Ahdin ongelmia (nyt ratkesi)

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Tero87
Viestit: 119
Liittynyt: To Elokuu 25. 14:45:52 2005
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Ahdin ongelmia (nyt ratkesi)

Viesti Kirjoittaja Tero87 » Ma Elokuu 3. 23:03:04 2009

Orionin ahtimessa sellasta vikaa mitä en ole saanut vielä itse ratkottua.

Elikkäs ongelmana on että kun vedättää siten että ahdot alkavat nousta niin yhtääkkiä hukkaportti alkaa aukeamaan jolloin ahdin koittaa tuottaa painetta mutta ei kykene.Itse en tajua mikä voi tuollaista tehdä, ykkös ja kakkos vaihteella ei ole mitään ongelmaa, mutta kolmos vaihteella alkaa paineviisari yhtääkkiä väpättämään ja nelosella ja vitosella ajamisesta ei tule oikeastaan mitään koska hukkaportti alkaa väpättämään jo 0,3 barin paineella.

Olen koittanut vaihtaa hukkiksen kelloa, on kokeiltu rajapaineventtiilillä ja ilman sitä, dumpin kanssa ja ilman, ahtoletkut tarkisettu. On koitettu myös siten että on tukittu kompurapesän nippa ja kellon letku on irroitettu,eli eikös kellon pitäisi olla tuolloin pois pelistä, niin ei mitään vaikutusta :?: Voikohan downpipen läpässä olla jotain häikkää mikä voisi aiheuttaa tälläisen väpäyksen?

Itse en tiedä mitä koittaa seuraavaksi, ahdinkin on viime kesänä huollettu.
Onko kellään ollut samantyyppistä vikaa? Nyt olisivat hyvät neuvot tarpeen.
Viimeksi muokannut Tero87, Ti Elokuu 11. 7:01:36 2009. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Volvo 740 GLT 2,3i 16v
Ford Mondeo 2,0i GT sedan
Vw Polo 86c "Army edition"
Vw kupla 1,7i Megasquirt+EDIS4
Ducati 749
Ex Orsku
Ohan noita ollu mutta kuka niitä muistelee 9x Fordia ja monia muita...

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ahdin ongelmia

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Elokuu 3. 23:25:39 2009

Et kai ole poistanut sitä map anturin letkun kuristinta?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Tero87
Viestit: 119
Liittynyt: To Elokuu 25. 14:45:52 2005
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Ahdin ongelmia

Viesti Kirjoittaja Tero87 » Ti Elokuu 4. 6:30:57 2009

JesseT kirjoitti:Et kai ole poistanut sitä map anturin letkun kuristinta?
En ole, kuristin on paikallaan mutta tein joskus haaran ahtopainemittarille siitä samasta letkusta, voikohan se vakuttaa asiaan?
Volvo 740 GLT 2,3i 16v
Ford Mondeo 2,0i GT sedan
Vw Polo 86c "Army edition"
Vw kupla 1,7i Megasquirt+EDIS4
Ducati 749
Ex Orsku
Ohan noita ollu mutta kuka niitä muistelee 9x Fordia ja monia muita...

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Ahdin ongelmia

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Elokuu 4. 10:22:17 2009

Ei mitään haarotuksia siihen letkulle joka menee boksille!

Tero87
Viestit: 119
Liittynyt: To Elokuu 25. 14:45:52 2005
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Ahdin ongelmia

Viesti Kirjoittaja Tero87 » Ti Elokuu 4. 10:28:47 2009

Sultzi kirjoitti:Ei mitään haarotuksia siihen letkulle joka menee boksille!
Tarvii koittaa ottaa mittari pois kun pääsee töistä.
Volvo 740 GLT 2,3i 16v
Ford Mondeo 2,0i GT sedan
Vw Polo 86c "Army edition"
Vw kupla 1,7i Megasquirt+EDIS4
Ducati 749
Ex Orsku
Ohan noita ollu mutta kuka niitä muistelee 9x Fordia ja monia muita...

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ahdin ongelmia

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Elokuu 4. 11:41:45 2009

Nyt menee asiat vähän väärinpäin.

Eli jos hukkaportti aukeaa, niin ahtimen kierrosluku laskee rajusti, eikä se yritä tehdä painetta.

Jos letku on kellolta irroitettu, niin kellon jousi pitää hukkaportin koko ajan kiinni ja ahtimen paineet karkaa helposti yli 2bar ja kauheita voi tapahtua aika helposti. Hyvä turvallinen raja ahdoille on tuossa koneessa todettu olevan noin 1.7bar :)

Jos siis ahtopaineen ohjauksen haluaa olevan "poissa pelistä", niin silloin suora letku kompurakotelolta ahtopainekellolle. Tällöinkin ylipainetta pitäisi olla ainakin puolet siitä mitä lopulta haluaa, tai muuten on liian löysä kello. Kelloa ei sitten jäykistetä vartta lyhentämällä!
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Tero87
Viestit: 119
Liittynyt: To Elokuu 25. 14:45:52 2005
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Ahdin ongelmia

Viesti Kirjoittaja Tero87 » Ti Elokuu 4. 13:04:36 2009

JesseT kirjoitti:Nyt menee asiat vähän väärinpäin.

Eli jos hukkaportti aukeaa, niin ahtimen kierrosluku laskee rajusti, eikä se yritä tehdä painetta.

Jos letku on kellolta irroitettu, niin kellon jousi pitää hukkaportin koko ajan kiinni ja ahtimen paineet karkaa helposti yli 2bar ja kauheita voi tapahtua aika helposti. Hyvä turvallinen raja ahdoille on tuossa koneessa todettu olevan noin 1.7bar :)

Jos siis ahtopaineen ohjauksen haluaa olevan "poissa pelistä", niin silloin suora letku kompurakotelolta ahtopainekellolle. Tällöinkin ylipainetta pitäisi olla ainakin puolet siitä mitä lopulta haluaa, tai muuten on liian löysä kello. Kelloa ei sitten jäykistetä vartta lyhentämällä!
Joo siis tuota tarkoitinkin eli siis halustin varovasti kokeilla ilman hukkaportin toimimista ja varmistaa onko vika hukkaportissa vai jossain muualla, en siis todellakaan kokeillu vedättää 3 johonkin 6000rpm vaan varovasti 5 vaihteella aloin rasittamaan konetta mutta heti kun ahdot alkoivat nousta niin sama vika ilmeni.Vika ei siis ilmeisesti ole ainakaan kellossa vai saavutinko tuolla kokeilulla mitään järkevää tulosta :roll: voisiko siinä olla jokin alipaine vika? Painetta on ilman säädintä jotain 0,5bar mutta voipi olla että toi kyseinen kello on jostain matalapaine saabista.
Itse ole pitänyt max 1.0bar ahtoja mutta pelataanko silloin vielä liian pienillä paineilla O:)
Volvo 740 GLT 2,3i 16v
Ford Mondeo 2,0i GT sedan
Vw Polo 86c "Army edition"
Vw kupla 1,7i Megasquirt+EDIS4
Ducati 749
Ex Orsku
Ohan noita ollu mutta kuka niitä muistelee 9x Fordia ja monia muita...

eksu
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Huhtikuu 16. 19:08:12 2008
Paikkakunta: helsinki

Re: Ahdin ongelmia

Viesti Kirjoittaja eksu » Ti Elokuu 4. 17:47:20 2009

olet varma että se on hukkaportti ku alkaa päästää enemmän kamaa pois, ettei esim. ahtoletkut tms? kaikki letkutputketkompuratpakopesät katsottu halkeamilta/ vuodoilta? koska kuulostaa siltä, että kun pitäis alkaa tulee enemmän painetta niin falskaa jostain = väpättäminen... jos olisi suoraan portti auki ni luulisi mittarin vaan tippuvan...
toisaalta kuulostaa oudolta että jos 1. ja 2. vaihteella kuitenkin tätä ei ilmene... nouseeko sulla ahdot kuitenkin ihan tappii näillä vaihteilla ?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ahdin ongelmia

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Elokuu 4. 18:07:18 2009

Miten se hukkaportti "väpättää" ja oletko varma että se on hukkaportti? Ettei ahdin vaan jostain syystä sakkais, eli alkaa kikattelemaan kesken kiihdytyksen eikä nosta painetta. Mahtaisko tehdä tuon jos on pakoputki mennyt vähän tukkoon? Kaasuläppä ei aukea kunnolla?
Tohon kaasuläppähommaan on ainakin oma kokemus, kun oli vaijeri luiskahtanu läpi siitä pidikkeestä ja kaasu aukes vaan vähän alle puoleen väliin. Kauhee kikatus ja säpätys kuulu kompurasta ja ahtopainemittarin viisari vipatti hieman. Oli melko pienellä ahtimella varustettu IS-sierra kyseessä.

Sakkaus johtuu joka tapauksessa siitä, että kompura tekee jostain syystä liian kovan paineen virtaavaan ilmamäärään nähden. Virtausnopeus laskee, paine nousee ja ahdin "tippuu kartalta", kunnes paine on laskenut niin alas, että ahdin saa taas virtauksesta kiinni. Sama toistuu uudestaan ja uudestaan, mikäli latu ei vieläkään ole auki :)
Jäsen #606

Tero87
Viestit: 119
Liittynyt: To Elokuu 25. 14:45:52 2005
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Ahdin ongelmia

Viesti Kirjoittaja Tero87 » Ti Elokuu 4. 20:16:00 2009

Dodiin vika löytyi vihdoin.

Ongelmana oli liian pieni ilmanputsari/imuputki. Ahtimen lähtö 71mm ja putsarin liitäntä 61mm.
Ei muuta kun filtteri kaupoille ja painetta kattilaan :burn

Kiitos kaikista avuista 8)
Volvo 740 GLT 2,3i 16v
Ford Mondeo 2,0i GT sedan
Vw Polo 86c "Army edition"
Vw kupla 1,7i Megasquirt+EDIS4
Ducati 749
Ex Orsku
Ohan noita ollu mutta kuka niitä muistelee 9x Fordia ja monia muita...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ahdin ongelmia

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Elokuu 5. 1:57:25 2009

Tero87 kirjoitti:Dodiin vika löytyi vihdoin.

Ongelmana oli liian pieni ilmanputsari/imuputki. Ahtimen lähtö 71mm ja putsarin liitäntä 61mm.
Ei muuta kun filtteri kaupoille ja painetta kattilaan :burn

Kiitos kaikista avuista 8)
Taitaa olla tukossa se putsari.. Kyllä 61mm reiästäkin luulis menevän jos ei nyt ihan räjähtänyttä persereikää muistuta se pää mistä ilma menee sisään. Mutta joka tapauksessa hyvä juttu että vika löyty ! :)
Jäsen #606

Tero87
Viestit: 119
Liittynyt: To Elokuu 25. 14:45:52 2005
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Ahdin ongelmia

Viesti Kirjoittaja Tero87 » Ke Elokuu 5. 10:26:39 2009

olafu kirjoitti:
Tero87 kirjoitti:Dodiin vika löytyi vihdoin.

Ongelmana oli liian pieni ilmanputsari/imuputki. Ahtimen lähtö 71mm ja putsarin liitäntä 61mm.
Ei muuta kun filtteri kaupoille ja painetta kattilaan :burn

Kiitos kaikista avuista 8)
Taitaa olla tukossa se putsari.. Kyllä 61mm reiästäkin luulis menevän jos ei nyt ihan räjähtänyttä persereikää muistuta se pää mistä ilma menee sisään. Mutta joka tapauksessa hyvä juttu että vika löyty ! :)
Voi olla että toimiikin kun vähän muokkaa sitä putsarin putkea,putsari on vajaa pari vuotta vanha BMC. Siinä vanhassa putkessa oli 90asteen kulma minkä jatkona putsari oli ja kun se putsari on sellanen että se imee myös siitä putsarin "päältä" niin voi olla että aiheutti jonkin pyörteen :roll: .
Mutta tarvii vielä koittaa jos saisi sen putsarin suoran putken päähän, ei viitsisi turhaan ostaa uutta putsaria kun ei ne kuitenkan ihan ilmasia ole.
Volvo 740 GLT 2,3i 16v
Ford Mondeo 2,0i GT sedan
Vw Polo 86c "Army edition"
Vw kupla 1,7i Megasquirt+EDIS4
Ducati 749
Ex Orsku
Ohan noita ollu mutta kuka niitä muistelee 9x Fordia ja monia muita...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ahdin ongelmia

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Elokuu 5. 18:02:01 2009

Ettei se putki olis ollu liian pitkällä siellä putsarissa ja se sisäkartion pää ollu tukkeena siinä putken suulla?
Jäsen #606

Tero87
Viestit: 119
Liittynyt: To Elokuu 25. 14:45:52 2005
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Ahdin ongelmia (ei ratkennutkan vielä)

Viesti Kirjoittaja Tero87 » Ke Elokuu 5. 21:34:00 2009

Perkule. Taas tuli mutka matkaan

Tänään nostin ahtopaineta niin sakkaamista ilmenee jälleen mutta 0,5baaria korkeammilla ahdoilla kuin ennen. Nelosella ja vitosella kun vedättää niin n.0,8baarissa alkaa taas sakkaamaan. Voisikohan mahdollisesti johtua sytkän ennakosta? Tai voisiko bensan saannissa olla ongelmia vai tekisikö se vaan "hyytymisen"? Ei kai noi RST vakio ahtoletkut voi ahdistaa (2") näillä paineilla?
Volvo 740 GLT 2,3i 16v
Ford Mondeo 2,0i GT sedan
Vw Polo 86c "Army edition"
Vw kupla 1,7i Megasquirt+EDIS4
Ducati 749
Ex Orsku
Ohan noita ollu mutta kuka niitä muistelee 9x Fordia ja monia muita...

Tero87
Viestit: 119
Liittynyt: To Elokuu 25. 14:45:52 2005
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Ahdin ongelmia (ei ratkennutkan vielä)

Viesti Kirjoittaja Tero87 » To Elokuu 6. 22:41:17 2009

Tero87 kirjoitti:Perkule. Taas tuli mutka matkaan

Tänään nostin ahtopaineta niin sakkaamista ilmenee jälleen mutta 0,5baaria korkeammilla ahdoilla kuin ennen. Nelosella ja vitosella kun vedättää niin n.0,8baarissa alkaa taas sakkaamaan. Voisikohan mahdollisesti johtua sytkän ennakosta? Tai voisiko bensan saannissa olla ongelmia vai tekisikö se vaan "hyytymisen"? Ei kai noi RST vakio ahtoletkut voi ahdistaa (2") näillä paineilla?
Tänään taas annoin koneelle valohoitoa, 5tuntia pelli auki eikä taas saatu mitään järkevää aikaiseksi. Sytkäkartan tarkistin JesseT:ltä saadun kartan perusteella eikä vika tule siitä.
Nyt tein sellaisen pikaisen testin ja ohitin vakio ahtoputket,taas muuttui koneen käytös mutta mitään järkevää tulosta ei saatu.
Tolla äsken tehdyllä patentti ahtoputkilla sakkaaminen muutui sellaiseksi että sakkasi jo kakkosella heti kun alkoi ahtamaan mutta vasta sitten kun painoi kaasun pohjaan tai melkein pohjaan. Mutta sakkaamisen "tyyli" muuttui sellaiseksi että vaikka se sakkasi niin keräs silti pikkuhiljaa ahdot tappiin (1bar), ennen teki sellasta että tarvi laskea jalka kaasulta ja painaa uudestaa että sakkaaminen lakkasi tai alkoi keräämään lisää painetta.
Ihmeellistä on sellainen että kun revittään vaikka kakkosella 4000rpm, heittää kolmosen ja revittää taas vaikka 4500rpm ja sitten heittää nelosen ja taas revitään yli 4000rpm ja vitonen pesään niin toimii ihan normaalisti,mutta jos alkaa nelosella tai vitosella pikkuhiljaa kuormittaan ahdinta elikkäs lähtee kiihdyttään n.2000rpm:stä niin sakkaamista tapahtuu. Mistä tälläinen voi johtua :?: Tarviiko vaan aina revittää tappiinsa :lol:
Alkaa vaan pikkuhiljaa meneen motivaatio kun viikko ollaan kattottu pellin alle ja ihmetelty eikä mitään oikeastaan olla saatu aikaseksi :cry: :icon
Volvo 740 GLT 2,3i 16v
Ford Mondeo 2,0i GT sedan
Vw Polo 86c "Army edition"
Vw kupla 1,7i Megasquirt+EDIS4
Ducati 749
Ex Orsku
Ohan noita ollu mutta kuka niitä muistelee 9x Fordia ja monia muita...

Tero87
Viestit: 119
Liittynyt: To Elokuu 25. 14:45:52 2005
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Ahdin ongelmia (ei ratkennutkan vielä)

Viesti Kirjoittaja Tero87 » Pe Elokuu 7. 22:32:28 2009

Tänään otin ahtimen irti, pakopesä oli haljennut lisää sitten viime näkemän, no jos huomenna sais toisen ahtimen paikalleen niin pääsisi hiukan kokeilemaan että olisiko vika siitä kiinni.
Volvo 740 GLT 2,3i 16v
Ford Mondeo 2,0i GT sedan
Vw Polo 86c "Army edition"
Vw kupla 1,7i Megasquirt+EDIS4
Ducati 749
Ex Orsku
Ohan noita ollu mutta kuka niitä muistelee 9x Fordia ja monia muita...

Tero87
Viestit: 119
Liittynyt: To Elokuu 25. 14:45:52 2005
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Ahdin ongelmia (nyt ratkesi)

Viesti Kirjoittaja Tero87 » Ma Elokuu 10. 22:49:52 2009

Nyt tuli vaihdettua ahdin tavalliseen to3:seen. nyt toimii hyvin. no tarvii kysellä LDS:ltä että mitä tolle hybridille olisi tehtävissä. kun on kuitenkin viime kesänä huollettu että jos vaikka saisi takuuseen tai ainakin katsoisivat mikä siinä mättää.
Volvo 740 GLT 2,3i 16v
Ford Mondeo 2,0i GT sedan
Vw Polo 86c "Army edition"
Vw kupla 1,7i Megasquirt+EDIS4
Ducati 749
Ex Orsku
Ohan noita ollu mutta kuka niitä muistelee 9x Fordia ja monia muita...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ahdin ongelmia (ei ratkennutkan vielä)

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Elokuu 10. 23:53:11 2009

Outo juttu jos ahdin tuolla lailla hajoaa. Kerro mitä siitä löytyi jos jotain selviää...
Jäsen #606

Tero87
Viestit: 119
Liittynyt: To Elokuu 25. 14:45:52 2005
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Ahdin ongelmia (ei ratkennutkan vielä)

Viesti Kirjoittaja Tero87 » Ti Elokuu 11. 7:06:08 2009

olafu kirjoitti:Outo juttu jos ahdin tuolla lailla hajoaa. Kerro mitä siitä löytyi jos jotain selviää...
Soitan tänään LDS turboon ja kyselen että meneekö takuulla tai voisivatko vilkaista mikä siinä on. Sellanen huomattiin vielä eilen että hukkaportin läppä oli hiukan löysä eli voisi olla periaatteessa mahdollista että vaikka kello pysyy kiinni niin läppä voisi hiukan paineen takia liikkua. Mutta en nyt sitäkään uskoisi, kyllä sen melkein olisi sormilla tuntenu jos siellä klappia on kun hukkiksen tankoa asentaa, tiedä häntä.
Volvo 740 GLT 2,3i 16v
Ford Mondeo 2,0i GT sedan
Vw Polo 86c "Army edition"
Vw kupla 1,7i Megasquirt+EDIS4
Ducati 749
Ex Orsku
Ohan noita ollu mutta kuka niitä muistelee 9x Fordia ja monia muita...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ahdin ongelmia (nyt ratkesi)

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Elokuu 11. 18:08:55 2009

Eikä se sakkaa jos se läppä on raollaan, se ei vaan ahda kunnolla eikä meinaa herätä.
Jäsen #606

Tero87
Viestit: 119
Liittynyt: To Elokuu 25. 14:45:52 2005
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Ahdin ongelmia (nyt ratkesi)

Viesti Kirjoittaja Tero87 » Ti Elokuu 11. 20:44:14 2009

olafu kirjoitti:Eikä se sakkaa jos se läppä on raollaan, se ei vaan ahda kunnolla eikä meinaa herätä.
Joo sellanen vaan kävi mielessä että jos vaikka se läppä olis auennu hiukan kun kerää painetta ja sit kun paine taas laskee niin vetäs läpän kiinni ja tästä syntyisi sellainen nopea väpätys mutta en nyt oikein siihenkään usko :roll: . No torstaina vien turbon ldssään ja lupasivat katsoa että mikähän siinä mahtaa olla.
Volvo 740 GLT 2,3i 16v
Ford Mondeo 2,0i GT sedan
Vw Polo 86c "Army edition"
Vw kupla 1,7i Megasquirt+EDIS4
Ducati 749
Ex Orsku
Ohan noita ollu mutta kuka niitä muistelee 9x Fordia ja monia muita...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ahdin ongelmia (nyt ratkesi)

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Elokuu 30. 21:30:42 2009

No mikä siinä oli vikana?
Jäsen #606

Tero87
Viestit: 119
Liittynyt: To Elokuu 25. 14:45:52 2005
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Ahdin ongelmia (nyt ratkesi)

Viesti Kirjoittaja Tero87 » To Syyskuu 3. 12:45:07 2009

olafu kirjoitti:No mikä siinä oli vikana?
Luultavasti liian suuri ero imu ja pakosiiven kokojen välillä. Ahdin pitäsisi tulla pian huollosta vaikka autoa en enää omistakkan.
Volvo 740 GLT 2,3i 16v
Ford Mondeo 2,0i GT sedan
Vw Polo 86c "Army edition"
Vw kupla 1,7i Megasquirt+EDIS4
Ducati 749
Ex Orsku
Ohan noita ollu mutta kuka niitä muistelee 9x Fordia ja monia muita...

Vastaa Viestiin