No niin fiksut ja filmaattiset..Visko ja ZF -lukko

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ti Tammikuu 16. 20:30:43 2007

ZF lukkohan se siinä nököttää.. :) Atlaksen ZF- lukosta käy kitkalevyt tuohon. Mullakin lojuu lattialla yks tommonen zetäffä.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ti Tammikuu 16. 20:50:25 2007

jjs kirjoitti:
sierra friikki kirjoitti:jos lukko (kitka tai visko) on ehjä niin molemmat pyörii samaan suuntaan
käsin pyörittämällä
Paitsi jos on ZF:n esijännittämätön "ramppilukko"; eli ei lainkaan kartiojousilevyjä aiheuttamassa esijännitystä. Mutta kuumana ko. tyypin lukkokin saattaa tarttua ilman kuormaa-> pyörivät samaan suuntaan.
Paitsi että Ei sitä lukon kuntoa voi käsin todeta yhtään mitenkään.. no ehkä just sen verran että "perässä lievä lukko, ehkä.. voi olla".
Vaikka käsin pyörittämällä renkaat pyörisikin samaan suuntaan niin lukko voi olla silti niin sökö ettei pidä edes jäällä!
Ja vaikka pudottaisit toisen renkaan maahan ja pyörittäisit sitten sitä ilmaan jäänyttä niin aika vitun kova jätkä saa olla että saa sen renkaan pyörimään käsipelissä niin kovaa että levy lukko puree kunnolla kiinni. Ellei sitä ole shimmattu niin piukaksi ettei sitä saa käsin edes pyörimään.
..
Tosin niin tiukkaa en ole nähnyt, mussen lukon shimmasin niin tiukkaan kun sen sai ja silti rengasta saa käsin pyöritettyä. Ajossa ei luista yhtään.

Levylukon kunnon voi tietääkseni todeta vain purkamalla ja mittaamalla pakkojen paksuudet shimmilevyineen. Tietty jos se luistaa ajossa niin turha silloin niitä pakkoja on mittailla ;) Jostain kuulin myös joskus että ilmassa olevasta renkaasta voisi momenttiavaimella mittailla lukon "esijännitystä" ja sitä kautta päätellä kuntoa?? Viskoista en tiedä mitään.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Tammikuu 16. 21:02:12 2007

Joo piti se sun lukko ainaki jäällä kun tänään lähit mussella petäsmäestä siitä rivarin pihasta :)
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ti Tammikuu 16. 21:18:55 2007

Skorppi kirjoitti:Joo piti se sun lukko ainaki jäällä kun tänään lähit mussella petäsmäestä siitä rivarin pihasta :)
Juu piti myös kuivalla :). Siitä tais joku mulkosilmä skorppio mennäkin sillon, olin hiukan kattovinanikin että solit sä.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » La Tammikuu 20. 3:03:09 2007

Miten se oli, onko doch scorpiossa lukko perässä aina/yleensä/joskus??
Vai riippuuko vielä doch koneesta, 16v/8v???
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Tammikuu 20. 3:42:16 2007

Fullspeed kirjoitti:Miten se oli, onko doch scorpiossa lukko perässä aina/yleensä/joskus??
Vai riippuuko vielä doch koneesta, 16v/8v???
Luulisin ettei missään DOHC Scorpissa ole lukkoa vakiona, rahalla sen siiihen varmaan sai. Lisävarusteena sai ABSiin yhdistetyn sutimiseneston mulkosilmään. 24 venaisissa taisi olla visco vakiona mulkosilmään asti.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Tammikuu 20. 14:36:59 2007

SLEI kirjoitti:
Fullspeed kirjoitti:Miten se oli, onko doch scorpiossa lukko perässä aina/yleensä/joskus??
Vai riippuuko vielä doch koneesta, 16v/8v???
Luulisin ettei missään DOHC Scorpissa ole lukkoa vakiona, rahalla sen siiihen varmaan sai. Lisävarusteena sai ABSiin yhdistetyn sutimiseneston mulkosilmään. 24 venaisissa taisi olla visco vakiona mulkosilmään asti.

Kylläpä porukka on pihalla noiden lukkoperien kans, eikös tän foorumin perinteisiin kuulu, ettei kuseteta "varomattomasti" tietämättömiä avun tarvitsijoita MUTU TIEDOILLA!!! :evil:

Kyllä on useassa Scorpiossa vm.90- 2.0i dohc 7.5" lukkoperä vakiona. Myös kaikissa suomi 4x4 Sierroissa ja Scorpioissa AINA lukkoperä (tietääkseni 7"), tuonti (Saksa) 4x4 ei yleensä ole lukkoa.
XR4 perä ei todellakaan oo 7" vaan 7.5" ja on saanut vaan optiona lukollisena, ei vakiona (4x4 mainittuna edellä).
Is Sierroissa tietääkseni lukkoperiä satunnaisesti, optiona ja vakiona.
Alkuperäisiä/optio lukkoperiä mun tiedossa 4 erilaista:
- Cosworth 2wd 7,5" isolla laipoilla (ei muissa Fordeissa)
- Cosworth 4wd 7", pikkulaipoilla (näitä myös muissa 4x4 vakiona ja uusimmissa 2wd Sierroissa optiona)
- Scorpio Cosworth 7,5", pikkulaipoilla (myös norm. Scorpioissa satunnaisesti tai optiona ja XR4i Sierra optiona)
- Sierra (mm. is ym.) 7", tökättävillä vetareilla (yleensä optio, mutta joissakin maahantuojan asentamana alkuperäis varuste)

Korjatkaa jos oon vääräs?
Ilmeisesti noi tökättävillä vetareilla olevat 7" lukkperät ovat ainoita Sierran/Scorpio sarjan kitkalukollisia ZF.n lukkoperiä, mutta onko ne kaikki??? Ja noissa muissa lukkoperissä on sitten se viskolukko???
Nyt ois VIISAIDEN aika kertoa faktat, jotta me tyhmemmätkin osataan etsiä itellemme oikeat murikat???
Sit päästään leikkimään näillä leikkikaluilla... :driv
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Tammikuu 20. 21:16:38 2007

Minulle "vakiona" tarkoittaa sitä, että se löytyy maksamatta extraa joka autosta.
Minulla on/oli ainakin pari Scorpio 7,5" perää joissa ei ole mitään lukkoa ja toinen niistä on ainakin 2,3L Docista.
Minun tietojeni mukaan Scorpio 4x4 perä on kitka ja kun niissä on vakiona ABSit niin ei niissä ole tökättäviä vetareita.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Su Tammikuu 21. 3:19:24 2007

SLEI kirjoitti: Minun tietojeni mukaan Scorpio 4x4 perä on kitka ja kun niissä on vakiona ABSit niin ei niissä ole tökättäviä vetareita.
Nelikko korppareissa on kyllä ihan samanlainen perä kun nelari cosassa eli viskolukollinen. Sama löytyy myös xr4x4 sierroista. Välityshän on se 3.62.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Tammikuu 21. 12:23:05 2007

Hesus kirjoitti:
SLEI kirjoitti: Minun tietojeni mukaan Scorpio 4x4 perä on kitka ja kun niissä on vakiona ABSit niin ei niissä ole tökättäviä vetareita.
Nelikko korppareissa on kyllä ihan samanlainen perä kun nelari cosassa eli viskolukollinen. Sama löytyy myös xr4x4 sierroista. Välityshän on se 3.62.
En ole yhtään XR4x4 takaperää aukaissut, tämä perustui FF tai PF artikkeliin, joka käsitteli lukkoperiä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Tammikuu 21. 12:30:39 2007

SLEI kirjoitti:Minulle "vakiona" tarkoittaa sitä, että se löytyy maksamatta extraa joka autosta.
Minulla on/oli ainakin pari Scorpio 7,5" perää joissa ei ole mitään lukkoa ja toinen niistä on ainakin 2,3L Docista.
Minun tietojeni mukaan Scorpio 4x4 perä on kitka ja kun niissä on vakiona ABSit niin ei niissä ole tökättäviä vetareita.

Jos tarkotat noita mun kirjottamia juttuja, niin tosiaan joissaki Sierrois ja Scorpiois on maahantuojan asentamana lukkoperä, eli "vakiona", ilman lisämaksua, mutta ei kaikissa ja joissakin malleissa on ostettu optiona uuteen autoon... :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Tammikuu 21. 13:54:16 2007

Hesus kirjoitti:
SLEI kirjoitti: Minun tietojeni mukaan Scorpio 4x4 perä on kitka ja kun niissä on vakiona ABSit niin ei niissä ole tökättäviä vetareita.
Nelikko korppareissa on kyllä ihan samanlainen perä kun nelari cosassa eli viskolukollinen. Sama löytyy myös xr4x4 sierroista. Välityshän on se 3.62.
Ja tuollainen on itsellä alle juuri vaihdettu. 7" visko, pikkulaipat.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Tammikuu 21. 14:25:18 2007

Sultzi kirjoitti:
Hesus kirjoitti:
SLEI kirjoitti: Minun tietojeni mukaan Scorpio 4x4 perä on kitka ja kun niissä on vakiona ABSit niin ei niissä ole tökättäviä vetareita.
Nelikko korppareissa on kyllä ihan samanlainen perä kun nelari cosassa eli viskolukollinen. Sama löytyy myös xr4x4 sierroista. Välityshän on se 3.62.
Ja tuollainen on itsellä alle juuri vaihdettu. 7" visko, pikkulaipat.
Jep ja tuo on se perinteinen (normaali/yleisin) 4x4 perämurikka, perinteinen välityskin.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Tammikuu 21. 14:31:04 2007

Onkos jollain tarkempaa tietoa, että voiko ton 7" (is) tökättävillä vetareilla olevan ZF-kitkalukko hilppeet siirtää pikkulaipalliseen 7" viskolukolliseen tai lukottomaan perään ja siis meneekö "heittämällä" vai pitääkö jotain muuttaa/patentoida :?: :?: :?:

Vai voiko esim. ne pikkulaipat asentaa suoraa tohon tökättävien vetereiden tilalle murikkaan :?: :?: :?:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Tammikuu 25. 14:54:59 2007

Siis eikö kukaan oo tutkinu tai yrittäny tollasta väkertää??? :shock:
Olis vaan helpompi rempata vetarit jos laittaisin tollasen ZF-kitkalukollisen pikkuperän ja siihen ne laipallisen pikkuperän vetarin laipat, mutta ongelma onkin että voiko noin laittaa???
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Tammikuu 26. 11:21:44 2007

SLEI kirjoitti:Onko jollain tietoa kestääkö 7" kitkaperä mahdollisesti enemmän tehoa kuin visko, kun kitkassa on 4 pikku ratasta ja viskossa 2?
Ne pikkurattaat on kovilla esim. noissa amerikan perissä ja iloinen yllätys oli kun Mussen perän avasin ja neljä ratasta löytyi. Kitkalukossa on se hyvä puoli, että niitä voi usein vähän shimmailla, eli lukon tiukkuus "säädettävissä".

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Tammikuu 26. 11:41:22 2007

tumppe kirjoitti:Siis eikö kukaan oo tutkinu tai yrittäny tollasta väkertää??? :shock:
Olis vaan helpompi rempata vetarit jos laittaisin tollasen ZF-kitkalukollisen pikkuperän ja siihen ne laipallisen pikkuperän vetarin laipat, mutta ongelma onkin että voiko noin laittaa???
Laipat on kiinni perän sisältä lukkorenkailla, kun katselee Ukormin kuvia niin ei paljon näy purkissa aukkoja joista niitä renkaita kiinnittelisi.

Hyviä kiinnitysmönjiä on tietenkin olemassa, mutta purkua haittaa myöhemmin aika pahasti laippojen liimaus.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Tammikuu 26. 14:22:19 2007

SLEI kirjoitti:
tumppe kirjoitti:Siis eikö kukaan oo tutkinu tai yrittäny tollasta väkertää??? :shock:
Olis vaan helpompi rempata vetarit jos laittaisin tollasen ZF-kitkalukollisen pikkuperän ja siihen ne laipallisen pikkuperän vetarin laipat, mutta ongelma onkin että voiko noin laittaa???
Laipat on kiinni perän sisältä lukkorenkailla, kun katselee Ukormin kuvia niin ei paljon näy purkissa aukkoja joista niitä renkaita kiinnittelisi.

Hyviä kiinnitysmönjiä on tietenkin olemassa, mutta purkua haittaa myöhemmin aika pahasti laippojen liimaus.
Tuskin ne laipat sieltä irti pääsee, jos vaan tökkää ne paikalleen ilman kiinnitystä, mutta kuinkas stefojen kanssa, onko samat laippa peräs, ku tökättävillä vetareilla ja onko sama reikä, jos laittaa laippaperän stefat?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Tammikuu 26. 14:33:21 2007

Voithan käydä hydrauliikka firmasta hakemassa uudet stefat omien mittojen mukaan, jos sattuisi eroa olemaan?

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Tammikuu 26. 18:31:13 2007

Sultzi kirjoitti:Voithan käydä hydrauliikka firmasta hakemassa uudet stefat omien mittojen mukaan, jos sattuisi eroa olemaan?
Aivan totta, pitää koittaa soveltaa jotain, kun vaan ehtii ihmetellä tota perän vaihtoo/kasausta...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » La Tammikuu 27. 12:15:51 2007

Tökättävissä vetareissa on nivelten sisällä jouset jotka painaa niveltä perään päin, laippavetareissa ei ole eli tarvitsee sokat.
Laipasta perän sisään menevä akseli on toisella puolella pidempi ja tökättävissä ovat muistaakseni keskenään yhtä pitkät.
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Tammikuu 27. 13:48:04 2007

tumi kirjoitti:Tökättävissä vetareissa on nivelten sisällä jouset jotka painaa niveltä perään päin, laippavetareissa ei ole eli tarvitsee sokat.
Laipasta perän sisään menevä akseli on toisella puolella pidempi ja tökättävissä ovat muistaakseni keskenään yhtä pitkät.
Eli ei ehkä kannata alkaa "patentoimaan"...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: No niin fiksut ja filmaattiset..Visko ja ZF -lukko

Viesti Kirjoittaja Artery » Su Joulukuu 28. 17:51:35 2008

Tarttisin neuvoa koskien perän tunnistusta.
Eli olisi eräs varaosa scorpio. Vm.90, dohc automaatti. Kokeiltiin pyörittää vetarista, niin molemmat pyörivät samaan suuntaan. Siis onko tuossa lukkoperä? Ja jos on, niin onnistuuko vaihtaa koko scorpion taka-akselisto sedan sierraan jossa Mt75 laatikko?
"Mieluiten ihan sama."

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: No niin fiksut ja filmaattiset..Visko ja ZF -lukko

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Su Joulukuu 28. 18:16:58 2008

Oli tässä mainittukin että kokeile pyörittää erisuuntiin vetareita...jos pyörii helposti ei ole lukkoa.

Tökättävillä vetareilla olevassa näkyy kaksi ristikkäin olevaa tappia vetarin rei´ästä, jos lukollinen. Laipallisten perien ulkonäöstä en tiedä, onko niitä tehtykään ilman lukkoa? :roll:
Eikös se mene sinne samanlailla kuin t-9:n jatkoksi, tosin oli hieman sierran akselii leveempi. Jos oikein ymmärtäny kerholaisten neuvot, niin korpin koko taka-akseli apurunkoineen menee sierraan heittämällä, mutta käpälät on leveemmät, samoten vetarit. Ja jos haluaa heittää yhden p-pultin pois niin jarruiltaan samanlaisen sierran pelkät pyörännavat riittää.

Itellä tulossa 2,9 korpin perä runkoineen kaikkinensa omaan kunhan saan puhallettua sen :lol:
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: No niin fiksut ja filmaattiset..Visko ja ZF -lukko

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Joulukuu 28. 18:20:38 2008

On laipallisia tehty lukottomiakin. Ja scorpiossa on visko jos on lukko, koska siinä on aina laipalliset vetarit, takalevyjen takia. ZF:ää on vaan tökättävillä vetareilla. Mun mielestä pitäs mennä kokolailla helposti toi scorpparin akselisto sierraan.. mahtoko olla missään leveydessäkään eroa.
Pedal tu tö metal!

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: No niin fiksut ja filmaattiset..Visko ja ZF -lukko

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Su Joulukuu 28. 19:44:26 2008

Muistelin et korpin akselissa leveys oli jotain pari cm/puoli eroa, otin korpin akselista selkoo sillon vuos sit kun rupesin ettiin omaan lukollista perää(jos se mitä tääl puhuttiin pitää paikkansa). Zf:ää en laittanut vaikka olis tallissa ollutkin, kuulema kitkalukko kuluu ja sinne joutuu vaihtaan joskus levyjä...lisäksi onhan se puolituumaa pienempi :lol:
Ja navat ei käy levyjarrulliseen rumpujarrullisesta sekä kallistuksen vakaaja kannattaa ottaa ilmeisesti korpista kun on pari milliä paksumpi(onko se sitten hyvä vai huono en sano siihen mitään). Omaan tulee kokonaisuudessaan korpin akselisto ja jos eteen tulee rikkinäinen visko läväytän ne välilevyt(viskon levyt) niinkuin ne on cossussakin. Korpin visko on ilmeisesti karvan verran heikompi pitämään kuin cossun. Näin olen tän klubilaisten jutuista käsittäny, saa kyllä oikasta jos meni mettään :lol:
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: No niin fiksut ja filmaattiset..Visko ja ZF -lukko

Viesti Kirjoittaja Artery » Su Joulukuu 28. 19:52:55 2008

Eli siis heittämällä menee. Eikös perän kiinnitys poikennut jotenkin? Entäs passaako iskarit ja jouset sitten samallalailla kiinni? Laippavetarit taisi olla tuossa myös. Tympii vain jos ostan eikä olekkaan lukollinen äässi. Eikait raideleveys muutu?
"Mieluiten ihan sama."

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: No niin fiksut ja filmaattiset..Visko ja ZF -lukko

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Su Joulukuu 28. 19:56:56 2008

Mä rupesin epäröimään kun heti tuli vastaväite, mutta mun mielestä raideleveys muuttuu hieman. Tosin ei kriittisesti ja kaiken muun pitäis olla aivan bolt-on, paitti renkaiden...jos ei vaihda laippoja.
Kokeiles hakua...jos vaik vanhatkin topikit löytys.

Edit. Siis koko akselisto, apurunkoineen, varsineen, vakaajineen pitäis olla bolt-on...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: No niin fiksut ja filmaattiset..Visko ja ZF -lukko

Viesti Kirjoittaja Jari H » Su Joulukuu 28. 23:05:20 2008

Mulla on tossa omassa scorpparin 7.5" koko taka-akselisto, isommilla jarruilla ja 4 pulttisilla navoilla tosin.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

tikkuri
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
Paikkakunta: pieksämäki

Re: No niin fiksut ja filmaattiset..Visko ja ZF -lukko

Viesti Kirjoittaja tikkuri » Su Joulukuu 28. 23:09:56 2008

paljon lie maksaa kossun pyörän navat taakse uutena?
Radalle ja PAM
kaasari ohc
edistyy

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: No niin fiksut ja filmaattiset..Visko ja ZF -lukko

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ma Joulukuu 29. 15:04:57 2008

Eikös ne uudemman korpin navat kävis suoraan tohon vanhempaanki akseliin???
Onko tossa uudemmassa korpin levyissä jotain eroo sierran levyihin? Entäs korppi cossu vs. Sierra cossu???
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: No niin fiksut ja filmaattiset..Visko ja ZF -lukko

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Joulukuu 29. 16:00:40 2008

BlackEscort kirjoitti:Eikös ne uudemman korpin navat kävis suoraan tohon vanhempaanki akseliin???
Onko tossa uudemmassa korpin levyissä jotain eroo sierran levyihin? Entäs korppi cossu vs. Sierra cossu???
Juuri pulttailin kasaan -91 cos sorpparin navat/satulat ,-95 scorpparin(stw) tukivarret/napalevyt joissa on uudemman 4-pulttisen cos sorpparin levyt.

Levyissä riippuen mallista saattaa löytyä pieniä eroja/erikoisuuksia, pää pirteittäin kuitenkin samaa tavaraa jos pultit täsmää navoissa.
Esim. scorpion -95 stw:stä löytyy 253mm jäähdytettynä (sama satula kuin 4wd cos/sorpio cos)
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: No niin fiksut ja filmaattiset..Visko ja ZF -lukko

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Tammikuu 19. 23:09:21 2009

jatketaas..

Mulla olis ehjä tumppimallinen lukoton iiässän perä, ja uliseva laippavetarillinen 4x4 dohc:n perä, samaa kaliiberia ulkoisesti (7"?) ja jopa välitys lienee molemmissa sama (3.92?).. saakos tuon viskon vaihdettua laippamallista tuonne tumppimalliin (ja eri autoon alle?)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: No niin fiksut ja filmaattiset..Visko ja ZF -lukko

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Tammikuu 21. 23:02:28 2009

3.92 varmistettu, sellainen välitys molemmissa.

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: No niin fiksut ja filmaattiset..Visko ja ZF -lukko

Viesti Kirjoittaja Pykälä » To Tammikuu 22. 22:55:28 2009

Visko=viskon kuorissa, ei käy muihin kuoriin. Toi 7 viskoperä pitäs mennä normy akseliin ihan heittämällä omalla kuorellaan ja akseleillaan. Ison lautas pyörän vaihdosta en osaa sanoa keskenään...vai mitä sä nyt oikein meinasit vaihtaa ja mihin? Ulinan saa kyl varmaan säätämällä pois...se et kuka jaksaa alkaa siihen on toinen asia :D
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: No niin fiksut ja filmaattiset..Visko ja ZF -lukko

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Tammikuu 22. 23:05:01 2009

tuo nelarin lukollinen laippaperä on päässy joskus kuivaksi ja sen takia HUUTAA (ulina on liian lievä ilmaisu).. en usko että säädöt auttaa :-/ sen tilalle aion vaihtaa ehjän samanlaisen, mutta toiseen sierraan on myös perän vaihto tulossa, siinä on nyt ja myös tilalle tulossa tumppimallinen lukoton perä, niin ajattelin että jos tuota ääntelevän laippaperän lukkoa vois käyttää uudelleen ehjään tumppimallin lukottomaan perään.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: No niin fiksut ja filmaattiset..Visko ja ZF -lukko

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Tammikuu 22. 23:21:11 2009

Välitys passaa suoraan mistä tahansa 7" sierran perästä tollaseen viskolukolliseen. Mutta tökättävän mallin vetarit ei sovi siihen kiinni, kun viskon puoli siitä on niin pitkä boori ettei vetarin pää riitä lukittumaan. Kaveri tuota joskus tutki. Mutta vaihto useita välityksiä kyllä tohon viskolliseen ja käytti aina perus sierran peristä rattaat.

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: No niin fiksut ja filmaattiset..Visko ja ZF -lukko

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Pe Tammikuu 23. 19:09:58 2009

Laakerointi??? Helpompaahan se vaihtaa kaikki :green:

Kuten sanoin viskon vetarit "pitäisi" olla kokonaismitoiltaan perän kanssa saman pituiset ja samanlaiset ulkopäästään kuin tökättävien....eli jos en ole kauheesti ymmärtänyt väärin, niin ulkopuolen päät vetareissa ihan samat eli käy myös levylliseen kuin myös rummulliseen.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Vastaa Viestiin