Accusump

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Accusump

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Huhtikuu 14. 15:16:52 2009

Moro!

http://www.accusump.com/

Onko kellään käytännön kokemusta tuollaisista partseista? Kai tommonen Cossun koneessakin toimis siinä missä muissakin..?

Kuivasumppu houkuttelisi toisaalta, mutta kun sekään ei ole ihan ongelmaton viritellä.. Tuota AccuSumpia käyttävät ilmeisesti ainakin joissain rata-sarjoissa ja ruotsalaisilla/norjalaisilla foorumeilla olen nähnyt noita asennettavan.

-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Accusump

Viesti Kirjoittaja TVR » Ti Huhtikuu 14. 16:10:09 2009

Oon joskus pähkiny itekin tota...
Mitä hyötyä haet tolla järjestelmällä, ja missä tilanteessa olis ton järjestelmän tarjoama öljyreservi tarkotus ottaa käyttöön?
Tuo on kyllä aika erilainen juttu kun kuivasumppu järjestelmä.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Accusump

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Huhtikuu 14. 16:29:24 2009

TVR kirjoitti:Oon joskus pähkiny itekin tota...
Mitä hyötyä haet tolla järjestelmällä, ja missä tilanteessa olis ton järjestelmän tarjoama öljyreservi tarkotus ottaa käyttöön?
Tuo on kyllä aika erilainen juttu kun kuivasumppu järjestelmä.

Lähinnä ajattelin back-up:iksi, jos öljypumppu sattuu radalla haukkaa tyhjää.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Accusump

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Huhtikuu 14. 16:58:27 2009

Öljyakku on hyvä lisä (muuhunkin kuin painoon), ja tuttu sanoo jo kaksi ahdinta säästyneen laakeriremontilta tuon ansiosta. Mutka-ajolaitteessakin on joskus pakko lyödä virrat poikki täydestä laulusta, esim. kaasun hirttäessä.
Kannattanee harkita.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Accusump

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Joulukuu 17. 15:47:42 2010

Mitenkä ton mitotus arvotaan;

Mulla ei liene kyse lyhyestä yskäsystä, koska säännöllisesti Ahveniston sillan alle kaarrettaessa käy (hidas alkuperäinen mekaaninen) mittari lähes nollilla, eli paine on oikeasti kadoksissa sekuntikaupalla.
Jos mun mittaukset on yhtään tontilla, niin OHC pumppaa n. 3.5 desiä öljyä per sekunti koneen läpi noin 4 bar paineilla, eli 4 pint/2 litran Accu on syöty tyhjiin 7 sekunnissa.
(tosin virtaus hidastuu kun paine laskee) Voisihan tuosta arvoida, että alle 2 baria mennnään 4 sek kuluttua :?:
Ja kun pumppu saa öljyä, niin alkaa heti myös Accun lataus, eli kaikki ei mene laakereille,
eli paine nousee hitaammin. Vai :idea: voiko tuohon vaikuttaa pre-charge painetta nostamalla, jolloin sinne ei mene mitään ennenkuin paine on suurempi :?: :?: :?:

tuo oli teoriaa, miten käytännössä ? Accusumpin mainosteksi sanoo, että tarjoaa suojaa 15-60 sekkaa :burn

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Accusump

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Joulukuu 17. 21:47:55 2010

Tulee mieleen että reippaasti yli sata-asteinen öljy on niin notkeaa ettei viive mekaaniselle mittarille ole iso? Näin olen ollut havaitsevanani härpättimissä missä mekaaninen kello on ollut.

Öljyakku voisi ratkaista ongelman.
Sisäänottopaineen asetus vaikuttaisi hyvälle idealle sinällään, riippuu toki rakenteesta, ne mallit joita on tullut tutkittua ovat olleet "rinnalla" toimivia eli paine menee sisään "samasta" kuin tulee ulos (vrt. bensanpaineakku), vaikka fyysisesti on sisään- ja ulostulot erikseen.
Jos "rajoitin" tehdään jousikuormaa lisäämällä, työntää se myös akun tyhjäksi nopeammin...
Akun latautuminen alkaa paineen kohotessa vähitellen (työntää paineennousun myötä tilaa öljylle), joten siitä ei muodostune todellista ongelmaa?
Haittapuolia ei äkkisältään tule mieleen.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Accusump

Viesti Kirjoittaja ylimark » Pe Joulukuu 17. 22:34:39 2010

Mitähän toi accusump kustantaa? Normi hydrauliikkaliikkeissä myydään kans paineakkuja ja villi veikkaus on, että hinnat on aika paljon tollasta "race" osaa halvempia. Koon saa kans valita aika vapaasti desistä aina sadan litran tilavuuksiin saakka...

Aika yksinkertanen tollanen on rakentaa ihan perus kamoista. Yksinkertaisimmillaan ton rakentaa esim. 2bar vastaventtiilistä, vaihtovastaventtiilistä ja paineakusta. Vaatii vielä magneettiventtiilin sulkemaan toi akku, kun auto sammutetaan, muuten tuuppaa ittensä tyhjiin.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Accusump

Viesti Kirjoittaja adh » Pe Joulukuu 17. 23:35:16 2010

ylimark kirjoitti:Mitähän toi accusump kustantaa? Normi hydrauliikkaliikkeissä myydään kans paineakkuja ja villi veikkaus on, että hinnat on aika paljon tollasta "race" osaa halvempia. Koon saa kans valita aika vapaasti desistä aina sadan litran tilavuuksiin saakka...

Aika yksinkertanen tollanen on rakentaa ihan perus kamoista. Yksinkertaisimmillaan ton rakentaa esim. 2bar vastaventtiilistä, vaihtovastaventtiilistä ja paineakusta. Vaatii vielä magneettiventtiilin sulkemaan toi akku, kun auto sammutetaan, muuten tuuppaa ittensä tyhjiin.

siis noissa accusump systeemeissä on vain t-haara, vastaventtiili ja 2/2 magneettiventtiili sulkemassa paineakun. mihin tarvitset 2bar vastaventtiiliä alentamaan painetta öljyn painetta ja vaihtovastaa? 2pintin accusump+magneettiventtiili näyttäis olevan 298£ burtonilla. muistaaksi 1litran hydac rakkoakku reilu 200e alv0 hydraulikaupasta. ja toi rakkoakku ei edes sovellu tohon käyttöön, vaan sen pitää olla putki/mäntä akku.
ford escort´79 tic

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Accusump

Viesti Kirjoittaja olafu » La Joulukuu 18. 3:51:30 2010

jjs kirjoitti:Tulee mieleen että reippaasti yli sata-asteinen öljy on niin notkeaa ettei viive mekaaniselle mittarille ole iso? Näin olen ollut havaitsevanani härpättimissä missä mekaaninen kello on ollut.
Äänen nopeudella se "paine" siellä putkessa kulkee, eli viive todellakin on olematon. Öljy on pääosin kylmää siellä putkessa, mutta määrät on niin pieniä mitä mittarille päin tai mittarilta päin liikkuu, ettei sillä juurikaan ole merkitystä minkä lämpöistä se siellä on.
Jäsen #606

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Accusump

Viesti Kirjoittaja ylimark » La Joulukuu 18. 9:25:29 2010

adh kirjoitti: siis noissa accusump systeemeissä on vain t-haara, vastaventtiili ja 2/2 magneettiventtiili sulkemassa paineakun. mihin tarvitset 2bar vastaventtiiliä alentamaan painetta öljyn painetta ja vaihtovastaa? 2pintin accusump+magneettiventtiili näyttäis olevan 298£ burtonilla. muistaaksi 1litran hydac rakkoakku reilu 200e alv0 hydraulikaupasta. ja toi rakkoakku ei edes sovellu tohon käyttöön, vaan sen pitää olla putki/mäntä akku.
2 bar vastaventtiili siihen, ettei sitä paineakkua täytetä alle 2bar ö-paineilla ja vaihtovastaventtiili hoitas ö-paineen purkautumisen paineakulta moottoriin, kun paineakun paine ylittää pumpun paineen. Tähän tietysti riittäs pelkkä vastaventtiili pumppulinjaan.

Perskules. Tulikin tossa mieleen, ettei sitä kannata tehdä tolla 2 bar vastaventtiilillä, koska sehän aiheuttaa paine-eron paineakun ja linjan välillä, eli paineakun täyttöpaine ei koskaan saavuttaisi pumpun painetta...

Miksei rakkoakku toimi?
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Accusump

Viesti Kirjoittaja adh » La Joulukuu 18. 9:48:50 2010

taitaa mennä moottori öljyn lämpötila yli rakkoakun max arvon. ainakin näiden yleisempien. täytyy vähän kysellä noita akkuja kun seuraavan kerran käy hydrauliikkka liikkeessä.

edit: rakko akkuja löytyy kyllä mallia -30 - +120 astetta. mut sitten tulee eteen toi paine alue 0-5bar, kun yleensä noi on 30bar ylöspäin..
ford escort´79 tic

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Accusump

Viesti Kirjoittaja ylimark » La Joulukuu 18. 11:53:00 2010

adh kirjoitti:taitaa mennä moottori öljyn lämpötila yli rakkoakun max arvon. ainakin näiden yleisempien. täytyy vähän kysellä noita akkuja kun seuraavan kerran käy hydrauliikkka liikkeessä.

edit: rakko akkuja löytyy kyllä mallia -30 - +120 astetta. mut sitten tulee eteen toi paine alue 0-5bar, kun yleensä noi on 30bar ylöspäin..
Rakkoakun esitäyttöpaineen voi laskea sopivalle tasolle, eli ainaki mun mielestä sen pitäs toimia ihan ok. Sen akun täyttäminen pitäs vaan ratkasta jotenki. Toimiskohan siinä paineakulle menevässä ihan vastusvastaventtiili? Miten se on tossa accusumpissa ratkastu, ettei öljyn virtaus mene täysin paineakulle sen ollessa tyhjä?
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Accusump

Viesti Kirjoittaja adh » La Joulukuu 18. 20:36:33 2010

ylimark kirjoitti:
adh kirjoitti:taitaa mennä moottori öljyn lämpötila yli rakkoakun max arvon. ainakin näiden yleisempien. täytyy vähän kysellä noita akkuja kun seuraavan kerran käy hydrauliikkka liikkeessä.

edit: rakko akkuja löytyy kyllä mallia -30 - +120 astetta. mut sitten tulee eteen toi paine alue 0-5bar, kun yleensä noi on 30bar ylöspäin..
Rakkoakun esitäyttöpaineen voi laskea sopivalle tasolle, eli ainaki mun mielestä sen pitäs toimia ihan ok. Sen akun täyttäminen pitäs vaan ratkasta jotenki. Toimiskohan siinä paineakulle menevässä ihan vastusvastaventtiili? Miten se on tossa accusumpissa ratkastu, ettei öljyn virtaus mene täysin paineakulle sen ollessa tyhjä?

toimii sitten kun akun käyttöpaine alue on luokkaa 0-10bar, eli rakko on oikean vahvuista materiaalia. samoin mäntäakun tiivisteet pitää olla sopivat pienelle paineelle, ettei tule liian korkeata männän liikekitkaa..

ymmärtääkseni accusumpissa ei ole minkäänlaista kuristinta, koska mäntäakun tilavuus kasvaa nollasta lähtien paineen mukaan. on siis tarkka oikeasta kaasunpaineesta, että saadan täysi hyöty akusta käyttöön.

tuossa olis asennusohjetta
ford escort´79 tic

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Accusump

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Joulukuu 20. 17:17:40 2010

Onko kukaan okeasti kokeillut accusumppia rata-ajossa, eli onko jotain dataa miten kauan se pitää paineet kohtuutasolla ? Siis tarkoittaa että ollut laitteessa jossa joku dataloggeri josta näkee milloin tuho alkoi 8)
Äänen nopeudella se "paine" siellä putkessa kulkee, eli viive todellakin on olematon. Öljy on pääosin kylmää siellä putkessa, mutta määrät on niin pieniä mitä mittarille päin tai mittarilta päin liikkuu, ettei sillä juurikaan ole merkitystä minkä lämpöistä se siellä on.
Teoriasssa ajatellen, abs paine putkessa on 1 bar kun kone seisoo, ja putkihan on täynnä ilmaa, kun se ei ilmaannu koska kulkee ylämäkeen.
koneen käydessä 4 bar öljynpaineilla on abs. paine putkessa 5 baria;
eli 160 cm pitkässä putkessa on 4/5 öljyä ja mittarin päässä siis 30 cm ilmaa.
Jonka (siis ilman) pitää sitten työntää se öljy pois kun koneessa paine laskee, pitkin pientä 3 mm putkea.
Näin sen ajattelin, koska mittari aika hitaasti laskee kun koneen sammuttaa, noin paikoillaankin. No ehkä viive on sekunnin luokkaa. O:)

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Accusump

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Joulukuu 22. 22:42:37 2010

Mutta eikös se öljynpainekkin oikeasti laske pienellä viiveellä siitä kun kone on viimeiset kierrokset pyörähtänyt, siis öljyvalokin syttyy viiveellä vaikka anturissa ei kovin paljoa ilmaa ole

Tuosta tuli mieleen että kun ilman paine on se 1 bar abs ja öljyn 4 bar niin eikös se ole niin että se öljynkin "lähtöpaine" on se sama 1bar eli 1+4bar, aukihan ne öljykanavat on tavallaan ulkoilmaan, eli öljykanavat ei mene alipaineiseksi kun moottori sammuu

Liikaa kun rupeaa tässä pyörittelemään niin menee itsekkin sekaisin :lol:

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Accusump

Viesti Kirjoittaja TAp » To Joulukuu 23. 9:46:46 2010

Asiaa edelleen ajatellen,
mittari toimisi nopeammin, jos putkessa olisi pelkkää öljyä, jonka kokoonpuristuminen on olematon,
eli putken moottorinpuoleisesta päästä tarvii työntää vaan senverran lisää kuin mittarin sisäinen kaariputki tarvii, ja sama pois paineen laskiessa.
Nyt kun välittäjäaineena on ilma, niin se puristuu kokoon kuten edellä kuvattu.

Ja tuosta tuli mieleen että tarviisko se putki ilmata, vai sotkeeko öljy itse mekaanisen mittarin toiminnan ? Ainakaan mistään puretuista mittareista ei ole öljyä valunut, ovat olleet "ilmanpainemittareita"

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Accusump

Viesti Kirjoittaja olafu » To Joulukuu 23. 16:21:58 2010

Mulla oli joku mekaaninen triscon lelumittari, niin ainakin siinä oli mittariin tuleva putki musta ihan mittarille asti ja mittarista tuli öljyä kun putken irrotti. Tiedä vaikka olis vuotanut ja ilma tullut pois...
En usko kyllä että öljystä mitään haittaa mittarin toiminnalle olis, korkeintaan jossain hyvin matalilla paineilla pelaavissa jutuissa se öljyn paino siellä kaariputken sisällä saattaa vääristää arvoa jonkun promillen... Joku mittarispesialisti oikaiskoon, jos puhun kauheasti paskaa.. :)
Jäsen #606

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Accusump

Viesti Kirjoittaja jjs » La Joulukuu 25. 21:38:43 2010

Mulla on tunkenut mk1 gt/sport/Rs ja mk2 RS (+ capri gt) -mittaristoista monesta öljyä kun on hyllyttänyt naama ylöspäin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Accusump

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Lokakuu 1. 9:49:46 2013

12" ja 2 pint Accusumppia on nyt kokeiltu pari kesää ratapäivillä.

Periaatteessa hyvä juttu, muttei soveltunut juuri omaan tapaukseen, tai ei tuonut haluttua parannusta.

Toisaalta, koneen esivoiteluun loistava laite, paineet pysyy siellä talven yli, joten ennen kevään ekaa käynnistystä vaan hana hetkeksi auki ja koneessa on öljynpaineet valmiina.

Eka ongelma oli mulla, ettei konetilasta löytynyt sopivaa paikkaa jonne säiliön olisi saanut riittävän pystyyn, jotta ilma tulisi aina ensin pois. Luulen, että kun öljypumppu imasee ilmaa/vaahtoa, niin osa siitä kulkeutuu Accusumppiin, ja häiritsee/pienentää sitten sieltä tulevaa korvausöljyn virtaa.

Toinen ongelma on OHC:n aluöljypohjaan (siis Escort-tyyppinen) mahtuva öljymäärä, siinä ei ole paljoakaan ylimääräistä tilavuutta, alin taso määrittyy siitä että imuputki peittyy kaarreajossa edes jotenkin, ja ylin taso taas on oltava kiertokankien kulkureitin alapuolella.
Eli ainakin omassa käytössä Accusump työntää kaarteen aikana koneeseen litran lisää öljyä, joka sitten heti suoralla ottaa kankiin ja roiskuu ympäriinsä aiheuttaen huohotus, savu, yms. ongelmia.
Tietysti vain hetken, kunnes se litra on taas palautettu Accusumppiin.
Isommalla öljypohjalla ei olisi tätä ongelmaa.

Olikos kukaan muu testaillut tätä rata-ajossa ?

Vastaa Viestiin