Alumiinin oikaisu/vääntäminen
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Alumiinin oikaisu/vääntäminen
Eli olisi tollanen Mk2 Escortin RS öljypohja jossa patin pohjassa loiva painauma (livennyt tunkki palkin alta kaiketi). Olisiko painauma about 15cm alueella ja syvin kohta ehkä noin sentin sisässä. Jotain alumiinivaluahan toi on ja ihan arvaamalla voisi olla jotain luokkaa 5mm paksua. Paikka on helppo, loiskelevyn reijästä sihdin kohdalta saa palikkaa sisään ja pääsee painamaan vaikka prässillä mutta miten tollanen kestää ettei murru vai onko jotain kikkoja vai antaako olla, sihti tosin saattaa olla aika lähellä
Toinen että onko joku kokeillut mahtuuko tuo RS imuputki cossun mitoilla olevien Eaglen veivien kanssa. Sierran/tanarin imuputkella ykkösen kiertokangen pultin kanta ottaa vähän kiinni imuputkeen, onko tuo alkupää samanlainen noissa RS/sierra/tanari
Toinen että onko joku kokeillut mahtuuko tuo RS imuputki cossun mitoilla olevien Eaglen veivien kanssa. Sierran/tanarin imuputkella ykkösen kiertokangen pultin kanta ottaa vähän kiinni imuputkeen, onko tuo alkupää samanlainen noissa RS/sierra/tanari
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen
Entäs jos koitat vaan "prässätä" sen suoraks, jos ei kestä ni leikkaa pohjan auki ja hitsaa uuden palasen tilalle.VesQ kirjoitti:Eli olisi tollanen Mk2 Escortin RS öljypohja jossa patin pohjassa loiva painauma (livennyt tunkki palkin alta kaiketi). Olisiko painauma about 15cm alueella ja syvin kohta ehkä noin sentin sisässä. Jotain alumiinivaluahan toi on ja ihan arvaamalla voisi olla jotain luokkaa 5mm paksua. Paikka on helppo, loiskelevyn reijästä sihdin kohdalta saa palikkaa sisään ja pääsee painamaan vaikka prässillä mutta miten tollanen kestää ettei murru vai onko jotain kikkoja vai antaako olla, sihti tosin saattaa olla aika lähellä
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen
Tuo oli toimintasuunitelma mielessä, ajattelin että jos tohon on jotain kikkakolmosia murtumisen suhteen 

-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen
Taitaa se lämpö olla ainoa...
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen
lämpö ei juuri auta alumiinin oikomisessa.. Ei siitä haittaakaan, mutta ei juuri auta. Että ei muutaku prässäämään. Jos ei onnistu, niin voin sopivalla hintaa hitsata palasen pohjaan. Jos ei oo tuttuja kellä olis aluvehkeet
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen
Mä onnistuin taivuttamaan alumiinia lämmön kanssa mutten ilman, oli kyllä lentokone laatua et tiedä sit.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen
kyllä se jossain laaduissa auttaa juu, mut noi valetut osat on yleensä "kovempaa" tavaraa ja niissä ei hirveästi auta. Mutta ei siitä tosiaan haittaakaan ole.
Ja painaa prässissä suoraks väkisin, jos murtuu, niin helppo niitä murtumia on sitten hitsata kiinni. Välttämättä tarvi erillistä paikkaa tehä.
Ja painaa prässissä suoraks väkisin, jos murtuu, niin helppo niitä murtumia on sitten hitsata kiinni. Välttämättä tarvi erillistä paikkaa tehä.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
-
- Viestit: 422
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
- Paikkakunta: Lappi/Simo
- Viesti:
Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen
Jep kyllä se lämpö auttaa ainakin siihen ettei murru niin herkästi.
Miksi löiskelevyn reiästä? sen levynhän saa kokonaankin edestä pois.
Aika hyvin tuo kesti repeämättä ainakaan lisää kun kaverin pohjaa tuossa viikko sitten taottiin takasin hitsauskuntoon. (kakkosen veivi kävi haukkaamassa happea parista kohtaa.
)
Miksi löiskelevyn reiästä? sen levynhän saa kokonaankin edestä pois.
Aika hyvin tuo kesti repeämättä ainakaan lisää kun kaverin pohjaa tuossa viikko sitten taottiin takasin hitsauskuntoon. (kakkosen veivi kävi haukkaamassa happea parista kohtaa.

Jäsen #1342
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen
Jaa, itsellä näytti olevan hitsattu sentin pätkillä kiinni ? ihan orginaalilta näytti, en nyt ihan tutkimalla tutkinut, pohja ainakin foortin numeroin. Onko sitten joku joskus hitsannut kiinni vai kuin kuuluu olla alkujaan
Voisihan tota yrittää tosiaan lämmittää samalla, kuin kuumaksi? auttaako jo pieni lämpö vai pitääkö olla ihan "hehkuva"
edit:
Löyty joku kuva pohjasta ja pultein näytti olevan kiinni, täytyykin kattoa tarkemmin tosta omasta miksi hitsattu, kierteet korkannut joskus kenties ?
Voisihan tota yrittää tosiaan lämmittää samalla, kuin kuumaksi? auttaako jo pieni lämpö vai pitääkö olla ihan "hehkuva"
edit:
Löyty joku kuva pohjasta ja pultein näytti olevan kiinni, täytyykin kattoa tarkemmin tosta omasta miksi hitsattu, kierteet korkannut joskus kenties ?
-
- Viestit: 422
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
- Paikkakunta: Lappi/Simo
- Viesti:
Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen
Joo pultein se kuulus olla kiinni.VesQ kirjoitti:Jaa, itsellä näytti olevan hitsattu sentin pätkillä kiinni ? ihan orginaalilta näytti, en nyt ihan tutkimalla tutkinut, pohja ainakin foortin numeroin. Onko sitten joku joskus hitsannut kiinni vai kuin kuuluu olla alkujaan
Voisihan tota yrittää tosiaan lämmittää samalla, kuin kuumaksi? auttaako jo pieni lämpö vai pitääkö olla ihan "hehkuva"
edit:
Löyty joku kuva pohjasta ja pultein näytti olevan kiinni, täytyykin kattoa tarkemmin tosta omasta miksi hitsattu, kierteet korkannut joskus kenties ?
Alumiini ei hehku... joten kuumaksi muttei niin kuumaksi että sulaa.

Kosaanilla ite lämmiteltiin.
Jäsen #1342
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen
tommosta isoa alukäikälettä voi pilleilläkin lämmitellä aika huoletta, kuhan ei ihan läheltä tohota. kyllä sen huomaa kun alkaa oleen tosissaan kuuma.. Hyvä kokeilla että kun vaikka sylkäsee pikkasen tai roiskasee vettä niin kiehahtaa ihan samantien.
Jossain 400-500c tienoossa vois olla hyvä oikoa. ite laiskana vetäsin kylmänä ja hitsaisin säröt mitä ehkä tulee.
Tossa lämmittämisessä kuitenkin vaaransa, että vääntää koko koppaa pian johkinsuuntaan kieroks.
Jossain 400-500c tienoossa vois olla hyvä oikoa. ite laiskana vetäsin kylmänä ja hitsaisin säröt mitä ehkä tulee.

Tossa lämmittämisessä kuitenkin vaaransa, että vääntää koko koppaa pian johkinsuuntaan kieroks.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 422
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
- Paikkakunta: Lappi/Simo
- Viesti:
Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen
Joo tosiaankin. Hyvä jos sattuu olemaan tyhjä lohko mihin pultata se pohja kiinni. Sitten sylinterin läpi hoitaa sen oikomisen esim. kakkosnelonen leka yhistelmällä. Näin meillä.VooDoo kirjoitti: Tossa lämmittämisessä kuitenkin vaaransa, että vääntää koko koppaa pian johkinsuuntaan kieroks.
Jäsen #1342
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-
- Viestit: 1334
- Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
- Paikkakunta: Lammin hämeenlinna
Re: Alumiinin oikaisu/vääntäminen
Eemeli kirjoitti:Joo pultein se kuulus olla kiinni.VesQ kirjoitti:Jaa, itsellä näytti olevan hitsattu sentin pätkillä kiinni ? ihan orginaalilta näytti, en nyt ihan tutkimalla tutkinut, pohja ainakin foortin numeroin. Onko sitten joku joskus hitsannut kiinni vai kuin kuuluu olla alkujaan
Voisihan tota yrittää tosiaan lämmittää samalla, kuin kuumaksi? auttaako jo pieni lämpö vai pitääkö olla ihan "hehkuva"
edit:
Löyty joku kuva pohjasta ja pultein näytti olevan kiinni, täytyykin kattoa tarkemmin tosta omasta miksi hitsattu, kierteet korkannut joskus kenties ?
Alumiini ei hehku... joten kuumaksi muttei niin kuumaksi että sulaa.![]()
Kosaanilla ite lämmiteltiin.
noita pohjia on kahtaversiota pulteilla ja hitsattuna. ja joissakin on urat tiivistepinnan keskellä.
ford escort´79 tic