EGR

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

EGR

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Toukokuu 29. 16:50:25 2007

Lueskelin tuolta Ford Clubin forumilta keskustelua V6 Montsikan EGR:n tulpaamisesta. Luin myös sinne linkitetyn linkinkin, muttei selvinnyt mihin perustuu se että palotila jäähtyisi pakokaasua sinne tuuppaamalla? Mitkäkö olisi oikeat perustelut sille että jättäisin mokoman laitteen henkiin?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ti Toukokuu 29. 17:42:57 2007

ainakin happi vähenee ja sitä kautta lämpötila laskee. Vitut sillä EGR:llä mitään tee, jossan vaiheessa rupee jumimaan ja imusarja on kohta tukossa.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Toukokuu 29. 19:32:31 2007

Olen ittekkin miettiny asiaa tossa viime syksynä ja en ole toistaseks tulpannut. Tän kirjotinkin silloin foorumiin.

Ulkomaisissa foorumeissa oli aika paljon juttua egr:n puolesta. Palotapahtuma on useita satoja faarenhaitteja kylmempi kuulemma EGR toiminnassa lähellä yläkuolokohtaa. Bensan kulutus kasvaa ilman egr:ää

Ja nox päästöt kasvaa ilman sitä. En tiedä sitten kuinka suureksi noi päästöt voi nousta.

Ei se imusatsin nokeentuminenkaan kyllä hyväksi ole.

pietis
Viestit: 114
Liittynyt: To Kesäkuu 2. 17:22:33 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja pietis » Ma Kesäkuu 4. 23:16:11 2007

Kirjoittelin myös aiemmin tulppaamisen puolesta ja äsken ST foorumissa aiheesta.
Tulppia vaihtaessani totesin imukanavien olevan ST:ssä kyllä murheellisen näköiset.
n. 4 mm karsta pinnassa. Putsasin mitä imusarjaa irrottamatta sai tehtyä, ja auto piristyi paljon aiempaan verrattuna. EGR olisi pitänyt olla pois käytöstä jo heti uutena. Kilometrejä takana jo kuitenkin 220 tkm.
Jossakin vaiheessa pitää irrottaa kansien yläpuoliset osat ja käydä kanavat läpi huolella.
Lisäksi KATteja on paukkunut, tulppaaminen estää murujen siirtymisen suoraan koneeseen.
Suosittelen.
#1103
Escort Mexico -73, projektina taas
Sierra XR4i -84 museorekisterissä
Escort 1,3 -88 museorekisterissä
Focus 1,5 Ecoboost 150, Rouvan auto
Focus 1,8TDCi WRC ed.
Muutamia sekalaisia Foordin raatoja

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Kesäkuu 5. 14:20:40 2007

Ihan susi systeemi koko EGR.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Kesäkuu 5. 15:50:59 2007

Njaa... Taidampa sitten tulpata tuostakin pitsalapiotaunuksestakin. TC:stä tulppasin, enkä kyllä huomannut mitään eroa lämmöissä ja jne jne. Caprissahan sen poistin saman tein.

Heti tuleekin tästä johdannaisena mieleen, onko kukaan täälä koittanut SeaFoamia? Eurooppalaisittain suhtaudun asiaan hyvin skeptisesti, mutta järven toisella puolella ovat hulluna tuohon tököttiin.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Kesäkuu 5. 16:04:22 2007

EGR on tullut saaste määräysten takia.
Järjestelmässä kierrätetään pakokaasuja takaisin sylinteriin siten että
pakokaasut poltetaan uudestaan.
Nox it vähenee kun näin tehdään.
EGR järjestelmiä on käytännössä kahdenlaisia.

imunokassa pieni kohouma joka avaa imuventiiliä pakotahdin loppupuolella.
tämä toimi päästää imukanavaan hiemanpakokaasua jossa on palamatonta polttoainetta.
on tärkeä että pakokaasu on kierron lopussa koska männän päällä on kaasu palamattomampaa kun palotilan yläosassa.

toinen tapa on rakentaa pakosarjaan putki jota pitkin pakokaasua kierratetään takaisin imusarjan yhteis osaan.
Tämä tapa on likaavampi ja ei niiin tehokas.
Se toimii jatkuvasti koneen ollessa käyntilämpöinen.

jos jommankumman järjestelmän poistaa niin ei riitä että vain tekee sen.
jos ei tee muuta niin on mahdolista että polttoaineen kulutus nousee.
ruiskua pitäisi kompensoida vastaavasti että polttoaine määrä vastaisi oikeaa hapen määrää kun sitä on nyt enemmän palotilassa kun egr pakokaasu puuttuu.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Kesäkuu 5. 19:58:32 2007

Tuo EGR on uusissa autoissa ihan ok. Kun autolla alkaa olla ajettu enemmän ja paikat alkavat väljistymään, alkaa ongelmatkin.

Ei autonvalmistajat oikeasti haluaisi että ihmiset ajaisivat autoillaan 200000 kilometriä.

Kun 2.0 Mondeosta tulppasin EGR venttiilin ohjausalipaineen, kulutus tippui puolisen litraa sataselle kaupungissa.

Kun tulppasin samaisen ohjausalipaineen tuosta Passatista, kulutus tippui suunnilleen saman verran. Kone alkoi lämpenemään huomattavasti hitaammin. Tuo johtunee siitä että Passatissa kulkee moottorin jäähdytysneste patukassa jonka kautta pakokaasu menee koneeseen, ja lämmittää nestettä.

EGR venttiili ei ole auki kokoaikaa, vaan toimii sykleissä kuormituksen ja koneen lämmön mukaan.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ti Kesäkuu 5. 20:25:21 2007

Juu se EGR on tooosi kekseliäs systeemi varsinkin dieseleissä. Koulukaverin Vectran imusarja näytti tältä 208tkm ajettuna... :?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Kesäkuu 5. 20:32:14 2007

jeddah kirjoitti:Juu se EGR on tooosi kekseliäs systeemi varsinkin dieseleissä. Koulukaverin Vectran imusarja näytti tältä 208tkm ajettuna... :?
aika sykähdyttävä kuva.. :-)

yks taksari joskus perusteli egr:n tulppaamista "no mietippä miltä tuntuis syödä omaa paskaansa???"

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Kesäkuu 5. 21:26:05 2007

samiharju kirjoitti:
jeddah kirjoitti:Juu se EGR on tooosi kekseliäs systeemi varsinkin dieseleissä. Koulukaverin Vectran imusarja näytti tältä 208tkm ajettuna... :?
aika sykähdyttävä kuva.. :-)

yks taksari joskus perusteli egr:n tulppaamista "no mietippä miltä tuntuis syödä omaa paskaansa???"
Niin, no, niin..
EGR
EGR 2
EGR PUTSATTUNA
EGR PUTSAUKSEN JÄLKEEN MUUTAMA SATA KILSAA AJETTUNA

Imusarjan putsasin kanssa ja siitä lähti useita satoja grammoja kakkaa...

Tuossa tuon likaantumisen aiheutti nelosen pyöreäksi kulunut imunokka. Disua meni koneeseen mutta ei ilmaa=raaka tavara pakosarjaan ja siitä EGR venan kautta imusarjaan.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Kesäkuu 6. 7:25:46 2007

Nyt on Cobrassakin tulpattu alipaineohjaus. Katotaan miten vaikuttaa. Heitän lauantaina pidemmän reissun, niin hyvä selvittää.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Kesäkuu 6. 8:22:52 2007

MouTine kirjoitti:Nyt on Cobrassakin tulpattu alipaineohjaus. Katotaan miten vaikuttaa. Heitän lauantaina pidemmän reissun, niin hyvä selvittää.
Ja mikäli itse venttiili vuotaa niin silloin pääsee pakokaasua koko ajan imupuolelle vaikka ohjauksen tulppaakin :? Jos sellainen pakosarjasta lähtevä putki imusarjalle löytyy, niin toiseen liitokseen kun lätkäisee kuparilevystä tehdyn reiättömäntiivisteen, loppuu totaalisesti pakokaasun kulku imusarjaan. Mutta jos tuo venttiili on kunnossa niin silloin tuo ohjausalipaineen tulppaaminenkin antaa toivotun tuloksen.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Kesäkuu 12. 1:04:04 2007

Mielestäni litralla tippui kulutus. Maantiellä meni 12 sijasta nyt vain enää 11, eli todella pikkuruokainen auto.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ti Kesäkuu 12. 10:58:48 2007

pietis kirjoitti:Kirjoittelin myös aiemmin tulppaamisen puolesta ja äsken ST foorumissa aiheesta.
Tulppia vaihtaessani totesin imukanavien olevan ST:ssä kyllä murheellisen näköiset.
n. 4 mm karsta pinnassa. Putsasin mitä imusarjaa irrottamatta sai tehtyä, ja auto piristyi paljon aiempaan verrattuna. EGR olisi pitänyt olla pois käytöstä jo heti uutena. Kilometrejä takana jo kuitenkin 220 tkm.
Jossakin vaiheessa pitää irrottaa kansien yläpuoliset osat ja käydä kanavat läpi huolella.
Lisäksi KATteja on paukkunut, tulppaaminen estää murujen siirtymisen suoraan koneeseen.
Suosittelen.
Muistinkin juuri että uusissa mondeon kutosissa ei enää koko EGR:ää ole ollenkaan.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Kesäkuu 12. 11:11:41 2007

nykyajan bensiinimoottorissa EGR-venttiili on historiaa, EGR-vanttiilin poisjääminen saadaan korvattua pääasiassa muuttuvalla nokan ajoituksella overlappia säätämällä.
dieselmoottoreista vielä löytyy, ja toyota asentajana olen huomannut että sotkee aivan perkeleesti imusarjaa/kanavia. EGR venttiilit ovat sähköisiä, eikä niitä voi noin vain poistaa käytöstä. EGR monitoroinnissa käytetään itse EGR-venttiilin asentotunnistimen tietoa, ja sitten ilmamassamittarin tietoa (esim. imetty ilmamassa pienempi kun EGR auki). jos tiedot poikkeaa oletetusta, niin moottorin merkkivalo loistaa kojelaudassa--> kertoen EGR-virtaus ongelmista.

typen oksideja alkaa kehittymään huomattavasti palotapahtuman lämpötilan noustessa noin 1800 celsius asteeseen, ja kun imuilmaan sekoitetaan paljon hiilidioksidia sisältävää pakokaasua-->palotapahtuman lämpötila laskee-->NOx päästöt laskee

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Kesäkuu 12. 16:22:55 2007

Brenda kirjoitti:nykyajan bensiinimoottorissa EGR-venttiili on historiaa, EGR-vanttiilin poisjääminen saadaan korvattua pääasiassa muuttuvalla nokan ajoituksella overlappia säätämällä.
dieselmoottoreista vielä löytyy, ja toyota asentajana olen huomannut että sotkee aivan perkeleesti imusarjaa/kanavia. EGR venttiilit ovat sähköisiä, eikä niitä voi noin vain poistaa käytöstä. EGR monitoroinnissa käytetään itse EGR-venttiilin asentotunnistimen tietoa, ja sitten ilmamassamittarin tietoa (esim. imetty ilmamassa pienempi kun EGR auki). jos tiedot poikkeaa oletetusta, niin moottorin merkkivalo loistaa kojelaudassa--> kertoen EGR-virtaus ongelmista.

typen oksideja alkaa kehittymään huomattavasti palotapahtuman lämpötilan noustessa noin 1800 celsius asteeseen, ja kun imuilmaan sekoitetaan paljon hiilidioksidia sisältävää pakokaasua-->palotapahtuman lämpötila laskee-->NOx päästöt laskee
mutta myös raja löytyy hiilidioksiidia päästetään noin 8% kaasuun jotta PM arvot pysyvät aisoissa liika Egr aukiolo myös lisää PM arvoja.SItä estämään on elektroinisissa moottoreissa otettu käyttään jälki ruisku tapahtumat, jopa 2 pintä suihkausta voidaan boshin tekemissä järjestelmissä ottaa käyttöön tarvittaessa.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ti Kesäkuu 12. 19:37:19 2007

jeddah kirjoitti:Juu se EGR on tooosi kekseliäs systeemi varsinkin dieseleissä. Koulukaverin Vectran imusarja näytti tältä 208tkm ajettuna... :?
JEESUS :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Kesäkuu 13. 18:56:24 2007

pari viikkoo ollu nyt EGR pois pelistä. Ja taitaa jäädäkkin mitään eroa en ole huomannu ajossa. Ja onneks ainakaan mk2 mallisessa modeossa ei mitään merkkivaloja ala palamaan.
Kaikkia paskoja systeemejä ne keksiikin päästöjen takia.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Kesäkuu 13. 23:47:21 2007

KtK kirjoitti: Kaikkia paskoja systeemejä ne keksiikin päästöjen takia.
Katalysaattori oli ensimmäinen "paha" moka, säästyyhän luonto, mut kaikki noi erikois paskat on kalliita kuluttajanki ostaa ja usein niistä on myös haittaa moottorin toiminnalle tai suorituskyvylle... :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Kesäkuu 14. 7:08:03 2007

tumppe kirjoitti:
KtK kirjoitti: Kaikkia paskoja systeemejä ne keksiikin päästöjen takia.
Katalysaattori oli ensimmäinen "paha" moka, säästyyhän luonto, mut kaikki noi erikois paskat on kalliita kuluttajanki ostaa ja usein niistä on myös haittaa moottorin toiminnalle tai suorituskyvylle... :roll:
Khyllä! Siksi minullakin pakkomielteenä säästää luontoa ja joka autosta ripustan katalysaattorin seinälle ennemmin kuin autoon.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

ilehmus
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Joulukuu 27. 13:27:18 2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ilehmus » To Kesäkuu 14. 10:27:47 2007

Eipä se katti mikään paholaisen keksintö ole.. toveri justiin tilas 3" rosterikuorisen katin metallikennolla jenkeistä. Hintaa tais tulla huimat 114$. Eikä se mitään virtauksiakaan juuri estä jos se kunnolla suunniteltu.

Valitettavasti originaalituotteet ei ole optimoitu virtauksien kannalta vaan hinnan...
Kyllä liika on liikaa mutta kohtuus on ihan liian vähän.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Kesäkuu 16. 0:43:32 2007

ilehmus kirjoitti:Eipä se katti mikään paholaisen keksintö ole.. toveri justiin tilas 3" rosterikuorisen katin metallikennolla jenkeistä. Hintaa tais tulla huimat 114$. Eikä se mitään virtauksiakaan juuri estä jos se kunnolla suunniteltu.

Valitettavasti originaalituotteet ei ole optimoitu virtauksien kannalta vaan hinnan...
Ihan kaikillehan tuo jenkkilän kaupankäynti ei onnistu, niin kerroppa mistä saa suomessa muka halvalla ja vieläpä hyvän katin? :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » La Kesäkuu 16. 0:59:29 2007

tumppe kirjoitti:
ilehmus kirjoitti:Eipä se katti mikään paholaisen keksintö ole.. toveri justiin tilas 3" rosterikuorisen katin metallikennolla jenkeistä. Hintaa tais tulla huimat 114$. Eikä se mitään virtauksiakaan juuri estä jos se kunnolla suunniteltu.

Valitettavasti originaalituotteet ei ole optimoitu virtauksien kannalta vaan hinnan...
Ihan kaikillehan tuo jenkkilän kaupankäynti ei onnistu, niin kerroppa mistä saa suomessa muka halvalla ja vieläpä hyvän katin? :wink:
Racers place.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Kesäkuu 16. 1:49:35 2007

Hesus kirjoitti:
tumppe kirjoitti:
ilehmus kirjoitti:Eipä se katti mikään paholaisen keksintö ole.. toveri justiin tilas 3" rosterikuorisen katin metallikennolla jenkeistä. Hintaa tais tulla huimat 114$. Eikä se mitään virtauksiakaan juuri estä jos se kunnolla suunniteltu.

Valitettavasti originaalituotteet ei ole optimoitu virtauksien kannalta vaan hinnan...
Ihan kaikillehan tuo jenkkilän kaupankäynti ei onnistu, niin kerroppa mistä saa suomessa muka halvalla ja vieläpä hyvän katin? :wink:
Racers place.
No, sieltähän se tuli, mutta mullahan ei ookkaan yhtään katillista autoo, niin samapa tuo... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » La Kesäkuu 16. 1:51:01 2007

tumppe kirjoitti:
Hesus kirjoitti:
tumppe kirjoitti: Ihan kaikillehan tuo jenkkilän kaupankäynti ei onnistu, niin kerroppa mistä saa suomessa muka halvalla ja vieläpä hyvän katin? :wink:
Racers place.
No, sieltähän se tuli, mutta mullahan ei ookkaan yhtään katillista autoo, niin samapa tuo... :wink:
Aivan,ei mullakaan ole mutta ikinä ei tiedä mitä nää meidän päättäjät keksii..:?
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » La Kesäkuu 16. 11:46:02 2007

Outoa kohinaa. Jokainen meistä ruuvaa ja runkkaa siinä määrin että kerran vuodessa muutaman laipan pultin aukaisu ja jne jne ei luulisi pätä huimaavan. Sillä virtaavan katin hinnalla saa aika hyvin suoraa putkea, laippaa, pulttii ja mikkilankaa joka virtaa vielä paremmin. Ei ole nyt kyse hp:n puolikkaista, vaan kovasta rahasta.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Kesäkuu 21. 17:19:46 2007

Scangauge-2 näytti tämmösen virhekoodin EGR:n poiskytkennän jälkeen 2.5l mondeossa: P1151 Lack of Upstream Heated Oxygen Sensor Switch - Sensor Indicates Lean - Bank No. 2

Eli havaittu vissiin laihalla käymistä ilman EGR:ää Toiminut on muuten ihan ok.

On muuten monipuolinen ajotietokone tää scangauge-2 ,saispa cossuunkin näin helposti kaikki jutskat näkyviin. Tää näyttää kaikki mahdolliset anturitiedot autosta. Voi seurata sytytysennakkoa kiihdyttelyssä :D

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Kesäkuu 21. 19:29:51 2007

KtK kirjoitti:Scangauge-2 näytti tämmösen virhekoodin EGR:n poiskytkennän jälkeen 2.5l mondeossa: P1151 Lack of Upstream Heated Oxygen Sensor Switch - Sensor Indicates Lean - Bank No. 2

Eli havaittu vissiin laihalla käymistä ilman EGR:ää Toiminut on muuten ihan ok.

On muuten monipuolinen ajotietokone tää scangauge-2 ,saispa cossuunkin näin helposti kaikki jutskat näkyviin. Tää näyttää kaikki mahdolliset anturitiedot autosta. Voi seurata sytytysennakkoa kiihdyttelyssä :D
Mihnä se tuupataan? OBD portiinko? Pystyykö sillä muuttamaan mitään arvoja?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Kesäkuu 21. 20:07:20 2007

MouTine kirjoitti:
KtK kirjoitti:Scangauge-2 näytti tämmösen virhekoodin EGR:n poiskytkennän jälkeen 2.5l mondeossa: P1151 Lack of Upstream Heated Oxygen Sensor Switch - Sensor Indicates Lean - Bank No. 2

Eli havaittu vissiin laihalla käymistä ilman EGR:ää Toiminut on muuten ihan ok.

On muuten monipuolinen ajotietokone tää scangauge-2 ,saispa cossuunkin näin helposti kaikki jutskat näkyviin. Tää näyttää kaikki mahdolliset anturitiedot autosta. Voi seurata sytytysennakkoa kiihdyttelyssä :D
Mihnä se tuupataan? OBD portiinko? Pystyykö sillä muuttamaan mitään arvoja?
Obd porttiin kytketään. Vikakoodit saa ainakin nollattua ja jotain ilmeisesti voi boxiinkin päin syöttää. Tuskin voi mitään sen kummempaa säädellä.

Täytyy tutustua juhannuksen jälkeen paremiin tohon.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Kesäkuu 22. 14:36:43 2007

Selevä...

Jatketaan asiaa sivuten eteenpäin. Kertokaas kaikki hyödyt ja haitat ilmapumpusta joka tuuppaa ilmaa pakosarjoihin. Tällanenhan on RS2000 Escortissakin, eikö? Mitä etuja ja haittoja laitteesta on. Se ilmeisesti kyse on että edesautetaan lopullista palamista jopa palotilan ulkopuolella? Tuommonenkin löytyy omasta kulkineesta, mutta pumppu on onneksi sähköinen, mutta ruma ja till vievä kapistus.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » La Kesäkuu 23. 0:43:23 2007

RS2000 escortissa pakosarjaan annetaan ilmaa kaiketi noin 20-30 sekuntia ja tällä kai koitetaan saada kattia toimintalämpöön nopeammin? Mitään pumppuja ei kylläkään ole. Vaan venttiilit +aktiivihiilisuodatin(?). Vahvaa mututuntumaa.
The APS's job is solely to speed up the heating of the Catalyst in order for it to work efficiently, that's all.
Lähde.
Escort Mk4 "RS2300i"

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » La Kesäkuu 23. 15:30:55 2007

Minäkin löysin mielenkiintoisen threadin tuolta internetin syövereistä. Tukee tuota Koskarin juttua. Ainoastaan kylmäkäynnistyksessä pumpataan ilmaa pakosarjoihin.

Mieleni tekisi vaan siistiä tuota konehuonetta, lähinnä syllärin tieltä...
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Su Kesäkuu 24. 22:35:14 2007

Niistä ilmapumpuista menee yleensä sellaiset pitkät suuttimet suoraan pakoventtiilille asti, että jos sitä alkaa irroittelemaan, niin kannattaa ottaa koko pakosarja pois ja jyrsiä ne puikulat virtauksia häiritsemästä....

Tarkoitushan niillä on nimenomaan vähentää CO- ja HC -päästöjä pumppaamalla ilmaa palavan pakokaasun sekaan. Mulla on Mazdassa vanhempi toteutus tuosta vehkeestä, joka on alipainetoiminan ja koko ajan päällä, sen takia noissa on aina happiarvot kohollaan ja muut päästöt ihan ookoo, vaikka auto köhii ja yskii mittauksessa.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Lokakuu 15. 17:13:10 2007

Nappasin viikonloppuna montsasta imusarjan pois ja kyllä oli aika paskanen suht vähistä kilometreistä huolimatta. Pulloharjan ,löpön ja puhdistussprayn kanssa tuli puhtaaksi ,mutta aikaa meni.

Tein sen contour.orgin sivuilla olevan kaasuläpän optimoinninkin samalla.
Sokia tiiviste EGR.ään ja voisin melkein vannoa ,että auto tuntuu nyt pirteämmälle kuin ennen tätä tulppien vaihto ymm operaatiota.

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » Pe Joulukuu 7. 23:47:24 2007

Eli saisko tarkat ohjeet että miten tuo EGR heivataan helvettiin tuosta BOA:sta?

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Elokuu 7. 15:52:45 2009

Nyt laitoin takaisin EGR kierron v6 mondeoon. Ongelmana on pitemmän ajolenkin jälkeen tuleva tehojen puutuminen.
Antaa virhekoodin tohon ajotietokoneeseen (scangauge) ja sen jälkeen ei toisioläpät aukene. Ihmettelin tossa lomareissulla ,kun yht'äkkiä ei mee mondeo ohituksissa sit mihenkään.
Kuittasin koodit ajossa ja rupes taas kulkemaan ,kuin eri auto.

Ongelma ilmeni vapariputsareilla vielä helpommin ,kun imuilma on kuumaa. virhekoodina oli p1151 ja jotain muuta (lambda havainnut liian laihan seoksen)

Nyt kun EGR on toiminnassa ei ole tullut samaa ongelmaa. Saamari kun tietäis tosta EEC- moottorinohjauksen logiikasta hiukan enemmän. Ainakin mulle EGR tulppaus ja vaparisuodattimet = -50hv

Eli melko onnistunut viritys :)

Mahtaisko lastutus kiertää ton ongelman?

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Elokuu 7. 16:36:21 2009

Tehoista tai moottorin käyttäytymisesta en osaa sanoa mitään ennen penkitystä, mutta itsekin keväällä laitoin kaikki EGR:ät, happipumput ja bensahöyryjen takaisinkierrätykset takaisin käyttöön ja vikakoodit hävisi niiltä osin. Auto ei ainakaan yhtään huonommin toimi.

Mielenkiinnolla odotan jos pääsisi uudestaan Stadian kaltaiseen tehopenkkiin jossa OBD portin kautta vedon aikana dataloggaus mahdollinen. Viime syksynä ilmeni omituinen sytytyksen 10-asteen kulmikas pomppiminen 4500 jälkeen. Ihan kuin olisi juurikin ton EGR:n takia boksi alkanut suojella konetta tms.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Pe Elokuu 7. 18:00:24 2009

Pari mk2 montun imusarjaa nähneenä voin suositella sen umpinaisen tiivisteen tekoa. Toisessa montussa oli läpät jumittaneet kun egr tunkenu sontaa imusarjan puolilleen. Eikä noihin ainakaan mitään vikakoodeja ole tullut vaikka egr onkin poissa pelistä.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Pe Toukokuu 13. 0:38:07 2011

Lueskelin tässä nuo kaikki vanhat viestit. En viitsinyt tehdä uutta topiccia kun aihe löytyy jo.
Tuo EGR:än haitat ovat niin selviä, että tulee pakonomainen tarve tulpata se.
Autona on MK2 00 Mondeo 2.5 V6, mikään tekniikkanero en itse ole.. Kun tuossa lueskelen että EGR:än tulppaus nostaisi kulutusta koska moottori saa suhteessa enemmän happea.. Taasen olen kuullut ja käsittänyt että autojen orggis ruisku(?) säätelisi arvot kohilleen sitä mukaan kun auto niitä nuuskii, eli käytössä olisi olosuhteisiin oppivat ruiskuboxit.. Ja samalla kun tuo lisääntynyt hapen määrä EGR:än tulppauksen takia/ansiosta nostaa kulutusta niin itselläni tuli myös mieleen että kun vapaasti virtaavilla suodattimilla haetaan lisää tehoa, niin aiheuttavatko nekin sitten vääristyneitä bensan/hapen suhteita? -Tähän kaveri totesi juuri ennen nukkumaanmenoansa että ilmanmassamittari säätää suhteet kohilleen, eli että ai aiheuttaisi.(?)
Tuli tuo EGR tulpattua aikapäivää sitten viimekesällä kaverin siitä kerrottua/suositeltua ja olin huomaavinani tyhjäkäymisen parantuneen tasaisemmaksi ja auton rullaavan tyhjäkäynnillä paremmin vähemmän herkempänä nykimiselle.
..en sitten tiedä pitäisikö piruttaan kokeilla ottaa metallilaippa pois ja vertailla uudelleen.
..sitten myös miettinyt kun akun irti pitäminen nollaa boksit, niin voiko siitä olla väliaikaisesti haittaa moottorin toimivuudelle, jos boksi on oppimattomana alkuperäistään erilaisilla olosuhteilla liikkeellä?

Kylläpäs mieltä askarruttaa kovasti näin iltasalla ettei nukkumaankaan pääse kun pakko on olla lukea, googletella ja lukea lisää.. :cha
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Toukokuu 13. 8:40:22 2011

Entäs teoria siitä että EGR laskee palotilan lämpöjä ja nakutusherkkyys laskee?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Pe Toukokuu 13. 19:27:16 2011

MouTine kirjoitti:Entäs teoria siitä että EGR laskee palotilan lämpöjä ja nakutusherkkyys laskee?
Hmm. Harmi kun toimii vaan osakaasulla niin ei varmaan suurta hyötyä saa tehoon?

Toisaalta se EGR paska mössö taitaa aiheuttaa enemmän nakutusta, kun sitä on joka puolella...
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Pe Toukokuu 13. 22:19:22 2011

puliukk0 kirjoitti:Toisaalta se EGR paska mössö taitaa aiheuttaa enemmän nakutusta, kun sitä on joka puolella...
Sitä kans tuossa hetkittäin itsekkin lukasin että karsta moottorissa voi aiheuttaa nakutusta.
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja Sine » La Toukokuu 14. 1:06:45 2011

Eikös EGR työnnä takaisin ilmaa, jossa on vähemmän happea => vähemmän tehoa?

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja KtK » La Toukokuu 14. 12:38:46 2011

Sine kirjoitti:Eikös EGR työnnä takaisin ilmaa, jossa on vähemmän happea => vähemmän tehoa?
Osakuormalla saa pakokaasusta typpeä. Ei kyllä tehoihin vaikuta mitään. Egr tulpattuna pysyy imusatsi puhtaampana ja laihalle meno aika lähellä koko ajan. Antoi vanha 2.5l mondeo vikakoodeja tulppaamisen takia aika ajoin ,varsinkin kesähelteillä. Lambda ilmoitti laihalle menosta.

Tarttis hiukan enemmän soppaa tietyissä tilanteissa ,harmi et sen toteuttaminen ei niin vaan helposti onnistu.

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Su Toukokuu 15. 11:58:16 2011

MouTine kirjoitti:Entäs teoria siitä että EGR laskee palotilan lämpöjä ja nakutusherkkyys laskee?
EGR vähentää palotiloihin tulevaa ilma/polttoaineseoksen määrää määrätyllä moottorin nopeudella ja kaasuläpänasennolla.
Pakokaasut eivät pala, joten ne ei kehitä ylimääräistä lämpöä. Tämän sijasta ne imevät jonkin verran palotapahtumasta tulevaa lämpöä.
Eli molemmat yllämaituista vähentävät palotilan huippulämpötilaa ja painetta.
Eikä EGR kierrätä kuin 15 prosenttia pakokaasuista.

Boa:an tuli hommattua egr tiiviste olen vaan kahen vaiheilla tulppaanko vai puhdistanko, tosin se ei oireile yhtään vielä.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Toukokuu 15. 21:31:40 2011

Jape105 kirjoitti:Boa:an tuli hommattua egr tiiviste olen vaan kahen vaiheilla tulppaanko vai puhdistanko, tosin se ei oireile yhtään vielä.
Tuumin itsekin taannoin BOA:ssa saman jutun kanssa ja annoin olla sen vakiona.

EGR tiiviste?

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ti Toukokuu 17. 17:17:31 2011

Sine kirjoitti:EGR tiiviste?
Nii se harmaa massatiiviste Pakosarjan ja EGR:än väliin. :D
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Ke Toukokuu 18. 0:52:15 2011

KtK kirjoitti:
Sine kirjoitti:Eikös EGR työnnä takaisin ilmaa, jossa on vähemmän happea => vähemmän tehoa?
Osakuormalla saa pakokaasusta typpeä.
Mitä joskus luin autowikistä, wikipediasta, tai muualta niin näitä EGR kierrätyksiäkin olisi kahdenlaisia, EGR venttiilillä toimivia sekä suoralla putkella pakosarjasta takisin imupuolelle,
EDIT: Jotain joskus väsyneenä olen tainnut lukea. Eihän sieltä tuollaista väittämää löytynyt kun myöhemmin tarkastelin.

ja luinkin että venttiili toimisi ainoastaan osakaasulla, kun taas venttiilitön aina kun auto on käynnissä.
..En tosin ole yhtäkään itse purkanut pois, eli enpä tiedä olisiko MK2 2.5 V6 mondeossa se venttiili siellä jossain. ..Jämäkkä rauta sieltä ainakin tuli imupuolelle, jonka väliin sen umpinaisen teräslevyn laitoin tiivisteen kanssa, jonka jälkeen mielestäni tyhjäkäynti toimii tasaisemmin ja auto rullaa sulavemmin tyhjäkäynnillä.
..Mutta tuo laihalla käyminen, jos sitä edes on mietityttää miten siitä pääsisi eroon?
Sine kirjoitti:Eikös EGR työnnä takaisin ilmaa, jossa on vähemmän happea => vähemmän tehoa?
Näin minä sen ymmärtäisin, hivenen enemmän tehoa/vääntöä, mutta katoaako se teoria sitten kun kuulemma tulppauksen jälkeen kävisi laihempana..
Toisaalta taas enemmän paskaa koneessa=vähemmän voimaa.
Viimeksi muokannut MikkoJayEm, Pe Heinäkuu 6. 4:10:41 2012. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: EGR

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Toukokuu 18. 11:15:21 2011

MikkoJayEm kirjoitti:

".En tosin ole yhtäkään itse purkanut pois, eli enpä tiedä olisiko MK2 2.5 V6 mondeossa se venttiili siellä jossain. ..Jämäkkä rauta sieltä ainakin tuli imupuolelle, jonka väliin sen umpinaisen teräslevyn laitoin tiivisteen kanssa"

Arvaa ,mikä se juttu on ,minkä taakse laitoit teräslevyn tiivisteen kanssa :wink:

Vastaa Viestiin