Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
hilteri
- Viestit: 1043
- Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
- Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti
Kirjoittaja hilteri » Su Helmikuu 1. 20:46:28 2009
mitä kannattas ruveta kokeilemaan sierran alustaan ku meinaa puskea nii pirusti..
auto perus sedan paska...-40mm madalluksella. konin iskarit.
taakse vakaajaa? eteen paksumpaa..?
-
J
- Viestit: 551
- Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
- Paikkakunta: Karjala
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja J » Su Helmikuu 1. 21:04:10 2009
Pyörän kulmat.
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.
-
Ville K
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti
Kirjoittaja Ville K » Su Helmikuu 1. 21:10:12 2009
Olikos lukkoa? Mulla toi oma kanssa puski hieman aikasemmin, vallankin pitävällä alustalla sen parhaiten huomasi, ensin kallistui ja sitten alkoi puskemaan. Rauhoittui takavakaajalla, pyöränkulmat oli alustan madalluksen jälkeen tietenkin säädetty.
Pedal tu tö metal!
-
hilteri
- Viestit: 1043
- Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
- Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti
Kirjoittaja hilteri » Su Helmikuu 1. 21:44:31 2009
Ville K kirjoitti:Olikos lukkoa? Mulla toi oma kanssa puski hieman aikasemmin, vallankin pitävällä alustalla sen parhaiten huomasi, ensin kallistui ja sitten alkoi puskemaan. Rauhoittui takavakaajalla, pyöränkulmat oli alustan madalluksen jälkeen tietenkin säädetty.
ei ole lukkoa. ennen kyllä lukottomat paremmin taipunu.
kulmat on kyllä joskus säädetty mutta ei ihan äskein... ootko muute tehny taakse prikka patentteja renkaiden suoristamiseksi?
-
Ville K
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti
Kirjoittaja Ville K » Su Helmikuu 1. 22:01:12 2009
Kyllä mulla on pyörännavat vielä ihan ilman patentteja. Tosin, mulla on vaan 2wd cossun alusta, eli on aika "korkeella" vielä perä, ei oo ihan niin pahasti lintallaan kuin mitä oon oikein madallettuja katsellut. Niin joo, ja edessä mulla on 28mm vakaaja, oli sellainen jo alunperinkin, ja takana ei ollu vakaajaa ollenkaan, nyt on scorpion 17mm vakaaja.
Pedal tu tö metal!
-
cossu44
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
- Paikkakunta: Espoo/Nummela
Viesti
Kirjoittaja cossu44 » Ma Helmikuu 2. 11:10:20 2009
Eteen Scorpion pidemmät alatukivarret, poistuu pahin puskeminen Sierrasta kerralla. Helppo asennus, 12mm pora normityökalujen lisäksi. Camber kasvaa sopivasti, ei liikaa. Ja tietysti aurauksen säätö. Lisää vielä takavakaajan niin pitäis puskemisen loppua.
-
hilteri
- Viestit: 1043
- Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
- Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti
Kirjoittaja hilteri » Ma Helmikuu 2. 11:12:09 2009
cossu44 kirjoitti:Eteen Scorpion pidemmät alatukivarret, poistuu pahin puskeminen Sierrasta kerralla. Helppo asennus, 12mm pora normityökalujen lisäksi. Camber kasvaa sopivasti, ei liikaa. Ja tietysti aurauksen säätö. Lisää vielä takavakaajan niin pitäis puskemisen loppua.
paljos ne scorpin tukivarret oli pitemmät kuin sierran?
-
cossu44
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
- Paikkakunta: Espoo/Nummela
Viesti
Kirjoittaja cossu44 » Ma Helmikuu 2. 11:21:41 2009
Hämärä muistikuva; 16 milliä. Aika vähän mutta on vaikutusta..Ja tuleehan siitä 32 yhteensä.
-
JyriN
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Viesti
Kirjoittaja JyriN » La Helmikuu 7. 21:59:19 2009
Toi camberin lisääminen pidemmillä tukivarsilla on ihan hyvä neuvo. Siinä tulee lisää pyörien yläreunan sisäkallistusta ja näin pyörän pito kasvaa (tiettyyn rajaan asti) korin kallistuessa. Puskeminenhan alkaa, kun etupään pito loppuu ennen takapäätä. Sierran (sekä mm. pemarin) alusta on suunniteltu niin, että etupäässä pito loppuu käytännössä aina ennen takapäätä ja alustan madaltaminen vielä pahentaa tätä käytöstä, kun takapään negatiivinen camberi kasvaa.
Pidempien etutukivarsien lisäksi taakse jäykkä kallistuksenvaimennin, niin pitäisi puskemisen helpottaa. Jos haluat vakavasti ajaa madalletulla alustalla, niin suosittelen etsimään siipikossun etupään olka-akselit ja navat sekä tukivarret (ja tietty jarrut). Näillä tukivarren kulma pysyy madalluksenkin jälkeen parempana kuin vakiosierran osilla, koska siivessä tukivarren ulompi kiinnitys (olkavarressa) on vakiota alempana (suhteessa pyörän keskiöön).
-
Pykälä
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja Pykälä » Su Helmikuu 8. 11:50:52 2009
JyriN kirjoitti:Toi camberin lisääminen pidemmillä tukivarsilla on ihan hyvä neuvo. Siinä tulee lisää pyörien yläreunan sisäkallistusta ja näin pyörän pito kasvaa (tiettyyn rajaan asti) korin kallistuessa. Puskeminenhan alkaa, kun etupään pito loppuu ennen takapäätä. Sierran (sekä mm. pemarin) alusta on suunniteltu niin, että etupäässä pito loppuu käytännössä aina ennen takapäätä ja alustan madaltaminen vielä pahentaa tätä käytöstä, kun takapään negatiivinen camberi kasvaa.
Pidempien etutukivarsien lisäksi taakse jäykkä kallistuksenvaimennin, niin pitäisi puskemisen helpottaa. Jos haluat vakavasti ajaa madalletulla alustalla, niin suosittelen etsimään siipikossun etupään olka-akselit ja navat sekä tukivarret (ja tietty jarrut). Näillä tukivarren kulma pysyy madalluksenkin jälkeen parempana kuin vakiosierran osilla, koska siivessä tukivarren ulompi kiinnitys (olkavarressa) on vakiota alempana (suhteessa pyörän keskiöön).
Tyhmä kysymys, mutta eroaako siipicossun etupää 2wd cossusta(taxi malli)? Onko siiven iskareissa(tolpissa) eroa karvalakki malliin? Jos tavikseen hommannu kunnon jouset ja iskarit, käykö ne siiven rojuihin tekemättä muutoksia pyöräkulmiin?
-
THR
- Viestit: 4915
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
- Paikkakunta: Suomussalmi
Viesti
Kirjoittaja THR » Su Helmikuu 8. 12:02:30 2009
BlackEscort kirjoitti:JyriN kirjoitti:Toi camberin lisääminen pidemmillä tukivarsilla on ihan hyvä neuvo. Siinä tulee lisää pyörien yläreunan sisäkallistusta ja näin pyörän pito kasvaa (tiettyyn rajaan asti) korin kallistuessa. Puskeminenhan alkaa, kun etupään pito loppuu ennen takapäätä. Sierran (sekä mm. pemarin) alusta on suunniteltu niin, että etupäässä pito loppuu käytännössä aina ennen takapäätä ja alustan madaltaminen vielä pahentaa tätä käytöstä, kun takapään negatiivinen camberi kasvaa.
Pidempien etutukivarsien lisäksi taakse jäykkä kallistuksenvaimennin, niin pitäisi puskemisen helpottaa. Jos haluat vakavasti ajaa madalletulla alustalla, niin suosittelen etsimään siipikossun etupään olka-akselit ja navat sekä tukivarret (ja tietty jarrut). Näillä tukivarren kulma pysyy madalluksenkin jälkeen parempana kuin vakiosierran osilla, koska siivessä tukivarren ulompi kiinnitys (olkavarressa) on vakiota alempana (suhteessa pyörän keskiöön).
Tyhmä kysymys, mutta eroaako siipicossun etupää 2wd cossusta(taxi malli)? Onko siiven iskareissa(tolpissa) eroa karvalakki malliin? Jos tavikseen hommannu kunnon jouset ja iskarit, käykö ne siiven rojuihin tekemättä muutoksia pyöräkulmiin?
iskarit käy keskenään ainoa et cossun iskareissa on jousilautanen alenpana eli on matalenpi vakiona kuin normi sierra
-
JyriN
- Viestit: 549
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
- Paikkakunta: Riihimäki
Viesti
Kirjoittaja JyriN » Su Helmikuu 8. 17:29:55 2009
BlackEscort kirjoitti:
Tyhmä kysymys, mutta eroaako siipicossun etupää 2wd cossusta(taxi malli)? Onko siiven iskareissa(tolpissa) eroa karvalakki malliin? Jos tavikseen hommannu kunnon jouset ja iskarit, käykö ne siiven rojuihin tekemättä muutoksia pyöräkulmiin?
Niin kuin THR laittoi aikaisemmin: jouset ja iskarit menee päittäin.
Omaa kokemusta ei ole, mutta kaikkitietävästä netistä olen oppinut, että siivessä olisi erilaisen jarrusatulankiinnityksen lisäksi myös tukivarren kiinnityspiste olkavarressa vakiota alempana, kuten aikaisemmin kirjoitin. Tämä muutos verrattuna vakio sierraan purettiin, koska taksikossua ei enää tarvittu kilpamallin luokitteluun. Siivessä, sekä varsinkin sen RS500 mallissa on muitakin auton kilpailukäyttöön säätämistä helpottavia muutoksia, joita ei vakiosierrassa tai taksikossussa ole.
-
wex4
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 293
- Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
- Paikkakunta: 09-area border guard
Viesti
Kirjoittaja wex4 » Pe Helmikuu 13. 22:42:55 2009
Omaan ajotyyliini sopii liika auraus, pari milliä yli maksimiarvon. Ihan kokeilemalla hain itselle sopivan ja tietenkin renkaan kulumista seuraten.
Järjen loppuessa, periaatteet alkaa ja periaatteen vuoksi...