Cossun koneet ykkös divarissa

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Cossun koneet ykkös divarissa

Viesti Kirjoittaja Markus » To Heinäkuu 9. 22:51:21 2009

Ihan vaan meinasin laittaa ajatukseni "paperille" ja ihmetellä ääneen että eikö jo näihin rallicrossin ykkös divisioonassa pyöriviin focuksiin ja fiestoihin jo kannattaisi asentaa turbotettu Duratec ennemmin kuin tuo ainainen Cosworth moottori?

Vai onko cosworth aina vaan niin kova sana? Luulisi duratecin olevan kehittyneempi ja ainakin kevyempi paketti.Eikös se WRC Focuksenkin keulalla ole Duratec? Stroukkeri (ja de-stroukkeri) kittejä löytyy 1.6-2.5 litraiseksi. Ja nykyään on jo melkeen mitä vaan go fast osaa saatavilla ihan perus janttereillekin. Tosin saahan Cosworttiinkin alulohkoja.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Cossun koneet ykkös divarissa

Viesti Kirjoittaja henu » To Heinäkuu 9. 22:59:44 2009

Eikös ne oo nykyään duratecejä ?
Näin oon ainakiin ymmärtäny :-s

Vai oisko tullu sit joku viba päähän :lol:

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re: Cossun koneet ykkös divarissa

Viesti Kirjoittaja Markus » To Heinäkuu 9. 23:06:27 2009

henu kirjoitti:Eikös ne oo nykyään duratecejä ?
Näin oon ainakiin ymmärtäny :-s

Vai oisko tullu sit joku viba päähän :lol:
Kyl nää ykkös divarin laitteet on vielä tosi usein cossun koneella

http://www.nettiauto.com/ford/focus/2659632

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Cossun koneet ykkös divarissa

Viesti Kirjoittaja Cosesc » To Heinäkuu 9. 23:34:44 2009

Juu, suomessa on paljon cossun koneella, syy siihen on varmaan se,että koneita on vielä edullisesti saatavilla, tietotaitoa löytyy ja viritysosia. Lisäksi aika moni noista suomidivariautoista perustuu johonkin vanhaan A-ryhmän cossun (sierra tai esco) voimansiirtoon (perät, loota..). Ja onhan kone toki tunnetusti melko yksinkertainen ja kestävä.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re: Cossun koneet ykkös divarissa

Viesti Kirjoittaja Markus » Pe Heinäkuu 10. 0:00:20 2009

Cosesc kirjoitti:Juu, suomessa on paljon cossun koneella, syy siihen on varmaan se,että koneita on vielä edullisesti saatavilla, tietotaitoa löytyy ja viritysosia. Lisäksi aika moni noista suomidivariautoista perustuu johonkin vanhaan A-ryhmän cossun (sierra tai esco) voimansiirtoon (perät, loota..). Ja onhan kone toki tunnetusti melko yksinkertainen ja kestävä.
Eikös vaan Duratecin saa pitkittäin asennettuna ihan samoihin voimansiirtoihin kiinni? WRC vehkeissähän kone on poikittain.

heikki
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Helmikuu 5. 11:54:35 2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: Cossun koneet ykkös divarissa

Viesti Kirjoittaja heikki » Pe Heinäkuu 10. 18:07:46 2009

Perkiömäen Fiestassa on ainakin Duratec. Focuksissa (Määttä, Viitanen,Korkiakoski jne) on Cosworthia, muistaakseni Lautamäen Escortissa on Cossun kone ja Simosen viime vuotisessa Fiestassa on Cossu, siis Suomessa. Ja autocrossissa on parissa toyota MR2:ssa 2 litranen vapari Duratec....

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Re: Cossun koneet ykkös divarissa

Viesti Kirjoittaja potsi » La Heinäkuu 18. 13:45:48 2009

Jäsen 488

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Re: Cossun koneet ykkös divarissa

Viesti Kirjoittaja potsi » La Heinäkuu 18. 13:50:02 2009

Markus kirjoitti:
Cosesc kirjoitti:Juu, suomessa on paljon cossun koneella, syy siihen on varmaan se,että koneita on vielä edullisesti saatavilla, tietotaitoa löytyy ja viritysosia. Lisäksi aika moni noista suomidivariautoista perustuu johonkin vanhaan A-ryhmän cossun (sierra tai esco) voimansiirtoon (perät, loota..). Ja onhan kone toki tunnetusti melko yksinkertainen ja kestävä.
Eikös vaan Duratecin saa pitkittäin asennettuna ihan samoihin voimansiirtoihin kiinni? WRC vehkeissähän kone on poikittain.
Ei ole sama pulttijako (duratec he) kytkinkopassa, kuin koskisessa, eli sovittamista on.
Jäsen 488

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re: Cossun koneet ykkös divarissa

Viesti Kirjoittaja Markus » La Heinäkuu 18. 16:03:28 2009

Ei ole joo. Mutta mulla on Zetec SE, jossa sama jako kuin duratecissä, projekti johon helposti löytyi kytkin koppa type ysille. Se vaan ettei noissa MT75 pohjaisissa laatikoissa ole irroitettavaa kytkinkoppaa. Eli kyllä se melkoisen kova sovittelu saattaa olla. Elllei sit käytä 4X4 mazdan voiman siirtoa, joka taas on poikittain. Eli on varmaan sovellettavaa. 4x4 ysi tyyppi on vrmaan melkoinen sulake ykkös divarin autossa.

Vastaa Viestiin