Jälkiasennus xenonit H4

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

skailain
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Lokakuu 3. 10:25:13 2007

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja skailain » Ma Joulukuu 8. 9:27:28 2008

Ei sinänsä liity keskusteluun koska ei ole xenonit mutta lisää valotehoa voi lisätä myös esimerkiksi motonetistä saatavilla valovahvistimilla. Kaveri laittoi moiset eilen kokeilu mielessä autoonsa, 2000-luvun volvoon jossa oli kirkaslasiset umpiot ja xenonilla ei saanut kunnon kuviota kun polttimo oli ilmeisesti sen verran pidempi. Ekana vain toiselle puolelle valovahvistin yksikkö ja vertailu pimeässä kuinka vaikutti. No valotehoa todellakin varmaan tuplasti enemmän kyseisessä autossa. Vielä ei siis pysty sanomaan kokemuksella polttaako polttimoita useammin.

Toi sarja on bolt-on kamaa ja huolellinen asennus tais viedä aikaa tunnin verran. Ottaa virran suoraan akulta joten ei kuormita alkuperäisia piuhoja ja vanhoja johtoja käytetään ohjauksessa ja uudet tulevat väliin. Huonompi juttu on että esim H4 sarja sisältää vain lyhyet.
Suunnitelmissa oli laittaa omaan sierraan mutta siinä tapauksessa taitaa käydä niin että lyhyillä näkee paremmin kuin pitkillä..
Erään katsastuskonttorin kanta oli että ovat lailliset, alkuperäinen umpio ja normaali polttimo.

http://www.motonet.fi/?id=20&Haku2=00000748

Tossa näköjään motonetin keskustelufoorumilla juttua
http://www.motonet.fi/phpBB2/viewtopic. ... d3c0bf9c8c

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ma Joulukuu 8. 9:50:14 2008

Ei liity xenoniin tämäkään...Uskomattoman paljonkin nostaa valotehoa tuo jännitteen tuleminen täysimääräisenä polttimoille saakka. Miten jännitettä voisi jopa hieman nostaa "normaalista"? Toinen säädin? Polttimoiden ikä tietysti romahtaisi, miten muut laitteet?

skailain
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Lokakuu 3. 10:25:13 2007

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja skailain » Ma Joulukuu 8. 10:32:29 2008

Totta, taitaa olla hienosti/tyylikkäästi tehty relesarja jotta saadaan kunnon jännite polttimoille (tai huonosti kun on esimerkiksi H4 sarjassa vain lyhyet). Asennus oli ainekin helppo, nopea ja siisti.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Joulukuu 8. 11:59:52 2008

www.partco.fi/luettelot/sivut/109.pdf

ja tuolta sivulta oikean puoleisin pysty rivi
siellä on 4 erinlaista tietokoneen laturia.
sisäänmeno on 12 v ja ulostulo säädettävä 15- 24v ( askelletuna)
60w -120w (5 amp)
sellaisen laittaa lampun johtoihin ja ohjauksen releen avulla lampun omista piuhoista.
Ja jo alkaa näkymään.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Joulukuu 8. 12:33:53 2008

sierra friikki kirjoitti:http://www.partco.fi/luettelot/sivut/109.pdf

ja tuolta sivulta oikean puoleisin pysty rivi
siellä on 4 erinlaista tietokoneen laturia.
sisäänmeno on 12 v ja ulostulo säädettävä 15- 24v ( askelletuna)
60w -120w (5 amp)
sellaisen laittaa lampun johtoihin ja ohjauksen releen avulla lampun omista piuhoista.
Ja jo alkaa näkymään.
Mielenkiintonen juttu... Ootko kokeillut? Varmaan tuo 15v on jo maximi?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Joulukuu 8. 14:03:49 2008

Toi käyttöjännitteen nostaminen normaalista on kyllä ihan sama kuin laittaisi vaikka 90/100W polttimot samoin tein. Pikaisesti laskettuna 12V/55W polttimo nostettuna 15V jännitteelle tekee jo 85W :!:
Kyllä varmasti valo lisääntyy, mutta vielä enemmän lisääntyy lämpötila => umpion kromit kärähtää ja polttimot tuskin ovat kovin pitkäikäisiä. Laittakaa ennemmin jotkut muut polttimot kuin ne Würthin tai Kingin lasijätteet ja tarkistakaa, että johdot ja liittimet ovat kunnossa...

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja JP » Ma Joulukuu 8. 14:34:05 2008

motonetissä on myynnissä valonvahvistinta http://www.motonet.fi/?id=20&Haku2=00000748

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ma Joulukuu 8. 14:36:13 2008

MouTine kirjoitti:
sierra friikki kirjoitti:http://www.partco.fi/luettelot/sivut/109.pdf

ja tuolta sivulta oikean puoleisin pysty rivi
siellä on 4 erinlaista tietokoneen laturia.
sisäänmeno on 12 v ja ulostulo säädettävä 15- 24v ( askelletuna)
60w -120w (5 amp)
sellaisen laittaa lampun johtoihin ja ohjauksen releen avulla lampun omista piuhoista.
Ja jo alkaa näkymään.
Mielenkiintonen juttu... Ootko kokeillut? Varmaan tuo 15v on jo maximi?
15V on jo mondeon "normaali" jännite tyhjäkäynnillä

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Joulukuu 8. 15:12:26 2008

hoopee kirjoitti:
MouTine kirjoitti:
sierra friikki kirjoitti:http://www.partco.fi/luettelot/sivut/109.pdf

ja tuolta sivulta oikean puoleisin pysty rivi
siellä on 4 erinlaista tietokoneen laturia.
sisäänmeno on 12 v ja ulostulo säädettävä 15- 24v ( askelletuna)
60w -120w (5 amp)
sellaisen laittaa lampun johtoihin ja ohjauksen releen avulla lampun omista piuhoista.
Ja jo alkaa näkymään.
Mielenkiintonen juttu... Ootko kokeillut? Varmaan tuo 15v on jo maximi?
15V on jo mondeon "normaali" jännite tyhjäkäynnillä
juu uusissa 90 luvun alun mondeoissa oli onglmia lamppujen keston kanssa.
14.8v valon kannassa oli normaali.
Poliisit vitsailivat vuoron vaihtuessa kun saivat auton luovuttajalta avaimet ja polttimot.
(silloin ajettiin paljon mondeolla poliisissa).
niin ja tarvike akut kypsähti tosi nopeaan ,kuivuivat.
lääke oli yksinkertainen.
Motorgraft lamput ja akut kestivät "ylijännitteen".
Moutine :::: en ole kokeillut mutta miksi ei toimisi.Yhtä laillinen se on kuin Motonetin "valontehon nostattajat" ,jos siinä muokataan käyttöjännitettä.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Joulukuu 8. 15:26:57 2008

jeddah kirjoitti:Toi käyttöjännitteen nostaminen normaalista on kyllä ihan sama kuin laittaisi vaikka 90/100W polttimot samoin tein. Pikaisesti laskettuna 12V/55W polttimo nostettuna 15V jännitteelle tekee jo 85W :!:
Kyllä varmasti valo lisääntyy, mutta vielä enemmän lisääntyy lämpötila => umpion kromit kärähtää ja polttimot tuskin ovat kovin pitkäikäisiä. Laittakaa ennemmin jotkut muut polttimot kuin ne Würthin tai Kingin lasijätteet ja tarkistakaa, että johdot ja liittimet ovat kunnossa...
No mulla on tossa Sierrassa just tuommoset 90/100W H4:set ja sisimmäisissä H1:ssä 100W, eli 400W pitkiä ja 160W lyhkäsiä. Uudet releöinnit ja paksut johdot on, sekä uudet umpiot. Näkee ihan saatanan hyvin.

Ongelma onkin tuo amerikan keksintö... Umpiot on jo uusina kehnot. Eikös tuo hakkuri pätki sitä jännitettä ja näin myös laske teoriassa lämpötilaa?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Joulukuu 8. 15:49:15 2008

MouTine kirjoitti:No mulla on tossa Sierrassa just tuommoset 90/100W H4:set ja sisimmäisissä H1:ssä 100W, eli 400W pitkiä ja 160W lyhkäsiä. Uudet releöinnit ja paksut johdot on, sekä uudet umpiot. Näkee ihan saatanan hyvin.

Ongelma onkin tuo amerikan keksintö... Umpiot on jo uusina kehnot. Eikös tuo hakkuri pätki sitä jännitettä ja näin myös laske teoriassa lämpötilaa?
No ei... Jos jännitettä pudotetaan pelkällä hakkurilla, putoaa myös teho. Ilmeisesti tuossa vekottimessa on hakkurivirtalähde (hakkuri+muuntaja) kuten tuossa PC:n powerissakin, jolla saadaan nostettua käyttöjännitettä normaaliin toimintajännitteeseen tai vähän sen päälle, jolloin lämpöhukkaa tulee sitä enemmän mitä valoakin. Toki jos laturi ja akku ovat ihan paskoja ja valojen johdot hiiltyneitä niin voi auttaa paljonkin tasaamalla jännitettä. Huonoa umpion suunnittelua on vaan vähän hankalaa paikkailla polttimoilla, samoja ongelmia olemme pohtineet jo vuosien ajan noiden romujen kanssa :?

Niin ja mitähän luulette mitä läppärin laturille käy kun kytkette siihen valot ja vedätte nostetulla jännitteellä 2 x 70-100W pitkät päällä muutaman tunnin putkeen :D
Itse jättäisin kokeilematta

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ma Joulukuu 8. 16:26:10 2008

Orionissa oli umpiot mädät ja vaihdoin huvikseen osramin night breakerit. Niin kyllä näki hyvin, tosin suhteutettuna umpioihin (jotka ilman ruostettakin aika...).
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Tammikuu 4. 5:24:53 2009

Pitää noista jälkiasennus xenoneista nyt sen verran avautua, että jos niitä kaikesta huolimatta pistetään noihin H3-H4 umpioihin, niin putsatkaa niitä umpion laseja aina välillä. Suolapaska kun tuppaa hohtamaan pikkasen kirkkaana niistä laseista. Muutenkin tuppaavat häikimään suuntauksesta riippumatta. Normaali lankapolttimoillakin häikäsee jos oikein kunnolla on päässyt paskaantumaan. Ittellä on 100W H4:t neloskopassa ja niillä näkee jo pirun hyvin, puhtailla laseilla ei häikäse. Releet ja johdot tietysti vedetty kunnolla, koska sen alkuperäsen sulakerasian polttaa jo tavallisilla 55W H4:llakin.
Nimim. ei paluuta vakio H4:siin. :)

Sitten kun noita releytyksiä tekee, niin kannattaa laittaa kaikille "langoille" oma sulake, ettei käy niin että lähtee kaikki valot kerralla. Akulta suora johto releille ja releet akun viereen, releitten jälkeen sulakkeet...
Jäsen #606

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Tammikuu 4. 12:17:29 2009

olafu kirjoitti:Pitää noista jälkiasennus xenoneista nyt sen verran avautua, että jos niitä kaikesta huolimatta pistetään noihin H3-H4 umpioihin, niin putsatkaa niitä umpion laseja aina välillä. Suolapaska kun tuppaa hohtamaan pikkasen kirkkaana niistä laseista. Muutenkin tuppaavat häikimään suuntauksesta riippumatta. Normaali lankapolttimoillakin häikäsee jos oikein kunnolla on päässyt paskaantumaan. Ittellä on 100W H4:t neloskopassa ja niillä näkee jo pirun hyvin, puhtailla laseilla ei häikäse. Releet ja johdot tietysti vedetty kunnolla, koska sen alkuperäsen sulakerasian polttaa jo tavallisilla 55W H4:llakin.
Nimim. ei paluuta vakio H4:siin. :)

Sitten kun noita releytyksiä tekee, niin kannattaa laittaa kaikille "langoille" oma sulake, ettei käy niin että lähtee kaikki valot kerralla. Akulta suora johto releille ja releet akun viereen, releitten jälkeen sulakkeet...
samaa mieltä noista valoista, tuolla maailmalla kun liikkuu niin näkee aika useasti noita normi umpioon laitettuja xenoneja ja häikii ihan vitun paljon jopa kuorma-auton hyttiin kun se valokeila hajaantuu ylöspäinkin toisin kuin kalansilmäumpioilla jossa keila rajattu tiettyyn kohtaan.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Tammikuu 4. 12:38:11 2009

olafu kirjoitti: Sitten kun noita releytyksiä tekee, niin kannattaa laittaa kaikille "langoille" oma sulake, ettei käy niin että lähtee kaikki valot kerralla. Akulta suora johto releille ja releet akun viereen, releitten jälkeen sulakkeet...
Eikö sulake kannata kuitenkin laittaa akun ja releen väliin. Ei se sulake pala lampulta kuin oikosulku tilanteessa jota ei normaali käytössä kuitenkaan tule.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Su Tammikuu 4. 12:41:08 2009

siipicossu kirjoitti:
olafu kirjoitti: Sitten kun noita releytyksiä tekee, niin kannattaa laittaa kaikille "langoille" oma sulake, ettei käy niin että lähtee kaikki valot kerralla. Akulta suora johto releille ja releet akun viereen, releitten jälkeen sulakkeet...
Eikö sulake kannata kuitenkin laittaa akun ja releen väliin.
näin munkin mielestä,mitä lähemmäs akkua niin sitä parempi

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Tammikuu 4. 12:42:18 2009

Sierra XR kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:
olafu kirjoitti: Sitten kun noita releytyksiä tekee, niin kannattaa laittaa kaikille "langoille" oma sulake, ettei käy niin että lähtee kaikki valot kerralla. Akulta suora johto releille ja releet akun viereen, releitten jälkeen sulakkeet...
Eikö sulake kannata kuitenkin laittaa akun ja releen väliin.
näin munkin mielestä,mitä lähemmäs akkua niin sitä parempi
Silloin suojaa jos johdoissa tai releessä tapahtuu jotain.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Tammikuu 4. 14:42:05 2009

näin munkin mielestä,mitä lähemmäs akkua niin sitä parempi
Silloin suojaa jos johdoissa tai releessä tapahtuu jotain.
Arvasinkin että tälle kaivataan perusteluita. :)

Voihan sen tietysti halutessaan tehdä neljällä releellä ja neljällä sulakkeella, niin ei ole enää pelkoa siitäkään, että jos rele menee oikoseen. Silloin kestää minireleetkin, niin ei tilanahtaudesta tule ongelmaa.

Mutta yllä mainittuihin: se relehän laitettiin siis siihen akun viereen, siinä on noin 20cm johtoa akun plussalta siihen releeseen. Tällä välillä ei voi sattua mitään haaveria jos osat on kiinnitetty asianmukasesti ja liittimet on kunnollisia. Asiaa voi vielä lisävarmistaa maadoittamalla releen vaikka 0.5mm2 johdolla, jolloin releen vikaantuessa se johdon pätkä palaa poikki. Releen rakenne on kuitenkin sellainen, että sen täytyy mennä todella rikki ennenkun päävirta pääsee maihin.
Aprikoittin homman niin, että jos se sulake on ennen relettä ja releen jälkeen oleva johto-osuus menee vaikka koriin puhki, polttimo menee oikosulkuun(mikä on epätodennäköstä) tai tapahtuu jotain muuta, mikä mahdollisesti voi polttaa sen sulakkeen, niin menee molemmat valot kerralla pimeeks.
Jos ei ymmärrä vaihtaa pitkille/pitkiltä pois, niin saattaa tulla kiire jossain pimeellä mettätaipaleella. Nyt kun laittaa releitten jälkeen ne sulakkeet, niin palaa vaan se sulake minkä piirissä se vika todellisuudessa on. Voihan siihen akun ja releenkin väliin laittaa sulakkeet, mutta mun mielestä se tekee vaan lisää liitoksia siihen akulta tulevaan johtoon. Yhtä hyvin se sulakepesä voi mennä oikosulkuun maata vasten, jos oikein kaukaa haetaan. Alunperinhän ne on kytketty autossakin näin, vaikkakin siinä akun vieressä on "sulakejohto".

Jokainen kuitenkin ottaa silti viimekädessä itse vastuun tekemisistään, mun tapauksessa auto saa palaa mieluummin kuin se sulake minkä takana molemmat ajovalot ovat. Varsinkin kun ajetaan vaikka auto täynnä porukkaa sataa jossain valottomalla tiellä.
Jäsen #606

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Tammikuu 4. 15:38:17 2009

Jos rele hajoaa niin pimenee kuitenkin molemmat ajovalot yhtäaikaa :wink: .
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja Fomococars » To Tammikuu 15. 13:31:16 2009

lainataas hyvää topikkia

laittelin H3 senonit uusiin 225 Rallye bösseihin ja ero 100 watin hehkuun oli uskomaton voisi sanoa jopa lai.....

niin luonnollisesti ei ole piste valot koska ovat kauppareissuilla keulassa.

225 rallyet sinilasiset e hyväksynnällä eli ne sumeammat versiot uudet makso 50 ekua kpl

225 rallyet on kans sumuna mut niihin ei senoni mahtunut siel on se peltilevy hajotin joka ottaa vastaan.

jos tekis patentin ja sorvari tekis kantaan reilun sentin adapterin sit kävis ja kiinnitys jousen virit......

luulis et kirkaslasiset olis kirkkaammat.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

HannuR
Viestit: 668
Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
Paikkakunta: LOIMAA

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja HannuR » Pe Tammikuu 16. 17:38:00 2009

Mites muuten 01-07 mondeon zenonit, onko mondeossa ne etu ja takatukivarsien asennon tunnistimet? Ainakin normaalin ja zenon umpion liittimet on erilaiset.

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Pe Tammikuu 16. 20:12:09 2009

HannuR kirjoitti:Mites muuten 01-07 mondeon zenonit, onko mondeossa ne etu ja takatukivarsien asennon tunnistimet? Ainakin normaalin ja zenon umpion liittimet on erilaiset.
kyllähän siellä tasoanturit on xenoni versioissa
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Manu
Viestit: 128
Liittynyt: Ma Kesäkuu 25. 18:52:51 2007
Paikkakunta: Jämsä

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja Manu » Ke Helmikuu 18. 0:02:29 2009

Tuleekos tällä systeemillä xenonit lailliseksi,jos ne on jälkiasennettu? http://www.xenonautovalot.fi/allkit.htm

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ke Helmikuu 18. 0:04:52 2009

Manu kirjoitti:Tuleekos tällä systeemillä xenonit lailliseksi,jos ne on jälkiasennettu? http://www.xenonautovalot.fi/allkit.htm
+ lailliset umpiot? Näin oon ymmärtänyt. Vanhempiin ei tartte ku umpiot.
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ke Helmikuu 18. 13:24:11 2009

Manu kirjoitti:Tuleekos tällä systeemillä xenonit lailliseksi,jos ne on jälkiasennettu? http://www.xenonautovalot.fi/allkit.htm
Niin, kuten tossa sanottiin niin X umpiotkin pitää sitten olla. Halogeniumpio + Xenon poltin = laiton yhistelmä vaikka laittaisi kuin monta pesurisarjaa tai automaattista korkeudensäätöä. Vuosimallista riippumatta.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Helmikuu 18. 16:08:10 2009

Ärsyttää
vastaan tulee vw polo a corsa ja mk3 escortti
kaikissa on xenonit lyhyinä valoina.
Laittomathan ne on mutta kun niitä on jo joka kymmenennessä autossa.
En valita siksi että muut näkee vaan siksi että vähätuloisilla on varaa pelleillä.
Jos tienaat edes normaalin myyntitykin kuukausipalkan verran niin jälkiasennus xenon sarjan hinta on pieni siihen verrattuna mitä tulee sakkoa ,niin jos on tosi vi..... poliisi.
Parhaassa tapauksessa lähtee kilvet ,ne pystyy siihenkin.
Aion kirjoittaa AKElle asian johdosta. Tulen ehdottamaan että muutoskatsastuksella jossa tarkastetaan valokuvio olisi mahdollista saada Xenon valot hyväksytyksi H merkinnällä olevaan umpioon.
Katsotaan miten asia lähtee liikkelle vai kuoleeko ensimäiseen portaaseen.
laitoin poliisille tiedustelun ( tämä maanantai illan TV:stä tuttu ) yksilö.
Haluan tietää onko poliisille tullut aken puolelta jonkunlaista valvonta pyyntöä asian johdosta.

EN missään nimessä halua kieltää niitä tällä kannanotolla vaan haluan ne lailliseksi.
Tällainen samanlainen tapahtuma oli 80 luvulla kun takalisäjarru teki tuloaan.
Ensin sen löysivät "tuunaajat" ja sen jälkeen siitä tuli pakollinen.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ke Helmikuu 18. 17:07:14 2009

sierra friikki kirjoitti:Ärsyttää
vastaan tulee vw polo a corsa ja mk3 escortti
kaikissa on xenonit lyhyinä valoina.
Laittomathan ne on mutta kun niitä on jo joka kymmenennessä autossa.
En valita siksi että muut näkee vaan siksi että vähätuloisilla on varaa pelleillä.
Jos tienaat edes normaalin myyntitykin kuukausipalkan verran niin jälkiasennus xenon sarjan hinta on pieni siihen verrattuna mitä tulee sakkoa ,niin jos on tosi vi..... poliisi.
Parhaassa tapauksessa lähtee kilvet ,ne pystyy siihenkin.
Aion kirjoittaa AKElle asian johdosta. Tulen ehdottamaan että muutoskatsastuksella jossa tarkastetaan valokuvio olisi mahdollista saada Xenon valot hyväksytyksi H merkinnällä olevaan umpioon.
Katsotaan miten asia lähtee liikkelle vai kuoleeko ensimäiseen portaaseen.
laitoin poliisille tiedustelun ( tämä maanantai illan TV:stä tuttu ) yksilö.
Haluan tietää onko poliisille tullut aken puolelta jonkunlaista valvonta pyyntöä asian johdosta.

EN missään nimessä halua kieltää niitä tällä kannanotolla vaan haluan ne lailliseksi.
Tällainen samanlainen tapahtuma oli 80 luvulla kun takalisäjarru teki tuloaan.
Ensin sen löysivät "tuunaajat" ja sen jälkeen siitä tuli pakollinen.
Ruotsissa E-Hyväksytyt sarjat ilmeisesti laillisia... Joltain sivulta luin että "tämä H4 sarja on laillinen ruotsissa"

No oispa tosi ihme jos ne olis pari askelta edellä muuta maailmaa :roll:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Helmikuu 18. 19:51:40 2009

Mulle sanoi konttorilla eilen kun käytin auton(-97) leimalla muitten vikojen lisäksi et laita pesurit kuntoon kun on noi zenonit.
Kävi ennen sitä lukemassa ake:n sivuilta niistä juttua.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Helmikuu 19. 10:55:37 2009

poliiseille ei ole tulut ohjetta asian suhteen.
Ensiviikolla kuulen asiasta paremmin.
katsastus konttoreille ei myöskään ole ohjetta D ja H merkinnöistä ja niiden noudattamatta jättämissestä.

toivon todella että asia tullee lailliseksi.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja NiceMan » To Helmikuu 19. 11:54:48 2009

Itse toivon että tulee lailisiksi mutta samalla saisi konttorilla tarkemmin katsoa valokuvion että on kunnossa.
Hyvillä ja kunnossa olevilla umpioilla tuskin sokaisee mutta jostain syystä välillä näkyy uudempia autoja joista lähtee todella voimakas valo sivulle joka häikäisee.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Helmikuu 19. 16:15:29 2009

NiceMan kirjoitti:Itse toivon että tulee lailisiksi mutta samalla saisi konttorilla tarkemmin katsoa valokuvion että on kunnossa.
Hyvillä ja kunnossa olevilla umpioilla tuskin sokaisee mutta jostain syystä välillä näkyy uudempia autoja joista lähtee todella voimakas valo sivulle joka häikäisee.

jos minulta kysyttäisi ohjetta niin ehdoittaisin seuraavaa.

XEnon valot saa asentaa autoon H -merkattuun umpioon seuraavin edellytyksin
1. autoon tulee tehdä muutoskatsastus jossa tarkistetaan "matolaatikolla" valokuvio ja vuosimallista riippuen lampun korkeuden säätömekanismi.
2. autoon asennetaan lyhyille xenoneille lampun pesimet joko alkuperäisenä varusteena siinä mallissa olleet tai sitten itseasennettuna käyttäen markkinoilla olevia tarvikkeita jotka ovat tarkoitettu lampunpesuun.
3. rekisteriotteeseen merkitään muutos
4. pieni tarkastusmaksu
5. hyvää matkaa

lapin alueella on kuulemma ruvettu jo sakottamaan H umpioissa olevia kaasupurkauslamppuja.

Sami jos seuraat tätä keskustelua niin aloita ajamaan sitä omalta suunnaltasi aken suuntaan.
Minä teen jo työtä Poliisin kautta ja suoraan Akeen (tää on se tehottomin tie)
Ja SP lähetetty liikenneministeriön
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja NiceMan » To Helmikuu 19. 18:07:29 2009

sierra friikki kirjoitti:
NiceMan kirjoitti:Itse toivon että tulee lailisiksi mutta samalla saisi konttorilla tarkemmin katsoa valokuvion että on kunnossa.
Hyvillä ja kunnossa olevilla umpioilla tuskin sokaisee mutta jostain syystä välillä näkyy uudempia autoja joista lähtee todella voimakas valo sivulle joka häikäisee.

jos minulta kysyttäisi ohjetta niin ehdoittaisin seuraavaa.

XEnon valot saa asentaa autoon H -merkattuun umpioon seuraavin edellytyksin
1. autoon tulee tehdä muutoskatsastus jossa tarkistetaan "matolaatikolla" valokuvio ja vuosimallista riippuen lampun korkeuden säätömekanismi.
2. autoon asennetaan lyhyille xenoneille lampun pesimet joko alkuperäisenä varusteena siinä mallissa olleet tai sitten itseasennettuna käyttäen markkinoilla olevia tarvikkeita jotka ovat tarkoitettu lampunpesuun.
3. rekisteriotteeseen merkitään muutos
4. pieni tarkastusmaksu
5. hyvää matkaa

lapin alueella on kuulemma ruvettu jo sakottamaan H umpioissa olevia kaasupurkauslamppuja.

Sami jos seuraat tätä keskustelua niin aloita ajamaan sitä omalta suunnaltasi aken suuntaan.
Minä teen jo työtä Poliisin kautta ja suoraan Akeen (tää on se tehottomin tie)
Ja SP lähetetty liikenneministeriön
Erittäin hyvä ehdotus! Itsellä säätö toimii kun umpiot uudet ja pesuritkin löytyy jo vakiona =) Pitäisköhän alkaa miettimään Xenon H1 sarjaa mutta pitäisi vain tietää mitkä niistä on oikeasti hyvätkun mitää halpa kiinan tekoa en halua.
Pitkille ja lyhkäsille tottakai ja miksei sumareille =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja Krisse » To Helmikuu 19. 20:25:23 2009

Ei se valokuvion kunnollisuus vielä autuaaksi tee. Halogeniumpio on tehty sen verran 'sinnepäin' (siis vrt xenon umpio) että niistä tulee hajavaloa ihan tolkuttomasti, ja kun se hajavalo sitten tulee xenon polttimosta niin se hajavalo on myös melkoisen kirkasta. Kun vertaa (ratin takana pimeällä) oikeita Xenoneita ja jälkiasennuksia niin ero on melkoinen, oikeista umpiosta valo menee pääasiassa sinne minne on tarkoitettu mutta uudehkonkin auton halogeniumpiot Xenonlampuilla valaisee koko tienoon - myös vastaantulijan. Vaikka varsinainen valokuvio ja suuntaus olisikin kunnossa.

Mulle se nyt on kuitenkin sama onko porukoilla noita vai ei, itsekin niitä kokeilin ja valoa kyllä riitti mutta 'haitat' ärsytti kyllä sen verran että saivat lähteä muutaman kuukauden jälkeen.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » To Helmikuu 19. 21:50:03 2009

aattelin silti laittaa,ei ole pesureita eikä tule.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Helmikuu 20. 8:08:21 2009

Krisse kirjoitti:Ei se valokuvion kunnollisuus vielä autuaaksi tee. Halogeniumpio on tehty sen verran 'sinnepäin' (siis vrt xenon umpio) että niistä tulee hajavaloa ihan tolkuttomasti, ja kun se hajavalo sitten tulee xenon polttimosta niin se hajavalo on myös melkoisen kirkasta. Kun vertaa (ratin takana pimeällä) oikeita Xenoneita ja jälkiasennuksia niin ero on melkoinen, oikeista umpiosta valo menee pääasiassa sinne minne on tarkoitettu mutta uudehkonkin auton halogeniumpiot Xenonlampuilla valaisee koko tienoon - myös vastaantulijan. Vaikka varsinainen valokuvio ja suuntaus olisikin kunnossa.
Olen ihan saman huomannut. Näkee jo kaukaa kun tulee vastaan auto johon on laitettu xenonit vakio umpioon.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja RStuning » Pe Helmikuu 20. 8:26:36 2009

näkeehän sen eron. Oikeissa Xsenoneissa on sateenkaarivärit.
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Helmikuu 20. 10:55:48 2009

sain vastauksen liikennemministeriöstä :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Ihan tosi :? :? :? :?
Meili lähtetty 16.30 ja vastaus tuli 09.15 seuraavana aamuna.
Suomen virastoissa todella tehdään töitä.

En kirjoita tarkempaan ,asiasta
Mutta sen totean että lyhyiden valojen osalta taitaa olla asia menetetty.
Hajavalo on se mikä tekee asiasta ongelman.
Nyt aloitan kyselyn muihin EU maihin ja niiden harrastajille.
Haluan tietää käytännön niissä maissa Laki on käytännössä sama eli EU directiivi mutta noudatus ja sovellus on eri asia.
Ja sit vihjeenä:
Älkää heittäkö vanhoja suuren referenssin omaavia lisävalo umpioita roskiin, niitä saattaa vielä tarvita.

p.s. tää koko keskustelu menee tekniseksi joten siirrän tän tekniikka puolelle.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Pe Helmikuu 20. 19:39:09 2009

Asialla ratsastaen että mitenkä toimisi jos lähivaloilla on hyvät Halogeni polttimot ja kaukovaloon istuttaa Xenon valot...
Siis Ideana =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Pe Helmikuu 20. 20:45:36 2009

eikös nää "kirkastu" hitaasti? eli silloin ei soveltuisi...

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja Krisse » Pe Helmikuu 20. 20:53:31 2009

Joo, mullahan oli kenobit myös kaukovaloissa ja en suosittele. Kyllähän niillä näki mutta kun ne on kylmiä niin menee eka joku 3 sek että ne alkaa näkymään yhtään missään, viitisen sekuntia että alkoi jo näkemään jotain ja jokunen sekka vielä päälle että saavutettiin täysi kirkkaus. Kun ne sitten oli lämmenneet niin syttyihän ne sitten nopeesti kun kohtaamistilanteen jälkeen laittoi uudestaan päälle. 'H4 Xenonillahan' tota ongelmaa ei ole kun 'lankaa' vaan siirretään tarpeen mukaan mutta erillispolttimoiden kyseessä ollen en suosittele ainakaan ainoiksi pitkiksi.

Afaik tehastekosten kaukovaloxenonien yhteydessä on myös halogenipitkät just tän saman asian takia.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Helmikuu 20. 23:51:12 2009

Krisse kirjoitti:Joo, mullahan oli kenobit myös kaukovaloissa ja en suosittele. Kyllähän niillä näki mutta kun ne on kylmiä niin menee eka joku 3 sek että ne alkaa näkymään yhtään missään, viitisen sekuntia että alkoi jo näkemään jotain ja jokunen sekka vielä päälle että saavutettiin täysi kirkkaus. Kun ne sitten oli lämmenneet niin syttyihän ne sitten nopeesti kun kohtaamistilanteen jälkeen laittoi uudestaan päälle. 'H4 Xenonillahan' tota ongelmaa ei ole kun 'lankaa' vaan siirretään tarpeen mukaan mutta erillispolttimoiden kyseessä ollen en suosittele ainakaan ainoiksi pitkiksi.

Afaik tehastekosten kaukovaloxenonien yhteydessä on myös halogenipitkät just tän saman asian takia.
Mulla on S-Maxissa pitkät ja lyhyet xenoneilla. Ensin oli ainoastaan lyhyissä, oli vaan niin eriväristä valoa halogen pitkässä niin halusin vaihtaa myös niihin xenonit. Tosin mulla on kaikki xenonit 6000k värilämpötilalla.
Syttyyhän ne vähän hitaasti (pitkät) mutta eipä montaa kertaa ole talvenaikana tarvinnut niitä käyttää.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Helmikuu 20. 23:52:33 2009

NiceMan kirjoitti:Asialla ratsastaen että mitenkä toimisi jos lähivaloilla on hyvät Halogeni polttimot ja kaukovaloon istuttaa Xenon valot...
Siis Ideana =)
Tuossa on muuten H7 valotehovertailu: http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... /Valotesti
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Manu
Viestit: 128
Liittynyt: Ma Kesäkuu 25. 18:52:51 2007
Paikkakunta: Jämsä

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja Manu » Ke Maaliskuu 11. 20:02:45 2009

Tuollahan hoituu näköjään asennuskin http://www.powerxenon.fi/

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Maaliskuu 12. 14:01:33 2009

Manu kirjoitti:Tuollahan hoituu näköjään asennuskin http://www.powerxenon.fi/
mutta eivät korvaa jos saa valoista sakot. :( harmi olis voinut kokeilla :)
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Too slow
Viestit: 41
Liittynyt: Su Kesäkuu 5. 20:00:18 2005
Paikkakunta: Rasvamonttu

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja Too slow » La Maaliskuu 14. 9:50:02 2009

sierra friikki kirjoitti:
Manu kirjoitti:Tuollahan hoituu näköjään asennuskin http://www.powerxenon.fi/
mutta eivät korvaa jos saa valoista sakot. :( harmi olis voinut kokeilla :)
Niin ja noilta sivuilta lainattu "E) Miten katsastusviranomaiset suhtautuvat POWER XENON valojärjestelmään?" on ihan uskomatonta tekstiä. Tuo on jo aika harhaan johtavaa etten sanoisi..

18) Olemme selvittäneet kattavasti suomen sekä EU:n lainsäädäntöä liittyen Xenon valo ratkaisuihin.

19) Huomasimme että EU n sisällä on erittäin suuria tulkinta eroja Xenon valojensuhteen.

20) Osa maista tukee Xenon tekniikan tuloa autoihin, koska niiden turvallisuutta parantavat seikat ovat erittäin tärkeitä yleisen liikenneturvallisuuden kannalta.

21) Suomessa olemme saaneet monenlaista tietoja ja jopa katsastuskonttori kohtaiset tulkintaerot ovat aika kirjavia.

22) Nyrkkisääntö katsastusmiesten mukaan on se, että umpioiden ulomman lasin tulee olla sileä ja valokeilan oltava selkeä ja säädettävissä. Lisäksi he vaativat valojärjestelmältä E hyväksynnän. Tosin umpion lasin suoruus ei ole hylkäysperuste mikäli valot on oikein säädetty ja valokeila on hyvä.

23) Olemme katsastaneet kymmeniä POWER XENON valojärjestelmällä varustettuja autoja eikä yhtäkään ole hylätty valojen takia. Katsastusmiehet ovat tosin kyselleet "mitkä valot nämä ovat kun on noin loistava valokeila"? Tämä oli mukava kuulla myös viranomaisten suusta.


OIKEASTI SUOMEN lain mukaan xenonien asennukseen ei ole tulkinnan varaa. Umpiot pitää olla hyväksytty xenoneille.. pesurit ja korkeudensäätö (automaattinen 1.10.2000 jälkeen käyttöönotetuissa)..

Sama laki koskee monissa muissakin EU maissa.. Itseä viime syksynä rupesi jo oikeasti harmittamaan kun ajoin työmatkaa nuo laittomat xenonit. Voi luoja sitä hajavalon määrää, itsellä oli koko auton koppi sinisenä kun eräs skeida kuskikin ajoi perässä, oikeat migreenin luojat..pakko päästää heti ohitse.. Oli kuin olisi ollut kaukovalot päällä.. Ja vastaantulijoiden autoissa myös nuo häikäisevät ihan törkeästi! (Vanhat umpiot, paskaiset lasit, umpiot halogeeneille..).
Xenobit kaukovaloissa(omissa kaukovaloissa jos on xenonit, samat säännöt) ei minua haittaa, mutta lähivaloissa laittomat kylläkin. Oikein että polizei antaa sakkoja, nuo ovat oikeasti liikenteen vaarantamista!!!!
Itsellä on omassa käyttöautossa (a4) tehdasasennetut bixenonit, nuo eivät häikäise..

Harvoin avaudun, mutta nyt mielestäni aiheesta.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Maaliskuu 16. 19:18:25 2009

Puhut asiaa
Asia on tarkistettu Liikenneministeriöstä ja sieltä on vastauksena
" hajavalomittauksen vaikeuden vuoksi Kaasupurkausvaloja ei voida hyväksyä katsastuskonttorilla suoritettavalla "matolaatikko" mittauksella".(vapaa käännös).(H-merkittyyn umpioon)
Itsekkin haluaisin sellaiset mutta en halua ketään häikäistynä syliini liikenteessä.

ja huom tuo ei ole esson baarissa kuultua vaan on ihan omassa SP vastaus.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

STsam
CRSC jäsen 2018
Viestit: 1073
Liittynyt: Ma Helmikuu 11. 9:32:50 2008
Paikkakunta: Karjalan pääkaupunki Viipurin lähellä

Re: Jälkiasennus xenonit H4

Viesti Kirjoittaja STsam » Ma Helmikuu 1. 10:39:47 2010

Jatketaas vanhaa ketjua vaikka ei olekaan H4... Otsikosta vois poistaa tuon H4 :wink:
Elikkäs tuli "vähän" sanomista H7 muunnossarjasta. Ja muustakin...
Nyt :idea: ,jos laittaisin tuollaiset "kusioptiikan" 3000K, niin käsitykseni mukaan ei ole niin kirkkaat kuin 6000K,5000K tai 4300K. Uudet umpiot on projektio mallia. Ja ei ole DHCR. Ilmeisesti nuo projektori Taiwan malliset ei ole niin tehokkaat kuin vakio umpiot.
Kokemuksia :?:
Ford Mondeo ST200X2
Ford Focus ST170

Vastaa Viestiin