Perän korvakkeiden vaihto

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Helmikuu 17. 22:01:52 2009

Korjaan, panhardia tosiaan tarkoitin, meni tuennat sekaisin mielessä :cha Kiitti tähän astisista tiedoista! Katsotaan mitä keksitään :o

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja taneli » Ke Helmikuu 18. 0:27:03 2009

joo, eli ylä-tukivarsien tulisi olla auton ollessa pyörillään muutaman senttiä alempana etupäästä, eli korin puolelta alempana. ja perämurikan pingpong pyörän kiinnityslaippa (mihin kardaani kiinnitetään) tulisi olla myös vähän alaspäin.(jos muistan oikein..) ei paljoa, mutta vähän. jos oikein haluaa hifistellä, niin säädettävät ylä-tukivarret toisesta päästä. tästä on jo yli 4 vuotta kun tein, muisti virheitä voi olla. mut näin muistaakseni. ja en ole katunut hetkeäkään että muutin, on "hieman" tukevampi perse, ei mutkissa nulju kuin renkaat. panhart-tangosta kannattaa tehdä mahdollisimman pitkä, jotta perän sivuttais liike olisi pienin mahdollinen. mulla on panhartissa kummissakin päissä unipallit, mutta ehkä olis parempi jos toisessa päässä olis uretaanipusla. makuasiota. :)
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Helmikuu 18. 11:19:14 2009

Njoo, taitaa nuo uniballit vaan mennä nopeesti kadulla. Jos nylonista sorvaa puslat siihen panhardiin? Tiä vaan kuinka hyvin mahtuu tänne tuo panhardi. :roll:

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja taneli » Ke Helmikuu 18. 11:52:18 2009

mulla on noi samat uniballit ollu koko ajan.. jos niitä välillä öljyää, niin kyllä ne kestää. suolapaskasta ne eivät kyllä tykkää. kyllä se sinne mahtuu, kun mahduttaa. kun sullakaan ei ole näköjään enää vakio tankkia eikä vararengas koteloa.
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Helmikuu 18. 11:58:34 2009

Ootko katsastanu niillä unibaleilla? Vai onko väliä näin vanhassa autossa?

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja taneli » Ke Helmikuu 18. 16:56:08 2009

olen käynyt katsastamassa niillä,tosin ei ole perää otteeseen merkitty. mutta on jokainen katsuri perän kiinnitykset nähny. eihän uniballit ole kielletty, jos ne on olleet kyseisissä tukivarsissa.. tämähän on "mittatilaustyönä" tehty panhart. onhan escortteihinkin saatavana neli-linkki paketteja, missä on uniballit.. mistä ne tietää, onko se jostakin muun auton nelilinkki-sarjasta yms.. kunhan on vain tarpeeksi kestävän oloinen, ei tartte katsastusmiehen ottaa kontolleen sitä että se joskus kurvissa rivahtaa paskaks. siitähän ne loppujen lopuksi välittää, että se on turvallinen itselle, ja toisille tien käyttäjille. :P vaikka kyllähän niitä on natsi-katsastus miehiäkin.. niille ei mikään kelpaa. mutta ei onneksi kovin usein ole tullut vastaan. :roll: ainoa mitä ne voi tehdä, on vaatia todistusta kyseisestä tukivarresta, jolloin voikin sanoa että kuse housuus, luuletko että mä jokaisesta osasta pidän todistusluetteloa mitä autooni vuosien varrella laitan. :lol:
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Helmikuu 18. 18:02:25 2009

taneli kirjoitti:... ja perämurikan pingpong pyörän kiinnityslaippa (mihin kardaani kiinnitetään) tulisi olla myös vähän alaspäin.(jos muistan oikein..) ei paljoa, mutta vähän....
Tuohan riippuu ihan siitä missä kulmassa konelaatikkopaketti on eli toisinsanoen riippuu siitä mikä on pyörillään ollessaan eturistkon kulma putkeen nähden

Äh meni vaikeesti, siis kunhan niiden etu ja takaristikon kulma on sama ja jos 2 osainen putki niin keskiristosta riippuen taas keskimmäisen ja takimmaisen kulma

Mutta joskerran tukeva jigi on jo tehty vanhan mukaan niin sillä sitten

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Helmikuu 18. 20:44:29 2009

taneli kirjoitti:... ja perämurikan pingpong pyörän kiinnityslaippa (mihin kardaani kiinnitetään) tulisi olla myös vähän alaspäin.(jos muistan oikein..) ei paljoa, mutta vähän....
No itse taas muistelisin tuon olevan toisin päin eli hieman yläviistoon, koska vedossa se pyrkii kääntymään alaspäin ja myös sisäänpäin jousto kääntää tota laippaa alaspäin, joten sekin vaikuttaa asiaan.
Pitää kysellä tosta tarkemmin, kun nään broidiani, mutta muistelen yhden ohjeen olleen sprinttikäytössä (välikopassa) 7 astetta yläviistoon perussäädöksi.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Helmikuu 18. 20:54:24 2009

Mutta kaiketi siihen sitten vaikuttaa kaikki akselin tuenta että mihinsuuntaan joustoissa yms kääntyy, tukivarsien keskinäiset suhteet ja lehtijousilla jousien kääntyminen ymsyms

tuossa kuitenkin hyvä perusopas
http://www.pirate4x4.com/tech/billavist ... ndex2.html

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Helmikuu 18. 21:18:14 2009

Jigi on tehty, mutta ei sillä mitään tee yläkorvien kanssa, kun ne pitää tehdä toiseen paikkaan kokonaan. Aloittelin tänään tekemään alakorvia. Sitten koriin kiinnikkeitä tehdessä, pitää tutustua tuohon vesq linkkiin niin saa kulmat kohdilleen.

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja taneli » Ke Helmikuu 18. 21:43:50 2009

tässä juttelin jjs:n kanssa puhelimessa. toi olis ihan oikein kuin joku jo kirjoittelikin, että pinjonin kulma on sama kun kone-vaihdelaatikko paketin kulma. escossa se on toi 7 astetta yläviistoon. mutta tällä pinjonin kulmalla on pyritty saamaa pomputusta lähdöistä pois, kun laittaa hieman ala-viistoon. tämä on kuitenkin "keinotekoista"?? eli jos perätuenta on muuten kunnossa, niin ei pitäis pomputtaa. mä laiton jo valmiiksi hieman alaviistoon, optimisti-luonne kun olen. mutta jos laittaa samaan kulmaan kun kone, niin siitä voi sitten haeskella. noi ylä tukivarret olis hyvä olla tosiaan perän puolelta hieman korkeammalla, mulla on myös madalletussa tanessa alatukivarret jo vakiona samalla lailla, perästä korkeammalla kun korissa. samaan suuntaan ala/ylä varsi näin maalais järjellä ajateltuna olis hyvä. mutta näistä linkki-säädöistä on olemassa montaa eri mielipidettä ja teoriaa. pitää vain valita kaveri jota uskoa. :lol: itse uskoin aikoinani rallicrossia/sprinttiä ajavaa kaveriani tässä perän/ylätukivarsien kulma asiassa. mutta niin kuin sanoin, kun tekee tarpeeksi isot/vahvat korvakkeet, niin voi tarvittaessa vielä säätää perän/ varsien asentoa. poraa vaikka valmiita reikiä ennen asennusta, niin helpottaa säätöä. -tietysti korvakkeiden lujuutta unohtamatta.
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Helmikuu 18. 22:11:41 2009

Joo kiitokset taneli ja VesQ hyvistä teorioista/linkeistä. En ollut onneksi itsekkään ihan hakoteillä, mutta toi välikopan tapaus ei nyt auta välttämättä itse topickin aloittajaa, joten vähän tuli taas off topickiakin tehtyä :)

Ja tosta eri kuppikunnista "NÄIN PITÄÄ OLLA" säätöjen suhteen sai jo vähän esimakua, kun laitoin tuon topickin WATT-linkistä, mutta pääasia, että edes yritetään :burn

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja TVR » Ke Helmikuu 18. 22:24:18 2009

MikkoT kirjoitti:
taneli kirjoitti:... ja perämurikan pingpong pyörän kiinnityslaippa (mihin kardaani kiinnitetään) tulisi olla myös vähän alaspäin.(jos muistan oikein..) ei paljoa, mutta vähän....
No itse taas muistelisin tuon olevan toisin päin eli hieman yläviistoon, koska vedossa se pyrkii kääntymään alaspäin ja myös sisäänpäin jousto kääntää tota laippaa alaspäin, joten sekin vaikuttaa asiaan.
Pitää kysellä tosta tarkemmin, kun nään broidiani, mutta muistelen yhden ohjeen olleen sprinttikäytössä (välikopassa) 7 astetta yläviistoon perussäädöksi.
Mäkin olin pitkään noissa perus "erilaisten tuentojen astekulma nyrkkisäännöissä (nelilinkki, lehtijousi, ladderbars)" mutta kun tuo ristikon (muuttuvanopeusnivel) sielun elämään on joutunu tutustuu tarkemmin mm. noiden alusta säätöjen takia, niin on kertyny useemmasta paikasta (sekä käytännöstä) jonkun asteista "tietoo" noista kulmista.
Elikkäs se perän kardaanin laippa pyrkii vedätyksessä ylöspäin ja jarrutuksessa alaspäin.
Kuva kardaanikulman muuttumisesta ylöspäin kun on ollut rajumpaa vedätystä pitävällä alustalla http://www.tvracing.net/images/Vote%20s ... %20080.JPG
Koneen ja laatikon "laskukulma" pitää olla perässä sama, joko ylöspäin tai käy myös että alaspäin eli kardaanin ristikoiden kulmat oltava samat laatikon yoken ristikossa ja perän laipan ristikossa, niinkuin tuolta Vesq laittamasta linkistäkin löytyy.
Mutta kulmaa ei jostain syystä suositella laitettavan alaspäin peränpässä jos kardaani pyörii kovilla kierroksilla, en kyllä tiedä miksi.
Kulmat kannattaa katsoa kohdalleen sillä virheellisiin kulmiin hukkuu huomattavanpaljon auton suorituskykyä, eli väärät kulmat syö tehoa, täristää ja rikkoo voimansiirron.
Olisi hyvä jos tuentaa tehdessä tekee option säädettävyydelle, niin että voi tukivarsien pituutta muuttaa tai soikeat kiinnitysreiät pituussuutaan. Voi silloin säätää vielä kulmat kohalleen kun on päässyt ajelemaan.
Tänään siirsin yhteen hiluxin akseliin caprin taka-akselin tuennat :wink:
http://www.tvracing.net/images/CIMG1114.JPG
http://www.tvracing.net/images/CIMG1117.JPG

Mä oon senverran hidas kirjottelees että tähän väliin on kerenny tulla jo useempia vastauksia ja ehkä tää oli aika off topikkiakin.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Helmikuu 19. 11:20:59 2009

TVR kirjoitti:Kuva kardaanikulman muuttumisesta ylöspäin kun on ollut rajumpaa vedätystä pitävällä alustalla http://www.tvracing.net/images/Vote%20s ... %20080.JPG
Onko TVR tässä kuvassa toi korvakko alemman nelilinkin kiinnityspaikka. Näin itse kuvittelisin ja väittäisin vielä kaupan päälle, että tollaisen vääntymisen on aiheuttanut banjon kiertyminen alaspäin eikä ylöspäin.

Perustelut on, että ensin on irronnut toi ehjäksi jäänyt korvakko ja se on siirtynyt taaksepäin "vapaana", kun akseli kiertynyt kuvan suunnasta katsottuna myötäpäivään. Tämän vuoksi taas kiinni pysynyt korvakko on vääntynyt "eteenpäin" vai hämääkö toi kuva niin paljon, että todellisuudessa ton vääntyneen korvakon kiinnitysreikä on taenpana ehjään nähden?

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Helmikuu 19. 11:33:05 2009

Soveltuisko tämmönen perän ja laatikon kulmien tarkistamiseen? VesQ linkissä tuohon tarvitaan kardaaniakin, onko se välttämätön heti? Varmaan riittää jos linkin tyyppisellä katsoo ensin mahd. tarkasti samoihin ja sitten hienosäätää kun saa kardaanin? Tosin tarvis saada konettakin konehuoneeseen jne että saa laitoksen oikeeseen asentoon, tai sitten vaan ilman jousia pelaa silmällä siihen asentoon kun on ajossa. En mä näistä mitään tiedä :cha

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja TVR » To Helmikuu 19. 11:34:29 2009

MikkoT kirjoitti:
TVR kirjoitti:Kuva kardaanikulman muuttumisesta ylöspäin kun on ollut rajumpaa vedätystä pitävällä alustalla http://www.tvracing.net/images/Vote%20s ... %20080.JPG
Onko TVR tässä kuvassa toi korvakko alemman nelilinkin kiinnityspaikka. Näin itse kuvittelisin ja väittäisin vielä kaupan päälle, että tollaisen vääntymisen on aiheuttanut banjon kiertyminen alaspäin eikä ylöspäin.

Perustelut on, että ensin on irronnut toi ehjäksi jäänyt korvakko ja se on siirtynyt taaksepäin "vapaana", kun akseli kiertynyt kuvan suunnasta katsottuna myötäpäivään. Tämän vuoksi taas kiinni pysynyt korvakko on vääntynyt "eteenpäin" vai hämääkö toi kuva niin paljon, että todellisuudessa ton vääntyneen korvakon kiinnitysreikä on taenpana ehjään nähden?
Kyllä se perän pinioni osoitti auton pohjaan ja mitään ei irronnu.
Ladderbars tuennasta kyse.
Alunperin oli tollanen: http://www.tvracing.net/images/CIMG9200.JPG
Vääntyneen korvakkeen reikä on alunperin edempänä.
Siis minun omasta autosta kyse ja olen itse tuon perän tehnyt ja ajanut sen mutkalle.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Helmikuu 19. 11:47:12 2009

No sitten ymmärrän tilanteen, koska akseli onkin pysynyt kiinni autossa. Jotenkin vaan akseli asvaltilla ja tangon pätkät jaloissasi sai päättelemään, että toi ois lähtenyt ihan lennosta menemään :)

Saanko kysyä vielä tästä Ladderbars tuennasta, että miten toi toimii. Tossa laittamassasi kuvassa näkyy toi vaakatanko suunnilleen pöydän pinnassa niin tuleeko siitä jotkut tuet johonkin vai mikä on tässä toimintaperiaate.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja TVR » To Helmikuu 19. 14:09:30 2009

MikkoT kirjoitti:No sitten ymmärrän tilanteen, koska akseli onkin pysynyt kiinni autossa. Jotenkin vaan akseli asvaltilla ja tangon pätkät jaloissasi sai päättelemään, että toi ois lähtenyt ihan lennosta menemään :)

Saanko kysyä vielä tästä Ladderbars tuennasta, että miten toi toimii. Tossa laittamassasi kuvassa näkyy toi vaakatanko suunnilleen pöydän pinnassa niin tuleeko siitä jotkut tuet johonkin vai mikä on tässä toimintaperiaate.
Ei siinä ole mun jaloissa ole tangon pätkiä vaan osa ladderista, ilman "vanttiruuvia" kuva toisesta kulmasta http://www.tvracing.net/images/Vote%20s ... %20082.JPG
Ja vantit ja uniballit on irti koska ruuvasin ne irti oikomista varten.
Ajamalla akseli paikallaan tulin varikolle ja korvakkeet korjattiin väliaikaisesti vielä tuolla paikan päällä.
Se poikkitanko on korvakkeiden välissä oleva jäykkäri tuki/ wheelie barsin korvakkeiden kiinnitys piste.
Tossa on koko perän rakennus kuvat http://www.tvracing.net/?Kilpurin_tekni ... aka-akseli

Sori tää on nyt kyllä tosi off topikkii...

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Helmikuu 19. 14:26:49 2009

Kiitokset TVR! Nyt ymmärsin, että missä mulla meni ajatus metsään noita kuvia katsellessa :oops:

Eli noi ns. kolmiotukivarret ovat osa ladderia ja tossa eka kuvassa (mistä tämä kekustelu lähti) näkyvä taempi korvakko ei liity asiaan mitenkään. Itse miellin noi kolmiotukivarret yhden mallin nelilinkeiksi enkä tiennyt niille olevan omaa nimeä, joten sekin vähän lisäs hämmennystäni.

Ja anteeksipyyntö myös minulta Sultzille tästä off topickin tekemisestä, mutta mulle tämä on taas antoisin topicki vuoteen, joten ei kehtaa lopettaa kesken, että sais edes vähän vastinetta jäsenmaksulleen :D

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja taneli » To Helmikuu 19. 14:42:05 2009

Sultzi kirjoitti:Soveltuisko tämmönen perän ja laatikon kulmien tarkistamiseen? VesQ linkissä tuohon tarvitaan kardaaniakin, onko se välttämätön heti? Varmaan riittää jos linkin tyyppisellä katsoo ensin mahd. tarkasti samoihin ja sitten hienosäätää kun saa kardaanin? Tosin tarvis saada konettakin konehuoneeseen jne että saa laitoksen oikeeseen asentoon, tai sitten vaan ilman jousia pelaa silmällä siihen asentoon kun on ajossa. En mä näistä mitään tiedä :cha
eiköhän toi sopis, tietty toi ei ole kuin olikos se 6 asteeseen riittävä vaan.. tietty jos olis hyvä pieni vatupassi joka olis selkeillä asteilla, vois myös toimia. ei tää kuitenkaan ole vielä avaruus-tegnologiaa.. mutta kannattaa tehdä ylätukivarsiin säätö-mahdollisuus, niin saat vielä hienosäädettyä asentoa, jos on tarvis. poraa vaikka 3 reikää peräkkäin, ja keskellä olis se perus-asetus, eli sama asteluku kun moottori/vaihdelaatikolla. tai sit toisesta päästä säädettävät ylä-tukivarret. helvetti kun harmittaa oma saamattomuus, pitäis minunkin saada oma tane ajoon.. :?
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Helmikuu 19. 16:02:17 2009

Tarvii tutkailla jos löytyis sellanen missä kiekko pyörii vedessä ja näyttää ihan 180 astetta. Samanlainen mikä oli siinä vesq linkissäkin. Tyhmä kysymys! mutta eikös ylätukivarsien etupultit tule takapenkin alle, sisäpuolelle? :lol: Se 15cm on aika passeli tosiaan alatukivarsista kapeemmalle per puoli, menee hyvään väliin pohjassa missä ei oikeestaan oo mitään tärkeetä. Onko jotain merkitystä millä korkeudelle hitsaa banjoon ne ylätukivarsien korvat, eli millä korkeudella kiinnitysreiät on niissä? Kattooko vaan suunnilleen saman korkeuden kuin vakiossakin vai perstuntumalta mihin haluaa? :burn Ilmeisesti kannattaa tehdä niin että lohko ja laatikko kiinni autoon ja kun saa lootan kannakkeen tehtyä, katsoo siitä sen kulman ja asettaa perän sen mukaan sitten? Tämmöstä tää on kun pitää rueta jotain toisen auton perää laittamaan (varsinkaan kun ei tiedä mitä tekee :lol: ) eikä tyydy bolt on perään :cha

Nuo TVR jutut on aina mielenkiintosia, ei haittaa vaikka tuleekin vähän offtopicia, keskustelut liitty kuitenkin perän korviin O:)

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja taneli » To Helmikuu 19. 17:20:15 2009

toi 15 cm oli vaan muistikuva, mutta laittaa ne niin leveälle kun runkopalkit antaa myöden. se perän ylä-tukivarsien korvakko on hyvä laittaa siten, että saat sinne korin puolella hyvin korvakkeen, ja että ylä-tukivarsi on vähän korin puolelta matelempana. mulla on joku 3cm alempana..(kun auto on renkaillaan) ja joo, tulee tosiaan sinne penkin alle ne korvakkeet, voit kattoa ne mun kuvat photophuketista.. tvr:än jutut on mukavaa luettavaa, kun tietää että ne on todellisuudessa testattuja ja kokeiltua, eikä tällaista mutua.. :lol:
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Helmikuu 19. 20:12:06 2009

Itse mittailin tohon escoon niitä akseli kulmia sellasella lyhyellä vatupassilla jossa on pyöritettävä se toinen silmä. Mittasin ohc koneesta silleen että oli vesipumppu irti ja vatupassi pystyyn lohkon "otsapintaa" vasten. Sitten pyöritin silmän kohdalleen ja siitä sitten tallin seinään piirsin viivan passin mukaan. Seuraavaksi auton alle ja kardaani irti. Passi kardaanin laippaa vasten pystyyn ja taas silmä kohdalleen. Sitten edellisen viivan viereen piirsin uuden viivan. Siitä sitten sellasella astemitalla mittaamaan viivojen välisen eron.

Noitahan voi mitata toisinpäinkin eli vaikka vaakatasossa koneesta jos siitä helpommin saa mitattua, kansitaso yms kunhan vaan muistaa lisätä/vähentää 90ast

Tai tekee hajonneesta kardaanin jokesta sellasen laipan jonka työntää laatikkoon ja siihen joku laippa mistä saa mitattua

edit:
Toki sitten ettei liian helpoksi mene niin jos sen kulman mittaa täsmälleen samaksi niin tulee sellanen ongelma että kun pintakaasulla ajelee tasanopeuksia niin se nopeuden ylläpito vaatii sen verran voimaa että kumipuslat yms joustaa ja kulma muuttuu, eli siinä lepoasennossa paikallaan pitäisi ottaa vähän ennakkoa siihen kulmaan eli sitten ajossa kääntyy siihen nollille. Ymmärtääkseni tärkein alue on toi pintakaasu ja siittä vähän ylös. Tai käytöstä riippuen luulisi että jossain kilpahommassa tärkeää on täyskaasualueet ja normaaliajossa ne pintakaasualueet

Jos mittavirheitä ei hirveästi tullut niin itse mittailin tai siis yritin silleen että olisi noin 2ast "ennakkoa" mutta tuntuu että vielä aavistus liian vähän eli siinä pintakaasun tuntumassa jossain 80kmh-100kmh juristaa aika pahasti mutta loppuu sitten isommalla kuormalla, myös jos alkaa vedättää enemmän/vähemmän niin loppuu eli siinä olisi varmaan hyvä. Paljonko se sitten on onkin toinen juttu. Alla siis ne RS tyyliset tukitangot ja uretaanipuslat joka välissä
Viimeksi muokannut VesQ, To Helmikuu 19. 20:21:04 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Helmikuu 19. 20:15:00 2009

Onhan sekin aika suora pinta jonka sisälle stefa laitetaan laatikon perässä? Ei luulis paljoa heittävän..

Eikös tuollai mitattuna saa VesQ vaan tulokseksi niiden kulmien erot? Pitää myös vetää suora viiva seinälle jonka viereen vetää sitten sen perän laipan tai laatikon pään viivan, sitten näkee mikä ero on. Vai puhunko taas täyttä potaskaa :cha

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Helmikuu 19. 20:25:02 2009

Jaha ei kerenny väliin enää :D

Silloin sitä mietin ja nyt kun pikaisesti yritän pähkäillä niin eikös sen noilla kahdella viivallakin pitäisi onnistua koska jos niiden välille piirtää viivan niin eikös se silti ole sama tilanne

Eli jos kahden viivan välinen kulma on vaikka 5astetta ja jos siihen piirtää viivan välille ja mittaa pystyviivojen ja vaakaviivan väliltä asteet niin eikös niiden ero ole myös tuon sama 5ast

Ääh menee pää jumiin, täytys piirrellä paperille :cha :D

Mutta voihan sitä lopuksi ruuvata kardaanin paikalleen ja mitata kardaaniputken pinnasta ja ottaa siitäkin viiva seinälle

Kaikki viivathan on silloin vaakatasoon nähden mitattuja (vesivaaka)

edit:
Totta täytyy mitata myös kardaaniputkesta viiva koska

Jos laatikko on vaakasuorassa ja perä myös niin ristikoiden kulmat on samat mutta jos vain perän kulmaa muutetaan niin laatikon pään kulma muuttuu vähemmän kuin perän puoli, eikös ?
Viimeksi muokannut VesQ, To Helmikuu 19. 20:30:18 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Helmikuu 19. 20:30:13 2009

Ero on joo se 5 astetta sillonkin, mutta pitää ottaa ne erilliset kulmat ylös ja katsoa paljonko ne keskenään heittävät. Esim. laatikossa 4astetta ja perässä vaikka 1astetta. Nuohan asteet pitäisi siis saada samaan molemmissa päissä, ei riitä että se erotus on lähellä 0? Menee itselläkin pää nyt jumiin.. :burn

Edit: jos siis yhtään tuota linkkiä ymmärsin.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Huhtikuu 29. 15:37:03 2009

Joo, perä nyt lopultakin nostettu autoon kiinni ja tarvis rueta tekeen paikkoja ylätukivarsille. Laitanko nyt sitten ylätukivarret hieman alaviistoon etupäästä; kuinka paljon? Ja jos tekee pituussäädettävät reiät eteen (epäkeskolla säätö pituussuunnassa sitten), niin onko tarvetta tehdä korkeussuunnassa eri kiinnityskohtia??

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Huhtikuu 29. 16:54:36 2009

Sultzi kirjoitti:Joo, perä nyt lopultakin nostettu autoon kiinni ja tarvis rueta tekeen paikkoja ylätukivarsille. Laitanko nyt sitten ylätukivarret hieman alaviistoon etupäästä; kuinka paljon? Ja jos tekee pituussäädettävät reiät eteen (epäkeskolla säätö pituussuunnassa sitten), niin onko tarvetta tehdä korkeussuunnassa eri kiinnityskohtia??
Kantsii ehkä mallinnella sitä geometriaa jotenkin, että akseli pysyy mahdollisimman samassa asennossa tarvittavan jouston matkalla, ja laittaa ne ylätukivarret sen mukaan viistoon. Sitä pituussäätöähän tarvitset sitten akselin linjauksen säätämiseen nelipyöräsuuntauksessa, jos et usko saavasi sitä millintarkkaan suoraan...

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Huhtikuu 29. 17:08:52 2009

Tarvii rälläköidä lattiaan kolot että saa ylätukivarret sisustan puolelle ja keksiä joku väliaikainen kiinnitystapa ylätukivarsille sisustaan, josta ottaa vaikka sitten lopulliset mitat ylös ja tekee sen mukaan kotelot? :) Meinasin kyllä tehdä ne pituussäädettävät, niin saan sitten tosiaan nelipyöräsuuntauksessa mahdolliset virheet korjattua, kun menen sen tekemään itse. Liekö ainoa keino selvittää takapään korkeus nostamalla peräpääkin pois koripukista, laittaa jouset alle ja painoa takaluukkuun että saa lähelle ajokorkeutta.

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja heka » Ke Huhtikuu 29. 21:40:53 2009

kannattaa varmaan tehdä myös niitä reikiä useampia niin on mahdollisuuksia kokeilla eri korkeuksia jos ei heti satu oikeaan
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Huhtikuu 29. 23:55:32 2009

Tosin joutuu tekemään kaikista rei'istä sitten pituussäädettäviä, mutta helppo hommahan se on.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Toukokuu 6. 12:14:35 2009

Eka kokeilu nyt hepissä. Kun tunkkailin koria ylös ja alas, perän laipan asento muuttu maksimissaan luokkaa 3-4astetta. Ajokorkeudessa on +-1asteen tarkkuudella samassa kuin vaihdelaatikon pää. Siitä kun laskee koria alaspäin, laskee laippa ehkä asteen verran alaspäin. Pitäisköhän vaan raa'asti vetästä tohon kiinni ja kattoo miten käyttäytyy ajaessa? :lol: Ylätukivarret on nyt jotain 5asteen luokkaa alaviistossa verrattuna alatukivarsiin.

Vastaa Viestiin