Cossun koneet ykkös divarissa
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Cossun koneet ykkös divarissa
Ihan vaan meinasin laittaa ajatukseni "paperille" ja ihmetellä ääneen että eikö jo näihin rallicrossin ykkös divisioonassa pyöriviin focuksiin ja fiestoihin jo kannattaisi asentaa turbotettu Duratec ennemmin kuin tuo ainainen Cosworth moottori?
Vai onko cosworth aina vaan niin kova sana? Luulisi duratecin olevan kehittyneempi ja ainakin kevyempi paketti.Eikös se WRC Focuksenkin keulalla ole Duratec? Stroukkeri (ja de-stroukkeri) kittejä löytyy 1.6-2.5 litraiseksi. Ja nykyään on jo melkeen mitä vaan go fast osaa saatavilla ihan perus janttereillekin. Tosin saahan Cosworttiinkin alulohkoja.
Vai onko cosworth aina vaan niin kova sana? Luulisi duratecin olevan kehittyneempi ja ainakin kevyempi paketti.Eikös se WRC Focuksenkin keulalla ole Duratec? Stroukkeri (ja de-stroukkeri) kittejä löytyy 1.6-2.5 litraiseksi. Ja nykyään on jo melkeen mitä vaan go fast osaa saatavilla ihan perus janttereillekin. Tosin saahan Cosworttiinkin alulohkoja.
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Cossun koneet ykkös divarissa
Eikös ne oo nykyään duratecejä ?
Näin oon ainakiin ymmärtäny
Vai oisko tullu sit joku viba päähän
Näin oon ainakiin ymmärtäny

Vai oisko tullu sit joku viba päähän

-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Re: Cossun koneet ykkös divarissa
Kyl nää ykkös divarin laitteet on vielä tosi usein cossun koneellahenu kirjoitti:Eikös ne oo nykyään duratecejä ?
Näin oon ainakiin ymmärtäny![]()
Vai oisko tullu sit joku viba päähän
http://www.nettiauto.com/ford/focus/2659632
-
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
Re: Cossun koneet ykkös divarissa
Juu, suomessa on paljon cossun koneella, syy siihen on varmaan se,että koneita on vielä edullisesti saatavilla, tietotaitoa löytyy ja viritysosia. Lisäksi aika moni noista suomidivariautoista perustuu johonkin vanhaan A-ryhmän cossun (sierra tai esco) voimansiirtoon (perät, loota..). Ja onhan kone toki tunnetusti melko yksinkertainen ja kestävä.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Re: Cossun koneet ykkös divarissa
Eikös vaan Duratecin saa pitkittäin asennettuna ihan samoihin voimansiirtoihin kiinni? WRC vehkeissähän kone on poikittain.Cosesc kirjoitti:Juu, suomessa on paljon cossun koneella, syy siihen on varmaan se,että koneita on vielä edullisesti saatavilla, tietotaitoa löytyy ja viritysosia. Lisäksi aika moni noista suomidivariautoista perustuu johonkin vanhaan A-ryhmän cossun (sierra tai esco) voimansiirtoon (perät, loota..). Ja onhan kone toki tunnetusti melko yksinkertainen ja kestävä.
-
- Viestit: 516
- Liittynyt: Ke Helmikuu 5. 11:54:35 2003
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Cossun koneet ykkös divarissa
Perkiömäen Fiestassa on ainakin Duratec. Focuksissa (Määttä, Viitanen,Korkiakoski jne) on Cosworthia, muistaakseni Lautamäen Escortissa on Cossun kone ja Simosen viime vuotisessa Fiestassa on Cossu, siis Suomessa. Ja autocrossissa on parissa toyota MR2:ssa 2 litranen vapari Duratec....
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003
Re: Cossun koneet ykkös divarissa
Ei ole sama pulttijako (duratec he) kytkinkopassa, kuin koskisessa, eli sovittamista on.Markus kirjoitti:Eikös vaan Duratecin saa pitkittäin asennettuna ihan samoihin voimansiirtoihin kiinni? WRC vehkeissähän kone on poikittain.Cosesc kirjoitti:Juu, suomessa on paljon cossun koneella, syy siihen on varmaan se,että koneita on vielä edullisesti saatavilla, tietotaitoa löytyy ja viritysosia. Lisäksi aika moni noista suomidivariautoista perustuu johonkin vanhaan A-ryhmän cossun (sierra tai esco) voimansiirtoon (perät, loota..). Ja onhan kone toki tunnetusti melko yksinkertainen ja kestävä.
Jäsen 488
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Re: Cossun koneet ykkös divarissa
Ei ole joo. Mutta mulla on Zetec SE, jossa sama jako kuin duratecissä, projekti johon helposti löytyi kytkin koppa type ysille. Se vaan ettei noissa MT75 pohjaisissa laatikoissa ole irroitettavaa kytkinkoppaa. Eli kyllä se melkoisen kova sovittelu saattaa olla. Elllei sit käytä 4X4 mazdan voiman siirtoa, joka taas on poikittain. Eli on varmaan sovellettavaa. 4x4 ysi tyyppi on vrmaan melkoinen sulake ykkös divarin autossa.