Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Syyskuu 9. 19:58:06 2008

Mondeo 1.8i -95, 330tkm ajettu. Ostin viallisena ja nyt jallitan vikaa. Auto savutti reilusti sinistä mutta kun juotin koneelle vettä loppui savutus. Ajattelin että olis harva mutta olikin kai renkaat jumissa.. Nyt olis vielä akuuttia pari vaivaa..

1. auto on huono tai miltei mahdoton lähtemään lämpimänä käyntiin; kylmästä lähtee paremmin.

2. vaiva; Auto käy 2200-3000rpm tyhjäkäyntiä ja lämmetessään säännöllisin välein katkaisee miltei sammuksiin pitäen "pulssin" päällä. Käydessään tätä korkeaa tyhjää käyntiääni on normaali. Kun irrotan MAF:in johdon (ja kone menee hätäkäytölle) laskevat kierrokset ~1200rpm tuntumaan ja käynti huononee, ikäänkuin yrittäis käydä kolmella. Tosin tulpat ja johdot ovat varmaan vanhat..

Eli jos nyt olisi keinoja hihassa millä saan tyhjäkäynnin laskemaan voisi sillä parantua kenties käynnistymisvaivakin? Imuvuotoja ei ainakaan korvalla kuulu, pilotin kanssa en vielä suihkinut kun tuo prkl kieltäytyi äsken käynnistymästä ja akkukin tyhjeni..

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Syyskuu 9. 21:26:52 2008

samiharju kirjoitti:Eli jos nyt olisi keinoja hihassa millä saan tyhjäkäynnin laskemaan
Entäs se tyhjäkäynti venttiili, ootko sitä zekannu ?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Syyskuu 9. 22:03:35 2008

niin, sitä yritin etsiä vaan en löytänyt.. tarkkoja koordinaatteja kiitos :-) tiedän kyllä miltä se näyttää kun autodatasta tuli kuva ja kaikki vaan ei sellaista löydy..

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Syyskuu 9. 23:24:35 2008

En nyt muista mondeosta mut eiköhän se pitäs olla samalla suunnalla ku escossakin, eli sielä vittumaisessa kolossa "alapuolella" imusarjaa.
Joku varmaan varmistaa jos meni paljon ohi :roll:

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Syyskuu 9. 23:28:40 2008

joo löysin just netistä haynes manuaalin mondeoon. siellä jossain imusarjan syövereissä se on, täytyypi huomenissa kokeilla onko se jumittunut auki vai miks tuo huutaa ku hullu.. jos se siis lähtee käyntiin kylmänä paremmin.

Mutterimäki vaikenee yöksi :wink:

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Syyskuu 12. 17:42:20 2008

Moottorin lämpötunnistimen kunto? ECU luulee koneen olevan pysyvästi pakkasessa -> rikastukset ja joutokäynnin korotukset päällä jatkuvasti. Kyseinen palikka sijaitsee muistaakseni kannen päässä termostaattikotelossa vaihdelaatikon yläpuolella.
Ohjearvot joiden sisäpuolella anturin resistanssin tulee olla missäkin lämpötilassa:
88000-102000 ohm / 0c
35000-40000 ohm / 20c
15000-17000 ohm / 40c
7100-8000 ohm / 60c
3000-4500 ohm / 80c

Tuo "melkein sammuminen" tuolta päälle 2000 kierroksesta ja taas uudelleen tapahtuva kierrosten nousu taas viittaa siihen tyhjäkäyntiventtiiliin. (jumittunut täysin auki).
Jäsen #606

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Lokakuu 7. 21:17:44 2008

Jees homma etenee, vikaa on vielä..

Vaihdoin autoon toisen samanlaisen 130tkm ajetun moottorin antureineen päivineen. Nyt lähtee käyntiin niinku pitääkin sekä kylmästä että kuumasta eikä savuta sinistä mutta edelleen tyhjäkäynti on ~2000rpm ja käy noin kolmella. Uusittu tiivisteet imusarjaan ja muuallekkin, kokeiltu toisia suuttimia ja bp-säädintä, toista ohjainboksia, MAF:ia, puolapakettia jne. Tyhjäkäyntimoottori mitattu ja kokeiltu, toimii. Imuvuotoja en löydä. Uudet tulpat ja johdot (Fordilaisia molemmat).

What next?

Suuttimien johtoja kun nyppii käynnissä irti tuntuis että nelonen ei polta; koitin toista suuttimien johtosarjaa mutta siitä on tyhjäkäyntimoottorin johdotus irti; nyt ei käy tyhjäkäyntiä mutta kaasulla pitäen käy edelleen kolmella... Ja vanha savuttava kone oirehti ihan saman käyntivian.

Tuun hulluksi tuon vehkeen kanssa kohta... Kytkimeenkin jäi joku stanan sivuääni :-/

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Lokakuu 7. 22:52:47 2008

Johtosarja konehuoneesta ECU:lle. Suuttimien johdot tulee ecun nastoille 1.syl=51(15) 2syl.=52(12) 3syl.=39(54) 4syl.=35(42) ja suluissa olevat nastanumerot pätee autoihin jossa on PATS.

Suutinten pistokkeilta ECULLE menevät piuhat on väriltään:
1= mustavalkonen
2= mustakeltanen
3= mustasininen
4= mustaoranssi

Suutinten syötöt tulee releeltä suutinten pistokkeille:
1= vihreevalkonen
2= vihreekeltanen
3= vihreesininen
4= vihreepunanen

Noi on 20A sulakkeen takana kaikki, kannattaa jollain isolla polttimolla koittaa kestääkö kaikki syötöt kuormaa, kuten myös noi ECUlle menevät johdotkin kannattaa kuormitustestata. Helpoin konsti testata koko paska kerralla on ottaa ECU irti, sillottaa kaikki suuttimen pistokkeet "oikosulkuun" ja virta päällä koittaa lampulla maata vasten ecun nastoista. Jos ei virta tule läpi niin sitten selvitetään tuleeko virta edes suuttimen pistokkeelle asti ja mistä johto on poikki.
Jäsen #606

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja ytte » To Lokakuu 9. 22:10:22 2008

Yhessä mondeossa oli vähän samaa vikaa ja loppujen lopuks kaasuläpän potenttiometri anto väärää dataa. Ei vika vältis siinä mut kannattaa tarkistaa.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Lokakuu 10. 20:15:15 2008

meen mittailemaan johtoja.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Lokakuu 10. 21:54:56 2008

Noniin. Mittailin boksilta suuttimille olafun ohjeiden mukaisesti johdot, yhdistävät hyvin katkoksitta vaikka johtosarjaa retuuttaisi kuinka paljon. Kokeilun alla ollut osittainen suuttimien johtosarja irti ja alkuperäinen käsittelyyn; purkailin teippejä irti nähdäkseni syvemmälle sen syövereihin. Huomasin että olihan sitä jo ennemminkin teippailtu uudelleen.. valoa tunnelin päässä siis.

Laitoin silmämääräisesti ehjän orggis sarjan takaisin paikoillen ja auton käyntiin (kolmella kävi). Nyt olikin vaihteesta kolmonen joka ei saa bensaa kun vielä viimeksi oli nelospytty tuolla toisella sarjalla! Eli kaiketi mulla on tallissani kaksi rikkinäistä suuttimien johtosarjaa nyt.. Kokeilin jossain välissä myös että pimeän sylinterin tulppaan tulee kyllä kipinä eli bensa sieltä hukassa on.

Koska ohjaussignaalit olivat ok ja syöttövirta muutenkin haarautuu yhdestä ja samasta johtimesta kaikille sylintereille, laitoin nelosen ja kolmosen syöttövirtojen alle hyppyjohdon ja tämän jälkeen ensimmäistä kertaa minulla ollessaan auto kävi kaikilla - ei hyvin, mutta joka sylinterillä. Tyhjäkäyntikin laski samalla reiluun tonniin mikä lienee normaalia kylmälle moottorille.

Nyt pitäis jonain päivänä tinailla tuo johtosarja uusiksi tai ostaa uusi vastaava Fordin kaupasta jos ei maksa liikoja. Palataan asiaan...

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Lokakuu 12. 19:09:15 2008

imusarjan päällä olevan liittimen ja suuttimien välisät johtosarjaa vaihdeltu taas ja yritetty korjailla uusimalla huonon näköisiä johtoja ja liitoksia. Nyt kävi enää kahdella.. Laitoin toisen risan sarjan paikalleen, nyt käy kolmella taas. PERKELE kun pistää vituttamaan :-/

Noo, huomenna saan taas yhden johtonipun kokeelle jos yhtään paranisi.

Ei kukaan haluais ostaa omakustannehintaista farkkumondeota :-)

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Lokakuu 12. 20:44:15 2008

samiharju kirjoitti:Ei kukaan haluais ostaa omakustannehintaista farkkumondeota :-)
On siitä ainakin 1 tarjous tehty O:)
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Lokakuu 12. 20:53:56 2008

:-) laita rahaa jatkeeksi :-)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Lokakuu 17. 21:52:07 2008

kokeilu "uudella" johtosarjalla joka sekään ei näyttänyt hyvältä kun lähemmin tarkasteli. Ei lähtenyt käyntiin. Suutintukki suuttimineen irti ja startilla pyöritystä -> kahteen pyttyyn tuli bensaa. johtojen ronklausta ja kaikille tuli bensaa. Edelleen tyhjäkäynti 2000-3000rpm starttauskerrasta riippuen. johtoliitosten putsailua ja johtonippujen vääntelyä, käynti muuttuu joskus mutta ei parane.

Tänän laitoin orggis johtosarjan takaisin ja sain auton käymään pitkän tappelun jälkeen kaikilla - 3000rpm tyhjäkäyntiä.

Mitä vittua mä teen tän kanssa???

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Lokakuu 17. 21:53:03 2008

niin kun tyhjäkäyntimoottorin johdon irrottaa putoaa tyhjäkäynti niin alas että auto sammuu.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Lokakuu 17. 22:06:16 2008

Onko se huohotinletku kiinni molemmista päistään? Lerssi siis tulee imusarjan keskelle sinne alle. Perinteinen T-huara on ehjä siellä puolan alla? Huohotinventtiilin hajoaminen aiheuttaa vajaata käyntiä, jos tuo ensimmäiseksi mainittu letku on kiinni, purista se tiukasti luttuun ja havaitse jotain, tai ole havaitsematta ja venttiili on ehjä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Lokakuu 17. 23:23:57 2008

Mun palo yhdestä is-sierrasta tyhjäkäynnin säätimen pääteaste, tuli kans tommonen että venttiili oli kokoajan selällään (n. 3000r kokoajan). Yllätys, paskojen johtosarjojen takia, pääsi meneen vähän aikaa 12V suoraan tyhjäkäyntiventtiilin ohjausjohtoon. Onko sitä muuten kokeiltu toisella eculla?

Ainiin, tyhjäkäyntiventtiilin johdot on samanväriset yhden suuttimen johtojen kanssa. Eihän vaan ole päässyt sekoamaan?

Tääkin tosin alkaa kuullostaa pikkuhiljaa taas siltä että ongelmaa ratkotaan väärästä päästä... Siellä on joku idioottimainen pikkuvika mitä ei kukaan ole ymmärtäny katsoa. Onko sitä ytten mainitsemaa kaasuläpän asentoanturia yritetty jo vaihtaa?
Jäsen #606

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja jeddah » La Lokakuu 18. 0:29:17 2008

Eikös sitä tyhjäkäyntiä ohjata maadoituksella? Eli 12v menee joka tapauksessa koko ajan siihen solenoidille? Näin ainakin takavetoisissa...

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Lokakuu 18. 9:01:37 2008

Tutkin huohotinsysteemin seuraavaksi. Asentoanturi on mittaamalla kokeiltu ehjäksi, mutta saan tänään toisen anturin lainaan.

ECU on vaihdettu kertaalleen tuloksetta. Voiko EGR järjestelmän vika aiheuttaa tuollaista, vai tarkoittiko Arska huohottimella myös EGR systeemiä?

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja TeRoK » La Lokakuu 18. 10:45:07 2008

jeddah kirjoitti:Eikös sitä tyhjäkäyntiä ohjata maadoituksella? Eli 12v menee joka tapauksessa koko ajan siihen solenoidille? Näin ainakin takavetoisissa...
Joo mutta olafu ilmeisesti tarkotti nimenomaan, että oli siihen miinusjohtoon päässy 12V jolloin varmaan se ecun trankku kärähtää?

Toi on kyllä pirullinen laitos tuo koko tyhjäkäynti piiri.
Itellä oli sillon korpparissa niinkin pienestä kiinni, että johtosarjasta konrhuoneessa olevasta pistokkeesta oli tyhjäkäynti venan ohjaus eli miinusjohtimen pinni painunu pois paikoiltaan kun olin pistoketta työntäny kiinni.

Sitä kannattais kyllä mittailla, että onko tyhjäkäynti venan miinus kokoajan maissa vai pätkiikö se käydessä niinkuin kuuluukin.
mittaa vaikka ensin tyhjäkäyntivenan päästä ja jos vikaa löytyy niin vielä ecun pistoke irti ja mittaa uudestaan ihan auton ollessa sammuksissa.
Jos on vieläkin maissa niin on johtosarjassa vika.
muussa tapauksessa vika on ecun päässä tai jossain muussa anturissa.

Tuli vielä mieleen, että miten mahtaa tuo vikatila vaikuttaa tyhjäkäyntivenaan?
Meinaa ettei ecu silloin ohjaakin sitä kokonaan auki?

EDIT:
Eikö EGR järjestelmä voi ainakin imuvuodon aiheuttaa jos sieltä menee siitä ohjaus venttiilistä kalvo puhki?
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Lokakuu 18. 13:03:20 2008

spekuloin tuossa; imuvuotoa tuskin on koska tyhjäkäyntivenan johdon irrotus sammttaa auton; jos oliv vuotoa niin eiköhän se pysyisi sen voimin käynnissä?

En ehtinyt muuta kun ruuvaamaan asentoanturin äsken irti kun tuo "Harrastetalli evo2" työllistää; pitäis nosto-ovi saada laitettua viikon päästä paikalleen ja vaikka oven otinkin laitettuna niin reikä ja karmit pitää ite tehdä.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja Mikitic » La Lokakuu 18. 13:50:55 2008

mulla oli mk2 mondeossa egr:n letku poikki niin kävi miten sattuu siinä koneen ja vaihdelootan liitoksen kohdilla oli semmoinen härdelli minkä korjasin niin sain pelaamaan. myöskin siin rintapellissä imusarjan takana oli joku boksi mihin menee letkuja niin niitä irroittelemalla ja kiinnittelemällä se alkoi käymään nätisti. auto oli seissyt jonkin aikaa ennen mulle tuloa ilman akkua niin meni myös hetki ennenkuin alkoi käymään nätisti kun boksi vissiin opetteli arvojaan. tämmösiä itsellä ollut ja noissa tapauksissa on huutanut kierroksilla.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja jeddah » La Lokakuu 18. 14:05:54 2008

samiharju kirjoitti:spekuloin tuossa; imuvuotoa tuskin on koska tyhjäkäyntivenan johdon irrotus sammttaa auton; jos oliv vuotoa niin eiköhän se pysyisi sen voimin käynnissä?
Juu pitäisi jos on MAP-anturillinen ruisku (kuten Sierra DOHC), mutta eikös Zetekeissä ole MAF? Se sammuu taatusti imuvuodosta tai ainakin käy tosi huonosti. Mutta kyllä siinä sun tyhjäkäyntivenan ohjauksessakin on jotain vikaa...

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Marraskuu 5. 21:12:58 2008

tutkimukset jatkuvat. kylmästä ainakin haisee vahvasti bensalle. käy edelleen huonosti vaikka sai ulkovalohoitoa kolmisen viikkoa välillä... EGR on nyt tulpattuna pois pelistä, vika ei muuttunut miksikään. Huohotinsysteemi on vielä tutkimatta ja se lainalla ollut kaasuläpän asentoanturi ei mahtunut paikalleen kun oli kai escortista.

vituttaa..

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ke Marraskuu 5. 21:24:52 2008

laita kärkijakaja ja kaasari niin alkaa vörkkiin.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Marraskuu 5. 22:54:46 2008

joo :-)

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » To Marraskuu 6. 0:08:04 2008

samiharju kirjoitti:tutkimukset jatkuvat. kylmästä ainakin haisee vahvasti bensalle. käy edelleen huonosti vaikka sai ulkovalohoitoa kolmisen viikkoa välillä... EGR on nyt tulpattuna pois pelistä, vika ei muuttunut miksikään. Huohotinsysteemi on vielä tutkimatta ja se lainalla ollut kaasuläpän asentoanturi ei mahtunut paikalleen kun oli kai escortista.

vituttaa..
Mulla olis Mondeon kaasuläpän se anturi, se liitin on pikkasen eri asennossa muuten sama? Prkl ku asun vaa niin kauuuukana :?
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Marraskuu 6. 9:58:53 2008

joo jos tästä läheltä löytäis..

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » To Marraskuu 6. 20:13:49 2008

laitaa sen anturin matkaan rahtipussilla,ei maksa paljoa.

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » To Marraskuu 6. 20:18:51 2008

Sierra XR kirjoitti:laitaa sen anturin matkaan rahtipussilla,ei maksa paljoa.
Sekin on yks vaihtoehto... Otat lainaan ja sit jos siinä vika niin pari euroo annat. Jos ei oo vika nii lähetät takas :lol: :lol:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » To Marraskuu 6. 20:25:01 2008

puliukk0 kirjoitti:
Sierra XR kirjoitti:laitaa sen anturin matkaan rahtipussilla,ei maksa paljoa.
Sekin on yks vaihtoehto... Otat lainaan ja sit jos siinä vika niin pari euroo annat. Jos ei oo vika nii lähetät takas :lol: :lol:
just tota mää tarkotin.ei kannata tehdä asiasta vaikeampia kun mitä ne on :wink:

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Marraskuu 7. 9:37:45 2008

jees, ekkerin anturissa oli se liitin vähän eri asennossa kun tuossa, ei sopinu imukotelo paikalleen jne.

"öö1" anatsu
Viestit: 152
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 20:26:54 2008
Paikkakunta: Yläne, Heinijoki

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja "öö1" anatsu » Ma Marraskuu 10. 17:13:50 2008

Ratsastan vähän aiheella, mutta omassa mondeossa ilmenty sellainen vika nyt että tyhjäkäynti lähtee seilaamaan yleensä kun pysähtyy risteyksissä,pihalla jne. kierrokset nousee ensin hieman ja sitten laskee n. 500rpm sitten nousee taas ja laskee ja auto sammuu. lähtee hyvin käymään kumminkin hyvin kun starttaa tän jälkeen. mistä lähtisin hakeen vikaa nää ruiskuvermeet on vähän utopiaa vielä. :D auto on siis mondeo 1.8zetec -96
Kaarat:
Ford Consul coupe 2.0 -72
Ford Granada gl 2.0 -82
Ford sierra 2.0 -89 Ex
Ford mondeo -96
Jäsen#1774.

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja tezu » Ma Marraskuu 10. 18:58:48 2008

[quote=""öö1" anatsu"]Ratsastan vähän aiheella, mutta omassa mondeossa ilmenty sellainen vika nyt että tyhjäkäynti lähtee seilaamaan yleensä kun pysähtyy risteyksissä,pihalla jne. kierrokset nousee ensin hieman ja sitten laskee n. 500rpm sitten nousee taas ja laskee ja auto sammuu. lähtee hyvin käymään kumminkin hyvin kun starttaa tän jälkeen. mistä lähtisin hakeen vikaa nää ruiskuvermeet on vähän utopiaa vielä. :D auto on siis mondeo 1.8zetec -96[/quote]


Hyvinkin samallaista vikaa itellä on ollut. Opetellut vaan elämään sen kanssa. Uutta tyhjäkäyntipalikka,ilmamäärämittari ja paljon muuta. Tarvii taas tutkia asiaa kun auto joskus ajokunnossa on
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Marraskuu 10. 21:51:12 2008

[quote=""öö1" anatsu"]Ratsastan vähän aiheella, mutta omassa mondeossa ilmenty sellainen vika nyt että tyhjäkäynti lähtee seilaamaan yleensä kun pysähtyy risteyksissä,pihalla jne. kierrokset nousee ensin hieman ja sitten laskee n. 500rpm sitten nousee taas ja laskee ja auto sammuu. lähtee hyvin käymään kumminkin hyvin kun starttaa tän jälkeen. mistä lähtisin hakeen vikaa nää ruiskuvermeet on vähän utopiaa vielä. :D auto on siis mondeo 1.8zetec -96[/quote]

Nopeustieto- eli vss-anturi joka on mittarinvaijerin alapäässä, jos se on viallinen? Mulla oli automaatista tuo rikki eikä loota toiminut kunnolla. Manuaalissakin tuo anturi on, juuri tuon risteysalueen käynnissäpysymisen ym. vuoksi. joskus -95 vaihtuu vaijerimittari sähköiseksi, sähköisessä ei toimi mittarikaan jos vss on rikki, vaijerimallissa toimii paitsi jos anturin akseli on POIKKI niinku mulla oli..

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja tezu » Ma Marraskuu 10. 22:04:54 2008

samiharju kirjoitti:Nopeustieto- eli vss-anturi joka on mittarinvaijerin alapäässä, jos se on viallinen?
Joku joskus väitti ettei o merkitystä onko piuha kiinni, mutta tarvii joskus hommata jostain ylimääränen palikka ja testata.
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Tammikuu 8. 12:49:38 2009

Delegoin ongelman myymällä koko auton pilkkahinnalla pois, uusi omistaja ilmoitteli seuraavaa:

-Tyhjäkäyntivikaa etsittiin kauan, lopulta selvis että tyhjäkäyntimoottorin jousessa oli joku hämminki, sen kun laittoi kuntoon niin tyhjäkäynti palasi normaaliksi

-Ontuva käynti puolestaan oli kokonaan toinen juttu. Kun vikaa ei sähköpuolelta löytynyt, puristuspainemittaus osoitti että kolmosesta puristus hukassa -> kansi pöydälle ja kolmosen pakoventtiili pahasti palanut / pala pois lautasesta.

Notta näin selkenee homma. Sinänsä hassua, että vanha luultavasti kuumaksi päästetty moottori kävi aivan samalla tavalla kun tilalle vaihdettu vähemmän ajettu kone josta siis oli venttiili palanut..

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Tammikuu 13. 23:18:57 2009

Ootko varma ettet vahingossa sekottanu niitä moottoreita keskenään kun vaihdoit? :D
Jäsen #606

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Tammikuu 14. 19:19:33 2009

ai samperi, olis kivaa ku oliski ehjä moottori nurkassa oottamassa tuon rojektin tilalla :-)

kyllä tuo vanha sen verran savus sinistä ettei erehtymisen vaaraa ole :-)

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Zetecin tyhjäkäynti 3000rpm

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Helmikuu 7. 12:49:03 2009

samiharju kirjoitti:Delegoin ongelman myymällä koko auton pilkkahinnalla pois, uusi omistaja ilmoitteli seuraavaa:

-Tyhjäkäyntivikaa etsittiin kauan, lopulta selvis että tyhjäkäyntimoottorin jousessa oli joku hämminki, sen kun laittoi kuntoon niin tyhjäkäynti palasi normaaliksi

-Ontuva käynti puolestaan oli kokonaan toinen juttu. Kun vikaa ei sähköpuolelta löytynyt, puristuspainemittaus osoitti että kolmosesta puristus hukassa -> kansi pöydälle ja kolmosen pakoventtiili pahasti palanut / pala pois lautasesta.

Notta näin selkenee homma. Sinänsä hassua, että vanha luultavasti kuumaksi päästetty moottori kävi aivan samalla tavalla kun tilalle vaihdettu vähemmän ajettu kone josta siis oli venttiili palanut..
Vähä OFF TOPIC...
Ite kun olin ostavinani "parempaa" autoa n.4 vuotta takaperin, tuli kohdalle sopuhintanen, siisti ja huollettu vm.95 STW Escort 1.8si autoliikkeestä.
Se kesti kaikki 2 päivää ja sit suli kolmos pytystä toinen pakovena puolikkuun muotoseks, kanteen pakovenojen väliin kolo, kansipahvi petti, vesipumppu hajos ja lambdakin hajos siinä jossain välis.
Onneks auto oli liikkeestä, ko. firmalle tuli rempat maksamaan n.1000€ ja itelläkin meni pelimerkkejä n.300-400€ edestä.
Huvittavinta on että auto oli kaikinpuolin siisti, hyvin pidetty ja ajettu n.148tkm, mutta oli silti kevyesti paskin auto (vaikkakin uusin) mitä mulla on rekisterissä ikään ollu (jos ei ihan 100-200€ autoja lasketa :wink: ) ja autojahan on ollu tähän mennessä n.55-60kpl... :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Vastaa Viestiin