Dokkisierran joutokäynti
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Dokkisierran joutokäynti
Boksi ohjaa joutokäyntivenaa mutta mikäs anturi siihen vaikuttaa?
Oireena on että kun laittaa joutokäyntivenan tökkelin paikoilleen niin nostaa heti kierrokset pariin tonniin ja laskee siitä hiljalleen yhdeksään sataan. Heti kun kaasua livauttaa niin tekee aivan saman. Kun ottaa piuhan pois niin tyhjäkäynti on normaali ja kaasun livautuksen jälkeen palaa nopeasti yhdeksään sataan.
Hieman arvelluttaa tuo tyhjäkäynti kylmällä koneella, pakkasten aikaan.
Potilaana -92 dokkilainen jossa uudehko, putsattu OHC sierran joutokäyntivena ( kaipa se on sama kuin dokkilaisessa? )
Oireena on että kun laittaa joutokäyntivenan tökkelin paikoilleen niin nostaa heti kierrokset pariin tonniin ja laskee siitä hiljalleen yhdeksään sataan. Heti kun kaasua livauttaa niin tekee aivan saman. Kun ottaa piuhan pois niin tyhjäkäynti on normaali ja kaasun livautuksen jälkeen palaa nopeasti yhdeksään sataan.
Hieman arvelluttaa tuo tyhjäkäynti kylmällä koneella, pakkasten aikaan.
Potilaana -92 dokkilainen jossa uudehko, putsattu OHC sierran joutokäyntivena ( kaipa se on sama kuin dokkilaisessa? )
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 1938
- Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
- Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
- Viesti:
Re: Dokkisierran joutokäynti
Anteeksi tyhmyyteni, mutta dokkilaisessa (ainakin kattimallisessa) ei vissiinkään ole eriilistä joutokäynti venaa, vaan lisäilmaventtiili hoitaa tuon homman?
Näin olin ite ymmärtävinäni kun samaisen asian kanssa tappelin....
Näin olin ite ymmärtävinäni kun samaisen asian kanssa tappelin....
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...
#1349

#1349
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Dokkisierran joutokäynti
Juuri sama osa. Voortin tiskillä tunsivat tuon osan joutokäyntiventtiilinä.Dokki-90 kirjoitti:Anteeksi tyhmyyteni, mutta dokkilaisessa (ainakin kattimallisessa) ei vissiinkään ole eriilistä joutokäynti venaa, vaan lisäilmaventtiili hoitaa tuon homman?
Näin olin ite ymmärtävinäni kun samaisen asian kanssa tappelin....
Se on siinä imuputkessa putsarin jälkeen. Antaa lisää ilmaa kaasuläpän ohi ja nostaa siten kierroksia.
Saitko vian korjattua?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: Dokkisierran joutokäynti
Se lisäilmaventtiili käytännössä on joutokäyntiventtiili, millä nimellä sitä sitten haluaakin kutsua...
Sitä ohjailee ECU kaikkien antureiden infon perusteella sekä ilmeisesti noppaa heittelemällä. Oire kuulostaa kuitenkin siltä, kuin venttiili menisi kertalaakista kokonaan auki ja ECU lähtisi hiljalleen vetämään sitä kiinnipäin. Voinee johtua melkein mistä hyvänsä (TPS, MAP, se lootan nopeusanturi...), mutta ainakaan toimivalla tyhjäkäyntisysteemillä kaasuläpän ei pitäisi olla ihan niin paljoa auki, että tökkeli irti auto pysyisi kunnolla käynnissä.
Sitä ohjailee ECU kaikkien antureiden infon perusteella sekä ilmeisesti noppaa heittelemällä. Oire kuulostaa kuitenkin siltä, kuin venttiili menisi kertalaakista kokonaan auki ja ECU lähtisi hiljalleen vetämään sitä kiinnipäin. Voinee johtua melkein mistä hyvänsä (TPS, MAP, se lootan nopeusanturi...), mutta ainakaan toimivalla tyhjäkäyntisysteemillä kaasuläpän ei pitäisi olla ihan niin paljoa auki, että tökkeli irti auto pysyisi kunnolla käynnissä.
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Dokkisierran joutokäynti
Olisikohan niin että vena on jossakin vaiheessa mennyt rikki ja tyhjäkäynti on säädetty isommalle kaasuläppää säätämällä. Pitänee tutkia sekin kuinka paljon kaasuläppä on auki.jeddah kirjoitti:Se lisäilmaventtiili käytännössä on joutokäyntiventtiili, millä nimellä sitä sitten haluaakin kutsua...
Sitä ohjailee ECU kaikkien antureiden infon perusteella sekä ilmeisesti noppaa heittelemällä. Oire kuulostaa kuitenkin siltä, kuin venttiili menisi kertalaakista kokonaan auki ja ECU lähtisi hiljalleen vetämään sitä kiinnipäin. Voinee johtua melkein mistä hyvänsä (TPS, MAP, se lootan nopeusanturi...), mutta ainakaan toimivalla tyhjäkäyntisysteemillä kaasuläpän ei pitäisi olla ihan niin paljoa auki, että tökkeli irti auto pysyisi kunnolla käynnissä.
Cossun tyhjäkäyntisäätö on hallussa mutta kuinkas se tuossa dokkilaisessa säädetään?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Dokkisierran joutokäynti
Dokkilaisessahan ei tyhjäkäyntiä pysty säätämään muuta kuin jonkun johdon maadoittamalla, jolla se nousee sen 75rpm. Tosiaan samaa mieltä olen myös kuin jeddah, jos käynnissä olevasta autosta napaa lisäilmaventtiilin johdon irti, niin pitäis sammua.
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Dokkisierran joutokäynti
Kaasuläppää saa varmaan ruuvattua isommalle. Tuo käy tosi hyvin tyhjäkäyntiä ilman tuon venantökkelin paikoillaan oloa
Appiukko tulee lauantaina käymään, vaihdetaan Sierraan öljyt ja pitää samalla ihmetellä tuota tyhjäkäyntiä.
Pikkasen harmittaa kun jäi vuotamaan öljyä kampuran takastefalta. Toki vaihdoin sen uuteen tarvikeputiikista ostettuun kun remppaa tein, mutta en kiristänyt stefan jousta.
Varmaan pitää ottaa laatikko irti ja vaihtaa kampuralle orkkis stefa ja hieman kiristää jousta jo valmiiksi.

Appiukko tulee lauantaina käymään, vaihdetaan Sierraan öljyt ja pitää samalla ihmetellä tuota tyhjäkäyntiä.
Pikkasen harmittaa kun jäi vuotamaan öljyä kampuran takastefalta. Toki vaihdoin sen uuteen tarvikeputiikista ostettuun kun remppaa tein, mutta en kiristänyt stefan jousta.
Varmaan pitää ottaa laatikko irti ja vaihtaa kampuralle orkkis stefa ja hieman kiristää jousta jo valmiiksi.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Dokkisierran joutokäynti
Samalla tavalla pelaa tyhjäkäynti tossa v6 mondeossa, rasittava ajella ku jää välillä käymään 2000-3000rpm liikennevaloihin, siitä kyllä laskien pikkuhiljaa. Jarrut ja kytkin kuluu turhaan ku joutuu hiihättään. Muutenkin turhan verkkasesti laskee kierroksia esim. vaihetta vaihettaessa. Venttiili on vaihettu joskus.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
Sierra Cosworth 4x4 ´90
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Dokkisierran joutokäynti
Kampuranstefan sisältä huulloksesta jousi pois. 3-5mm pätkä poikki paksummasta päästä, rullaus takaisin ympyräksi ja takaisin huulloksen sisään.VooDoo kirjoitti:kiristää stefan jousta...?! siis.. häh?
Hieman on kyllä vaikesti selitetty mutta jospa tuosta selviäisi

#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 1938
- Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
- Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
- Viesti:
Re: Dokkisierran joutokäynti
Joo, vika ollutkaan siinä venassa, vaan oli huohotin putki poikki.ukormi kirjoitti:Juuri sama osa. Voortin tiskillä tunsivat tuon osan joutokäyntiventtiilinä.Dokki-90 kirjoitti:Anteeksi tyhmyyteni, mutta dokkilaisessa (ainakin kattimallisessa) ei vissiinkään ole eriilistä joutokäynti venaa, vaan lisäilmaventtiili hoitaa tuon homman?
Näin olin ite ymmärtävinäni kun samaisen asian kanssa tappelin....
Se on siinä imuputkessa putsarin jälkeen. Antaa lisää ilmaa kaasuläpän ohi ja nostaa siten kierroksia.
Saitko vian korjattua?
Uus vena minkä pistin paikal oli iteasiassa viallinen eikä antanut ilmaa läpi...

Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...
#1349

#1349