempi.
Etuna kasvaneesta casterista on parempi suuntavakavuus, siipi on hermostuneempi. Jopa niin paljon että mm. saksalaisille siipicossuihin vaihdettiin Fordilla takuuna tuo "pidempi" sedan -tyyppinen vakaaja jos valittivat tarpeeksi. Tietolähde: Jeremy Walton. Kertoi viimeksi kun käytiin kahvilla :wink:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Ke Maaliskuu 26. 21:51:37 2008

ff kirjoitti:Alle 2,5 kierrosta kääntyy tolla mun tangolla,kyllä se taitaa olla ton 2,4.
Mun 2wd '89 tanko kääntyy tosiaan karvan yli 2,5 kierrosta, eli olisikohan niissäkin sitten vuosimallikohtaisia eroja... :roll:

Täytyykin ens viikonloppuna kömytä auton alla sen verran että nään sen tangon numeron tai mitä tunnistetietoja siinä nyt onkaan.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » To Maaliskuu 27. 12:27:34 2008

SeppoJJ kirjoitti:
ff kirjoitti:Alle 2,5 kierrosta kääntyy tolla mun tangolla,kyllä se taitaa olla ton 2,4.
Mun 2wd '89 tanko kääntyy tosiaan karvan yli 2,5 kierrosta, eli olisikohan niissäkin sitten vuosimallikohtaisia eroja... :roll:

Täytyykin ens viikonloppuna kömytä auton alla sen verran että nään sen tangon numeron tai mitä tunnistetietoja siinä nyt onkaan.
Mittaappa kotelon pituus ja pystyakselista tämä mitta,kossutanko on useamman millin ohuempi.
Focus ST -06
#289

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Maaliskuu 28. 20:33:50 2008

Noh, selviiks tää vai ei?
Kävikö nyt kumminkin niin että käy joo mut ei teknisesti sama?
Mä ainakin pitäydyn vieläkin alkuperäisessä kannassani että älkää sekoittako niitä karva-osia aitoihin kossuihin.
Itse en laittas saman verran ajettua paskaa cl osaa korvaamaan vaan preppais alkuperäisen. Ei sieltä mikään välitys kulu vaan pumppu, helat, puslat, tivarit osastoo.
Joku vois selvittää mistä kunnolliset preppaussetit kun nää alkaa kulahtaa väkisinkin.
Maku vaan häipyy jos aletaan sotkee aitoihin jotain korvaavaa. Aitoihin aidot tai identtinen korvaava.

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Pe Maaliskuu 28. 21:35:48 2008

SHR kirjoitti:Noh, selviiks tää vai ei?
Kävikö nyt kumminkin niin että käy joo mut ei teknisesti sama?
Mä ainakin pitäydyn vieläkin alkuperäisessä kannassani että älkää sekoittako niitä karva-osia aitoihin kossuihin.
Itse en laittas saman verran ajettua paskaa cl osaa korvaamaan vaan preppais alkuperäisen. Ei sieltä mikään välitys kulu vaan pumppu, helat, puslat, tivarit osastoo.
Joku vois selvittää mistä kunnolliset preppaussetit kun nää alkaa kulahtaa väkisinkin.
Maku vaan häipyy jos aletaan sotkee aitoihin jotain korvaavaa. Aitoihin aidot tai identtinen korvaava.
Kyllä mä ainakin uskallan jo väittää,että kyllä kossussa on ihan omanlaisensa hammastanko,on niissä senverran eroa.Varaosien saanti hammastankoon on vaan melko vaikeaa.Näköjään hammastankopeikko leviää helposti,fokuksessa rupesi ohjaus koluamaan,hammastankohan sieltä on rikki :shock: Hyviä vehkeitä nää on....
Focus ST -06
#289

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » Ma Syyskuu 1. 17:36:06 2008

Vanhaa aihetta jatkaen. Onko kukaan kokeillut tehdä muutoksia cossun etupäähän, hammastankoon, kääntövarsiin ym, että saisi lisää kääntyvyyttä pyörille. Välillä cossua luisussa viedessä tuntuu että sais noi pyörät käänytä reippaasti enemmän kun meinaa väkisinkin kolahtaa tappiin. Ite mietin pientä holkkia hammastangon ja raidetangon pään väliin, sekä spaserit vanteille niin ei heti ottais vakaajaan.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Jokeri
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:34:05 2001

Viesti Kirjoittaja Jokeri » Ma Syyskuu 1. 19:51:49 2008

Oisko tästä mitään apua??

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » Ti Syyskuu 2. 14:14:57 2008

Onko kukaan tutkinut miten nuo holkit on kiinnitetty, vänkärin puolella kokeilin pyöräyttää kääntyi noin 1/8 kierrosta. ja ei ainakaan pienellä vedolla tullut ulos.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Syyskuu 2. 14:27:56 2008

joo helppo homma
siellä löytyy 1cm päästä reunasta soikea reikä josta pitää onkia langan pää ulos ja pyörittää holkkia kunnes koko lanka tulee pihalle sit vaan holkki irti
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Timbe
Viestit: 16
Liittynyt: La Elokuu 2. 17:17:41 2008

Re: Kossun hammastanko

Viesti Kirjoittaja Timbe » La Syyskuu 13. 20:07:33 2008

Tere,
Mielenkiintoinen hammastanko keskustelu. Muutama kommentti Cossuista löytyneisiin hammastankoihin.
RScossussa oli alunperin hammastanko, jonka väitettiin olevan muuttuvasuhteinen (2.4 kierrosta).
Epäuskoisena en tietenkään siihen uskonut. Tiedon haluisena insinööron alkuna pistin tangon osiksi (1989) ja tottahan se oli.
Sedan 2wd Cossussa on uudempi ja luotettavampi hammastanko, mutta siinä ei ole muuttuvasuhteista välitystä.
Vuosien varrella harraste Cossuni hammastanko kokoelmaan on kertynyt RScossun muuttuvasuhteinen, Sedanin vakio, A-ryhmän RS cossun (1.8kierrosta) ja tehostamaton RS500:ssa radalla käytetty (2.8 kierrosta).
Normiajossa tykkään RScossun muuttuva suhteisesta. Kun mennään "isoa lujaa" radalla tms., tehostamaton on paras.
Vakio Sierrojen hammastangoista ei ole kokemusta. Paitsi tietty siitä 4.2 kerrosta laidasta laitaan trukkiohjauksesta. :)

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Kossun hammastanko

Viesti Kirjoittaja caltsu » La Syyskuu 13. 20:14:26 2008

eggenberger kirjoitti:Tere,
Mielenkiintoinen hammastanko keskustelu. Muutama kommentti Cossuista löytyneisiin hammastankoihin.
RScossussa oli alunperin hammastanko, jonka väitettiin olevan muuttuvasuhteinen (2.4 kierrosta).
Epäuskoisena en tietenkään siihen uskonut. Tiedon haluisena insinööron alkuna pistin tangon osiksi (1989) ja tottahan se oli.
Sedan 2wd Cossussa on uudempi ja luotettavampi hammastanko, mutta siinä ei ole muuttuvasuhteista välitystä.
Vuosien varrella harraste Cossuni hammastanko kokoelmaan on kertynyt RScossun muuttuvasuhteinen, Sedanin vakio, A-ryhmän RS cossun (1.8kierrosta) ja tehostamaton RS500:ssa radalla käytetty (2.8 kierrosta).
Normiajossa tykkään RScossun muuttuva suhteisesta. Kun mennään "isoa lujaa" radalla tms., tehostamaton on paras.
Vakio Sierrojen hammastangoista ei ole kokemusta. Paitsi tietty siitä 4.2 kerrosta laidasta laitaan trukkiohjauksesta. :)
Hyvää tutkittua tietoa, ja vieläpä ekalla postauksella :D
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Kossun hammastanko

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Tammikuu 20. 18:06:10 2009

Lainataa topicia, hieman ohi aiheen, mutta täällä kun on juteltu paljon näistä scorpion ja dohc riesan tangoista, niin ovatko perus scorpion ja dohc sierran tehostettu hammastanko TÄYSIN sama lukuunottamatta raidetankoja? Eli onko fyysisiltä mitoiltaan eroa itse hammastangossa?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Kossun hammastanko

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Tammikuu 20. 18:24:51 2009

caltsu kirjoitti:
eggenberger kirjoitti:tehostamaton RS500:ssa radalla käytetty (2.8 kierrosta)
Hyvää tutkittua tietoa, ja vieläpä ekalla postauksella :D
Hmmm... O:) RS500 ainoa luokiteltu A-ryhmän ohjaus vakion (n. 2,4 k/tehostettu) lisäksi on n. 1,6 k tehostettu ohjaus (oman -korkeapaine- ZF-pumpun kanssa). Muita ei saanut käyttää, eikä tehostusta poistaa käytöstä. Sama ohjaus kuin RS Cosw. / Cosw. rallissa A-ryhmässä. Näin siis luokkareiden mukaan.
:!: Toki SS-ryhmässä/vastaavissa luokittelujen ulkopuolisissa säpinöissä osan on voinut ottaa vaikka mistä autosta...
2,4-2,8 haarukkaan osuvia aftermarket -tankoja Bullworker -ohjaukseen on saanut jo pitkään. Ford itse ei moisia tiettävästi tehnyt, ainakaan osaluettelot eivät tunne.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Timbe
Viestit: 16
Liittynyt: La Elokuu 2. 17:17:41 2008

Re: Kossun hammastanko

Viesti Kirjoittaja Timbe » Pe Helmikuu 27. 0:09:42 2009

Jep,

Kävin tsekkaamassa ko. tangon. Olet oikeassa se on 1.6 kierrosta laidasta laitaan ja pumppu on ZF:n tekele.
Omassa autossani olen saanut sitä käyttää. Se on kyllä siviilikäytössä liian nopea, mutta sillä oli aikanaan (15 vuotta sitten) kiva
tehdä "formulaohituksia".
2.8 tanko on Ringshausenin RS500 cossusta. Siinä EI ole tehostinta. Sen pystyy rajoittamaan lisäholkeilla 2.4 kierrokseen.
Quaife tekee myös tuollaista sarjaa, mutta se on erinäköinen. Sitä onko tuo tanko fordin valmiste, en tiedä.

Vastaa Viestiin