Ohjaustehostimesta

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Huhtikuu 25. 23:31:17 2009

Ei nyt löytyny vanhaa aihetta äkkiseltään, nii kysytääs taas.

Onko mahdollista soveltaa kiisseli sierran tehostettua ohjausta mk1 sierran turbo-ohc pataan?
Olis mk1 3d diesel sierra tiedossa missä on ohjaustehostin ja säiliökin näytty olevan kuskinpuolella lokasuojassa.
Oli kuitenkin sen verta pimeetä ettei kunnolla nähny, siis mitenkäs toi tehostajanpumppu istuis tohon ohc:hen?
Kannattaako tota ruveta edes soveltamaan oharin kylkeen? :roll:
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja matsu » La Huhtikuu 25. 23:53:47 2009

Miksipä ei kävisi, ei varmasti samoilla kiinikkeillä mutta kun se on erillinen pumppu, ei siis säiliötä samassa niin sen asentoa saa tarvitaessa muutettua. Omistan tuollaisen dieselin, en vaan nyt muista varmaksi, oliko pumppu kuskin puolella lohkon alaosan tienoilla? Siellähän on oharissakin tilaa...

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Su Huhtikuu 26. 0:20:37 2009

Joo siellä kuskinpuolellahan se on.
Mitään väliähän ei vissiin ole vaikka kierroksia tulee liki puolet lisää? Meinaan et tarviiko siihen ruveta viritteleen uutta välitystä erilaisilla hihnapyörillä?
Onkos tossa ohjauksessa yhtään vakioo nopeempi toi ohjaus, vai pitäneekö tohon hommata sitten heti alkuun nopeempaa sisukalua?
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja matsu » Su Huhtikuu 26. 0:45:58 2009

Noin 2,6 kieppiä laidasta laitaan muistaakseni. Tarkoitatko vakiolla tehostamatonta? Siinähän on jotain 4 kierrosta, eli on huomattavasti nopeampi. En oo noitten pumppujen sielunelämään kummemmin tutustunut mutta jos lienee sama pumppu kun esim. dokissa jossa se on ainakin samanlaisen säiliön kanssa, kannattaa katella vaikka semmosen hihnapyörää jos on eri kokoinen...

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Su Huhtikuu 26. 1:04:38 2009

Juu siis omassa on muistaakseni 3,4kierrosta ja tehostamaton. Meinasin ettei sit oo mikään 3,6kieppiä ja tehostettu toi kiisselin ohjaus :D
Näillä eväillä mennään, kai se on sitten haettava pois sieltä...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja t5 » Su Huhtikuu 26. 12:20:39 2009

Kyllä se käy sinne uudet remmit joudut hankkimaan ja kiinnike raudan soveltamaan.
ex-Escort xr3
ex-Sierra is
ex-Sierra 2.8 efi
ex-Sierra is tic
ex-Sierra rs cosworth
ex-Focus 1.6 ghia
-Focus 170 st
-Focus 2.0 ghia
-Focus 1.6

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Su Huhtikuu 26. 23:43:32 2009

Joutuu taas soveltaan tota triggeri anturin paikkaa, sekun on 10mm latasta väännetty justaan tohon imusarjan alapuolella oleviin kiinnikkeisiin :?
Kuinkas monta kieppiä on 2wd kossun ohjauksessa? Meinasin vaan et mistä oli aikoinaan kaverin sierrassa n.1,2 kierroksinen tehostettu ohjaus peräisin?
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja t5 » Ma Huhtikuu 27. 6:50:41 2009

Miksi ihmeessä joutuu soveltaa pumppu on kylläkin pakopuolella ja ei niin kuin cossussa imupuolella.
ex-Escort xr3
ex-Sierra is
ex-Sierra 2.8 efi
ex-Sierra is tic
ex-Sierra rs cosworth
ex-Focus 1.6 ghia
-Focus 170 st
-Focus 2.0 ghia
-Focus 1.6

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ma Huhtikuu 27. 9:57:02 2009

Nos pentele, nyt täytyy kyllä käydä kattomassa kummalla puolen se oli. Eihän se nyt millään mahdu turbon ja pakosarjan takia repsikanpuolelle, mutta kai sen saa muokattua imupuolelle vaik oliskin pakopuolella :roll:
Mutta miks säiliö oli sit siinä kuskin puolella lokasuojassa? Eikö sen säiliön sijoitus paikka olis ollu parempi sit repsikan puolella sisälokasuojassa niin olis pumppukin samalla puolen? :roll:
Täytyy käydä tänään tutkailemassa asiaa...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja t5 » Ma Huhtikuu 27. 15:41:57 2009

Ite tuli ainaski laitettua repsikan puolelle säiliö akun vieressä oli hyvä tila just sille.
ex-Escort xr3
ex-Sierra is
ex-Sierra 2.8 efi
ex-Sierra is tic
ex-Sierra rs cosworth
ex-Focus 1.6 ghia
-Focus 170 st
-Focus 2.0 ghia
-Focus 1.6

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ma Huhtikuu 27. 20:57:19 2009

Tehostin haettu, jopa 25€ maksokin kaikkinensa. Ja oli kyllä auton vasemmalla puolen, missä muistelinkin sen olevan. Pumppu näytti yleismalliselta että Dohc, kossun ja kiisselin pumpuissa erot on vissiin vaan kiinnitysraudoissa ja siivapyörässä. En ole laskenut vielä, mutta nelisen senttiä oli halkasialtaan isompi kammen siivapyörä kiisselissä kuin ohc:n, että luulen kierrostenkin tippuvan sopivasti. Toivottavasti ei vaan liikaa.

Jos joku viittis mitata siivapyörän halkasian bensa vehkeen pumpusta, niin olis aika hyvä juttu :D
Samoten jos joltain löytyy kossun pumpun kuvatusta, niin olis kanssa aika bueno juttu :D

Se mistä haettiin nii äijät purkaa kaikenlaisia autoja eikä edes myy niitä osia missään julkisesti, ihan pimeetä toimintaa :shock:
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja Pykälä » To Huhtikuu 30. 3:56:40 2009

Dodiin, vanhasta kiinnikkeestä saa kohtuu helpolla telineen vasemmalle puolelle oharin kylkeen. Oikeestaan muuta tarvi kuin uusi reikä ja tinata latta alapuolelle missä alapuolen kiinnitysreikä. Rojut irto lohkoon kiinni ja sit vaan hitsaa. Hihnakin juoksee etummaisen hihnauran kautta ja laturille menee sitten taaimmaisen kautta, eli ihan sopivan käheen komeesti :D

Siis toi 2.3d tehostettuohjaus menee kuin heittämällä tohon ohc:hen, eikä tarvi kikkailla mitenkään ton oikeanpuolen tehostajan kanssa. Säiliöllekkin on valmiit merkit mihin pitää porata telineen kiinnikkeet.
Harmi kun otin kameraan tyhjät akut mukaan, ei saanu kuvaa tosta telineestä. Jospas huomena sitten :roll:

Vielä olis tarve sille bensa kikottimen siivapyörän halkasialle.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja Fomococars » La Toukokuu 16. 22:05:12 2009

aikoinaan kuulin että jos vakioon pitstää nopeamman ohjauksen niin ei kerkee se hidas pumppu mukaan kun kääntää. sierra tietäjät vois varmistaa etten höpisen omia. ainakin se cossun kilpa tehostin oli ihan eri kokonen kun aikoinaan apella sitä katseltiin.
mutkassa sladissa sen tietää.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja matsu » La Toukokuu 16. 23:50:28 2009

Onkos kukaan muuten kokeillut poistaa ohjaustehostimen? Eli pumppu ja letkut pois, mutta hammastanko jätetään paikoilleen. Millainen on ajella?

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Kesäkuu 1. 19:00:22 2009

Montaa erilaista ohjaustehostimen pumppua löytyy v6 koneista? Itellä on tuo malli joka on yhdellä hihnalla ja pitäisi ilmeisesti kiinnittyä kuskin puolelle konetta, mutta ei se siihen mahdu tuolla efi sarjalla. Kattelin nettiautossa, niin ainakin jossain xr4i:ssä oli apparin puolella aika matalalla pumppu, onko noi jo sitten kaikki kahdella hihnalla?

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Kesäkuu 1. 20:57:04 2009

Minulla on yksi peltisäiliöllinen pumppu kiinnikkeineen, joka tulee repsikan puolelle. Tämä on yhdellä hihnalla. Alkuperämallista ei ole tietoa, Granada kenties.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Kesäkuu 2. 22:06:02 2009

Kokemusta miten tuo dohcin tanko toimii ilman tehostusta? Eli tulppais vaan nuo kaikki liitinlähdöt ja ajelis niin. Tottakai vähän raskas kun on "nopea" ohjaus. Mutta kokemusta kellään?

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Kesäkuu 2. 23:08:29 2009

Eikö se sitten olisi sama laittaa normaali hammastanko, niitähän on helposti ja halvalla saatavilla.
Ilman öljyjä veivaaminen tekee sitten hammastangosta lopullisesti tehostamattoman, kun tiivisteet kuluu, ja on hiukan tahmeampi käännellä kuin samalla välityksellä oleva normaali versio.
Tehostetun mallin ohjausakselin alin pätkä nivelineen on hennompaa tavaraa kuin tehostamattoman. Teoriassa myös turvallisuuskysymys.
Sultzi kirjoitti:Kokemusta miten tuo dohcin tanko toimii ilman tehostusta? Eli tulppais vaan nuo kaikki liitinlähdöt ja ajelis niin. Tottakai vähän raskas kun on "nopea" ohjaus. Mutta kokemusta kellään?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja heka » Ti Kesäkuu 2. 23:18:07 2009

Sultsi ilmesesti cortinaan laittamassa koska cortinaan/tanariin ei saa kovinkaan nopeata ohjausta tehostamattomana ja tuo sierran tanko on melko helppo istuttaa siihen.

Kokeilin talvella ajaa työkaverin jää sierralla jossa oli juurikin tehostettu tanko ilman tehostusta ja ainakin jääajossa ohjaus tuntu pirun hyvälle.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Kesäkuu 2. 23:48:23 2009

Arska heittikin muutaman hyvän syyn miksei välttämättä kannata ilman pumppua käyttää. Täytyy nyt vielä koittaa saada se jotenkin sinne hoidettua.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Kesäkuu 4. 10:10:48 2009

Sultzi kirjoitti:Arska heittikin muutaman hyvän syyn miksei välttämättä kannata ilman pumppua käyttää. Täytyy nyt vielä koittaa saada se jotenkin sinne hoidettua.
Miks ei sit voi laittaa suoraan Sierran tehostamatonta nopsaa ohjausta? :-s
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja matsu » To Kesäkuu 4. 10:14:16 2009

tumppe kirjoitti:
Sultzi kirjoitti:Arska heittikin muutaman hyvän syyn miksei välttämättä kannata ilman pumppua käyttää. Täytyy nyt vielä koittaa saada se jotenkin sinne hoidettua.
Miks ei sit voi laittaa suoraan Sierran tehostamatonta nopsaa ohjausta? :-s
Heti kun niitä myydään parilla kympillä! Ei esim. vaikkapa jäärataromuun raski juurikaan rahaa investoida kun sillä tulee niin vähän ajoa kummiskin...

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja RD » Su Kesäkuu 21. 23:02:12 2009

Minkämoisessa sierrassa on tehostamaton nopea ohjaus?
Ite laitoin just taunuksen pumpun ohc is:ään ja dokkilaisen hammastangon, näytti niin sepittämiseltä dokkilaisen pumpun sovitus että hain suosiolla pumpun kiinnikkeineen purkaamolta...laturin kiristintä joutu sovittaan(pumpun kiinnikkeessä myös laturin kiinnitys) ja remmien mitan arpomaan mutta toimii. Hihnapyörät tossa on melkolailla pienemmät kun dokin pumpussa ja tuntuu tehostavan ainakin tarpeeksi, ohjaustuntuma äkkiseltään on kuitenkin olemassa. Sormenpäillä ainakin. Toi 2,5 kierrosta laidasta laitaan on vaan huomattavasti mukavampi kuin alkuperäisen monen monta kierrosta. Vielä kun ratti ois tullut vähän enemmän suoraan... :D
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

eksu
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Huhtikuu 16. 19:08:12 2008
Paikkakunta: helsinki

Re: Ohjaustehostimesta

Viesti Kirjoittaja eksu » Su Elokuu 2. 3:32:45 2009

Itse tehtailin 4wd cossun tehostajan (ilmeisesti sama kuin dohc/diesel...) ohc:n laturi/ot -telineeseen. 8mm latasta joutu tekee noin 4cm palan, ihan ok tuli linjaan. prikoilla pystyy tietysti säätämään.

jatkoa:

ohc:n vanhasta pumpusta pitäis myös mennä se hihnapyörä koska cossussa oli yksihihnainen (ainakin olin näin katsovani ku vähä mallailin, mutua. ) ja laturin säätö riitti vetämään kireelle normi ohchihnalla.

Vastaa Viestiin