FMI 1.2 juttua...
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 4022
- Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004
FMI 1.2 juttua...
Asenneltiin tossa FMI 1.2 seosmittari antureineen päivineen Sierraan ja ei oiken tunnu toimivan oikein.
Käytettynä ostettu joten esim. viallisen anturin mahdollisuus on otettu huomioon...
Eli kun on tyhjäkäynnillä tai vaikka pintakaasulla ajelee tasasta vauhtia, niin näyttää kuin seokset olisivat normaalihkot, eli sielä vihreällä alueella. Mutta heti kun hieman painaa kaasua niin kaikki ledit sammuu. Joskus ei kaikki vaan näyttää ikäänkuin menisi yyber laihalle. Joskin eikai se voi niin laihalla millään käydä että kaikki ledit sammuis.
Kytketty niin että anturilta tuleva keltainen johto mittarin keltaiseen ja mittarilta lähtevä punainen plussaan ja musta maahan. Tuossa ei varmaan pitäisi mitään erikoista olla?
Koitettiin suoraan anturiltakin tehdä sille parempi maadoitus, mutta sillä ei ollut vaikutusta.
Mittailtiin yleismittarilla arvoja ja ainakin se plussa ja maa näytti ihan hyviä arvoja ettei sieläkään vikaa.
Mutta anturin antamat arvot aiheuttivat hämmästystä, anturin johdon ja maan välistä kun mitattiin niin voltit vaihteli, tyhjäkäynnillä arvot olivat ~0.6V mutta sitten kun painoi kaasua niin jännite kävi jopa hieman miinuksen puolella.
Millasia arvoja tommosen anturin pitäis antaa, onko kenties anturi rikki?
Tai jos jollakulla on ollut vastaavia ongelmia ja löytynyt ratkaisu muualta niin vois antaa neuvoo.
Sitten jos tuon anturin nyt joutuu vaihtaan, niin mistä sopiva anturi? Esim. joku Bilteman halpisanturi ei taida tuolle mittarille käydä?
Käytettynä ostettu joten esim. viallisen anturin mahdollisuus on otettu huomioon...
Eli kun on tyhjäkäynnillä tai vaikka pintakaasulla ajelee tasasta vauhtia, niin näyttää kuin seokset olisivat normaalihkot, eli sielä vihreällä alueella. Mutta heti kun hieman painaa kaasua niin kaikki ledit sammuu. Joskus ei kaikki vaan näyttää ikäänkuin menisi yyber laihalle. Joskin eikai se voi niin laihalla millään käydä että kaikki ledit sammuis.
Kytketty niin että anturilta tuleva keltainen johto mittarin keltaiseen ja mittarilta lähtevä punainen plussaan ja musta maahan. Tuossa ei varmaan pitäisi mitään erikoista olla?
Koitettiin suoraan anturiltakin tehdä sille parempi maadoitus, mutta sillä ei ollut vaikutusta.
Mittailtiin yleismittarilla arvoja ja ainakin se plussa ja maa näytti ihan hyviä arvoja ettei sieläkään vikaa.
Mutta anturin antamat arvot aiheuttivat hämmästystä, anturin johdon ja maan välistä kun mitattiin niin voltit vaihteli, tyhjäkäynnillä arvot olivat ~0.6V mutta sitten kun painoi kaasua niin jännite kävi jopa hieman miinuksen puolella.
Millasia arvoja tommosen anturin pitäis antaa, onko kenties anturi rikki?
Tai jos jollakulla on ollut vastaavia ongelmia ja löytynyt ratkaisu muualta niin vois antaa neuvoo.
Sitten jos tuon anturin nyt joutuu vaihtaan, niin mistä sopiva anturi? Esim. joku Bilteman halpisanturi ei taida tuolle mittarille käydä?
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007
Re: FMI 1.2 juttua...
siellähän mittarin sisällä on sse kalibrointi potikka, sitä voi koettaa pyöritellä... itellä sellainen ongelma et ei mene vihreälle alueelle ollenkaa, mut täytyis saada toinen mittari et sen saa kohdalleen, ainaki näin luulisin. voltti arvothan on kaiketi 0-1v tavallisella kapekaista anturilla..
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...
Mb "st" 560hv/800nm...
-
- Viestit: 4022
- Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004
Re: FMI 1.2 juttua...
Jos tuota kalibroimaan rupee, niin ei kai se oikein tuohon auta. Tai saattaa olla että näyttäisi vedossa oikeaa mutta sitten menisi pintkaasulla näyttö ihan törkeen rikkaalle. Ja ikävä tietysti ruveta kalibroimaan ilman toista mittaria. Ja kun tuo anturi kuitenkin on (tietääkseni) se FMI 1.2 oma alkup. anturi niin eihän sitä pitäisi joutua kalibroimaan.
-
- Viestit: 4022
- Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004
Re: FMI 1.2 juttua...
Tuossa kun tuli taas säädeltyä niin huomattiin että kun kytkee ajovalot päälle niin se mittarin näyttämä muuttuu parin ledin verran laihemmalle. Radion + ja - (kun ei kerran ole mankkaa eikä tuukkaan) johdoilta me sille sähköt vedettiin niin jos se ei ollutkaan hyvä idea. Täytyy jatkaa tutkimista. En nyt ainakaan heti kiirehdi anturi ostoksille.
-
- Viestit: 422
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
- Paikkakunta: Lappi/Simo
- Viesti:
Re: FMI 1.2 juttua...
Ford is God kirjoitti:Tuossa kun tuli taas säädeltyä niin huomattiin että kun kytkee ajovalot päälle niin se mittarin näyttämä muuttuu parin ledin verran laihemmalle. Radion + ja - (kun ei kerran ole mankkaa eikä tuukkaan) johdoilta me sille sähköt vedettiin niin jos se ei ollutkaan hyvä idea. Täytyy jatkaa tutkimista. En nyt ainakaan heti kiirehdi anturi ostoksille.
Tuttu vika. Valot päälle putos yhen ledin laihemmalle... pitkät päälle niin putos 2 lisää.

Veteleppä sinne virrat jostain muualta kuin nyt on. Se radion johto tulee muistaakseni samasta pää johdosta kuin valot yms. sähkölaitteet. Kokeile vaikka suoraa akulta vaikuttaako.
Mulla tasottu silläkin tuo toiminta ku hommas 2johtosen(anturi ja maa) lambdan ja veti sen maan samaan liitokseen mittarin maan kanssa.
Jäsen #1342
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
- Paikkakunta: Rantasalmi
Re: FMI 1.2 juttua...
moniko johtoinen lambda ja minkä värisiä lambdalta lähtevät johdot?
-
- Viestit: 4022
- Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004
Re: FMI 1.2 juttua...
Ok, täytyy vähän leikkiä sähkömiestä ja koittaa jos alkais toimiin sillä.Eemeli kirjoitti:Tuttu vika. Valot päälle putos yhen ledin laihemmalle... pitkät päälle niin putos 2 lisää.![]()
Veteleppä sinne virrat jostain muualta kuin nyt on. Se radion johto tulee muistaakseni samasta pää johdosta kuin valot yms. sähkölaitteet. Kokeile vaikka suoraa akulta vaikuttaako.
Mulla tasottu silläkin tuo toiminta ku hommas 2johtosen(anturi ja maa) lambdan ja veti sen maan samaan liitokseen mittarin maan kanssa.
Mistä hommasit anturin & hinta?
1-johtoinen, eli pelkkä keltainen mittarille menevä johto.JP kirjoitti:moniko johtoinen lambda ja minkä värisiä lambdalta lähtevät johdot?
-
- Viestit: 422
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
- Paikkakunta: Lappi/Simo
- Viesti:
Re: FMI 1.2 juttua...
Paikallisesta varaosaputkasta. tais jotain 40€ paikkeilla olla. Merkkiä en muista enää ...joku sinivalkonen pahviloota tais olla.Ford is God kirjoitti: Mistä hommasit anturin & hinta?

Jäsen #1342
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
- Paikkakunta: Rantasalmi
Re: FMI 1.2 juttua...
ok, jotenkin vain kuulostaa oudolta tuo keltainen johto yksi johtoisessa. FMI saattaa näyttää laihaa jos seos on liian rikkaalla. Ei kannata kovin paljon luottaa tuohon mittariin mitä se näyttää
-
- Viestit: 4022
- Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004
Re: FMI 1.2 juttua...
Juu no tarkoituksena olisi saada sen verta informaatioo että tietäisi ettei ainakaan laihalle mene vedossa. Tai oikestaan että saako tekosyyn pyrkiä rikkaampaan seokseen.
En kyllä usko että se niin rikkaallakaan kävisi. Kun jo hieman pintakaasua antaessa enemmän niin sammuu ledit ja sama tietty vedossa. Sitä voisi kyllä kokeilla laittaa tuo "vakio" MAF paikoilleen ja katsoa näyttääköö laihempaa seosta sitten oikein.
Mutta jos anturilta tulevat arvot menee niin päin että tyhjäkäynnillä 0,6V ja kun painaa kaasua menee nollille / hieman miinukselle niin eikö se viittaa anturin viallisuuteen? Olis kiva kuulla ns. varma vastaus tuosta ennen kuin rupee hätäpäissään ostaan uutta anturia.

Mutta jos anturilta tulevat arvot menee niin päin että tyhjäkäynnillä 0,6V ja kun painaa kaasua menee nollille / hieman miinukselle niin eikö se viittaa anturin viallisuuteen? Olis kiva kuulla ns. varma vastaus tuosta ennen kuin rupee hätäpäissään ostaan uutta anturia.
-
- Viestit: 422
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
- Paikkakunta: Lappi/Simo
- Viesti:
Re: FMI 1.2 juttua...
Voihan se tieten olla niin paksulla että menee jo anturi sekasin kun ui palamattomassa bensassa? Silloin on kyllä jo aika mettässä säädötFord is God kirjoitti:Juu no tarkoituksena olisi saada sen verta informaatioo että tietäisi ettei ainakaan laihalle mene vedossa. Tai oikestaan että saako tekosyyn pyrkiä rikkaampaan seokseen.En kyllä usko että se niin rikkaallakaan kävisi. Kun jo hieman pintakaasua antaessa enemmän niin sammuu ledit ja sama tietty vedossa. Sitä voisi kyllä kokeilla laittaa tuo "vakio" MAF paikoilleen ja katsoa näyttääköö laihempaa seosta sitten oikein.
Mutta jos anturilta tulevat arvot menee niin päin että tyhjäkäynnillä 0,6V ja kun painaa kaasua menee nollille / hieman miinukselle niin eikö se viittaa anturin viallisuuteen? Olis kiva kuulla ns. varma vastaus tuosta ennen kuin rupee hätäpäissään ostaan uutta anturia.

Tuolta kun lukasin mitä sulla on siinä koneessa niin se vaatii hieman rikastusta vakioon verrattuna.
Mulla oli taannoin Is lähes vastaavalla kokoonpanolla(n.12:1 portattu kansi, burton134 ja martelius XL) ja hieman joutu määrämittaria rukkaamaan ettei ollu laihalla.
Jäsen #1342
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-
- Viestit: 4022
- Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004
Re: FMI 1.2 juttua...
Juu no mulla on nimenomaan tuota maffia rukattu että on seokset paksummat.
-
- Viestit: 4022
- Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004
Re: FMI 1.2 juttua...
Kaveri käski tuossa vielä kysyä että onko se normaalia, kun vasta laittaa virrat päälle, auto siis ei ole käynnissä, niin jo puolet niistä ledeistä syttyy? Eihän sen anturin pitäis hirveesti silloin päästä haistelemaan vaiko.
-
- Viestit: 422
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
- Paikkakunta: Lappi/Simo
- Viesti:
Re: FMI 1.2 juttua...
Joo on ihan normaalia. Samoin teki mullakin.Ford is God kirjoitti:Kaveri käski tuossa vielä kysyä että onko se normaalia, kun vasta laittaa virrat päälle, auto siis ei ole käynnissä, niin jo puolet niistä ledeistä syttyy? Eihän sen anturin pitäis hirveesti silloin päästä haistelemaan vaiko.
Jäsen #1342
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-
- Viestit: 4022
- Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004
Re: FMI 1.2 juttua...
Ok. Kiitos kaikille taas neuvoista, mä koetan selvitä tuon mittarin kanssa. 

-
- Viestit: 845
- Liittynyt: Ti Marraskuu 14. 18:28:43 2006
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: FMI 1.2 juttua...
Mittarissa palaa tietty määrä ledejä ennenkuin lambda on lämmin, 1.4:sessa kolme punasta, 1.2:sesta en tiedä montako..Ford is God kirjoitti:Kaveri käski tuossa vielä kysyä että onko se normaalia, kun vasta laittaa virrat päälle, auto siis ei ole käynnissä, niin jo puolet niistä ledeistä syttyy? Eihän sen anturin pitäis hirveesti silloin päästä haistelemaan vaiko.
Itsellä ei mennyt vihreälle alueelle ollenkaan kun anturi oli paskana, ja ei näyttänyt mitään kun anto reilummin kaasua. Kaks tarvikeanturia hajos noin 1tkm aikana.
Sierra Cosworth -89
Ford Mondeo STW -01
Ex -Ford Fiesta XR2i -91
Ex -Ford Sierra 2.0 -90
Ex -Ford Mondeo GT -97
Ex -Ford Focus 2.0 -99
Ex -Ford Escort 1.8i -92
Ex -Ford Escort xr3i -86
Ex -Ford Scorpio Ghia -85
Ford Mondeo STW -01
Ex -Ford Fiesta XR2i -91
Ex -Ford Sierra 2.0 -90
Ex -Ford Mondeo GT -97
Ex -Ford Focus 2.0 -99
Ex -Ford Escort 1.8i -92
Ex -Ford Escort xr3i -86
Ex -Ford Scorpio Ghia -85