Maalin valintaa

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Tammikuu 2. 1:28:53 2009

Onko yleisen käytännön mukaista vetää auton lattia samalla värillä kun muukin koppa, vai onko lattioita maalailtu jollain edullisemmalla värillä?

Happopohjan päällä ei kuulemma pysy vesiohenteinen automaali, jotain pitää olla välissä. Vaatiiko vesiväri jonkun ihan oman praimerin vai voinko vetää happovärin päälle perinteisen liuotinohenteisen 2k hiontavärin?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Tammikuu 2. 8:26:22 2009

Lattiaan kannattaa mun mielestä sipaista joku raskaankaluston epoksimaali, joka olis sävyltään lähelle sitä, mikä tulee pintamaaliksi. Halvempaa kuin liukkaripohjainen automaali, mutta kestävämpää. Itse laittaisin happarin päälle epoksia pohjamaaliksikin..
Pedal tu tö metal!

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Tammikuu 2. 14:31:50 2009

Happarin päälle voi vetää 2k hiontavärin, ja siihen päälle vesimassa. Jos vetää epoksia, ei sillä happarilla tee siellä alla mitään, vaan epoksi pellille.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Kinsky
Viestit: 3618
Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
Paikkakunta: Tampere #376

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja Kinsky » Pe Tammikuu 2. 18:14:11 2009

Ville K kirjoitti:Lattiaan kannattaa mun mielestä sipaista joku raskaankaluston epoksimaali, joka olis sävyltään lähelle sitä, mikä tulee pintamaaliksi. Halvempaa kuin liukkaripohjainen automaali, mutta kestävämpää. Itse laittaisin happarin päälle epoksia pohjamaaliksikin..
Samaa mieltä.

rs 2000
CRSC jäsen 2016
Viestit: 246
Liittynyt: Ke Huhtikuu 19. 21:53:52 2006
Paikkakunta: jkl

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja rs 2000 » La Tammikuu 3. 0:34:55 2009

Asiaa sivuten.Mitens auton pohja kannattas maalata?pelille menasin pohjan hinkata.käviskö raskaskalusto maali?
Escort Rs 2300

Projekti:rs2300

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Tammikuu 4. 1:17:14 2009

ohut happarikalvo jos on vähänkä ruostetta mitä ei saa pois (niille alueille) (eli suomeks, jos ei hiekkapuhalla kaikkia vähänkä sille näyttiäviä kohtia)

Sitten kunnon epoxipohjamaali, pari päivää kuivamista ja siihen joku raskaankaluston pintaväri päälle.

Periaatteessa epoximaali kestää aika hienosti sinälläänkin, mutta ei tykkää uv-valosta. Eli suosittelen vetään siihen kunnon kovan pintavärin kuitenkin päälle.

Tietty, jos haluaa, niin soralle alttiita kohtia voi vetää ennen pitaväriä sillä kovaksi menevällä helmamassalla. Tai jos oikeen hyvän haluaa, niin happari(jos tarvii), epoxi, pintavärikerros, helmamassa, ja uus kierros pintaväriä. Ja jos on OIKEIN perverssi kaveri, niin lakkaa koko pohjan! :green: :green:

(itse suosittelen massan poistoa, suurimmat roippeet raappia pois, sitten hiekkapuhalletaan koko pohja. Siihen hyvä epoxipohjamaali tarttuu kun minä lauantaisin kossupulloon. :burn
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Tammikuu 4. 21:32:05 2009

Saisko jonkun esimerkin tästä epoksimaalista, minkä merkkistä ja minkä valmistajan?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Su Tammikuu 4. 22:17:30 2009

Arska kirjoitti:Saisko jonkun esimerkin tästä epoksimaalista, minkä merkkistä ja minkä valmistajan?
No GPL-S ja tikkurila on tekijä.Tosin saa teknoksenkin tekemää...Ainakin paikat jotka myyvät teollisuuteen maaleja tietävät tämän nimenomaan epoksina...Ja saa 3L kannuissakin.
Esim. Pro-värissä on kyseistä tavaraa...
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Tammikuu 4. 22:29:45 2009

Mä oon hommannut ihan paikallisesta maalikaupasta, olikohan PPG:n tavaraa.
Pedal tu tö metal!

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Tammikuu 4. 22:34:54 2009

Tikkurila temacoat rm40 epoksi. Sopii suoraan pellille, tulee todella vahva kalvo jos vetää 2-3 kertaa. UV-tä ei tosiaan kestä, mutta auton pohjaan harvemmin aurinko paistaa joten ei tarvitse muuta päälle. Tuo sopii myös pohjamaaliksi vaikka vesimassan alle.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Tammikuu 4. 22:57:32 2009

Skorppi kirjoitti:Tikkurila temacoat rm40 epoksi. Sopii suoraan pellille, tulee todella vahva kalvo jos vetää 2-3 kertaa. UV-tä ei tosiaan kestä, mutta auton pohjaan harvemmin aurinko paistaa joten ei tarvitse muuta päälle. Tuo sopii myös pohjamaaliksi vaikka vesimassan alle.
onko hinnasta mitään muistikuvaa tai ihan tietoa??
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Su Tammikuu 4. 23:08:14 2009

Skorppi kirjoitti:Tikkurila temacoat rm40 epoksi. Sopii suoraan pellille, tulee todella vahva kalvo jos vetää 2-3 kertaa. UV-tä ei tosiaan kestä, mutta auton pohjaan harvemmin aurinko paistaa joten ei tarvitse muuta päälle. Tuo sopii myös pohjamaaliksi vaikka vesimassan alle.
Niin no tuo GPL-S:hän on sinällään samaa tavaraa kun rm40...rm40 vaan paksumpaa...
Temacoat:teja kumpikin...Hinnalla nää ei ole pilattuja...Muista kyl yhtään... :oops:
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ma Tammikuu 5. 7:33:53 2009

Tuota rm40 on tarjolla 3,6l purkissa + kovetin tuohon. Tuo setti maksaa pro värissä karvan alta 50e, eli halpaa on.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

^Cona
Viestit: 345
Liittynyt: La Maaliskuu 24. 18:54:20 2007
Paikkakunta: Joutsa

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja ^Cona » Su Tammikuu 11. 22:46:08 2009

Mitä mieltä siitä jos maalais noi caprin alustan osat miranoolilla ni pysyykö pitempää kuin yhen kesän? Onnistus vaan aika helposti kun ukko aikoinaan hiekkkapuhaltanu osat ja maalannu just miranoolilla mutta oranssiks :? ja mustaks pitäs saada. Ei tarvis kuin vähän karhentaa ja vetää musta päälle.
Anglia-65 old skuulia
Capri 3000 GTXL-72 ikuisuus rojekti

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Ma Tammikuu 12. 8:20:24 2009

^Cona kirjoitti:Mitä mieltä siitä jos maalais noi caprin alustan osat miranoolilla ni pysyykö pitempää kuin yhen kesän? Onnistus vaan aika helposti kun ukko aikoinaan hiekkkapuhaltanu osat ja maalannu just miranoolilla mutta oranssiks :? ja mustaks pitäs saada. Ei tarvis kuin vähän karhentaa ja vetää musta päälle.
Ei kait se auta kun kokeilla? Voi hyvinkin pysyä tai sitten ei...
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja wekku » Ma Tammikuu 12. 18:13:33 2009

CosworthPower kirjoitti:
^Cona kirjoitti:Mitä mieltä siitä jos maalais noi caprin alustan osat miranoolilla ni pysyykö pitempää kuin yhen kesän? Onnistus vaan aika helposti kun ukko aikoinaan hiekkkapuhaltanu osat ja maalannu just miranoolilla mutta oranssiks :? ja mustaks pitäs saada. Ei tarvis kuin vähän karhentaa ja vetää musta päälle.
Ei kait se auta kun kokeilla? Voi hyvinkin pysyä tai sitten ei...
Mulla on ainakin huonoja kokemusia miranoolista, ei tahtonu pysyä kiinni.

Sit toinen on ferrex, aikoinaan taunuksen etuvilkkujen ymäpäristöt putsasin pintaruosteesta ja vetäsin ferrexin pellin päälle, pohjamaalin ja pintamaalin, ei menny kun 2 kk niin lähti pesussa puhtaalle pellille.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Tammikuu 12. 18:52:48 2009

Miranooli on oikein mainiota yleismaalia - se on ihan yhtä perseestä laittoipa sitä mihin hyvänsä.

Maalaa ne alustan osat ennemmin vaikka Hammerilla josset muuta keksi...

^Cona
Viestit: 345
Liittynyt: La Maaliskuu 24. 18:54:20 2007
Paikkakunta: Joutsa

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja ^Cona » Ma Tammikuu 12. 19:43:33 2009

Kyllähän nuo muuten maalais vaikka millä mutta kun ei millään viittis rueta hinkaamaan tuota oranssia miranoolia poes.
Anglia-65 old skuulia
Capri 3000 GTXL-72 ikuisuus rojekti

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja wekku » Ma Tammikuu 12. 19:50:19 2009

Millaset osat on kyseessä?
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

^Cona
Viestit: 345
Liittynyt: La Maaliskuu 24. 18:54:20 2007
Paikkakunta: Joutsa

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja ^Cona » Ma Tammikuu 12. 20:05:02 2009

No tässä ne on kaikki läjässä. Eli kaikki alustan palikat ja laatikko ym.
Anglia-65 old skuulia
Capri 3000 GTXL-72 ikuisuus rojekti

heikki
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Helmikuu 5. 11:54:35 2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja heikki » Ma Tammikuu 12. 20:12:47 2009

Osta epoksipohjamaalia ja vedä sitä sellanen ohut harsokerros tuon miranolin päälle ja jos ei se miranoli sihen mitenkään reagoi nii sitten vaan sen epoksin päälle se väri minkä sinne meinasit laittaa. Ainakin PPG:llä on/oli DP-40 epoksipohjamaali ja sitä pysty laittaa merkein mihin vaan tuolleen eristeväriksi.

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja wekku » Ma Tammikuu 12. 20:21:21 2009

^Cona kirjoitti:No tässä ne on kaikki läjässä. Eli kaikki alustan palikat ja laatikko ym.
Ai nuo, no mitäs toi väri haittaa?
Ainakin erottuu mustaa pohjaa vasten noi, en ite kyl vaihtas väriä :cha
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

^Cona
Viestit: 345
Liittynyt: La Maaliskuu 24. 18:54:20 2007
Paikkakunta: Joutsa

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja ^Cona » Ma Tammikuu 12. 20:32:57 2009

wekku kirjoitti:
^Cona kirjoitti:No tässä ne on kaikki läjässä. Eli kaikki alustan palikat ja laatikko ym.
Ai nuo, no mitäs toi väri haittaa?
Ainakin erottuu mustaa pohjaa vasten noi, en ite kyl vaihtas väriä :cha
Niin mut ku tulee keltanen pohja :wink: . Ei oikein istu pussihousu lookkiin ton värisenä noi palikat :cha .
Anglia-65 old skuulia
Capri 3000 GTXL-72 ikuisuus rojekti

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Ma Tammikuu 12. 20:35:04 2009

^Cona kirjoitti:No tässä ne on kaikki läjässä. Eli kaikki alustan palikat ja laatikko ym.
Ite saattaisin koittaa tinneriohenteista hiomaväriä...Vetää sivuilma ruiskulla, todella ohkaisia harsoja ja heti perään pelkkää sivuilmaa, että maali kuivaa...Jos onnistuu niin sen jälkeen voipi päälle vetää mitä vaan.
Ja toi hiomaväri sit 1-k:n tavaraa, eli ei tarvii kovetetta...
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Tammikuu 12. 21:58:27 2009

Jos minä haluaisin noista vaihtaa väriä ilman turhaa työntekoa - raaputtelisin vähän joka puolelta teräsharjalla/karkealla paperilla, pesisin tärpätillä ja pensselöisin Hammerin pintaan... :)

2k maalit todennäköisesti kiehauttaa komeesti tuon Miranoolin, ellei tietty käytä sitä hiontaprimeria välissä. Kauhee homma...

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja wekku » Ma Tammikuu 12. 22:00:39 2009

CosworthPower kirjoitti:
^Cona kirjoitti:No tässä ne on kaikki läjässä. Eli kaikki alustan palikat ja laatikko ym.
Ite saattaisin koittaa tinneriohenteista hiomaväriä...Vetää sivuilma ruiskulla, todella ohkaisia harsoja ja heti perään pelkkää sivuilmaa, että maali kuivaa...Jos onnistuu niin sen jälkeen voipi päälle vetää mitä vaan.
Ja toi hiomaväri sit 1-k:n tavaraa, eli ei tarvii kovetetta...
Pensseli kunniaan!!
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Ma Tammikuu 12. 22:06:20 2009

jeddah kirjoitti:Jos minä haluaisin noista vaihtaa väriä ilman turhaa työntekoa - raaputtelisin vähän joka puolelta teräsharjalla/karkealla paperilla, pesisin tärpätillä ja pensselöisin Hammerin pintaan... :)

2k maalit todennäköisesti kiehauttaa komeesti tuon Miranoolin, ellei tietty käytä sitä hiontaprimeria välissä. Kauhee homma...
Hiomaprimeriä ei tarvii hiota kun vetää litkuna...Eli ei hiontaa kun maalaa pinnan.Ja tuskin näissä osissa nyt muutenkaan 10:in pintaa tarvii olla, et jos pikkasen "isopisara" hiomaväristä loistaa läpi niin maata kaada.
Auton pintaankin olen joskus ilman hiontaa laittanut hiontavärin alle ja ilman hiontaa pinnan päälle.Ei ole mitään hävennyt.
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Tammikuu 12. 22:28:33 2009

^Cona kirjoitti:Mitä mieltä siitä jos maalais noi caprin alustan osat miranoolilla ni pysyykö pitempää kuin yhen kesän? Onnistus vaan aika helposti kun ukko aikoinaan hiekkkapuhaltanu osat ja maalannu just miranoolilla mutta oranssiks :? ja mustaks pitäs saada. Ei tarvis kuin vähän karhentaa ja vetää musta päälle.
Ei muutakun hiekkapuhallukseen vaan noi osat ja pyytää vetämään niihin värin samalla, ei luulis ihan mahdottimia maksavan, eikä itse tarvisi nähdä vaivaa. Maalaat noi millä vaan, niin aina kun tulee joku risku, niin oranssi alkaa paistaa, se vasta kamalalta näyttääkin!
Pedal tu tö metal!

^Cona
Viestit: 345
Liittynyt: La Maaliskuu 24. 18:54:20 2007
Paikkakunta: Joutsa

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja ^Cona » Ti Tammikuu 13. 16:05:29 2009

Ville K kirjoitti:
^Cona kirjoitti:Mitä mieltä siitä jos maalais noi caprin alustan osat miranoolilla ni pysyykö pitempää kuin yhen kesän? Onnistus vaan aika helposti kun ukko aikoinaan hiekkkapuhaltanu osat ja maalannu just miranoolilla mutta oranssiks :? ja mustaks pitäs saada. Ei tarvis kuin vähän karhentaa ja vetää musta päälle.
Ei muutakun hiekkapuhallukseen vaan noi osat ja pyytää vetämään niihin värin samalla, ei luulis ihan mahdottimia maksavan, eikä itse tarvisi nähdä vaivaa. Maalaat noi millä vaan, niin aina kun tulee joku risku, niin oranssi alkaa paistaa, se vasta kamalalta näyttääkin!
Tuo olis se paras vaihtoehto. Kattoo nyt mitä keksii näitten kanssa.
Anglia-65 old skuulia
Capri 3000 GTXL-72 ikuisuus rojekti

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Ti Tammikuu 13. 23:33:44 2009

^Cona kirjoitti:
Ville K kirjoitti:
^Cona kirjoitti:Mitä mieltä siitä jos maalais noi caprin alustan osat miranoolilla ni pysyykö pitempää kuin yhen kesän? Onnistus vaan aika helposti kun ukko aikoinaan hiekkkapuhaltanu osat ja maalannu just miranoolilla mutta oranssiks :? ja mustaks pitäs saada. Ei tarvis kuin vähän karhentaa ja vetää musta päälle.
Ei muutakun hiekkapuhallukseen vaan noi osat ja pyytää vetämään niihin värin samalla, ei luulis ihan mahdottimia maksavan, eikä itse tarvisi nähdä vaivaa. Maalaat noi millä vaan, niin aina kun tulee joku risku, niin oranssi alkaa paistaa, se vasta kamalalta näyttääkin!
Tuo olis se paras vaihtoehto. Kattoo nyt mitä keksii näitten kanssa.
Suurin ongelma varmaan on perustella teiän isäukolle miks ne pitää hiekkapuhaltaa uudestaan :D
Jäsen #1112

^Cona
Viestit: 345
Liittynyt: La Maaliskuu 24. 18:54:20 2007
Paikkakunta: Joutsa

Re: Maalin valintaa

Viesti Kirjoittaja ^Cona » Ke Tammikuu 14. 0:00:28 2009

AnttiR kirjoitti: Suurin ongelma varmaan on perustella teiän isäukolle miks ne pitää hiekkapuhaltaa uudestaan :D
Se nyt ei oo ongelma :) sanoo vaan että on alkuperäsen näkösempi kun musta väri pinnassa :cha . Ei revi sekään sit pussihousujaan :D .
Anglia-65 old skuulia
Capri 3000 GTXL-72 ikuisuus rojekti

Vastaa Viestiin