Lehtijouset ja kunnostus

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Lehtijouset ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Toukokuu 7. 21:47:47 2009

Jepulis, eli olisi tuossa projekti-Corollassa lehtijousipakat kohtapuoliin kunnostuksen edessä, muutama kysymys tuli mieleen kun ei ole ennen noiden
useampilehtisten kanssa tullut pelattua

Jouset siis 55mm leveät ja 5 lehtiset sekä aika ruosteisen näköiset kuten varmaan kaikissa 10v seisseissä. Madalluspalikkaa oli välissä varmaan 2" verran ja silti näytti suht normaalilta perä eli ehkä ei vielä ihan väsähtäneet, tai sitten toi on orkkiksena kunnon traktori
Mutta:
Mistä tietää milloin ne jouset on vielä "hyvät", laittaa alle ja kattoo kuinka hyvin kantaa vai. Purin toisen puolen pakan atomeiksi ja pikaiseltaan tutkin
että lyhempi lehti on aina päästään hangannut ylempään lehteen sellaisen about 1mm syvän kolon, onko vaarallista ja kuinka paljon noissa on "varaa" kulua ennenkuin
alkaa vaikuttaa liikaa kantoon

Millä noi saa puhtaaksi, lamellilaikalla ja raaputtamalla saa suurimmat irtoruosteet pinnasta mutta uskaltaako noita hiekkapuhaltaa, sellainen muistikuva että joku varoitteli puhalluksen kanssa että menettää jousiteräkset ominaisuutensa :roll: Kokeilin vähän pienimpään lehteen mutta ei tahtonut tuo pistoolimallin puhallusvempula oikeen purra ja pinta-alaakin noilla 10 lehdellä molemmin puolin alkaa olla aikas paljon

Sitäkin mietin että mitenkä onnistuisi kun paljon on ollut porukalla hyviä kokemuksi noista sitruunahapoista yms, jos sellaiseen vauvan ammeeseen tekisi litkut niin voisi kylvettää nuo siinä, pidemmät puolet kerrallaan toki. Onko haittoja tai onko parempaa keinoa

Sitten kun ne on saatu puhtaaksi, joku happopohjaväri ja joku joustava pintamaali kaiketi

Entä kasauksen kanssa, joku puheli että ohuesta (1-2mm) nylon levystä yms leikkaa keskelle joka lehden väliin suikaleen samoin kuin lehtien päihin pantojen kohdalle ja jotain vaseliiniä jokaväliin kun lyö nippuun. Pannoista on jo suurinpirtein suunitelma päässä miten ne teen mutta niihinkin vinkkejä jos löytyy

Siinä nyt muutama mieltä askarruttava taas :D

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lehtijouset ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Toukokuu 8. 0:52:35 2009

Jossakin autosarjassa kunnostivat vanhaa jenkkiä. Siinä vetivät ensin vaseliinit pintaan ja sitten sukkahousut lehtijousien päälle. Toinen tapa oli, että vaseliinit ja teippiä päälle.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lehtijouset ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Toukokuu 8. 8:08:49 2009

Haluaisin nähdä tavallisen suomalaisen katsastusmiehen ilmeen, kun veis autoo leimalle, missä olis ympäriteipatut lehtijouset :lol: Varmaan uskois, ettei oo mitään katkennutta lehteä yritetty peittää.. :?
Pedal tu tö metal!

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Lehtijouset ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Toukokuu 8. 13:07:16 2009

Heh, voisi olla juu että pieni epäilyksen häive saattaisi naamalta löytyä teipin kanssa. Mikäs siinä on idea, se rasva pysyy siellä sitten pidempään vai, entäs noi pirkka-niksi-sukkikset

Kävin hakemassa sitruunahappoa ja heitin lyhyen lehdenpätkän sekä kasan muuta osaa uimaan, täytyy katsoa mitä siitä tulee. Mietityttää vaan että pysyykö siinä jousessa ominaisuudet vielä tuon jälkeen

Mitäs muuta tarvii ottaa huomioon noiden kanssa

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Lehtijouset ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja jeddah » Pe Toukokuu 8. 16:39:47 2009

Ei tuo lehtijousien paketointi ole ennenvanhaan ollut mitään kummallista, silloin siihen lehtien ympärille köytettiin nahkaiset suojukset. Se vaseliini ei ole mikään kunnostuskikka, vaan päällekkäisiä lehtijousia pitäisi aina muistaa rasvailla tai ne ruostuvat jumiin. Kaikki, jotka katselivat Classic Motor Showssa Silver Meteorin pyöräntuentoja, ovat ainakin nähneet nahkasuojat lehdissä... :)

Paremminhan se vaseliini siellä suojan kanssa pysyy kun vesi ja hiekka ei huuhtele sitä pois. Kovin tiukkaahan sitä lehtikasaa ei voi paketoida, kun lehdet hiertävät toisiaan lehtien päistä.

Neekerintukkaa tai pyöröteräsharjaa rälläkällä, eipä siinä ruosteiden irroituksessa kovin kauaa ole yleensä nokka tuhissut...

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Lehtijouset ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Toukokuu 11. 21:31:09 2009

Juu, nyt on molemma pakat purettu ja toisen pakan lehdet hapotettu sitruunahapossa ja pohjamaalattu ja toiset on parasta aikaa uimassa

Tuli tuossa vaan mieleen kun uivat tuolla niin irtoaa ruosteen lisäksi sellaista mustaa mujua/väriä aika paljon. Joku puheli jossain että valuraudasta lähtee sellaista. Sitten tuli mieleen että joku taas jutteli että oli valurautaa hapottanut ja kun on niin huokoista niin happo oli imeytynyt huokosiin eikä peseydy pois ja jatkaa "hapottumista". Eikös nuo kuitenkin jotain jousiterästä yms ole eli ei pitäisi olla vaaraa. Täytyy kattoa mitä tapahtuu, joku päivä se on parkkiksella puskuri maassa niin tietää että ei toista kertaa hapottele :lol:

Lähtee kyllä sitten pirun hyvin ruosteet tuolla litkulla, suosittelen.

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Lehtijouset ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ma Toukokuu 11. 21:40:29 2009

eikös niitä kestä kevyesti puhaltaa hiekalla.

purkaa latat irtii ja sit hyvät värit pintaan.

kyläseppä takoo ne yhteen kiinni sillä pannalla ja sävy päälle.

aikoinaan noita muka taottiin hyviksi mut nykyään on kisa pakka niin halpa ettei kannate siis eskoissa.

mut kokeile verkkosukkahousuja tai silliverkkoa yms.

tsemppiä taontaan.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Lehtijouset ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Toukokuu 11. 21:56:25 2009

Hiekkapuhallus olisi ollut jees mutta itsellä on vaan tollanen pistoolimalli ja aivan liian pieni kompura niin hommassa menisi viikon sijasta kuukausi ja kun ei lähellä tiedossa ole puhalluspaikkaa niin helposti näytti putsaantuvan noinkin, täysin kiiltävä metallipinta ei muistoakaan ruskeasta :wink:

Eikai niihin pantoihin mitään kyläseppiä tarvi, kai nyt kaikilla vasara sen verran pysyy kädessä että saa lattaraudan pätkän taivutettua siihen ympärille

Se itse jousen taonta taitaa jäädä sepän hommaksi mutta eiköhän ne tuolleenkin mene, muistelisin että jonkinlaisessa ryhdissä tuo oli silloin kun oli kasassa

Vallilan takomossa kaiketi saisi mittojen mukaan mitä haluaa mutta mitä tuollainen teettäminen maksaa noin about, lehtiä 5kpl ja 55mm leveet
Kilpaosaa ei taida noihin saada samaan tapaan kun escoon, tosin ajetaanhan noilla jonkun verran kyllä ralliakin, ainakin ajettiin

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Lehtijouset ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ke Toukokuu 13. 21:34:23 2009

Koskaan en ole lehtipakkaa kasannut mutta luuulis että tulee tiukempi paketti jos jollain pillillä lämmittäis lenkuran minkä takoo lekalla sit kiinni.
tulis suht yhtä tiivis paketti kuin silloin joskus.

Toivotaan että tulee hyvät tsemppiä rojektiin. :D
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Vastaa Viestiin