Etupään vetely?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Etupään vetely?

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Su Syyskuu 14. 18:01:44 2008

Mistäs vois johtua kun ajaa normaalisti menee suoraan samoin moottorijarrutuksissa ja jarrutuksissa. Mutta kun painat kaasua niin vetää oikeelle? :?
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Etupään vetely?

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ma Syyskuu 15. 16:45:02 2008

Oiskohan 4-pyörä suuntaus nyt oikea tapa hakea vikaa jos muu ei auta???
Etupään nivelet ja puslat olis esimmäinen mitä ite tutkisin...joskus myös etuvetosten sarjassa havaittu vian olevan moottorin kumityynyissä...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Etupään vetely?

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Syyskuu 15. 16:48:50 2008

Niin vai olisko vaan riittävästi tehoa fiestan ajo-ominaisuuksiin nähden :wink:

Tietysti kannattaa kattoo kaikkien puslien kunto, ettei pääse kulmat muuttumaan vedättäessä.
Pedal tu tö metal!

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Etupään vetely?

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ke Syyskuu 17. 15:14:13 2008

Eihän tuo vielä mitään jos vetelyn suunta on tiedossa. Oma Fiesta veteli kiihdyttäessä metrin sinne, toisen tänne. Etupäätä katsoessa tulee aika selkeästi esille mistä asia johtuu. Kaikki on tehty 50 hevosvoimaa silmälläpitäen. Reaktiotangot on taivutettu, etupuslat orkkiksena löysät, alatukivarret prässättyä ohutta peltiä. Tukivarret boksasin ja ylös tehtiin poikkitanko. Auttoivat jo jotain mutta edessä on vielä tosi talkoot, koko rakenne pitäis muuttaa. Ainoa hyvä tapa olis kai kolmiotukivarsi alas. Nykyisellä rakenteella videolta katsottuna etupyörä siirtyy tuuman, pari eteenpäin ennenkuin auto liikahtaa. Johtunee siitä taipuvasta reaktiotangosta.
jjs:llä olis hyvä kauhutarina tuosta kiihdyttelystä/ohittelusta...

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etupään vetely?

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ke Syyskuu 17. 21:02:31 2008

cossu44 kirjoitti:Eihän tuo vielä mitään jos vetelyn suunta on tiedossa. Oma Fiesta veteli kiihdyttäessä metrin sinne, toisen tänne. Etupäätä katsoessa tulee aika selkeästi esille mistä asia johtuu. Kaikki on tehty 50 hevosvoimaa silmälläpitäen. Reaktiotangot on taivutettu, etupuslat orkkiksena löysät, alatukivarret prässättyä ohutta peltiä. Tukivarret boksasin ja ylös tehtiin poikkitanko. Auttoivat jo jotain mutta edessä on vielä tosi talkoot, koko rakenne pitäis muuttaa. Ainoa hyvä tapa olis kai kolmiotukivarsi alas. Nykyisellä rakenteella videolta katsottuna etupyörä siirtyy tuuman, pari eteenpäin ennenkuin auto liikahtaa. Johtunee siitä taipuvasta reaktiotangosta.
jjs:llä olis hyvä kauhutarina tuosta kiihdyttelystä/ohittelusta...
Tätä ajattelinkin... Paska systeemi, Escortissa (mk4) on sentään hieman parempi...

Puslat uudet, ja uudet alapallotkin muuten.
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Re: Etupään vetely?

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Pe Syyskuu 26. 1:17:12 2008

puliukk0 kirjoitti:
cossu44 kirjoitti:Eihän tuo vielä mitään jos vetelyn suunta on tiedossa. Oma Fiesta veteli kiihdyttäessä metrin sinne, toisen tänne. Etupäätä katsoessa tulee aika selkeästi esille mistä asia johtuu. Kaikki on tehty 50 hevosvoimaa silmälläpitäen. Reaktiotangot on taivutettu, etupuslat orkkiksena löysät, alatukivarret prässättyä ohutta peltiä. Tukivarret boksasin ja ylös tehtiin poikkitanko. Auttoivat jo jotain mutta edessä on vielä tosi talkoot, koko rakenne pitäis muuttaa. Ainoa hyvä tapa olis kai kolmiotukivarsi alas. Nykyisellä rakenteella videolta katsottuna etupyörä siirtyy tuuman, pari eteenpäin ennenkuin auto liikahtaa. Johtunee siitä taipuvasta reaktiotangosta.
jjs:llä olis hyvä kauhutarina tuosta kiihdyttelystä/ohittelusta...
Tätä ajattelinkin... Paska systeemi, Escortissa (mk4) on sentään hieman parempi...

Puslat uudet, ja uudet alapallotkin muuten.
Mitä parempaa siinä on, paitsi jäykempi alatukivarsi???
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etupään vetely?

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Su Syyskuu 28. 22:51:54 2008

Fullspeed kirjoitti:
puliukk0 kirjoitti:
cossu44 kirjoitti:Eihän tuo vielä mitään jos vetelyn suunta on tiedossa. Oma Fiesta veteli kiihdyttäessä metrin sinne, toisen tänne. Etupäätä katsoessa tulee aika selkeästi esille mistä asia johtuu. Kaikki on tehty 50 hevosvoimaa silmälläpitäen. Reaktiotangot on taivutettu, etupuslat orkkiksena löysät, alatukivarret prässättyä ohutta peltiä. Tukivarret boksasin ja ylös tehtiin poikkitanko. Auttoivat jo jotain mutta edessä on vielä tosi talkoot, koko rakenne pitäis muuttaa. Ainoa hyvä tapa olis kai kolmiotukivarsi alas. Nykyisellä rakenteella videolta katsottuna etupyörä siirtyy tuuman, pari eteenpäin ennenkuin auto liikahtaa. Johtunee siitä taipuvasta reaktiotangosta.
jjs:llä olis hyvä kauhutarina tuosta kiihdyttelystä/ohittelusta...
Tätä ajattelinkin... Paska systeemi, Escortissa (mk4) on sentään hieman parempi...

Puslat uudet, ja uudet alapallotkin muuten.
Mitä parempaa siinä on, paitsi jäykempi alatukivarsi???
Ei mitään :D Mitäköhän helv... oon ajatellu kun kirjotellu taas :lol:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Re: Etupään vetely?

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » To Lokakuu 2. 1:02:48 2008

:lol: :wink:
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Etupään vetely?

Viesti Kirjoittaja tezu » To Lokakuu 2. 9:08:28 2008

Laitat noi perus alustan osat kuntoon(puslat&tukivarret) ja jotain sporttisempaa alustasarjaa(iskarit ja jouset. rälläköinnit amiksille). Sen jälkee tarkistaa ne pyöriensuuntauksen. Uskois vähentyvän näin.
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etupään vetely?

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Pe Lokakuu 3. 2:56:00 2008

tezu kirjoitti:Laitat noi perus alustan osat kuntoon(puslat&tukivarret) ja jotain sporttisempaa alustasarjaa(iskarit ja jouset. rälläköinnit amiksille). Sen jälkee tarkistaa ne pyöriensuuntauksen. Uskois vähentyvän näin.
Tukivarret vaikutti ihan hyviltä kyllä. Pitää varmaan vaihtaa ne etummaiset puslat sieltä ja moottorin tyynyt.. Tietäis vaan minkä koneen tyynyt tossa paskassa on... Vasen etulaakerikin alko huutamaan eilen, no johan sen on aikakin. Toisen vaihdoin kun ostin, alkuperänen oli ja ajettu korilla 230tkm.
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Etupään vetely?

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Pe Lokakuu 3. 9:31:57 2008

puliukk0 kirjoitti:
tezu kirjoitti:Laitat noi perus alustan osat kuntoon(puslat&tukivarret) ja jotain sporttisempaa alustasarjaa(iskarit ja jouset. rälläköinnit amiksille). Sen jälkee tarkistaa ne pyöriensuuntauksen. Uskois vähentyvän näin.
Tukivarret vaikutti ihan hyviltä kyllä. Pitää varmaan vaihtaa ne etummaiset puslat sieltä ja moottorin tyynyt.. Tietäis vaan minkä koneen tyynyt tossa paskassa on... Vasen etulaakerikin alko huutamaan eilen, no johan sen on aikakin. Toisen vaihdoin kun ostin, alkuperänen oli ja ajettu korilla 230tkm.
Omasta boksasin nuo tukivarret,lisäsin etuvakaajan (virhe, rupesi puskemaan),vaihdoin reaktiotangon puslat tiukempiin,rakentamalla rakensin koneen tyynyt, asensin poikkituen ylös..lähdöt helpottuivat, ei ruvennut pompottamaan enää. Mutta vetely on tallella. Eli kun jatkan projektia, keskityn alatukivarsiin ja niihin hemmetin reaktiotankoihin. Osansa asiaan on tietysti 215-40-16 renkailla. Laakerit ovat kulutustavaraa, kerran kesässä vaihtoon vaikkei autolla paljon ajetakaan.
Kertaalleen asensin koneenkin kiinteästi runkoon, ilman kumityynyjä, mutta silloin autolla ei ole kiva ajaa "siviiliajoa", mutta eipähän ravistellut lähdöissä.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Etupään vetely?

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Lokakuu 3. 21:39:31 2008

Escortista hävisi kaikki vetely pois kun otti turhan camberin edestä pois siirtämällä alatukivarsien sisäkiinnityspisteitä vähän sisään ja ylös. Nyt on renkaat aika pystyssä ja ne kuluukin paljon tasaisemmin. Myös liian matala eturenkaiden paine ei helpota vetelyä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Etupään vetely?

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » La Marraskuu 29. 21:09:44 2008

Mistäs tossa mun fiestassa vois johtuu, kun painaa kaasua, niin vetää vähintään kaistanverran jompaankumpaan suuntaan
Reaktiotankojen kiinnitystä on laskettu, uudet polyuretaani puslat löytyy kanssa. Voisko johtuu siitä kun pyörät auraa aika paljon, kun ei oo vielä säädetty? Kiva auto se on, mut ei kukaan uskalla ajaa :lol: Ja ilman vetoa ja rauhallisessa vedossa menee suoraan kun juna, tosin renkaat kuumenee aika paljon ja kun ajaa sileällä asfaltilla niin vinkuu renkaat aika paljon, varmaan noista pyörän kulmista johtus? Olisko muita veikkauksia?
Viimeksi muokannut fiesta boy, Su Marraskuu 30. 11:39:50 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Re: Etupään vetely?

Viesti Kirjoittaja Hartza » La Marraskuu 29. 22:38:22 2008

Joskus kun omistin mk2:en, niin ykspistenelosellakin veteli ihan sairaasti, kunnes aurauskulmat säädettiin kohdilleen.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Etupään vetely?

Viesti Kirjoittaja tezu » Su Marraskuu 30. 3:50:01 2008

ei siel o oikee rattimies viel kuitenkaa ajamassa!

vai ootko ihan ite piiskannu? käy eka säädättääs ja kato sit uusiks
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Etupään vetely?

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Su Marraskuu 30. 10:55:24 2008

ite mää noil uusil puslil vähä kenkää annoi ja aika levotonta oli

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Etupään vetely?

Viesti Kirjoittaja henu » Su Marraskuu 30. 11:02:01 2008

Tääläpäin olis sellanen ongelma mk4 escossa et on jotenkii levoton ajaa, kaikki on uusittu etupäähän ja kulmat säädetty mut jotenkii huomaa ohjauksessa sellasta yliherkkyytä suoraan ajaessa.
Pitääkös tossa olla haritusta vai aurausta vai ihan suoraan nollaan säätää ?

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etupään vetely?

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Su Marraskuu 30. 11:26:47 2008

henu kirjoitti:Tääläpäin olis sellanen ongelma mk4 escossa et on jotenkii levoton ajaa, kaikki on uusittu etupäähän ja kulmat säädetty mut jotenkii huomaa ohjauksessa sellasta yliherkkyytä suoraan ajaessa.
Pitääkös tossa olla haritusta vai aurausta vai ihan suoraan nollaan säätää ?
Yks mikä ajellu rallia sano vaan että pistä pikkasen haritusta niin etuvetonen rauhottuu... Tiedä sitten kuin mutua on :cha
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Etupään vetely?

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Su Marraskuu 30. 11:38:33 2008

tarvii säätäjä mieheltä kysyy mitä se sanoo. Veljen 1.6 mk1 muuten meni hyvin mut lukoton laatikko ni veteli vähän, koska toinen pyörä vaan veti

Vastaa Viestiin