Sierran taka-akselin laakerit

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Su Elokuu 9. 21:10:14 2009

Liekö aiemmin kysyttyä: Uusin iS Sierraan -92 taka-akselin laakerin "väljän" tilalle mutta kuinka ollakaan, välys ei poistunutkaan vaan pyörä lonksuu vanhaan malliin. Eli:mikä sieltä kuluu ja miksi, laakeri ei kiristy kunnolla jostain syystä. Laakeri ei ole päässyt pyörimään pesässään. Mutterissa kierteet tallella (uusi), samoin akselissa.
Toinen kysymys samalla: Mistä 10" jarruihin uudet kengät? Tarvikepulju ei niitä aikaisemmin saanut hommattua,pitänee laittaa Ile asialle

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Su Elokuu 9. 21:15:24 2009

cossu44 kirjoitti:Liekö aiemmin kysyttyä: Uusin iS Sierraan -92 taka-akselin laakerin "väljän" tilalle mutta kuinka ollakaan, välys ei poistunutkaan vaan pyörä lonksuu vanhaan malliin. Eli:mikä sieltä kuluu ja miksi, laakeri ei kiristy kunnolla jostain syystä. Laakeri ei ole päässyt pyörimään pesässään. Mutterissa kierteet tallella (uusi), samoin akselissa.
Toinen kysymys samalla: Mistä 10" jarruihin uudet kengät? Tarvikepulju ei niitä aikaisemmin saanut hommattua,pitänee laittaa Ile asialle
Eiks XR4 ole 10" rummut?

22-3256 Sierra 2,8i-XR4 83->85 [1983 - 1985] 29.26 €

Kyllä siihen kenkiä pitäisi saada, käyppä kysyy toisesta liikkeestä. (Fixus täälläpäin hoitaa mitä vaan, vähän speciaalimpaakin)

Voisin sanoa joko pesä, tai sitten napa(?).

Ehkä lopetan mutuilun tähän... :oops: :oops:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Tero87
Viestit: 119
Liittynyt: To Elokuu 25. 14:45:52 2005
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja Tero87 » Ma Elokuu 10. 13:03:06 2009

cossu44 kirjoitti:Liekö aiemmin kysyttyä: Uusin iS Sierraan -92 taka-akselin laakerin "väljän" tilalle mutta kuinka ollakaan, välys ei poistunutkaan vaan pyörä lonksuu vanhaan malliin. Eli:mikä sieltä kuluu ja miksi, laakeri ei kiristy kunnolla jostain syystä. Laakeri ei ole päässyt pyörimään pesässään. Mutterissa kierteet tallella (uusi), samoin akselissa.
Toinen kysymys samalla: Mistä 10" jarruihin uudet kengät? Tarvikepulju ei niitä aikaisemmin saanut hommattua,pitänee laittaa Ile asialle
Itsellä oli sama ongelma nelikko sierrassa jossa laakeri pesä oli väljä.Laitoin vähän lokua ja hyvin toimi sen jälkeen"ainakin sen muutaman viikon ennen kuin myin sen osiksi" :lol: En kyllä suosittele kellekkään :-#
Volvo 740 GLT 2,3i 16v
Ford Mondeo 2,0i GT sedan
Vw Polo 86c "Army edition"
Vw kupla 1,7i Megasquirt+EDIS4
Ducati 749
Ex Orsku
Ohan noita ollu mutta kuka niitä muistelee 9x Fordia ja monia muita...

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ma Elokuu 10. 13:44:21 2009

puliukk0 kirjoitti:
cossu44 kirjoitti:Liekö aiemmin kysyttyä: Uusin iS Sierraan -92 taka-akselin laakerin "väljän" tilalle mutta kuinka ollakaan, välys ei poistunutkaan vaan pyörä lonksuu vanhaan malliin. Eli:mikä sieltä kuluu ja miksi, laakeri ei kiristy kunnolla jostain syystä. Laakeri ei ole päässyt pyörimään pesässään. Mutterissa kierteet tallella (uusi), samoin akselissa.
Toinen kysymys samalla: Mistä 10" jarruihin uudet kengät? Tarvikepulju ei niitä aikaisemmin saanut hommattua,pitänee laittaa Ile asialle
Eiks XR4 ole 10" rummut?

22-3256 Sierra 2,8i-XR4 83->85 [1983 - 1985] 29.26 €

Kyllä siihen kenkiä pitäisi saada, käyppä kysyy toisesta liikkeestä. (Fixus täälläpäin hoitaa mitä vaan, vähän speciaalimpaakin)

Voisin sanoa joko pesä, tai sitten napa(?).

Ehkä lopetan mutuilun tähän... :oops: :oops:
Näinhän se oli, kiitos! Fixus,Ilkka H hoiti homman kiitettävästi jälleen kerran!
Tuo napahomma hieman askarruttaa, ulommassa laakeripesässä ei mun mielestä ollut näkyvää kulumaa, josko mittais..

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ke Elokuu 12. 14:23:39 2009

Välys aiheutui väljän laakerin aikaansaamasta kulumisesta laipan sisemmässä päässä, jossa silminnähtävää kulumaa.Rakomitalla sai mutterin ja akselin välistä tulokseksi 0,4mm. Sorvattiin isosta prikasta 0,4 pois akselin paksuudelta, lonkse loppui.Uskoisin, että toimii pidempäänkin.

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja Artery » La Elokuu 15. 18:15:53 2009

Hyvä, että ratkes. Omassa oli navan poori väljänä, joka sitten aiheutti myös päänvaivaa ennen kuin selvisi.
"Mieluiten ihan sama."

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja RStuning » Su Elokuu 16. 1:22:01 2009

Tää Laakeripesäke on vissiin sierrassa joku tyyppi vika. Itse taistelin pyöränlaakereitten kanssa silloin aikoinaan. oli SKF:n laakereita niitä meni 1500km välein,sitten vaihdoin Motorcraftit ja siinä sitten se alko pelaamaan. Ja mitä katteltiin sillo sitä skf:n laakeria ja motorcraftin laakeria ,ni erona oli kallistuskulma.. Suosittelen marmoritiskillä käymistä,kait niitä motorcrafteja sieltä viel saa?
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ma Elokuu 17. 9:13:31 2009

Rupeaahan noita kilometrejä olemaan takana, tässäkin tapauksessa reilusti yli 300tkm, ettei ihme ole vaikka joku paikka väljistyy..

T-Fibby
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Marraskuu 29. 21:19:59 2006
Paikkakunta: Lahti

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja T-Fibby » Ke Syyskuu 2. 10:55:21 2009

Mulla taitaa olla nyt kolmas takapyörän laakeri menossa (skf) jossain 10 000tkm aikana.

Itse en ole noita vaihdellut, nyt viimeisimmän rempan yhteydessä korjaamolla sanoivat että vetarin ulompi pää on kulahtanut eli ei kiristy tappiin asti, jää vähän väljää ja sitten kulahtaa laakeri aika nopeasti.

Rupesin miettimään näitä viestejä lukiessani että onko tuo rakenteen puolesta edes mahdollista vai oisko vaan napa kulahtanut minullakin ? Jonkun holkkipatentin olivat sinne nyt laittaneet ja toistaiseksi kestänyt, mut uskaltaako sellasen kanssa pisemmän päälle ajaa ?

Kyseessä takatuuppari dokkiriesa johon vaihdettu koko taka-akseli XR4i:stä jarrurumpuja lukuunottamatta.

Jari S
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja Jari S » Ke Syyskuu 2. 20:40:52 2009

RsTuning kirjoitti:Tää Laakeripesäke on vissiin sierrassa joku tyyppi vika. Itse taistelin pyöränlaakereitten kanssa silloin aikoinaan. oli SKF:n laakereita niitä meni 1500km välein,sitten vaihdoin Motorcraftit ja siinä sitten se alko pelaamaan. Ja mitä katteltiin sillo sitä skf:n laakeria ja motorcraftin laakeria ,ni erona oli kallistuskulma.. Suosittelen marmoritiskillä käymistä,kait niitä motorcrafteja sieltä viel saa?
Samanlainen kokemus myös minulla, Sierran takalaakerin kanssa.
En vain vertaillut niiden eroja, mutta ongelma poistui Fordilta hankitulla.
Kyseessä oli rumpujarrullinen dokkilainen.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Syyskuu 2. 21:34:14 2009

Onkoos ne voortin laakerit sitten jotain erikoislaakereita missä on vähän kiristetty sitä laakerivälystä, vai mikä eri niissä on? Samaa paskaa ne on, eri paketissa, ainoo ero mitä voi kuvitella kulman lisäks on se laakerivälys. Ainakin laakerivälystä kiristämällä noissa omissa tapauksissa on alkanu kestään. Luulis että ne menis sitten paskaks muissakin autoissa jos se on valmistajasta kiinni. Kahteen pesään oon hitsannu jo pohjalle tavaraa että saa kireemmälle, kai niihin tietysti jotain levyjäkin olis saatavilla, joku viiden satkun levy olis varmaan aika hyvä.
Viimeksi muokannut olafu, Ke Syyskuu 2. 21:38:19 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #606

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ke Syyskuu 2. 21:36:19 2009

olafu kirjoitti:Onkoos ne voortin laakerit sitten jotain erikoislaakereita missä on vähän kiristetty sitä laakerivälystä, vai mikä eri niissä on? Samaa paskaa ne on, eri paketissa, ainoo ero mitä voi kuvitella on se laakerivälys. Ainakin laakerivälystä kiristämällä noissa omissa tapauksissa on alkanu kestään. Luulis että ne menis sitten paskaks muissakin autoissa jos se on valmistajasta kiinni.
Luulis niissä motorcrafteissa lukevan pienellä SKF tjsp :lol:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Syyskuu 2. 21:39:35 2009

Mun huomio on että se on merkistä riippumatta ollu kiinni että laakerit vaan yksinkertasesti pilaantuu ja se on sillä sipuli. Mystisesti väljistyy vaikkei mitään mee selvästi rikki. Kaikki, paitti ne mihin hitsasin omin pikku jaloin lisää tavaraa väliin jotta sai tiukemmalle. Sorvissa sitten viimeistely. Paksuutta on tullu siihen välikannakseen lisää muutama satanen, mutta täähän ei tietenkään päde rumpujarrullisiin kun niissä on erilainen laakeri. Levyjarrullisissa on kaks kartiorullalaakeria ja rumpujarrullisessa yks kaksirivinen viistokuulalaakeri.
Jäsen #606

Jari S
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja Jari S » Ke Syyskuu 2. 23:18:17 2009

puliukk0 kirjoitti:
olafu kirjoitti:Onkoos ne voortin laakerit sitten jotain erikoislaakereita missä on vähän kiristetty sitä laakerivälystä, vai mikä eri niissä on? Samaa paskaa ne on, eri paketissa, ainoo ero mitä voi kuvitella on se laakerivälys. Ainakin laakerivälystä kiristämällä noissa omissa tapauksissa on alkanu kestään. Luulis että ne menis sitten paskaks muissakin autoissa jos se on valmistajasta kiinni.
Luulis niissä motorcrafteissa lukevan pienellä SKF tjsp :lol:
Ihan sama mitä niissä lukee, kunhan vaan ovat oikeilla välyksillä.
Eli Fordin myymät vois näin olettaa olevan.

Jari S
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja Jari S » Ke Syyskuu 2. 23:33:47 2009

olafu kirjoitti:Mun huomio on että se on merkistä riippumatta ollu kiinni että laakerit vaan yksinkertasesti pilaantuu ja se on sillä sipuli. Mystisesti väljistyy vaikkei mitään mee selvästi rikki. Kaikki, paitti ne mihin hitsasin omin pikku jaloin lisää tavaraa väliin jotta sai tiukemmalle. Sorvissa sitten viimeistely. Paksuutta on tullu siihen välikannakseen lisää muutama satanen, mutta täähän ei tietenkään päde rumpujarrullisiin kun niissä on erilainen laakeri. Levyjarrullisissa on kaks kartiorullalaakeria ja rumpujarrullisessa yks kaksirivinen viistokuulalaakeri.
Oletko nyt tosissas rumpujarrullisen laakeroinnista?
Vahvasti olen sitä mieltä, että molemmissa navoissa on samanlailla toteutettu laakerointi.

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ke Syyskuu 2. 23:55:08 2009

Kaksi erillistä kartiorullalaakeria siellä on, iso mutteri vetarissa kiristää ne paikoilleen.Laipan sisäpään kuluessa laakerit jäävät löysälle.Laipan kulumisen puolestaan aiheuttaa väljä laakeri.Iso mutteri on sitten nylocin varassa kiinni eli ei kiristy mihinkään.
Niin; tämä rumpujarrullisessa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja olafu » To Syyskuu 3. 20:19:29 2009

En väitä vastaankaan, mutta olen aika saletti että olen johonkin sierraan laittanut taakse kaksirivisen viistokuulalaakerin, joka on yhtenäisessä ulkokoolissa ja sisäkoolit erikseen. Laakeripesä on suora reikä jonka molemmilla puolilla on seekeri, laakeri painetaan toista seekeriä vasten ja sitten lukitaan toiseltakin puolelta seekerillä. Sitten vetoakseli lykätään laakerista läpi ja vetarin laippa siihen isolla mutterilla kiinni.
Jäsen #606

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja henu » To Syyskuu 3. 20:25:45 2009

olafu kirjoitti:En väitä vastaankaan, mutta olen aika saletti että olen johonkin sierraan laittanut taakse kaksirivisen viistokuulalaakerin, joka on yhtenäisessä ulkokoolissa ja sisäkoolit erikseen. Laakeripesä on suora reikä jonka molemmilla puolilla on seekeri, laakeri painetaan toista seekeriä vasten ja sitten lukitaan toiseltakin puolelta seekerillä. Sitten vetoakseli lykätään laakerista läpi ja vetarin laippa siihen isolla mutterilla kiinni.
Samalainen laakeri löyty ainakiin omasta 87 1.6ohc sedan ja 6½ murikalla ja tökättävillä vetareilla

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja olafu » To Syyskuu 3. 21:11:06 2009

Se mihin tollasen oon vaihtanu oli 2.0i dohc, 3 ovinen uudempikoppanen, vieläpä ensimmäinen facelift ilman katalysaattoria ja 7" perällä. Liekkö joku vaihtanut joskus, mutta muistan sen hyvin kun sitä hitsailin ja nuijin lekalla irti ku ei ollu prässiä sillon. Hajos niin että pyörä meni kokonaan lukkoon.
Jäsen #606

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja henu » To Syyskuu 3. 21:29:50 2009

olafu kirjoitti:Hajos niin että pyörä meni kokonaan lukkoon.
Heh, sama täällä :)
Tai ei se ihan kokonaan juminu mut silleen et ku ajo 80km/h ni nykäs pirusti ja sen jälkeen ei voinu ajaa 30 kovempaa ku rupes lukittamaan.

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Pe Syyskuu 4. 9:31:17 2009

olafu kirjoitti:En väitä vastaankaan, mutta olen aika saletti että olen johonkin sierraan laittanut taakse kaksirivisen viistokuulalaakerin, joka on yhtenäisessä ulkokoolissa ja sisäkoolit erikseen. Laakeripesä on suora reikä jonka molemmilla puolilla on seekeri, laakeri painetaan toista seekeriä vasten ja sitten lukitaan toiseltakin puolelta seekerillä. Sitten vetoakseli lykätään laakerista läpi ja vetarin laippa siihen isolla mutterilla kiinni.
Erilaisia rakenteita näemmä on, meitin Sierrassa ei ole lukkorenkaita ollenkaan ja laakeripesässä on keskellä kannas, johon laakerien sisäkooli nojaa. Auto -92,alkuaan 2,0iS. Perä vaihdettu mutta vetarit omat, samoin 10" jarrut vaihdettu mutta laakeripesät (muistaakseni) alkuperäiset, vetarit tökättävät. Neljä laakeria tänä kesänä vaihtanut, joten muistikuvat kirkkaita, vielä :) Iso mutteri kirraa koko paketin kasaan.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Syyskuu 4. 17:11:04 2009

Koitin oikein hakee että olis saanu kuvan otettua, mutta en löytäny omista nurkistakaan nyt yhtään sellasta läpireijällä olevaa laakeripesää.
Jäsen #606

T-Fibby
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Marraskuu 29. 21:19:59 2006
Paikkakunta: Lahti

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja T-Fibby » Ti Syyskuu 8. 20:59:32 2009

henu kirjoitti:
olafu kirjoitti:Hajos niin että pyörä meni kokonaan lukkoon.
Heh, sama täällä :)
Tai ei se ihan kokonaan juminu mut silleen et ku ajo 80km/h ni nykäs pirusti ja sen jälkeen ei voinu ajaa 30 kovempaa ku rupes lukittamaan.
toi on muuten hieno fiilis, entinen 1.6 riesa teki kerran ton tempun vissiin satkun vauhdissa, oli hetken hytissä vähän käsiä sen tehostamattoman ohjauksen kanssa... :lol:

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Syyskuu 9. 0:14:04 2009

T-Fibby kirjoitti:
henu kirjoitti:
olafu kirjoitti:Hajos niin että pyörä meni kokonaan lukkoon.
Heh, sama täällä :)
Tai ei se ihan kokonaan juminu mut silleen et ku ajo 80km/h ni nykäs pirusti ja sen jälkeen ei voinu ajaa 30 kovempaa ku rupes lukittamaan.
toi on muuten hieno fiilis, entinen 1.6 riesa teki kerran ton tempun vissiin satkun vauhdissa, oli hetken hytissä vähän käsiä sen tehostamattoman ohjauksen kanssa... :lol:
Joo kyllä se osaa aina yllättää kun jotain tollasta hajoaa ajon aikana.
Kerran meni sierrasta takatukivarsi poikki kun piti heittää paskarinki torilla, onneks sekin petti siellä ettei jossain motarilla 140 lasissa. Rysäys kuulu vaan ja perä pomppas, sitten ei ollu vetoo enää. Menin autosta ulos niin toinen vetari rullaili maassa, oli irronnu ulommasta nivelestä, lyöny klommon pohjaan ja tullut sitten vielä ulos perästä. :) Takapyörä oli 45 asteen kulmassa kenollaan ja otti takalokarin kaareen kiinni.
Jäsen #606

T-Fibby
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Marraskuu 29. 21:19:59 2006
Paikkakunta: Lahti

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja T-Fibby » Ti Tammikuu 26. 12:52:42 2010

T-Fibby kirjoitti:Mulla taitaa olla nyt kolmas takapyörän laakeri menossa (skf) jossain 10 000tkm aikana.

Itse en ole noita vaihdellut, nyt viimeisimmän rempan yhteydessä korjaamolla sanoivat että vetarin ulompi pää on kulahtanut eli ei kiristy tappiin asti, jää vähän väljää ja sitten kulahtaa laakeri aika nopeasti.

Rupesin miettimään näitä viestejä lukiessani että onko tuo rakenteen puolesta edes mahdollista vai oisko vaan napa kulahtanut minullakin ? Jonkun holkkipatentin olivat sinne nyt laittaneet ja toistaiseksi kestänyt, mut uskaltaako sellasen kanssa pisemmän päälle ajaa ?

Kyseessä takatuuppari dokkiriesa johon vaihdettu koko taka-akseli XR4i:stä jarrurumpuja lukuunottamatta.
Ei saatana nyt se laakeri jollottaa taas, ja kovaa. Minkähänlaiset vetarit tuonne mahtais käydä ja saako ulomman pään vaihdettua erikseen ? Autossa on lukollinen perä eli vissiin sitten laippavetarit ja muutenkin jarruja lukuunottamatta kokonainen taka-akseli ilmeisesti XR4:stä. Käykö mikään motonetin listaamista osista ? http://www.motonet.fi/motonet/renderPro ... 81&year=-1

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Tammikuu 26. 21:27:46 2010

Jos se sun vetari on halkaisijastaan kulunut ohuemmaksi laakerin kohdalta, kun vanha laakeri on jumittunut ja akseli pyörinyt laakerissa, niin on hyvinkin mahdollista ettei siitä saa kalua enää. Muuten ei oikein tuu mieleen mitään mikä sieltä voi niin paljon kulua, ettei laakeri kiristy enää. Laippavetarissa tää ei oo edes mahdollista kun siinä on poori. Napa voi kuitenkin taas kulua samanlla tavalla. Tietysti jos se on kulunut niin että akselin pää tulee ulos päin ja prikka pohjaa akseliin ennen napaa, niin ei taaskaan kiristy. Pura ja katso mikä mättää, niin ei tarvi arvailla :)
Jäsen #606

T-Fibby
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Marraskuu 29. 21:19:59 2006
Paikkakunta: Lahti

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja T-Fibby » Ma Helmikuu 1. 10:08:01 2010

olafu kirjoitti:Jos se sun vetari on halkaisijastaan kulunut ohuemmaksi laakerin kohdalta, kun vanha laakeri on jumittunut ja akseli pyörinyt laakerissa, niin on hyvinkin mahdollista ettei siitä saa kalua enää. Muuten ei oikein tuu mieleen mitään mikä sieltä voi niin paljon kulua, ettei laakeri kiristy enää. Laippavetarissa tää ei oo edes mahdollista kun siinä on poori. Napa voi kuitenkin taas kulua samanlla tavalla. Tietysti jos se on kulunut niin että akselin pää tulee ulos päin ja prikka pohjaa akseliin ennen napaa, niin ei taaskaan kiristy. Pura ja katso mikä mättää, niin ei tarvi arvailla :)
Ei ole tallia ja tarpeeks isoja työkaluja, oli liian kylmä, ei jaksanu jne.... :cha ..viistokeula alkoikin tuossa sopivasti lukita sitä takanurkkaa aikaisemmin tänään töihin tullessa, eli jäljelle jää se yksinkertainen ratkaisu, auto samointein pajalle ja uudet osat korjaamon kautta tilalle, mitä ikinä sieltä onkaan paskana. harmi vaan että se maksaa, mutta ei auta kun se on saatava ajoon :roll:

T-Fibby
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Marraskuu 29. 21:19:59 2006
Paikkakunta: Lahti

Re: Sierran taka-akselin laakerit

Viesti Kirjoittaja T-Fibby » Ti Helmikuu 16. 21:17:22 2010

T-Fibby kirjoitti:
olafu kirjoitti:Jos se sun vetari on halkaisijastaan kulunut ohuemmaksi laakerin kohdalta, kun vanha laakeri on jumittunut ja akseli pyörinyt laakerissa, niin on hyvinkin mahdollista ettei siitä saa kalua enää. Muuten ei oikein tuu mieleen mitään mikä sieltä voi niin paljon kulua, ettei laakeri kiristy enää. Laippavetarissa tää ei oo edes mahdollista kun siinä on poori. Napa voi kuitenkin taas kulua samanlla tavalla. Tietysti jos se on kulunut niin että akselin pää tulee ulos päin ja prikka pohjaa akseliin ennen napaa, niin ei taaskaan kiristy. Pura ja katso mikä mättää, niin ei tarvi arvailla :)
Ei ole tallia ja tarpeeks isoja työkaluja, oli liian kylmä, ei jaksanu jne.... :cha ..viistokeula alkoikin tuossa sopivasti lukita sitä takanurkkaa aikaisemmin tänään töihin tullessa, eli jäljelle jää se yksinkertainen ratkaisu, auto samointein pajalle ja uudet osat korjaamon kautta tilalle, mitä ikinä sieltä onkaan paskana. harmi vaan että se maksaa, mutta ei auta kun se on saatava ajoon :roll:
Vetarin tumpista oli jengat paskana ja napa kulunu väljäks, toivottavasti se nyt sitten kestää :) ..piti tumppiin teettää jenka kun ei löytyny mistään osia prkl.

Vastaa Viestiin