Valvoja: CRSC Hallitus
Tuohan riippuu ihan siitä missä kulmassa konelaatikkopaketti on eli toisinsanoen riippuu siitä mikä on pyörillään ollessaan eturistkon kulma putkeen nähdentaneli kirjoitti:... ja perämurikan pingpong pyörän kiinnityslaippa (mihin kardaani kiinnitetään) tulisi olla myös vähän alaspäin.(jos muistan oikein..) ei paljoa, mutta vähän....
No itse taas muistelisin tuon olevan toisin päin eli hieman yläviistoon, koska vedossa se pyrkii kääntymään alaspäin ja myös sisäänpäin jousto kääntää tota laippaa alaspäin, joten sekin vaikuttaa asiaan.taneli kirjoitti:... ja perämurikan pingpong pyörän kiinnityslaippa (mihin kardaani kiinnitetään) tulisi olla myös vähän alaspäin.(jos muistan oikein..) ei paljoa, mutta vähän....
Mäkin olin pitkään noissa perus "erilaisten tuentojen astekulma nyrkkisäännöissä (nelilinkki, lehtijousi, ladderbars)" mutta kun tuo ristikon (muuttuvanopeusnivel) sielun elämään on joutunu tutustuu tarkemmin mm. noiden alusta säätöjen takia, niin on kertyny useemmasta paikasta (sekä käytännöstä) jonkun asteista "tietoo" noista kulmista.MikkoT kirjoitti:No itse taas muistelisin tuon olevan toisin päin eli hieman yläviistoon, koska vedossa se pyrkii kääntymään alaspäin ja myös sisäänpäin jousto kääntää tota laippaa alaspäin, joten sekin vaikuttaa asiaan.taneli kirjoitti:... ja perämurikan pingpong pyörän kiinnityslaippa (mihin kardaani kiinnitetään) tulisi olla myös vähän alaspäin.(jos muistan oikein..) ei paljoa, mutta vähän....
Pitää kysellä tosta tarkemmin, kun nään broidiani, mutta muistelen yhden ohjeen olleen sprinttikäytössä (välikopassa) 7 astetta yläviistoon perussäädöksi.
Onko TVR tässä kuvassa toi korvakko alemman nelilinkin kiinnityspaikka. Näin itse kuvittelisin ja väittäisin vielä kaupan päälle, että tollaisen vääntymisen on aiheuttanut banjon kiertyminen alaspäin eikä ylöspäin.TVR kirjoitti:Kuva kardaanikulman muuttumisesta ylöspäin kun on ollut rajumpaa vedätystä pitävällä alustalla http://www.tvracing.net/images/Vote%20s ... %20080.JPG
Kyllä se perän pinioni osoitti auton pohjaan ja mitään ei irronnu.MikkoT kirjoitti:Onko TVR tässä kuvassa toi korvakko alemman nelilinkin kiinnityspaikka. Näin itse kuvittelisin ja väittäisin vielä kaupan päälle, että tollaisen vääntymisen on aiheuttanut banjon kiertyminen alaspäin eikä ylöspäin.TVR kirjoitti:Kuva kardaanikulman muuttumisesta ylöspäin kun on ollut rajumpaa vedätystä pitävällä alustalla http://www.tvracing.net/images/Vote%20s ... %20080.JPG
Perustelut on, että ensin on irronnut toi ehjäksi jäänyt korvakko ja se on siirtynyt taaksepäin "vapaana", kun akseli kiertynyt kuvan suunnasta katsottuna myötäpäivään. Tämän vuoksi taas kiinni pysynyt korvakko on vääntynyt "eteenpäin" vai hämääkö toi kuva niin paljon, että todellisuudessa ton vääntyneen korvakon kiinnitysreikä on taenpana ehjään nähden?
Ei siinä ole mun jaloissa ole tangon pätkiä vaan osa ladderista, ilman "vanttiruuvia" kuva toisesta kulmasta http://www.tvracing.net/images/Vote%20s ... %20082.JPGMikkoT kirjoitti:No sitten ymmärrän tilanteen, koska akseli onkin pysynyt kiinni autossa. Jotenkin vaan akseli asvaltilla ja tangon pätkät jaloissasi sai päättelemään, että toi ois lähtenyt ihan lennosta menemään![]()
Saanko kysyä vielä tästä Ladderbars tuennasta, että miten toi toimii. Tossa laittamassasi kuvassa näkyy toi vaakatanko suunnilleen pöydän pinnassa niin tuleeko siitä jotkut tuet johonkin vai mikä on tässä toimintaperiaate.
eiköhän toi sopis, tietty toi ei ole kuin olikos se 6 asteeseen riittävä vaan.. tietty jos olis hyvä pieni vatupassi joka olis selkeillä asteilla, vois myös toimia. ei tää kuitenkaan ole vielä avaruus-tegnologiaa.. mutta kannattaa tehdä ylätukivarsiin säätö-mahdollisuus, niin saat vielä hienosäädettyä asentoa, jos on tarvis. poraa vaikka 3 reikää peräkkäin, ja keskellä olis se perus-asetus, eli sama asteluku kun moottori/vaihdelaatikolla. tai sit toisesta päästä säädettävät ylä-tukivarret. helvetti kun harmittaa oma saamattomuus, pitäis minunkin saada oma tane ajoon..Sultzi kirjoitti:Soveltuisko tämmönen perän ja laatikon kulmien tarkistamiseen? VesQ linkissä tuohon tarvitaan kardaaniakin, onko se välttämätön heti? Varmaan riittää jos linkin tyyppisellä katsoo ensin mahd. tarkasti samoihin ja sitten hienosäätää kun saa kardaanin? Tosin tarvis saada konettakin konehuoneeseen jne että saa laitoksen oikeeseen asentoon, tai sitten vaan ilman jousia pelaa silmällä siihen asentoon kun on ajossa. En mä näistä mitään tiedä
Kantsii ehkä mallinnella sitä geometriaa jotenkin, että akseli pysyy mahdollisimman samassa asennossa tarvittavan jouston matkalla, ja laittaa ne ylätukivarret sen mukaan viistoon. Sitä pituussäätöähän tarvitset sitten akselin linjauksen säätämiseen nelipyöräsuuntauksessa, jos et usko saavasi sitä millintarkkaan suoraan...Sultzi kirjoitti:Joo, perä nyt lopultakin nostettu autoon kiinni ja tarvis rueta tekeen paikkoja ylätukivarsille. Laitanko nyt sitten ylätukivarret hieman alaviistoon etupäästä; kuinka paljon? Ja jos tekee pituussäädettävät reiät eteen (epäkeskolla säätö pituussuunnassa sitten), niin onko tarvetta tehdä korkeussuunnassa eri kiinnityskohtia??