OHC iS ja virranjakajan asento sun muuta.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

OHC iS ja virranjakajan asento sun muuta.

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ti Kesäkuu 16. 23:38:51 2009

Olen vittu idiootti.

Joo eli vaihdoin ohariin jakohihnan & kiristimen ja tietysti koska en ikinä ajattele vaan toimin ja sitten vasta ajettelen ja huomaan virheeni niin empä merkannut siihen virranjakajaan että missä asennossa se pyörijä oli.

Pitääkö sen pyörijän osottaa siihen ykköspytyn kohalle sillon kun kampiakselin kiilapyörältä kattoo että on YKK hetki ja nokkapyörän merkki on sielä paikallaan kanssa?

Sielä jakajassa oli semmoset lovet jo valmiina ja se yks näytti olevan ykköspytyn kohalla joten laitoin sen pyörijän sitä osottamaan.

Toinen hauska juttu on se että vaikka kuinka monta vitun kertaa tarkistin että ajotusmerkit on kohdallaan, niin jonkin aikaa kun oli pyörittänyt startilla konetta niin nokka-akselin ajotus onkin yhtäkkiä abaut 3 hammasta myöhäsellä. Auto siis ei lähtenyt käyntiin.
Hihnan pitäisi kyllä kaiken järjen mukaan olla kireällä.

Hohhoi ei olisi taas pitänyt ryhtyä tekeen yhtään mitään. :evil:
Viimeksi muokannut Ford is God, Ke Kesäkuu 17. 0:12:53 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: OHC iS ja virranjakajan asento sun muuta.

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Kesäkuu 17. 0:07:14 2009

alakerta yläkuoloon (se paksu viiva) yläkerrasta se tähtäin pisteeseen ja jakajassa pyörijä osottaan ykköseen. Pitäs lähteä. jos ei niin käännä jakajaa vähän jompaan kumpaan suuntaan.

Jos ei lähe, niin oot saanu venttiilit solmuun, tms muuta semmosta.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: OHC iS ja virranjakajan asento sun muuta.

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Kesäkuu 17. 0:11:19 2009

Juu niin mä vähän arvelin. Pitää huomenna ladata taas akku, kun meinas puhti siitä loppua ja laittaa se nokkapyörän ajotus oikeeks. Virranjakajassa pitäis siis kaiken järjen mukaan olla jo oikee ajotus.

Venttiileitä nyt en usko että on mennyt, ei kuitenkaan niin hirveästi ole ajotus pielessä. Jos on mennyt niin sitten voi vituttaa aika rankasti on kuitenkin hieman kallis kansi... :roll:
En vaan kyllä ymmärrä että miten sain sen ajotuksen vääräksi.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: OHC iS ja virranjakajan asento sun muuta.

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ke Kesäkuu 17. 12:52:07 2009

onko remmi oikean mittanen?
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: OHC iS ja virranjakajan asento sun muuta.

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Kesäkuu 17. 13:05:46 2009

jos sait venttiilit solmuun, niin tarinan opetus on että pyöritetään sitä konetta käsipelissä useampi, kun yks tai kaks kierrosta..
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: OHC iS ja virranjakajan asento sun muuta.

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Kesäkuu 17. 15:57:18 2009

Rahtinalle kirjoitti:onko remmi oikean mittanen?
Sama itsellekin tuli mieleen, mutta onko noita OHC remmejä nyt sitten muka eri pituisia? Ja ainakin tuossa paketissa on 2.0i Sierrat ja Scorpiot ja Granadat ja mitkä vielä mainittuna että pitäisi sopia. Ja kyllä se identtiseltä näytti kun sitä vertasin siihen vanhaan hihnaan.
VooDoo kirjoitti:jos sait venttiilit solmuun, niin tarinan opetus on että pyöritetään sitä konetta käsipelissä useampi, kun yks tai kaks kierrosta..
Juup, aika monen kertaa sitä tuli pyöriteltyä samalla kun kiristi sen hihnan, meinas eka jäädä löysäksi. Nyt kun miettii niin todennäköisimmin kireyden säädettyä jossain kriittisessä vaiheessa on unohtunut se ajotusmerkkien tarkistaminen. En muuta selitystä ainakaan keksi...

Täytyy nyt vaan luottaa että sielä olisi venttiilit suoria. Jos ei ole niin se on sitten ikävämpi homma. Ei olisi tällä hetkellä varaa hommata uutta kantta /rempata ollenkaan. :?

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: OHC iS ja virranjakajan asento sun muuta.

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ke Kesäkuu 17. 16:30:00 2009

eikös niitä remmejä ollu eri mittasia, ainakin muistasin et oli juttua joskus.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: OHC iS ja virranjakajan asento sun muuta.

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Kesäkuu 17. 16:42:39 2009

Rahtinalle kirjoitti:eikös niitä remmejä ollu eri mittasia, ainakin muistasin et oli juttua joskus.
1.6 tais olla lyhempi ku 2.0 (poislukien e-max)

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: OHC iS ja virranjakajan asento sun muuta.

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Kesäkuu 17. 17:04:52 2009

1.6 on lyhyempi, koska lohko on matalampi.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: OHC iS ja virranjakajan asento sun muuta.

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Kesäkuu 17. 17:06:56 2009

Jos on venttiileitä solmussa, niin mulla on yks käyttärisarja tuolla.. senku läppäät vaan voimakkaasti niin mennään taas X aikaa.. Parempihan olis, että koneistas toki, mutta joskus joutuu budjetilla tekemään.

Ite en tekis muutaku jako kohalleen ja koittaan lähteekö tulille.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: OHC iS ja virranjakajan asento sun muuta.

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ke Kesäkuu 17. 17:12:11 2009

Jos startti ääni on ku sähkömoottorissa (ei tunnu vastusta) on ne solmussa... :?
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: OHC iS ja virranjakajan asento sun muuta.

Viesti Kirjoittaja Popi » Ke Kesäkuu 17. 17:23:29 2009

Kyllä ainakin 2l kaasari oharia voi pyörittää melko huoletta ilman pelkoa venaosumista ja tuskin tossa ruiskussa paljon kireempi nokka oli jos ei ihan sama. Tai sitten itellä vaan käyny sikatuuri niiden kanssa.
1.6l OHC taitaa ottaa venakosketuksen jos huonosti käy.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: OHC iS ja virranjakajan asento sun muuta.

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Kesäkuu 17. 18:15:43 2009

Joo jos olis vakiomoottori niin ei mua huolettais noi venttiilit, ne on kuuleman mukaan "vapaasti pyöriviä". Mutta kun on madallettu kansi ja vähän jyrkempi nokka niin sillä mä sitä pelkäsin.

Mut ei tarvii enään pelätä, nyt käy ja pelaa hyvin.

Laitoin isän avustuksella sen pyörijän osottaan suurinpiirtein ykköspyttyä ja laitettiin nokkapyörän ajotus oikein. Monta kertaa pyöritettiin käsin ja tarkistettiin että varmana on oikein.

Sitten se starttas, kävi oikein sillain rajusti että patatatata, ennakot siis pielessä mutta lähtipä käyntiin. :green:

Ennakot oli vaan pirusti myöhäsellä, ensin perstuntumalla jakajaa kääntämällä niin että käy nätisti ja sitten ajotuslampulla ohjeiden mukaan 12 astetta ennakkoa. Sitte lämpimäksi ajo ja taas tarkistus ja pientä säätöä.

Nyt pelaa hyvin. Oikun kun kiva. :)

Huhhuh.

Kiitos taas neuvoista.

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: OHC iS ja virranjakajan asento sun muuta.

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ke Kesäkuu 17. 23:00:48 2009

jatkoa ajatellen (ja muita jakopäitä):

olisko ihan turhaa kääntää 1.pytty yläkuoloon ja merkata nokan(nokkien) pyörä(t),kampiakselin pyörä ja vielä varmuuden vuoksi vauhtipyörän kehä vaikkapa valkoisella maalitussilla kohdalleen niin sitten olisi helppo tarkistaa merkit kun on pari kierrosta pyörittänyt konetta pelkästään käsin :wink:

ja se vauhtipyörän merkki sen takia kun kaikissa koneissa ei ole jakopään alapyörässä kiilauraa (esim.pikkuZetecit) ja jotkut ranskanleivät.

eipä tarvii arpoa sen jälkeen varsinkaan jos ei ole kunnollisia orkkismerkkejä ja onhan se helpompi tarkistaa jos tussaa vaikkapa ne alkuperäisetkin merkit kunnolla näkyviksi.

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: OHC iS ja virranjakajan asento sun muuta.

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ke Kesäkuu 17. 23:19:48 2009

Ihan viksuahan tuo olisi juu. Tosin tällä kertaa se ei ollut kiinni siitä etteikö merkit olis ollu selviä. Mutta varmaan ihan omaa huolimattomuutta.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: OHC iS ja virranjakajan asento sun muuta.

Viesti Kirjoittaja VooDoo » To Kesäkuu 18. 11:06:45 2009

noo, virheistä oppii.. Jakopäärempat on semmosia, että kannattaa aina vähän tarkastella sitä hommaa, ennenku alkaa ees repiin mitään irti. mm merkkailee kaikille omat merkit yms yms Ei tarvi sytkääkään miettiä kun merkkaa pyörään ja lohkoon että millä hampaalla ollaan oltu juuri kuten Sierra XR tuossa äsken sanoikin.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Vastaa Viestiin