sierra puskee

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

sierra puskee

Viesti Kirjoittaja hilteri » Su Helmikuu 1. 20:46:28 2009

mitä kannattas ruveta kokeilemaan sierran alustaan ku meinaa puskea nii pirusti..
auto perus sedan paska...-40mm madalluksella. konin iskarit. :cha
taakse vakaajaa? eteen paksumpaa..?

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Re: sierra puskee

Viesti Kirjoittaja J » Su Helmikuu 1. 21:04:10 2009

Pyörän kulmat.
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: sierra puskee

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Helmikuu 1. 21:10:12 2009

Olikos lukkoa? Mulla toi oma kanssa puski hieman aikasemmin, vallankin pitävällä alustalla sen parhaiten huomasi, ensin kallistui ja sitten alkoi puskemaan. Rauhoittui takavakaajalla, pyöränkulmat oli alustan madalluksen jälkeen tietenkin säädetty.
Pedal tu tö metal!

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Re: sierra puskee

Viesti Kirjoittaja hilteri » Su Helmikuu 1. 21:44:31 2009

Ville K kirjoitti:Olikos lukkoa? Mulla toi oma kanssa puski hieman aikasemmin, vallankin pitävällä alustalla sen parhaiten huomasi, ensin kallistui ja sitten alkoi puskemaan. Rauhoittui takavakaajalla, pyöränkulmat oli alustan madalluksen jälkeen tietenkin säädetty.
ei ole lukkoa. ennen kyllä lukottomat paremmin taipunu.
kulmat on kyllä joskus säädetty mutta ei ihan äskein... ootko muute tehny taakse prikka patentteja renkaiden suoristamiseksi?

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: sierra puskee

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Helmikuu 1. 22:01:12 2009

Kyllä mulla on pyörännavat vielä ihan ilman patentteja. Tosin, mulla on vaan 2wd cossun alusta, eli on aika "korkeella" vielä perä, ei oo ihan niin pahasti lintallaan kuin mitä oon oikein madallettuja katsellut. Niin joo, ja edessä mulla on 28mm vakaaja, oli sellainen jo alunperinkin, ja takana ei ollu vakaajaa ollenkaan, nyt on scorpion 17mm vakaaja.
Pedal tu tö metal!

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: sierra puskee

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ma Helmikuu 2. 11:10:20 2009

Eteen Scorpion pidemmät alatukivarret, poistuu pahin puskeminen Sierrasta kerralla. Helppo asennus, 12mm pora normityökalujen lisäksi. Camber kasvaa sopivasti, ei liikaa. Ja tietysti aurauksen säätö. Lisää vielä takavakaajan niin pitäis puskemisen loppua.

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Re: sierra puskee

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ma Helmikuu 2. 11:12:09 2009

cossu44 kirjoitti:Eteen Scorpion pidemmät alatukivarret, poistuu pahin puskeminen Sierrasta kerralla. Helppo asennus, 12mm pora normityökalujen lisäksi. Camber kasvaa sopivasti, ei liikaa. Ja tietysti aurauksen säätö. Lisää vielä takavakaajan niin pitäis puskemisen loppua.
paljos ne scorpin tukivarret oli pitemmät kuin sierran?

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: sierra puskee

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ma Helmikuu 2. 11:21:41 2009

Hämärä muistikuva; 16 milliä. Aika vähän mutta on vaikutusta..Ja tuleehan siitä 32 yhteensä.

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: sierra puskee

Viesti Kirjoittaja JyriN » La Helmikuu 7. 21:59:19 2009

Toi camberin lisääminen pidemmillä tukivarsilla on ihan hyvä neuvo. Siinä tulee lisää pyörien yläreunan sisäkallistusta ja näin pyörän pito kasvaa (tiettyyn rajaan asti) korin kallistuessa. Puskeminenhan alkaa, kun etupään pito loppuu ennen takapäätä. Sierran (sekä mm. pemarin) alusta on suunniteltu niin, että etupäässä pito loppuu käytännössä aina ennen takapäätä ja alustan madaltaminen vielä pahentaa tätä käytöstä, kun takapään negatiivinen camberi kasvaa.

Pidempien etutukivarsien lisäksi taakse jäykkä kallistuksenvaimennin, niin pitäisi puskemisen helpottaa. Jos haluat vakavasti ajaa madalletulla alustalla, niin suosittelen etsimään siipikossun etupään olka-akselit ja navat sekä tukivarret (ja tietty jarrut). Näillä tukivarren kulma pysyy madalluksenkin jälkeen parempana kuin vakiosierran osilla, koska siivessä tukivarren ulompi kiinnitys (olkavarressa) on vakiota alempana (suhteessa pyörän keskiöön).
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: sierra puskee

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Su Helmikuu 8. 11:50:52 2009

JyriN kirjoitti:Toi camberin lisääminen pidemmillä tukivarsilla on ihan hyvä neuvo. Siinä tulee lisää pyörien yläreunan sisäkallistusta ja näin pyörän pito kasvaa (tiettyyn rajaan asti) korin kallistuessa. Puskeminenhan alkaa, kun etupään pito loppuu ennen takapäätä. Sierran (sekä mm. pemarin) alusta on suunniteltu niin, että etupäässä pito loppuu käytännössä aina ennen takapäätä ja alustan madaltaminen vielä pahentaa tätä käytöstä, kun takapään negatiivinen camberi kasvaa.

Pidempien etutukivarsien lisäksi taakse jäykkä kallistuksenvaimennin, niin pitäisi puskemisen helpottaa. Jos haluat vakavasti ajaa madalletulla alustalla, niin suosittelen etsimään siipikossun etupään olka-akselit ja navat sekä tukivarret (ja tietty jarrut). Näillä tukivarren kulma pysyy madalluksenkin jälkeen parempana kuin vakiosierran osilla, koska siivessä tukivarren ulompi kiinnitys (olkavarressa) on vakiota alempana (suhteessa pyörän keskiöön).
Tyhmä kysymys, mutta eroaako siipicossun etupää 2wd cossusta(taxi malli)? Onko siiven iskareissa(tolpissa) eroa karvalakki malliin? Jos tavikseen hommannu kunnon jouset ja iskarit, käykö ne siiven rojuihin tekemättä muutoksia pyöräkulmiin?
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: sierra puskee

Viesti Kirjoittaja THR » Su Helmikuu 8. 12:02:30 2009

BlackEscort kirjoitti:
JyriN kirjoitti:Toi camberin lisääminen pidemmillä tukivarsilla on ihan hyvä neuvo. Siinä tulee lisää pyörien yläreunan sisäkallistusta ja näin pyörän pito kasvaa (tiettyyn rajaan asti) korin kallistuessa. Puskeminenhan alkaa, kun etupään pito loppuu ennen takapäätä. Sierran (sekä mm. pemarin) alusta on suunniteltu niin, että etupäässä pito loppuu käytännössä aina ennen takapäätä ja alustan madaltaminen vielä pahentaa tätä käytöstä, kun takapään negatiivinen camberi kasvaa.

Pidempien etutukivarsien lisäksi taakse jäykkä kallistuksenvaimennin, niin pitäisi puskemisen helpottaa. Jos haluat vakavasti ajaa madalletulla alustalla, niin suosittelen etsimään siipikossun etupään olka-akselit ja navat sekä tukivarret (ja tietty jarrut). Näillä tukivarren kulma pysyy madalluksenkin jälkeen parempana kuin vakiosierran osilla, koska siivessä tukivarren ulompi kiinnitys (olkavarressa) on vakiota alempana (suhteessa pyörän keskiöön).
Tyhmä kysymys, mutta eroaako siipicossun etupää 2wd cossusta(taxi malli)? Onko siiven iskareissa(tolpissa) eroa karvalakki malliin? Jos tavikseen hommannu kunnon jouset ja iskarit, käykö ne siiven rojuihin tekemättä muutoksia pyöräkulmiin?
iskarit käy keskenään ainoa et cossun iskareissa on jousilautanen alenpana eli on matalenpi vakiona kuin normi sierra

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: sierra puskee

Viesti Kirjoittaja JyriN » Su Helmikuu 8. 17:29:55 2009

BlackEscort kirjoitti: Tyhmä kysymys, mutta eroaako siipicossun etupää 2wd cossusta(taxi malli)? Onko siiven iskareissa(tolpissa) eroa karvalakki malliin? Jos tavikseen hommannu kunnon jouset ja iskarit, käykö ne siiven rojuihin tekemättä muutoksia pyöräkulmiin?
Niin kuin THR laittoi aikaisemmin: jouset ja iskarit menee päittäin.

Omaa kokemusta ei ole, mutta kaikkitietävästä netistä olen oppinut, että siivessä olisi erilaisen jarrusatulankiinnityksen lisäksi myös tukivarren kiinnityspiste olkavarressa vakiota alempana, kuten aikaisemmin kirjoitin. Tämä muutos verrattuna vakio sierraan purettiin, koska taksikossua ei enää tarvittu kilpamallin luokitteluun. Siivessä, sekä varsinkin sen RS500 mallissa on muitakin auton kilpailukäyttöön säätämistä helpottavia muutoksia, joita ei vakiosierrassa tai taksikossussa ole.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

wex4
CRSC jäsen 2015
Viestit: 293
Liittynyt: La Kesäkuu 3. 14:24:52 2006
Paikkakunta: 09-area border guard

Re: sierra puskee

Viesti Kirjoittaja wex4 » Pe Helmikuu 13. 22:42:55 2009

Omaan ajotyyliini sopii liika auraus, pari milliä yli maksimiarvon. Ihan kokeilemalla hain itselle sopivan ja tietenkin renkaan kulumista seuraten.
Järjen loppuessa, periaatteet alkaa ja periaatteen vuoksi...

Vastaa Viestiin