Dokkisierran joutokäynti

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Dokkisierran joutokäynti

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Syyskuu 25. 20:16:12 2008

Boksi ohjaa joutokäyntivenaa mutta mikäs anturi siihen vaikuttaa?

Oireena on että kun laittaa joutokäyntivenan tökkelin paikoilleen niin nostaa heti kierrokset pariin tonniin ja laskee siitä hiljalleen yhdeksään sataan. Heti kun kaasua livauttaa niin tekee aivan saman. Kun ottaa piuhan pois niin tyhjäkäynti on normaali ja kaasun livautuksen jälkeen palaa nopeasti yhdeksään sataan.

Hieman arvelluttaa tuo tyhjäkäynti kylmällä koneella, pakkasten aikaan.

Potilaana -92 dokkilainen jossa uudehko, putsattu OHC sierran joutokäyntivena ( kaipa se on sama kuin dokkilaisessa? )
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Re: Dokkisierran joutokäynti

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » To Syyskuu 25. 20:32:02 2008

Anteeksi tyhmyyteni, mutta dokkilaisessa (ainakin kattimallisessa) ei vissiinkään ole eriilistä joutokäynti venaa, vaan lisäilmaventtiili hoitaa tuon homman?
Näin olin ite ymmärtävinäni kun samaisen asian kanssa tappelin....
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Dokkisierran joutokäynti

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Syyskuu 25. 21:33:33 2008

Dokki-90 kirjoitti:Anteeksi tyhmyyteni, mutta dokkilaisessa (ainakin kattimallisessa) ei vissiinkään ole eriilistä joutokäynti venaa, vaan lisäilmaventtiili hoitaa tuon homman?
Näin olin ite ymmärtävinäni kun samaisen asian kanssa tappelin....
Juuri sama osa. Voortin tiskillä tunsivat tuon osan joutokäyntiventtiilinä.
Se on siinä imuputkessa putsarin jälkeen. Antaa lisää ilmaa kaasuläpän ohi ja nostaa siten kierroksia.
Saitko vian korjattua?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Dokkisierran joutokäynti

Viesti Kirjoittaja jeddah » To Syyskuu 25. 21:39:11 2008

Se lisäilmaventtiili käytännössä on joutokäyntiventtiili, millä nimellä sitä sitten haluaakin kutsua...

Sitä ohjailee ECU kaikkien antureiden infon perusteella sekä ilmeisesti noppaa heittelemällä. Oire kuulostaa kuitenkin siltä, kuin venttiili menisi kertalaakista kokonaan auki ja ECU lähtisi hiljalleen vetämään sitä kiinnipäin. Voinee johtua melkein mistä hyvänsä (TPS, MAP, se lootan nopeusanturi...), mutta ainakaan toimivalla tyhjäkäyntisysteemillä kaasuläpän ei pitäisi olla ihan niin paljoa auki, että tökkeli irti auto pysyisi kunnolla käynnissä.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Dokkisierran joutokäynti

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Syyskuu 25. 21:47:19 2008

jeddah kirjoitti:Se lisäilmaventtiili käytännössä on joutokäyntiventtiili, millä nimellä sitä sitten haluaakin kutsua...

Sitä ohjailee ECU kaikkien antureiden infon perusteella sekä ilmeisesti noppaa heittelemällä. Oire kuulostaa kuitenkin siltä, kuin venttiili menisi kertalaakista kokonaan auki ja ECU lähtisi hiljalleen vetämään sitä kiinnipäin. Voinee johtua melkein mistä hyvänsä (TPS, MAP, se lootan nopeusanturi...), mutta ainakaan toimivalla tyhjäkäyntisysteemillä kaasuläpän ei pitäisi olla ihan niin paljoa auki, että tökkeli irti auto pysyisi kunnolla käynnissä.
Olisikohan niin että vena on jossakin vaiheessa mennyt rikki ja tyhjäkäynti on säädetty isommalle kaasuläppää säätämällä. Pitänee tutkia sekin kuinka paljon kaasuläppä on auki.

Cossun tyhjäkäyntisäätö on hallussa mutta kuinkas se tuossa dokkilaisessa säädetään?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Dokkisierran joutokäynti

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Syyskuu 25. 22:19:32 2008

Dokkilaisessahan ei tyhjäkäyntiä pysty säätämään muuta kuin jonkun johdon maadoittamalla, jolla se nousee sen 75rpm. Tosiaan samaa mieltä olen myös kuin jeddah, jos käynnissä olevasta autosta napaa lisäilmaventtiilin johdon irti, niin pitäis sammua.
Pedal tu tö metal!

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Dokkisierran joutokäynti

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Syyskuu 25. 22:33:50 2008

Kaasuläppää saa varmaan ruuvattua isommalle. Tuo käy tosi hyvin tyhjäkäyntiä ilman tuon venantökkelin paikoillaan oloa :D

Appiukko tulee lauantaina käymään, vaihdetaan Sierraan öljyt ja pitää samalla ihmetellä tuota tyhjäkäyntiä.

Pikkasen harmittaa kun jäi vuotamaan öljyä kampuran takastefalta. Toki vaihdoin sen uuteen tarvikeputiikista ostettuun kun remppaa tein, mutta en kiristänyt stefan jousta.

Varmaan pitää ottaa laatikko irti ja vaihtaa kampuralle orkkis stefa ja hieman kiristää jousta jo valmiiksi.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Dokkisierran joutokäynti

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Syyskuu 26. 0:03:18 2008

kiristää stefan jousta...?! siis.. häh? :shock:
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Re: Dokkisierran joutokäynti

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Pe Syyskuu 26. 0:56:34 2008

Samalla tavalla pelaa tyhjäkäynti tossa v6 mondeossa, rasittava ajella ku jää välillä käymään 2000-3000rpm liikennevaloihin, siitä kyllä laskien pikkuhiljaa. Jarrut ja kytkin kuluu turhaan ku joutuu hiihättään. Muutenkin turhan verkkasesti laskee kierroksia esim. vaihetta vaihettaessa. Venttiili on vaihettu joskus.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Dokkisierran joutokäynti

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Syyskuu 26. 14:22:28 2008

VooDoo kirjoitti:kiristää stefan jousta...?! siis.. häh? :shock:
Kampuranstefan sisältä huulloksesta jousi pois. 3-5mm pätkä poikki paksummasta päästä, rullaus takaisin ympyräksi ja takaisin huulloksen sisään.
Hieman on kyllä vaikesti selitetty mutta jospa tuosta selviäisi :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Re: Dokkisierran joutokäynti

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Pe Syyskuu 26. 20:28:19 2008

ukormi kirjoitti:
Dokki-90 kirjoitti:Anteeksi tyhmyyteni, mutta dokkilaisessa (ainakin kattimallisessa) ei vissiinkään ole eriilistä joutokäynti venaa, vaan lisäilmaventtiili hoitaa tuon homman?
Näin olin ite ymmärtävinäni kun samaisen asian kanssa tappelin....
Juuri sama osa. Voortin tiskillä tunsivat tuon osan joutokäyntiventtiilinä.
Se on siinä imuputkessa putsarin jälkeen. Antaa lisää ilmaa kaasuläpän ohi ja nostaa siten kierroksia.
Saitko vian korjattua?
Joo, vika ollutkaan siinä venassa, vaan oli huohotin putki poikki.
Uus vena minkä pistin paikal oli iteasiassa viallinen eikä antanut ilmaa läpi... :evil:
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

Vastaa Viestiin